1. #151
    MVC Lid

    Reacties
    1.208
    18-04-2014

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Misschien komt dat doordat je niet objectief bent?
    Religie is gebruikt en misbruikt geweest doorheen de geschiedenis. Gruwelijke daden werden erdoor ingegeven en/of ermee vergoelijkt.
    Je kan echter niet ontkennen dat veel individuen uit hun religieuze overtuiging kracht en moed en zelfopoffering geput hebben, die hen in staat heeft gesteld om, in hun specifieke context en tijd, met de beperkte inzichten en begrip van hun wereld, uitzonderlijke dingen te realiseren.

    Als ongelovige vind ik jouw uitspraak een miskenning van die mensen die geïnspireerd door hun geloof grenzen hebben verlegd of simpelweg een goede echtgenoot/echtgenote, vader/moeder, zoon/dochter zijn geweest ... onder dikwijls extreem zware omstandigheden die absoluut niet altijd en overal het gevolg waren van diezelfde of een andere religie.

    Religieuze gevoelens berusten op fundamentele oerinstincten en instinctmoraal. Religie is ten gronde primitief. Net zoals de stenen bijl, de kledij van dierenbont, de ivoren kralen, het houten wiel, ... dat waren. Ze zijn gebruikt en misbruikt geweest. Maar ze waren allemaal nuttig en quasi noodzakelijk, en imo wellicht onvermijdelijk, in het ontwikkelingsproces van de mens. Zeggen dat er niks positief in zit of vanuit gaat is als zeggen dat pijl en boog ons ook niks positief heeft gebracht.
    Om te zeggen dat het primitief is, is te makkelijk. Religie zoals de monotheïstische godsdiensten behoren tot cultuur. Ook jij hebt tradities waar jij je goed bij voelt of deed/doet mee aan kenmerken van een bepaald cultuur. We weten dat culturele gebruiken vaak irrationeel zijn, maar nog steeds kan passen in je 'progressieve/rationele' denkwijze. Je kunt cultuur ook niet los zien van een mens. Een mens heeft emoties, instincten en heeft altijd wel behoefte aan iets irrationeels zoals een blikje coca cola ipv aldi cola, leuke tv-programma's, bepaalde kledingstijlen et cetera.

  2. #152
    .

    Reacties
    2.124
    25-05-2017

    Kijk ze van alles speculeren dan , met hun nietszeggende theorieen gebaseerd op gebakken lucht
    Veel blabla om intelligent proberen over te komen maar uiteindelijk zijn het gewoon lege woorden.

  3. #153
    MVC Lid

    Reacties
    5.839
    20-05-2003

    Citaat Geplaatst door Catenaccio- Bekijk reactie
    Kijk ze van alles speculeren dan , met hun nietszeggende theorieen gebaseerd op gebakken lucht
    Veel blabla om intelligent proberen over te komen maar uiteindelijk zijn het gewoon lege woorden.
    Koran: Sura 10 (Yunus), vers 36
    وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إَنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ عَلَيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ ﴿٣٦﴾
    10/Yunus-36: Wama yattabiAAu aktharuhum illa thannan inna alththanna la yughnee mina alhaqqi shay-an inna Allaha AAaleemun bima yafAAaloona

    Vertaling van de betekenis:
    "En de meesten van hen volgen niets dan een vermoeden. Voorwaar, het onzekere heft de Waarheid niet op. Voorwaar, Allah weet wat zij doen."

  4. #154
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Welke atheist zegt dat de mens creator is?


    Jouw denken is uiterst slordig.
    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Je zegt het verkeerd.

    Geloof is intrinsiek aan de mens. ..de religies zijn de creaties.

    Een Religieus zegt dat het door God is gecreëerd en een atheïst zegt dat de mens de creator is...een atheïst en ook een religieus kunnen elkaar vinden in het humanisme, het einde van Godsgezag.

  5. #155
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Welke atheist zegt dat de mens creator is?


    Jouw denken is uiterst slordig.
    iedere atheist die het niet zou zeggen, is in mijn ogen geen atheist.

    alles is toeval en de mens maakt, de dingen die de mens"vooruithelpen", zoals genezing van ziekte, maken van nieuw leven in reageerbuizen technologische ontwikkelingen welke ons instaat stellen om buiten de atmosfeer te vliegen en leven en ga zo maar door, daar komt geen god aan te pas volgens de atheist.

    dat jij dat niet direct begrijpt/wil begrijpen wat ik bedoel is duidelijk, boeit verder eigenlijk ook niet.

    dus laten we het erop houden dat dit in ieder geval niet aan jou ligt, wel zo prettig voor jou.

