1. #16
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Het is duidelijk dat ik geen moeshriek was agi, heb niemand anders aanbeden behalve Allah.
    Na3m baaraka Allahu feek

  2. #17
    abu_dhar offline...

    Reacties
    324
    17-02-2016

    Citaat Geplaatst door BilalElKhattabi Bekijk reactie
    Je was denk ik geen Mushrik akhi, want Shaykh 'Uthaimeen zegt in een fatwa die ik zelf ook heb gepraktiseerd dat wanneer de janaza over de te vroeg geboren baby niet verricht is - terwijl de baby al begraven is - dan moet je de janaza alsnog bij het graf van de baby verrichten.

    Wallahu a'lem
    حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ، أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الشَّيْبَانِيِّ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ مَاتَ إِنْسَانٌ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَعُودُهُ فَمَاتَ بِاللَّيْلِ فَدَفَنُوهُ لَيْلاً، فَلَمَّا أَصْبَحَ أَخْبَرُوهُ فَقَالَ ‏ "‏ مَا مَنَعَكُمْ أَنْ تُعْلِمُونِي ‏"‏‏.‏ قَالُوا كَانَ اللَّيْلُ فَكَرِهْنَا ـ وَكَانَتْ ظُلْمَةٌ ـ أَنْ نَشُقَّ عَلَيْكَ‏.‏ فَأَتَى قَبْرَهُ فَصَلَّى عَلَيْهِ‏.

    Narrated Ibn `Abbas.:
    A person died and Allah's Messenger (ﷺ) used to visit him. He died at night and (the people) buried him at night. In the morning they informed the Prophet (about his death). He said, "What prevented you from informing me?" They replied, "It was night and it was a dark night and so we disliked to trouble you." The Prophet (ﷺ) went to his grave and offered the (funeral) prayer. (Bukhari, Vol. 2, Book 23, Hadith 339)

    حَدَّثَنَا حَسَنُ بْنُ الرَّبِيعِ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ نُمَيْرٍ، قَالاَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ، إِدْرِيسَ عَنِ الشَّيْبَانِيِّ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم صَلَّى عَلَى قَبْرٍ بَعْدَ مَا دُفِنَ فَكَبَّرَ عَلَيْهِ أَرْبَعًا ‏.‏ قَالَ الشَّيْبَانِيُّ فَقُلْتُ لِلشَّعْبِيِّ مَنْ حَدَّثَكَ بِهَذَا قَالَ الثِّقَةُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ ‏.‏ هَذَا لَفْظُ حَدِيثِ حَسَنٍ وَفِي رِوَايَةِ ابْنِ نُمَيْرٍ قَالَ انْتَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِلَى قَبْرٍ رَطْبٍ فَصَلَّى عَلَيْهِ وَصَفُّوا خَلْفَهُ وَكَبَّرَ أَرْبَعًا ‏.‏ قُلْتُ لِعَامِرٍ مَنْ حَدَّثَكَ قَالَ الثِّقَةُ مَنْ شَهِدَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ ‏.

    Sha'bi reported that the Messenger of Allah (ﷺ) observed prayer over a grave after the dead was buried and he recited four takbirs over him. Shaibani said:
    I said to Sha'bi: Who narrated it to you? He said: An authentic one, 'Abdullah b. 'Abbas. This is the word of a hasan hadith. In the narration of Ibn Numair (the words are): The Messenger of Allah (ﷺ) went to the grave which had been newly prepared and prayed over it, and they also prayed who were behind him and he recited four takbirs. I said to 'Amir: Who narrated it to you? He said: An authentic one who saw him, i e. Ibn 'Abbas. (muslim, Book 4, Hadith 2084)

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    83
    21-09-2014

    ​The ruling of the prayer in a Masjid in which is a grave without knowing

    Question:

    "The questioner says, O Shaykh: "How do I make up for the prayers which I prayed in a Masjid (mosque) wherein there is a grave due to the fact that I was unaware of the grave being present inside the Masjid?"

    Answer:

    "As long as you were unaware (of that), then your prayer is valid, if Allah wills. Yes."

