1. #76
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Wij hebben geen probleem met evolutie, we hebben een probleem met een theorie in evolutie bijvoorbeeld van Darwin.
    Moderne synthese heet het tegenwoordig.
    Niet de ET is problematisch, wel de letterlijke interpretatie van de scheppingsverhalen.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  2. #77
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Neen , daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat oa bacteriën veel flexibeler zijn. En het onderscheid is arbitrair en relatief.
    Wat zijn dan oorzaak-gevolg relatie in jouw visie van doelgerichtheid op de wereld? Kunnen die dan volgens jouw begrip wel bestaan?
    En wat dan met de duidelijke willekeur van de vermeende doelen?

    Ik meen dat jij moslim bent. Een humanist ook. Maar jij gelooft in Allah en zijn boodschapper Mohammed. Je gelooft ook in wetenschap. Maar positioneert het ondergeschikt aan openbaring. De basis waarop je dat doet zal ik nooit begrijpen, staat lijnrecht tegenover mijn visie op mens en universum. Niettegenstaande we ook enkele belangrijke kernwaarden delen. Wat niet eens zo verbazingwekkend is. We zijn namelijk beiden redelijke mensen, met een streven naar een zeker evenwicht tussen gevoel en de rede.

    Waar ik van overtuigd ben is als volgt samen te vatten :

    atheïst ten aanzien van de Abrahamistische god,
    atheïst ten aanzien van elk menselijk transcendent godsconcept
    agnost ten aanzien van een supra-natuurlijke entiteit,
    Naturalist, humanist. Meerwaardezoeker. Scepticus. Dromer.
    Ik kan niet geloven in geplande doelgerichtheid omdat alle indicatoren, wetenschappelijk of filosofisch benaderd, in de natuurlijke wereld in de andere richting wijzen, namelijk ; niet-intentioneel, ongeschapen, amoreel, inherent zinledig en absurd naar menselijke begrippen.
    Waarom een agnost ten aanzien van een supra-natuurlijke entiteit?
    Heavy

  3. #78
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Waarom een agnost ten aanzien van een supra-natuurlijke entiteit?
    Omdat het onmogelijk is om iets te kennen van wat per definitie geen onderdeel is van onze realiteit/de natuurlijke wereld.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  4. #79
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Het is wel vreemd in relatie tot de 21ste eeuwse ratio. Het is wel vreemd tov de helderheid waarmee sommige van deze denkers andere onderwerpen kunnen belichten.
    Het is wel bizar tov de scepsis die ook zij tov fenomenen die buiten hun overtuigingen liggen aanmeten.
    Dat het vreemd/bizar is ben ik direct met je eens.

  5. #80
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Omdat het onmogelijk is om iets te kennen van wat per definitie geen onderdeel is van onze realiteit/de natuurlijke wereld.
    Maar als je het niet kent betekend het dan dat het er niet is?
    Heavy

  6. #81
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Maar als je het niet kent betekend het dan dat het er niet is?
    Nee, dat betekent het zeker niet. We zullen allemaal moeten erkennen dat er zaken zijn die we niet kennen. Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat er lieden zijn die dat onbekende vervolgens hebben ingevuld om vervolgens dat met grote stelligheid te gaan verkondigen dat dat de enige waarheid is. Dat is wel opmerkelijk.

  7. #82
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Maar als je het niet kent betekend het dan dat het er niet is?
    Het zegt inderdaad niets over het effectief wel of niet bestaan van iets supra-natuurlijk. Net daar doet de agnost geen uitspraak over. Een agnost kan evenwel de keuze maken om wel of niet te geloven.

    Dus krijg je de volgende meer genuanceerde posities :
    A. niet (kunnen) weten maar wel geloven
    B. niet (kunnen) weten maar ook niet geloven.

    Ik ben een atheïstisch agnost (b) wat het supra-natuurlijke betreft.