  6. #156
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    iedere atheist die het niet zou zeggen, is in mijn ogen geen atheist.

    alles is toeval en de mens maakt, de dingen die de mens"vooruithelpen", zoals genezing van ziekte, maken van nieuw leven in reageerbuizen technologische ontwikkelingen welke ons instaat stellen om buiten de atmosfeer te vliegen en leven en ga zo maar door, daar komt geen god aan te pas volgens de atheist.

    dat jij dat niet direct begrijpt/wil begrijpen wat ik bedoel is duidelijk, boeit verder eigenlijk ook niet.

    dus laten we het erop houden dat dit in ieder geval niet aan jou ligt, wel zo prettig voor jou.
    Atheisten stellen niet dat zij heelal, of mensen, dieren hebben geschapen.

    Natuurlijk heeft de mens wel ongelofelijk veel bereikt op eigen kracht!
    Wetenschap gigantisch ver al gekomen.

    Natuurlijk heeft een opperwezen niets te maken met de dingen die jij noemt en door mensen zijn uitgevonden en ontwikkeld.

    Voor zover mij bekend staat er nergens in de bijbel hoe men van de aarde op mars kan komen.
    Al die geneesmiddelen, behandelingen, zeer geavanceerde apparatuur, nergens in de bijbel te lezen.

  7. #157
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door DrWho Bekijk reactie
    Om te zeggen dat het primitief is, is te makkelijk. Religie zoals de monotheïstische godsdiensten behoren tot cultuur. Ook jij hebt tradities waar jij je goed bij voelt of deed/doet mee aan kenmerken van een bepaald cultuur. We weten dat culturele gebruiken vaak irrationeel zijn, maar nog steeds kan passen in je 'progressieve/rationele' denkwijze. Je kunt cultuur ook niet los zien van een mens. Een mens heeft emoties, instincten en heeft altijd wel behoefte aan iets irrationeels zoals een blikje coca cola ipv aldi cola, leuke tv-programma's, bepaalde kledingstijlen et cetera.
    Mensen - zeker monotheïstische gelovigen - praten met dedain over die barbaren, polytheïstische gelovigen met hun verzonnen goden.

    Waarom zouden verschillende goden minder waard zijn dan geloof in één god, terwijl in beide gevallen er slechts sprake is van de aanname dat deze bestaat(n), geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van die goden ooit geleverd.

  8. #158
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Atheisten stellen niet dat zij heelal, of mensen, dieren hebben geschapen.
    nee en dat zeg ik dan ook niet, ik begin mijn zin met de woorden "alles is toeval"
    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Natuurlijk heeft de mens wel ongelofelijk veel bereikt op eigen kracht!
    en zeg vervolgens "en de mens maakt........daar komt geen god aan te pas volgens de atheist.
    "

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie

    Wetenschap gigantisch ver al gekomen.

    Natuurlijk heeft een opperwezen niets te maken met de dingen die jij noemt en door mensen zijn uitgevonden en ontwikkeld.

    Voor zover mij bekend staat er nergens in de bijbel hoe men van de aarde op mars kan komen.
    Al die geneesmiddelen, behandelingen, zeer geavanceerde apparatuur, nergens in de bijbel te lezen.
    en jij beaamt het tweede deel van mijn zin.

    In andere woorden nog een keer.
    Een Gelovig mens/religeus zegt niet dat door de mens alles geschapen is wat de mens heeft gecreëerd, maar zegt dat in alles wat er geschapen wordt God een in-/directe oorzaak in heeft.
    Een atheist zegt dat God nergens een hand in heeft want een atheist ontkend dat god bestaat en dus alles wat gecreerd is door de mens enkel en alleen mensenwerk is, al het andere dat bestaat is louter door toeval tot stand gekomen, toeval welke getriggerd is door wie weet wat..(maar ze beweren 100% zeker te weten dat hetgeen ze niet weten in ieder geval God niet de oorzaak is)


    snap je nu wat ik bedoel?

  9. #159
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Je doet het voorkomen alsof ergens in de pakweg 200.000 jaar dat homo sapiens aan zijn opmars bezig was op elk moment de keuze had om de inhoud, vorm , aard van zijn ontwikkeling te kiezen.
    Het is als verwijten dat de mens/jager 10.000 jaar geleden de speer boven eender welke andere humaner slachtwijze heeft verkozen.
    Je gaat compleet voorbij aan de evolutie van memes. Dat ten eerste.

    Ten tweede zijn reciprociteit en altruïsme op zichzelf staande basisinstincten. Religieuze abstracte kaders hebben daar een extra dimensie aan gegeven. Onbaatzuchtigheid bvb kon daar in specifieke gevallen loskomen van emotionele, fysieke of morele wereldse voldoening. Religieuze gevoelens konden onbaatzuchtigheid het wereldse helpen ontstijgen met het vooruitzicht op een hemelse beloning. Van dat mechanisme werd gretig misbruik gemaakt. Alsook rechtvaardigde dezelfde hemelse beloning de gruwelijkste misdaden.
    Maar je kan niet botweg ontkennen dat dit mechanisme individuele mensen grootse goede dingen heeft laten doen. Ook al hebben we in retrospectief op morele gronden twijfels over de aard van hun beweegredenen die mensen hebben wel degelijk positieve dingen gerealiseerd die door hun religieuze denken werden ingegeven.
    Nou nee. Ik heb duidelijk geschreven dat die kleine groepjes eerste mensen met vallen en opstaan, uit proberen in een gevaarlijke, ongastvrije wereld moesten zien te overleven.