    Shaykh Saalih bin Fawzaan Al-Fawzaan, may Allah preserve him

    Translated by 'Abdurrahīm Ibn Muhammad Al-Hadhramī.
    ​Published on Salafi-Dawah.com.

    http://www.salafi-dawah.com/the-ruli...t-knowing.html


    السؤال: يقول السائل ياشيخ كيف أقضي الصلوات التي قُمتُ بصلاتها في مسجدٍ فيه قبر، حيث أنني لم اكن أعلم بوجود القبر داخل المسجد؟

    جواب الشيخ صالح الفوزان حفظه الله: مدام أنك لم تعلم فصلاتك صحيحة إن شاء الله. نعم


    http://www.alfawzan.af.org.sa/node/16154

  4. #19
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door abu_jousouf Bekijk reactie
    حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ، أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ الشَّيْبَانِيِّ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ مَاتَ إِنْسَانٌ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَعُودُهُ فَمَاتَ بِاللَّيْلِ فَدَفَنُوهُ لَيْلاً، فَلَمَّا أَصْبَحَ أَخْبَرُوهُ فَقَالَ ‏ "‏ مَا مَنَعَكُمْ أَنْ تُعْلِمُونِي ‏"‏‏.‏ قَالُوا كَانَ اللَّيْلُ فَكَرِهْنَا ـ وَكَانَتْ ظُلْمَةٌ ـ أَنْ نَشُقَّ عَلَيْكَ‏.‏ فَأَتَى قَبْرَهُ فَصَلَّى عَلَيْهِ‏.

    Narrated Ibn `Abbas.:
    A person died and Allah's Messenger (ﷺ) used to visit him. He died at night and (the people) buried him at night. In the morning they informed the Prophet (about his death). He said, "What prevented you from informing me?" They replied, "It was night and it was a dark night and so we disliked to trouble you." The Prophet (ﷺ) went to his grave and offered the (funeral) prayer. (Bukhari, Vol. 2, Book 23, Hadith 339)

    حَدَّثَنَا حَسَنُ بْنُ الرَّبِيعِ، وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ نُمَيْرٍ، قَالاَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ، إِدْرِيسَ عَنِ الشَّيْبَانِيِّ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم صَلَّى عَلَى قَبْرٍ بَعْدَ مَا دُفِنَ فَكَبَّرَ عَلَيْهِ أَرْبَعًا ‏.‏ قَالَ الشَّيْبَانِيُّ فَقُلْتُ لِلشَّعْبِيِّ مَنْ حَدَّثَكَ بِهَذَا قَالَ الثِّقَةُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ ‏.‏ هَذَا لَفْظُ حَدِيثِ حَسَنٍ وَفِي رِوَايَةِ ابْنِ نُمَيْرٍ قَالَ انْتَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِلَى قَبْرٍ رَطْبٍ فَصَلَّى عَلَيْهِ وَصَفُّوا خَلْفَهُ وَكَبَّرَ أَرْبَعًا ‏.‏ قُلْتُ لِعَامِرٍ مَنْ حَدَّثَكَ قَالَ الثِّقَةُ مَنْ شَهِدَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ ‏.

    Sha'bi reported that the Messenger of Allah (ﷺ) observed prayer over a grave after the dead was buried and he recited four takbirs over him. Shaibani said:
    I said to Sha'bi: Who narrated it to you? He said: An authentic one, 'Abdullah b. 'Abbas. This is the word of a hasan hadith. In the narration of Ibn Numair (the words are): The Messenger of Allah (ﷺ) went to the grave which had been newly prepared and prayed over it, and they also prayed who were behind him and he recited four takbirs. I said to 'Amir: Who narrated it to you? He said: An authentic one who saw him, i e. Ibn 'Abbas. (muslim, Book 4, Hadith 2084)
    Djazzaak Allahu khairan voor de onderbouwende bewijzen, dit is waar we dorst naar hebben.

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    96
    07-01-2010

    As salamu alaykum.

    Wat wil je hiermee zeggen broeder? Dit gaat over salatul-janazah.

  6. #21
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Aboe_Nouhad Bekijk reactie
    As salamu alaykum.