    Wat ben jij?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #83
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Nescio Bekijk reactie
    Nee, dat betekent het zeker niet. We zullen allemaal moeten erkennen dat er zaken zijn die we niet kennen. Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat er lieden zijn die dat onbekende vervolgens hebben ingevuld om vervolgens dat met grote stelligheid te gaan verkondigen dat dat de enige waarheid is. Dat is wel opmerkelijk.
    Nja jij beschouwt het tot een onbekende en dat is je goed recht.
    Niet iedereen is het daarmee eens en ik vind dat daar ook een goede reden voor is.
    Heavy

  9. #84
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Nescio Bekijk reactie
    Nee, dat betekent het zeker niet. We zullen allemaal moeten erkennen dat er zaken zijn die we niet kennen. Het is natuurlijk wel opmerkelijk dat er lieden zijn die dat onbekende vervolgens hebben ingevuld om vervolgens dat met grote stelligheid te gaan verkondigen dat dat de enige waarheid is. Dat is wel opmerkelijk.
    Klopt. Ik vind dat in sterke mate zelfs intellectueel oneerlijk. Maar dat geldt evengoed voor de atheïst die beweert zeker te weten dat iets supra-natuurlijk niet bestaat. Merk hierbij op dat ik het duidelijke verschil benadruk tussen de bekende godsconcepten en 'iets supra-natuurlijk'.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  10. #85
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Het zegt inderdaad niets over het effectief wel of niet bestaan van iets supra-natuurlijk. Net daar doet de agnost geen uitspraak over. Een agnost kan evenwel de keuze maken om wel of niet te geloven.

    Dus krijg je de volgende meer genuanceerde posities :
    A. niet (kunnen) weten maar wel geloven
    B. niet (kunnen) weten maar ook niet geloven.

    Ik ben een atheïstisch agnost (b) wat het supra-natuurlijke betreft.

    Wat ben jij?
    Jij bent een atheïstische agnost? Ligt het aan mij of is dat tegenstrijdig?

    Verwerp je het idee dat er een supra natuurlijke entiteit is of geloof je er niet in? Meeste agnosten die ik heb gesproken zeggen dat ze het idee van een entiteit niet verwerpen en ze durven zelfs niet absoluut te zijn over het idee van een God.
    Maar ze laten tussen de ik weet het niet niemand kan het zeker weten.

    Je moet het me effe uitleggen want ik hoor iets bij jou wat vrij nieuw voor me is.
    Heavy

  11. #86
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Nja jij beschouwt het tot een onbekende en dat is je goed recht.
    Niet iedereen is het daarmee eens en ik vind dat daar ook een goede reden voor is.
    Het is uiteraard ieders goed recht om een beeld te hebben bij die zaken die we (nog) niet kunnen weten. Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat er niets is omdat we het niet kunnen waarnemen. Ik ben dan ook zeker geen atheïst.

  12. #87
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    [QUOTE=HoBBiT123;132477878]Klopt. Ik vind dat in sterke mate zelfs intellectueel oneerlijk. Maar dat geldt evengoed voor de atheïst die beweert zeker te weten dat iets supra

    Ik ben ook zeker geen atheïst. Immers wat we niet weten, weten we niet.

  13. #88
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Nescio Bekijk reactie
    Het is uiteraard ieders goed recht om een beeld te hebben bij die zaken die we (nog) niet kunnen weten. Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat er niets is omdat we het niet kunnen waarnemen. Ik ben dan ook zeker geen atheïst.
    Ben jij meer een agnost of iets anders?
    Heavy

  14. #89
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Klopt. Ik vind dat in sterke mate zelfs intellectueel oneerlijk. Maar dat geldt evengoed voor de atheïst die beweert zeker te weten dat iets supra-natuurlijk niet bestaat. Merk hierbij op dat ik het duidelijke verschil benadruk tussen de bekende godsconcepten en 'iets supra-natuurlijk'.
    Dat vind ik nu intellectueel eerlijk van jou.

    ben het er helemaal mee eens. ..U is een mooi en intelligent mens

  15. #90
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Jij bent een atheïstische agnost? Ligt het aan mij of is dat tegenstrijdig?

    Verwerp je het idee dat er een supra natuurlijke entiteit is of geloof je er niet in? Meeste agnosten die ik heb gesproken zeggen dat ze het idee van een entiteit niet verwerpen en ze durven zelfs niet absoluut te zijn over het idee van een God.
    Maar ze laten tussen de ik weet het niet niemand kan het zeker weten.

    Je moet het me effe uitleggen want ik hoor iets bij jou wat vrij nieuw voor me is.
    Kort gezegd hij sluit de bekende godsbeelden uit zoals die nu bekend zijn..Maar erkend dat er een concept is dat zou kunnen bestaan waar wij als mensheid en hij als mens nog geen weet van hebben/heeft.

    Hoop dat ik u zo goed vertaal Hobbit