1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    3.907
    04-03-2014

    Zwembadmanager: 'Soms zou ik willen dat ik hier de ME kon inzetten'

    Helpt een pasjessysteem overlast in zwembaden tegen te gaan?
    De gemeente Den Haag wil in zeven zwembaden een pasjessysteem invoeren om overlastveroorzakende jongeren te weren. Het De Mirandabad in Amsterdam werkt al langer met pasjes. Helpt het?
    Kassamedewerker Bianca (45) moet de vraag elke vijf minuten stellen: 'Heeft u uw legitimatie bij zich?' Een verlegen lachend meisje in een roze jas speurt blozend alle vakjes van haar portemonnee af. Ze legt een verzekeringspasje op de balie. Hoopvolle blik: 'Hier staat m'n naam ook op, telt dat?' Bianca bestudeert het pasje en het meisje. 'Oké. Even een foto nemen.'

    Zwemmen betekent legitimeren in het De Mirandabad, met een golfslagbad en drie buitenbaden een van de grootste zwembaden van de hoofdstad. Het zwembad in Amsterdam-Zuid, vernoemd naar de Amsterdamse wethouder die meerdere zwembaden liet bouwen, voerde in 2014 een pasjessysteem in. Bezoekers boven de 14 die voor het eerst komen, krijgen alleen op vertoon van hun identiteitsbewijs de benodigde toegangspas voor het zwembad. Op de gratis pas wordt hun foto, volledige naam en geboortedatum opgeslagen.
    Het systeem is bedoeld om overlastgevende jongeren aan te pakken. 'Op een drukke dag komen hier 8 duizend bezoekers', zegt manager Abdelkarim Aknin terwijl hij op het gazon tussen de zwembaden zijn armen spreidt. 'Wij spelen een constant kat-en-muis-spel met sommige jongeren.'

    Hij wijst op een betonnen tribune naast het 50-meterbad die nagenoeg verlaten is. 'Deze plek heeft de jeugd geclaimd. In de zomer ligt het hier stampvol.' Ze nemen alcohol mee, of gebruiken drugs. 'Lachgas vaak, maar ook wel eens een pilletje.' Groepen uit verschillende buurten zijn hier in het verleden wel eens slaags geraakt. 'Soms zou ik willen dat ik hier de ME kon inzetten', zegt Aknin. 'Om te laten zien wie de baas is.'
    Drie jaar nadat de gemeente Amsterdam besloot de pasjes in het De Mirandabad in te voeren, volgt nu Den Haag. De gemeente kondigde woensdag aan in alle zeven gemeentelijke baden een vergelijkbaar pasjessysteem in te voeren. Aanleiding is een anonieme brief die (oud-)personeelsleden van het Zuiderparkbad onlangs over het bad schreven. Het zou een 'oorlogsgebied' zijn, vooral door toedoen van een groep jongens met een Turkse of Marokkaanse afkomst.

    Jonge vrouwen worden er 'wekelijks' aangerand in de wildwaterbaan, die, zo valt in de brief te lezen, inmiddels bekendstaat als de 'aanrandkreek'. Het personeel wordt er volgens de schrijvers dagelijks uitgescholden en bespuugd, de medewerkers zouden zelfs zijn mishandeld ('vuistslagen in het gezicht') en bedreigd.

    De werkelijke situatie is, volgens wethouder Rabin Baldewsingh (Sport) 'genuanceerder', maar is er wel degelijk iets aan de hand. In ruim twee jaar tijd werden er bij de politie 48 incidenten in het Zuiderparkbad geregistreerd, waaronder tien aanrandingen en andere zeden-incidenten.

    'De samenleving verandert en verhardt', schrijft Baldewsingh in een brief aan de gemeenteraad, 'dat zien we weerspiegeld in zwembad Zuiderpark.'
    Om de veiligheid te verbeteren heeft de gemeente extra beveiligers ingehuurd en camera's opgehangen. Nu komen er ook verplichte toegangspasjes. Gaat dat helpen?

    Marjolein van Tiggelen van het Nationaal Platform Zwembaden denkt van wel. 'Zwembaden zijn de maatschappij in het klein', zegt ze. 'Iedereen komt er: van jong tot oud, alle sociale klassen.' Ook problemen komen mee het zwembad in, wil ze maar zeggen. 'Met de pasjes heb je meer grip op je bezoekersstroom.'

    Hoeveel zwembaden Den Haag al voorgingen met een vergelijkbare werkwijze, is niet bekend. 'Meestal is het een tijdelijke maatregel', zegt Van Tiggelen. Er zijn slechts een paar zwembaden die de pasjes permanent hebben ingevoerd.
    'Maar dat is niet het hele verhaal', zegt Aknin. Hij wijst op het hoge hek met prikkeldraad erbovenop. 'Jongeren die er niet inkomen, glippen alsnog naar binnen. Ze zijn inventief: we vinden wel eens bouwmateriaal aan de andere kant van het hek, zo klimmen ze omhoog. Vervolgens hangen ze een laken over het prikkeldraad.'

    Overlast aanpakken zit 'm in veel meer dan de passen alleen. Zo lopen er zomers extra toezichthouders rond. 'Dat zijn jongens uit de buurt, die werken in de sportschool of het jongerencentrum, zij kennen de jeugd en weten hoe je ze moet aanspreken.'