    Altruïsme zal zich gaandeweg hebben ontwikkeld doordat het besef doorbrak dat die paar mensjes enorm kwetsbaar waren in die gevaarlijke, ruige omstandigheden, waar zij ahw het leven moesten uitvinden.
    Heel simpel, als ik een gemeenschapslid red, help dan zal deze het waarschijnlijk ook doen als ik eens in zo'n situatie zal komen te verkeren.
    Net zoals men razendsnel zal hebben begrepen dat als men elkaar zou bestelen, doden, elkaars vrouwen/meisjes verkrachten de gemeenschap uit elkaar zou klappen, door ruzies, vetes, wraak.
    Zo ook dat men zo kwetsbaar was in die kleine groepen, door al het hen omringende gevaar, ziekten, aandoeningen waar men geen remedie kende dat voortplanting heel belangrijk was.
    De groep op sterkte houden. Daarvoor was goed zorgen voor gezinsleden, familieleden heel belangrijk.

    Zoals ik al aangaf, m.i. hebben mensen dat zelf met schade en schande geleerd, doorgekregen.
    Hebben die uiterst kort geleden gestichte godsdiensten niet meer gedaan dan al die (praktische) wijsheid slechts gecodificeerd in bijbel en koran.

    Naar mijn mening zijn mensen in de allereerste plaats mensen. Intrinsiek goede mensen doen goede dingen, intrinsiek slechte mensen doen slechte dingen.
    Het feit dat zij gelovig zijn of niet is daarbij van ondergeschikt belang.

    Pardon, u staat op mijn memen......

  10. #160
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    nee en dat zeg ik dan ook niet, ik begin mijn zin met de woorden "alles is toeval"

    en zeg vervolgens "en de mens maakt........daar komt geen god aan te pas volgens de atheist.
    "



    en jij beaamt het tweede deel van mijn zin.

    In andere woorden nog een keer.
    Een Gelovig mens/religeus zegt niet dat door de mens alles geschapen is wat de mens heeft gecreëerd, maar zegt dat in alles wat er geschapen wordt God een in-/directe oorzaak in heeft.
    Een atheist zegt dat God nergens een hand in heeft want een atheist ontkend dat god bestaat en dus alles wat gecreerd is door de mens enkel en alleen mensenwerk is, al het andere dat bestaat is louter door toeval tot stand gekomen, toeval welke getriggerd is door wie weet wat..(maar ze beweren 100% zeker te weten dat hetgeen ze niet weten in ieder geval God niet de oorzaak is)


    snap je nu wat ik bedoel?
    Het is logisch dat waar atheïsten menen dat er geen opperwezen bestaat er ook geen sprake kan zijn volgens hen van ingrijpen van een opperwezen op welke manier ook.

  11. #161
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Het is logisch dat waar atheïsten menen dat er geen opperwezen bestaat er ook geen sprake kan zijn volgens hen van ingrijpen van een opperwezen op welke manier ook.

    Ingrijpen of bijsturen, inspireren, beschermen, gidsen, etc.

    Beweren dat God 100% zeker weten niet bestaat vind ik alleen al op wetenschappelijke grond onbegrijpelijk, het is een absoluut en extreem standpunt welke regelmatig leidt tot een ongezonde houding jegens andere mensen, mensen die wel religieus zijn of geloven in God

    Nee geef me da maar deze wetenschapper die nog enige goodies durft te geven aan de Gelovigen

  12. #162
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Ingrijpen of bijsturen, inspireren, beschermen, gidsen, etc.

    Beweren dat God 100% zeker weten niet bestaat vind ik alleen al op wetenschappelijke grond onbegrijpelijk, het is een absoluut en extreem standpunt welke regelmatig leidt tot een ongezonde houding jegens andere mensen, mensen die wel religieus zijn of geloven in God

    Nee geef me da maar deze wetenschapper die nog enige goodies durft te geven aan de Gelovigen
    Hoe kan men bewijzen dat iets niet bestaat dat niet bestaat?

    Uit wetenschappelijke onderzoeken zijn meer dan genoeg feiten gebleken op basis waarvan men kan stellen dat wat wordt beweerd rond religie niet juist is.
    Dat is al aanzienlijk meer dan wat gelovigen wetenschappelijk hebben kunnen bewijzen voor het bestaan van een opperwezen, nog steeds nihil.
    Waarom is het dan zo extreem er van uit te gaan dat er geen opperwezen bestaat?

