1. #751
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Discussies worden onmogelijk Doed, als we verschillende definities gebruiken. Zoals in bovenstaande post staat, zijn agnosticisme en atheisme gebonden in de term atheisme: zonder god.

  2. #752
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Het gaat erom dat een persoon een specifiek verhaal als aannemelijk acht.

    Dit zou voldoende moeten zijn om jezelf en een andere te respecteren, daar hoeft vervolgens geen methodiek vsn welke orde dan ook over heen te gaan.
    We gaan ons toch niet onthouden van kritiek en scepsis omwille van 'het respect' dat daardoor verloren zou kunnen gaan?

    Kijk, ik ben het met je eens dat het respect behouden moet blijven , maar dan wel om de juiste redenen.
    Ik heb bijvoorbeeld geen enkele reden om niet respectvol te zijn tov jouw - heel algemeen gesteld - levensovertuiging. Of tov die van TDM, of Jakko's.
    TENZIJ die overtuiging inhoudt dat specifieke, quasi universele morele waarden met voeten getreden worden.

    Laat me heel duidelijk zijn, dat is hier in onze futiele discussies omtrent religieuze geloofsovertuiging geenszins het geval.
    Dus, respect voor jullie mening ter zake.
    MAAR dat stelt die meningen niet vrij van kritische evaluatie en sceptische argumentatie. En dat geldt vanzelfsprekend in beide richtingen!
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  3. #753
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Discussies worden onmogelijk Doed, als we verschillende definities gebruiken. Zoals in bovenstaande post staat, zijn agnosticisme en atheisme gebonden in de term atheisme: zonder god.
    Ik kan het met TDM eens worden als 'm aangeeft dat atheïsme, en in het bijzonder atheïsten, kenmerken delen met religie, de religieuzen. Wat dan ook desgevallend in 2 richtingen geldt.

    Dat maakt de definities geenszins inwisselbaar.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  4. #754
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Het is verven met dermate grote kwasten dat elk beeld verdwijnt.


    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie

    Dat maakt de definities geenszins inwisselbaar.

  5. #755
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    We gaan ons toch niet onthouden van kritiek en scepsis omwille van 'het respect' dat daardoor verloren zou kunnen gaan?

    Kijk, ik ben het met je eens dat het respect behouden moet blijven , maar dan wel om de juiste redenen.
    Ik heb bijvoorbeeld geen enkele reden om niet respectvol te zijn tov jouw - heel algemeen gesteld - levensovertuiging. Of tov die van TDM, of Jakko's.
    TENZIJ die overtuiging inhoudt dat specifieke, quasi universele morele waarden met voeten getreden worden.

    Laat me heel duidelijk zijn, dat is hier in onze futiele discussies omtrent religieuze geloofsovertuiging geenszins het geval.
    Dus, respect voor jullie mening ter zake.
    MAAR dat stelt die meningen niet vrij van kritische evaluatie en sceptische argumentatie. En dat geldt vanzelfsprekend in beide richtingen!
    de crux in jouw antwoord zijn de universele morele waarden..

    Een bron van ellende als de scherpslijpers die gaan invullen als je het mij vraagt.

    De ene ziet deze universele morele waarden immers totaal anders dan een ander....dus hoe universeel zijn ze?

    Nope ik vind mijn principiële houding beter...het is enkel jammer dat het in de praktijk zeer onaangenaam uitvoeren is omdat mensrn nu eenmaal graag andere de maat nemen...met alle ellende in het verlengde en je door een principiële houding die ik schets je behoorlijk alleen komt te staan.


    Misschien is dat ook wel de bedoeling schiet me nu te binnen...de ware invulling om een individu te zijn.


    Heb even de betekenis van individu opgezocht
    In de dagelijkse omgangstaal verwijst het woord individu meestal naar een persoon of, vergelijkenderwijs, naar één bepaald object binnen een groep.
    Ik bedoel juist dat je met mijn houding niet tot een bepaalde groep hoort en dus is individu niet het juiste woord...

    Wat dan wel?

    of mag ik me schalen in de groep, welwillend mens.
    Laatst gewijzigd door Neoborn: 21-09-2017 om 18:06 Reden: Individu

  6. #756
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Het is verven met dermate grote kwasten dat elk beeld verdwijnt.
    Abstracte beelden zijj niet voor iedereen weggelegd inderdaad, dat is de werkelijkheid.

  7. #757
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    de crux in jouw antwoord zijn de universele morele waarden..

    Een bron van ellende als de scherpslijpers die gaan invullen als je het mij vraagt.

    De ene ziet deze universele morele waarden immers totaal anders dan een ander....dus hoe universeel zijn ze?

    Nope ik vind mijn principiële houding beter...het is enkel jammer dat het in de praktijk zeer onaangenaam uitvoeren is omdat mensrn nu eenmaal graag andere de maat nemen...met alle ellende in het verlengde en je door een principiële houding die ik schets je behoorlijk alleen komt te staan.


    Misschien is dat ook wel de bedoeling schiet me nu te binnen...de ware invulling om een individu te zijn.


    Heb even de betekenis van individu opgezocht


    Ik bedoel juist dat je met mijn houding niet tot een bepaalde groep hoort en dus is individu niet het juiste woord...

    Wat dan wel?

    of mag ik me schalen in de groep, welwillend mens.
    Ik ben me bewust van de controversiële aard van de vermeende universaliteit van moraal. Vandaar de weifeling in 'quasi'-universeel .

    Je bent meer dan 10 jaar actief op een discussie-forum Neo.
    Dan weet je dat scepsis en kritiek iets anders is dan 'de maat nemen'.

    Als ik bijwijlen toch zo overkom dan spijt me dat. Niemand moet conformeren naar mijn visie.
    Ik probeer enkel uit te nodigen naar de verwonderende argumenten van hedendaagse en niet zo hedendaagse grote denkers die erin slagen het verhaal samenhangend en enigszins kloppend te maken.

    Deze Daniel Dennet bvb. Voor de geïnteresseerden en moedigen, uitkijken !
    https://youtu.be/TDDnWEIO5Zw
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #758
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ik ben me bewust van de controversiële aard van de vermeende universaliteit van moraal. Vandaar de weifeling in 'quasi'-universeel .

    Je bent meer dan 10 jaar actief op een discussie-forum Neo.
    Dan weet je dat scepsis en kritiek iets anders is dan 'de maat nemen'.

    Als ik bijwijlen toch zo overkom dan spijt me dat. Niemand moet conformeren naar mijn visie.
    Ik probeer enkel uit te nodigen naar de verwonderende argumenten van hedendaagse en niet zo hedendaagse grote denkers die erin slagen het verhaal samenhangend en enigszins kloppend te maken.

    Deze Daniel Dennet bvb. Voor de geïnteresseerden en moedigen, uitkijken !
    https://youtu.be/TDDnWEIO5Zw
    Ik sprak je niet specifiek persoonlijk aan Hobbit.

    En ik heb juist geleerd dat elkaar de maat nemen meer norm is dan uitzondering, zelfs bewust een andere nick nemen helpt, waarmee ik het zelf niet meer doe, niet om het te stoppen.