    Wat wil je hiermee zeggen broeder? Dit gaat over salatul-janazah.
    Heb je het tegen mij? Ik ben gewoon blij met de bewijzen, want de fatwa van Shaykh 'Uthaymeen zegt hetzelfde zonder de bewijzen voor deze janaza te vermelden.

  7. #22

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    96
    07-01-2010

    Beste broeder. Tijdens salatul-janazah verricht je toch geen sujud en ruku? Die "bewijzen" zijn dus helemaal geen bewijzen mbt deze discussie.

  9. #24
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Aboe_Nouhad Bekijk reactie
    Beste broeder. Tijdens salatul-janazah verricht je toch geen sujud en ruku? Die "bewijzen" zijn dus helemaal geen bewijzen mbt deze discussie.
    Dat is wel waar, maar du3a is al verboden bij een graf - afgezien van wat overgeleverd is om te zeggen, met salatul janaza als uitzondering met zijn vier of drie takbieraat.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    96
    07-01-2010

    Du'a dat gericht is naar de bewoner van een graf is verboden beste broeder.

    Maar wederom, deze discussie gaat niet over du'a. Deze discussie gaat over het verrichten van sujud richting een graf.

    En de fatwa van Shaykh Al Uthaymeen en de ahadieth die de broeder hierboven vermeldde hebben niets met deze discussie te maken omdat er in salatul janazah geen sujud en ruku worden gedaan.

  11. #26
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Citaat Geplaatst door Aboe_Nouhad Bekijk reactie
    Du'a dat gericht is naar de bewoner van een graf is verboden beste broeder.

    Maar wederom, deze discussie gaat niet over du'a. Deze discussie gaat over het verrichten van sujud richting een graf.

    En de fatwa van Shaykh Al Uthaymeen en de ahadieth die de broeder hierboven vermeldde hebben niets met deze discussie te maken omdat er in salatul janazah geen sujud en ruku worden gedaan.
    Ik vind dat je moeilijk doet, een zieke kan zelfs liggend bidden - zonder sujud en ruku3. Verder heb ik niks gezegd.

  12. #27
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    De profeet sallalahu alaihi wa salam zei: '' onder de slechtste mensen zijn degenen die in leven zullen zijn als 'het uur' komt en degenen die de graven in gebedsplaatsen veranderen.'' (Ahmed)

  13. #28
    Qatadah

    Reacties
    3.704
    21-10-2011

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Wa Hayaak agi. Ik verwerp zijn woorden niet maar vul het aan met feiten, mijn woorden zijn duidelijk. Ik zelf was lang geleden iemand die eens een gebed verrichtte op de begraafplaats in Marokko waar me vader is begraven. Ik zag dat het al duhr was geweest en had wudu en verrichtte daar me gebed. Was ik moeshriek omdat ik daar Allah gebeden heb? Wanneer is iemand een moeshriek? Als iemand een anders aanbidt dan Allah en iemand die Allah alleen aanbidt maar dit deed op een begraafplaats is geen moeshriek. Simpel is dit, hij is een zondaar maar geen moeshriek want om een moeshriek te zijn moet je iemand anders aanbidden dan Allah of iemand naast Hem. Doet iemand dit die een graf op een begraafplaats als sutra neemt uit onwetendheid op het verbod van het bidden op een begraafplaats enz?
    Met in mijn ogen bedoel ik natuurlijk de mening die ik volg. Mijn punt is hoe maak jij het verschil dan tussen een mushrik en een moslim? Voor zover ik je begrijp is de enige manier dat een mushrik, mushrik word wanneer hij tegen jou zegt ik ben mushrik? Daarom haalde ik het beeldje erbij want jij kan niet van te voren weten of deze persoon deze beeldje heeft uitgekozen heeft of niet.