    Is het niet extreem dat mensen hun gehele leven in dienst stellen van een opperwezen, met 101 verboden en geboden uit duistere tijden terwijl er geen mm bewijs is dat het opperwezen dat wordt aanbeden bestaat?

    Overigens, ook in ons land waar al meer dan de helft van de mensen niets meer met religie heeft, kunnen gelovigen zonder enig probleem hun geloof volgen.
    Zonder probleem mogen zij synagogen, kerken, moskeeën, tempels bouwen en gebruiken.
    En dat is een goede zaak!

    Het zijn juist gelovigen die zo lang en waar zij de macht hebben nog steeds niet-gelovige mensen het leven zuur maken.
    Zie b.v. ook in buurlanden waar gelovigen mensen die niet geloven zelfs het recht ontzeggen om over hun eigen leven te beschikken!
    Zij die mensen zo dwingen te leven naar één van hun dogma's waar zij totaal niet in geloven.
    Dat is pas een ongezonde houding naar niet-gelovigen toe.

  13. #163
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Hoe kan men bewijzen dat iets niet bestaat dat niet bestaat?

    Uit wetenschappelijke onderzoeken zijn meer dan genoeg feiten gebleken op basis waarvan men kan stellen dat wat wordt beweerd rond religie niet juist is.
    Dat is al aanzienlijk meer dan wat gelovigen wetenschappelijk hebben kunnen bewijzen voor het bestaan van een opperwezen, nog steeds nihil.
    Waarom is het dan zo extreem er van uit te gaan dat er geen opperwezen bestaat?

    Is het niet extreem dat mensen hun gehele leven in dienst stellen van een opperwezen, met 101 verboden en geboden uit duistere tijden terwijl er geen mm bewijs is dat het opperwezen dat wordt aanbeden bestaat?

    Overigens, ook in ons land waar al meer dan de helft van de mensen niets meer met religie heeft, kunnen gelovigen zonder enig probleem hun geloof volgen.
    Zonder probleem mogen zij synagogen, kerken, moskeeën, tempels bouwen en gebruiken.
    En dat is een goede zaak!

    Het zijn juist gelovigen die zo lang en waar zij de macht hebben nog steeds niet-gelovige mensen het leven zuur maken.
    Zie b.v. ook in buurlanden waar gelovigen mensen die niet geloven zelfs het recht ontzeggen om over hun eigen leven te beschikken!
    Zij die mensen zo dwingen te leven naar één van hun dogma's waar zij totaal niet in geloven.
    Dat is pas een ongezonde houding naar niet-gelovigen toe.
    hoe kan men iets 100% zeker uitsluiten als men daar nooit 100% zeker van kan zijn?

    dat je delen uit de heilige geschriften op basis van wetenschappelijke argumenten kunt betwistten zoals het splijten van zeeen maar ook claims wanneer de geschriften geschreven zijn zal ik niet ontkennen, misschien moet je die geschriften niet letterlijk nemen, daar wel eens aangedacht?

    en nu niet aankomen met "ja maar er zijn ook extreme relgieuzen die dat doen" want dat is zo een zwakke motivatie om precies hetzelfde te doen, vind je ook niet?

  14. #164
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door DrWho Bekijk reactie
    Om te zeggen dat het primitief is, is te makkelijk. Religie zoals de monotheïstische godsdiensten behoren tot cultuur. Ook jij hebt tradities waar jij je goed bij voelt of deed/doet mee aan kenmerken van een bepaald cultuur. We weten dat culturele gebruiken vaak irrationeel zijn, maar nog steeds kan passen in je 'progressieve/rationele' denkwijze. Je kunt cultuur ook niet los zien van een mens. Een mens heeft emoties, instincten en heeft altijd wel behoefte aan iets irrationeels zoals een blikje coca cola ipv aldi cola, leuke tv-programma's, bepaalde kledingstijlen et cetera.
    "Religie is ten gronde primitief. " moet je begrijpen als wat ik voorgaand beschreef als "Religieuze gevoelens berusten op fundamentele oerinstincten en instinctmoraal. "
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  15. #165
    .

    Reacties
    2.124
    25-05-2017

    Citaat Geplaatst door SidiOmar Bekijk reactie
    Koran: Sura 10 (Yunus), vers 36
    وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إَنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ عَلَيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ ﴿٣٦﴾
    10/Yunus-36: Wama yattabiAAu aktharuhum illa thannan inna alththanna la yughnee mina alhaqqi shay-an inna Allaha AAaleemun bima yafAAaloona

    Vertaling van de betekenis:
    "En de meesten van hen volgen niets dan een vermoeden. Voorwaar, het onzekere heft de Waarheid niet op. Voorwaar, Allah weet wat zij doen."