    Vanaf deze zomer zijn tassen en kleding bij het 50-meterbad, de hangplek van de jongeren, verboden - om te voorkomen dat ze drank en drugs meesmokkelen. Nu is het nog rustig, zegt Aknin. Dat komt volgens hem door de ramadan die deze week begint. 'Helaas geldt ook hier dat een deel van de jongeren die overlast veroorzaken, van Turkse of Marokkaanse komaf is.'
    Een groot nadeel van de pasjes is dat ze lange rijen veroorzaken. Op drukke zomerse dagen moeten bezoekers zo anderhalf uur in de rij staan. Bovendien komt de privacy van bezoekers in het gedrang: een anonieme duik in het water zit er niet meer in. In september adviseerde de Commissie Persoonsgegevens de gemeente daarom af te stappen van de passen. 'Je kunt je afvragen of dit niet een te zwaar middel is voor de aanpak van een kleine groep', zegt Aknin.

    Aan de rand van het 50 meterbad zijn Hamza (14) en Hamid (13) het roerend met hem eens. Hamza: 'Ik vind die pasjes heel slecht.' Hamid: 'Ik vind ze superslecht. Iedereen moet toch kunnen zwemmen?'

    Het had niet veel gescheeld of de jongens waren er vandaag niet ingekomen. Hamza: 'Ik was m'n pas vergeten en ik had geen ID bij me, toen mochten we niet naar binnen.' Hamid, met een grijns: 'Maar toen hebben we het bij de andere kassa gevraagd en daar lukte het wel.'

    Maar zo'n extra controle kan toch helpen tegen overlast? Hamza: 'Hoezo overlast? Wij komen hier gewoon zwemmen.' Om dat te bewijzen, neemt hij een aanloopje en duikt met een plons het water in.

    Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/...tten~a4497022/
    I've been things and seen places.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    10.904
    22-03-2014

    Een pasjessysteem invoeren en vervolgens mensen binnenlaten die hun pas niet bij zich hebben... Eigenaardig!


    Noord
    Nothing works....

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    576
    16-06-2011

    Nog altijd beter dan Benno L. Zet deze problemen toch weer in perspectief.

  4. #4
    .

    Reacties
    2.124
    25-05-2017

    gaat weer te ver

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    21.391
    18-12-2015

    Haha niet een paar kinderen aankunnen , wat triest.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Het zwembad moet inderdaad zorgen voor de goede gang van zaken in hun zwembad als je daar 8000 mensen bij elkaar hebt zitten daar natuurlijk een paar etters tussen, wellicht ook enkele zware criminelen, maar om dit nu in de krant te plaatsten dat lijkt me meer iets van een storm en een glas water of er gebeurt gewoon echt helemaal niets "spectaculairs" in Nederland/Den Haag. Ze moeten toch iets plaasten om die krant vol te krijgen.....

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Het zwembad moet inderdaad zorgen voor de goede gang van zaken in hun zwembad als je daar 8000 mensen bij elkaar hebt zitten daar natuurlijk een paar etters tussen, wellicht ook enkele zware criminelen, maar om dit nu in de krant te plaatsten dat lijkt me meer iets van een storm en een glas water of er gebeurt gewoon echt helemaal niets "spectaculairs" in Nederland/Den Haag. Ze moeten toch iets plaasten om die krant vol te krijgen.....
    Ga jij dat maar zeggen tegen de slachtoffertjes van aanranding en hun ouders!

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door Aviator Bekijk reactie
    Ga jij dat maar zeggen tegen de slachtoffertjes van aanranding en hun ouders!
    aanranders moeten gewoon opgepakt worden gestraft.... even los daarvan wordt er dagelijks iemand verkracht maar dat haalt de krant nooit......

    http://www.projectspeaknow.nl/cijfersenfeiten/plaats dit even in het perspectief mbt 8000 bezoekers (oh ja en dat was op één dag, de cijfers gaat over 2 jaar) In ruim twee jaar tijd werden er bij de politie 48 incidenten in het Zuiderparkbad geregistreerd, waaronder tien aanrandingen en andere zeden-incidenten

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    aanranders moeten gewoon opgepakt worden gestraft.... even los daarvan wordt er dagelijks iemand verkracht maar dat haalt de krant nooit......

    http://www.projectspeaknow.nl/cijfersenfeiten/plaats dit even in het perspectief mbt 8000 bezoekers (oh ja en dat was op één dag, de cijfers gaat over 2 jaar) In ruim twee jaar tijd werden er bij de politie 48 incidenten in het Zuiderparkbad geregistreerd, waaronder tien aanrandingen en andere zeden-incidenten
    En jij denkt dat dát NIET in de krant komt?

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    10.904
    22-03-2014

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Het zwembad moet inderdaad zorgen voor de goede gang van zaken in hun zwembad als je daar 8000 mensen bij elkaar hebt zitten daar natuurlijk een paar etters tussen, wellicht ook enkele zware criminelen, maar om dit nu in de krant te plaatsten dat lijkt me meer iets van een storm en een glas water of er gebeurt gewoon echt helemaal niets "spectaculairs" in Nederland/Den Haag. Ze moeten toch iets plaasten om die krant vol te krijgen.....

    Gitane,

    Erg kinderachtig, heel erg kinderachtig!


    Noord
    Nothing works....

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Zware criminelen hebben een eigen zwembad, die gaan echt niet naar gemeentelijk gesponsord zwembad

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door 918 Bekijk reactie
    Zware criminelen hebben een eigen zwembad, die gaan echt niet naar gemeentelijk gesponsord zwembad
    Tenzij ze "undercover" gaan.....

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door Aviator Bekijk reactie
    En jij denkt dat dát NIET in de krant komt?
    nee al die verkrachtingen komen niet in de krant daar zijn te weinig pagina's voor.....

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door Noord55 Bekijk reactie
    Gitane,

    Erg kinderachtig, heel erg kinderachtig!


    Noord
    Erg inhoudelijk ook weer, Noord.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    9.071
    29-03-2015

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Tenzij ze "undercover" gaan.....
    Je bent een lekkerding.. ben je ook blond? Je voldoet aan de beschrijving