1. #166
    MVC Lid

    Reacties
    1.113
    25-09-2014

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie
    Hij zegt nergens dat je daar het gebed mag verrichten, en daar het gebed verrichten is verboden en het verrichten ervan omdat je gelooft in de zegeningen van de doden is grote shirk. Of jij hebt geen tawhid lessen gehad of jij neemt kennis van afgedwaalde sufis.
    Het gebed buiten het janazah gebed op een begraafplaats is verboden, maar ik heb het niet alleen over het gebed. Denk bijv ook aan een du'a. Stel je voor, iemand trekt er op uit om een graf te bezoeken waarvan hij denkt dat het een graf van een profeet is of sahabi en hij gaat naar toe om dichter bij Allah te komen en om daar Allah aan te roepen (en misschien vanwege zijn onwetendheid gaat hij daar zelfs salaat doen). Ik ben ervan overtuigd dat dit verboden is, maar ik heb nog geen bewijs gevonden dat dit grote shirk is.

    Eerlijk gezegd denk ik ook dat wij nu echt over een ruime onderwerp een oordeel willen vellen in 1 zin. Je kan een graf bezoeken met duizenden intenties en bedoelingen. Ik ben het met je eens dat het richten van een daad van aanbidding naar een dode of een graf grote shirk is. Maar voor ik een bewijs zie geloof ik dat vele situaties misschien wel verboden en bid'a zijn, maar ik zou in bepaalde gevallen zo'n persoon niet tot mushrik kunnen verklaren.

    Je kan mij overtuigen door mij een of meerdere uitspraken voor te leggen van de geleerden van de salaf of sahaba dat het speciaal bezoeken van een graf van een vrome persoon om daar Allah aan te roepen en om daarmee dichter tot Allah te willen komen, grote shirk is. Misschien ben ik wel onwetend over zulke uitspraken, maar ik heb ze niet gevonden. Als iemand ze wel kent dan wil ik graag zien.
    Wil jij ook de Marokkaanse koning steunen? Bekijk dit even!
    https://youtu.be/_rB4HkSYodY

  2. #167
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door Clear Bekijk reactie
    Stel je voor, iemand trekt er op uit om een graf te bezoeken waarvan hij denkt dat het een graf van een profeet is of sahabi en hij gaat naar toe om dichter bij Allah te komen en om daar Allah aan te roepen (en misschien vanwege zijn onwetendheid gaat hij daar zelfs salaat doen). Ik ben ervan overtuigd dat dit verboden is, maar ik heb nog geen bewijs gevonden dat dit grote shirk is.

    Daar dit een aanbidding is, mag niemand dit met Allah delen. Dit is de soort bemiddeling die Allah afkeurt.

    Degene die gunsten schenkt moet echter één van deze vier kenmerken hebben: Hij moet bezitten wat zijn aanbidder van hem wil; als hij de bezitter niet is. moet hij een partner van de bezitter zijn; als hij geen partner is, moet hij een helper van de partner zijn; en als hij geen helper is, moet hij een bemiddelaar met de bezitter zijn. Allah ta'la keurt echter alle vier rangen af, van de eerste tot de laatste. Allah ta'ala keurt het bezit, partnerschap, hulp en bemiddeling die de polytheist zoekt af, en keurt slechts bemiddeling goed die niets met polyttheisme te maken heeft en slechts plaats kan vinden met de toestemming van Allah.

    Allah ta'ala zegt:

    ‟En zij zeggen: ‛Zij zijn onze bemiddelaars bij Allah.′ Zeg: ‛Willen jullie Allah inlichten over wat Hij niet kent in de hemelen en op aarde?′ Heilig is Hij en verheven boven de deelgenoten die zij aan Hem toekennen (in Zijn aanbidding).” [Yoenoes(10):18]

  3. #168
    MVC Lid

    Reacties
    1.113
    25-09-2014

    Citaat Geplaatst door Umm-Suhayla Bekijk reactie

    Daar dit een aanbidding is, mag niemand dit met Allah delen. Dit is de soort bemiddeling die Allah afkeurt.

    Degene die gunsten schenkt moet echter één van deze vier kenmerken hebben: Hij moet bezitten wat zijn aanbidder van hem wil; als hij de bezitter niet is. moet hij een partner van de bezitter zijn; als hij geen partner is, moet hij een helper van de partner zijn; en als hij geen helper is, moet hij een bemiddelaar met de bezitter zijn. Allah ta'la keurt echter alle vier rangen af, van de eerste tot de laatste. Allah ta'ala keurt het bezit, partnerschap, hulp en bemiddeling die de polytheist zoekt af, en keurt slechts bemiddeling goed die niets met polyttheisme te maken heeft en slechts plaats kan vinden met de toestemming van Allah.

    Allah ta'ala zegt:

    ‟En zij zeggen: ‛Zij zijn onze bemiddelaars bij Allah.′ Zeg: ‛Willen jullie Allah inlichten over wat Hij niet kent in de hemelen en op aarde?′ Heilig is Hij en verheven boven de deelgenoten die zij aan Hem toekennen (in Zijn aanbidding).” [Yoenoes(10):18]
    Het vers dat jij aanhaalt is een halve vers. Allah zegt:

    ﴿ وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ ويقولون هؤلاء شفعاؤنا عند الله قل أتنبئون الله بما لا يعلم في السماوات ولا في الأرض سبحانه وتعالى عما يشركون ﴾


    Het begint met: En zij aanbidden naast Allah wat hen geen goeds brengt nog hen kwaad kan doen, en zij zeggen zij zijn onze bemiddelaars bij Allah...

    Dit gaat duidelijk over aanbidding die naar anderen naast Allah word gericht.

    Dat zeggen de mensen die hun aanbidding richten naar de dode en hem aanroepen om hen te helpen ongetwijfeld ook.

    In het voorbeeld wat ik hier boven heb aangehaald zie ik geen aanbidding die naar iemand anders word gericht, behalve dat zo'n persoon op een verkeerde manier Allah wil aanbidden. Ik vind dat bijvoorbeeld lijken op iemand die alleen op een gebedskleed bid omdat hij zou denken dat het gebed dan meer waard is dan bidden zonder een gebedskleedje. Dit is een afdwaling maar ik ben niet overtuigd dat hij dan dat gebedskleedje als afgod naast Allah heeft genomen.
    Wil jij ook de Marokkaanse koning steunen? Bekijk dit even!
    https://youtu.be/_rB4HkSYodY

  4. #169
    Verbannen

    Reacties
    869
    23-07-2016

    Umm suhayla blijf rustig zoals ge nu doet is da goed. ni boos worde aub.

  5. #170
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Er zijn verschillende vormen van shirk en de soorten bemiddeling die Allah afkeurt.

    Iemand gebruiken om dichter bij Allah te komen die niet in staat is om jou te helpen, zoals geloven dat hij jou zegeningen en gunsten kan schenken en hij gezegend is en het gebed bij hem in de buurt verrichten jou dichter bij Allah kan brengen is zeker zonder twijfel het geloof van de mushrikin.

    Als jij dit niet snapt, dan vraag ik Allah bij Zijn schone namen jou te leiden naar tawhid.

  6. #171
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Jij bent ook een Marokkaanse ezel.

  7. #172
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Citaat Geplaatst door HaKeem Bekijk reactie
    clear is firna zaaier
    Degenen die reizen om graven te bezoeken omwille van zegeningen van hen te krijgen ziet hij als zijn broeders. Terwijl dat gewoon duidelijk grote shirk is.