Wat is jouw mening over Tawassul middels de profeet salalahu alaihi wa salam en de vrome moslims?
Hen vragen om bijv du'a voor je te doen op het moment dat ze nog leven is een prijzenswaardige daad. Maar hen aanroepen bij hun afwezigheid (zoals na hun dood) is een vorm van grote shirk wat iemand uit de islam zet.
Ik heb ook begrepen dat een bepaalde vorm een grote zonde is maar jou niet uit de islam zet. Dat is bijv. wanneer je het graf een rechtschapen bezoekt speciaal om Allah aan te roepen omdat je geloofd dat Allah jou zal beantwoorden vanwege die "speciale" plek. Dit is een bid'a en grote zonde, maar omdat de du'a nog naar Allah wordt gericht is het geen grote shirk.
Hier maak jij een grote fout. Dit is shirk Akbar! Dit is bemiddeling zoeken om dichter bij Allah te komen door vertrouwen te hebben in anderen en je toevlucht te zoeken bij anderen dan Allah, het maakt niet uit of het hier gaat om bomen,plaatsen, kettingen of mensen.
Wa Allahul musta'an.
Allahu Akbar wa subhan Allah!
Het was de gewoonte bij de profeet salalahu alaihi wa salam in geval hij iemand een opgepaste bewering hoorde maken, om Allah te verheerlijken en takbir te zeggen.
Het is voor mij lang geleden dat ik wat las over dit onderwerp ik kan niet zo snel de bronnen terug vinden.
Ik neem het het graag van je aan als je bewijzen voor me hebt.
Het gedeelte dat ik niet als grote shirk zag maar als een grote zonde is dus niet echt tawassul maar het gaat om tabarruk. Geloven dat iets gezegend is vanwege een verband met een profeet of rechtschapen persoon.
Ik begrijp je niet helemaal, dus ik ga je eerst vragen stellen zodat ik je eerst goed ga begrijpen.
Bedoel je aanbiddingen verrichten bij graven, zoals slachten, smeekbeden verrichten, dhikr enzovoorts., omdat daar een persoon ligt die volgens sommige vroom is en daarom zou die plek ook gezegend zijn om aanbiddingen te verrichten?
Ik wacht.
Ik zal ook eens kijken of ik er info over kan vinden.
Zei ik toch. Maak uw borst nat. Lol
Niet alle innovaties zijn meteen shirk. Ik denk dat het onderwerp waar wij een oordeel over willen vellen in 1zin in feite te ingewikkeld is. Er komen veel zaken bij kijken voor je iemand tot mushrik kan verklaren. Ik wil graag wat materiaal hierover weer eens door nemen, maar laatste dagen heb ik het een beetje druk. In cha Allah binnenkort.
Wat mij wel opvalt is het gemak waarmee jij mensen in bepaalde situaties tot koffer zou verklaren, terwijl ik jou niet zo snel zie neigen om het ongeloof van heersers die de islamitische wetgeving achter zich hebben gelaten aan te kaarten. Dit, terwijl in dat laatste geval de bewijzen wel in overvloed aanwezig zijn in de islamitische bronnen.
Ik heb nergens takfir op jou gedaan. Jij hebt hier duidelijk een verkeerde interpretatie over maar gelooft niet dat het toegestaan is, je moet er nog achter komen dat het shirk is.
Niet alle innovaties zijn shirk, maar deze wel!
Iedereen die niet regeert met de wetten van Allah maar met zijn eigen gemaakte wetten is een kafir.
Jij kent me niet, je dacht dat ik een murji ben?
Ik ben geen sufi, geen murji en geen khariji. Ik ben een soennie.
Ik wacht eerst op die materiaal van jou, voordat ik hier serieus op ga reageren. Wil eerst goed weten waar je het over hebt, ziet er nu uit als grote shirk, maar we wachten op jouw materiaal.