    .اللهم اضرب الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بين أيديهم سالمين


  14. #29
    Buitendienst

    Reacties
    23.898
    12-04-2008

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Deen Bekijk reactie
    Met in mijn ogen bedoel ik natuurlijk de mening die ik volg. Mijn punt is hoe maak jij het verschil dan tussen een mushrik en een moslim? Voor zover ik je begrijp is de enige manier dat een mushrik, mushrik word wanneer hij tegen jou zegt ik ben mushrik? Daarom haalde ik het beeldje erbij want jij kan niet van te voren weten of deze persoon deze beeldje heeft uitgekozen heeft of niet.
    Wat ik zeg agi is heel simpel, ik uit ervaring zal nooit een moslim zomaar ongelovig verklaren als ik hem zie bidden op een begraafplaats want ik zelf heb gebeden op een begraafplaats en velen andere hebben gebeden op een begraafplaats en NIET om een ander dan Allah te aanbidden. ik weet dus uit ervaring dat velen die bidden op een begraafplaats enkel Allaah aanbidden maar onwetend zijn over het verboden op het bidden op begraafplaatsen. Zij zijn daar met duhr of Asser en denken laten een hier duhr of Asser bidden gezien een toch hier zijn en wudu hebben. Deze mensen zijn geen moeshrikien want zij aanbidden geen doden noch graven maar Allaah alleen.

    Het ongelovig verklaren heeft voorwaarden en niet hup je ziet iemand de salaat verrichten op enz begraafplaats en roepen dit is een kafir moeshriek! Nee, er zijn genoeg daar die absoluut geen graven of doden aanbidden maar enkel de salat uitvoeren niet weten dat het overal is toegestaan om de salaat te verrichten behalve op begraafplaatsen en toiletten. Daarnaast zijn er zeker moeshrikien die graven aanbidden en doden zonder twijfel en denken dat ze moslims zijn terwijl ze hun Tawhied teniet hebben gedaan Door Shirk.

    Wat als jij ken broer of vader of moeder ziet bidden op rennen begraafplaats, zeg heb dan per direct hij of zij kan moeshriek(A)? DIt zou jij niet doen zonder enkele twijfel. Je zou vragen wat deed je daar?

    ”De redding bevind zich in drie zaken: het nuttigen van halal, het nakomen van de verplichtingen, het volgen van het voorbeeld van de profeet sallallaahu alayhi wa sallam”


  15. #30
    Qatadah

    Reacties
    3.704
    21-10-2011

    Citaat Geplaatst door A_bdars Bekijk reactie
    Wat ik zeg agi is heel simpel, ik uit ervaring zal nooit een moslim zomaar ongelovig verklaren als ik hem zie bidden op een begraafplaats want ik zelf heb gebeden op een begraafplaats en velen andere hebben gebeden op een begraafplaats en NIET om een ander dan Allah te aanbidden. ik weet dus uit ervaring dat velen die bidden op een begraafplaats enkel Allaah aanbidden maar onwetend zijn over het verboden op het bidden op begraafplaatsen. Zij zijn daar met duhr of Asser en denken laten een hier duhr of Asser bidden gezien een toch hier zijn en wudu hebben. Deze mensen zijn geen moeshrikien want zij aanbidden geen doden noch graven maar Allaah alleen.

    Het ongelovig verklaren heeft voorwaarden en niet hup je ziet iemand de salaat verrichten op enz begraafplaats en roepen dit is een kafir moeshriek! Nee, er zijn genoeg daar die absoluut geen graven of doden aanbidden maar enkel de salat uitvoeren niet weten dat het overal is toegestaan om de salaat te verrichten behalve op begraafplaatsen en toiletten. Daarnaast zijn er zeker moeshrikien die graven aanbidden en doden zonder twijfel en denken dat ze moslims zijn terwijl ze hun Tawhied teniet hebben gedaan Door Shirk.

    Wat als jij ken broer of vader of moeder ziet bidden op rennen begraafplaats, zeg heb dan per direct hij of zij kan moeshriek(A)? DIt zou jij niet doen zonder enkele twijfel. Je zou vragen wat deed je daar?
    Is er een verschil tussen iemand met islamtische uiterlijk die sajda doet naar een graf en een die het zelfde doet naar een kruis/beeldje?

    Het aanbidden van graven is een daad die mushrikeen doen. Als een moslim dit doet en werkelijk onwetend hier in is tussen hem en zijn Heer ( de graf als sutrah nemen).

    Ik en mijn familie en alle mensen kunnen afdwalen, licht allemaal aan de wil van onze Heer.






    .اللهم اضرب الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بين أيديهم سالمين