1. #91
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Jij bent een atheïstische agnost? Ligt het aan mij of is dat tegenstrijdig?

    Verwerp je het idee dat er een supra natuurlijke entiteit is of geloof je er niet in? Meeste agnosten die ik heb gesproken zeggen dat ze het idee van een entiteit niet verwerpen en ze durven zelfs niet absoluut te zijn over het idee van een God.
    Maar ze laten tussen de ik weet het niet niemand kan het zeker weten.

    Je moet het me effe uitleggen want ik hoor iets bij jou wat vrij nieuw voor me is.
    Agnosticisme zegt iets over wat je kan weten/niet weten.
    Atheisme/theïsme over wat je kan geloven of niet geloven.
    Weten en geloven, niet weten en niet geloven sluiten elkaar niet altijd uit (soms wel).

    Mbt het supra-natuurlijke : dwz, per definitie 'geen onderdeel van onze natuurlijke wereld'. We hebben geen methoden om iets dat 'geen onderdeel is van onze natuurlijke wereld' te detecteren. En als er al 'iets' van buiten de natuurlijke wereld in onze realiteit zou komen/doordringen, dan wordt dat 'iets' instant onderdeel van onze realiteit. En zouden we op geen enkele manier kunnen afleiden dat dat 'iets' van buiten onze natuurlijke wereld komt en dus een supra-natuurlijke oorsprong heeft. We zouden dat 'iets' als iets nieuw ervaren wat we voorheen nog niet kenden maar wel, onopgemerkt en onontdekt , aanwezig was in onze natuurlijke wereld.
    Ongeacht hoe vergevorderd onze technologie (en cognitieve vaardigheden) zal zijn, we gaan het supra-natuurlijke nooit kunnen meten en kennen. Het is een onvermijdelijk gevolg van de definitie van 'supra-natuurlijk'.

    Dit alles sluit het bestaan van het supra-natuurlijke niet uit. We kunnen het enkel, per definitie, niet 'weten'. Daarom rest er ons de keuze te maken tussen 'geloven' of 'niet-geloven'. Dat maakt mij een atheïstisch agnost tav het supra-natuurlijke.

    Is dat een beetje te volgen?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  2. #92
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Kort gezegd hij sluit de bekende godsbeelden uit zoals die nu bekend zijn..Maar erkend dat er een concept is dat zou kunnen bestaan waar wij als mensheid en hij als mens nog geen weet van hebben/heeft.

    Hoop dat ik u zo goed vertaal Hobbit
    Duidelijk vraag me alleen af waar die dan het idee vandaan haalt. Dat er een concept zou kunnen bestaan maar waar wij mensen geen weet van hebben?
    Heavy

  3. #93
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Kort gezegd hij sluit de bekende godsbeelden uit zoals die nu bekend zijn..Maar erkend dat er een concept is dat zou kunnen bestaan waar wij als mensheid en hij als mens nog geen weet van hebben/heeft.

    Hoop dat ik u zo goed vertaal Hobbit
    Dat klopt bijna. Check mijn repliek.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  4. #94
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Agnosticisme zegt iets over wat je kan weten/niet weten.
    Atheisme/theïsme over wat je kan geloven of niet geloven.
    Weten en geloven, niet weten en niet geloven sluiten elkaar niet altijd uit (soms wel).

    Mbt het supra-natuurlijke : dwz, per definitie 'geen onderdeel van onze natuurlijke wereld'. We hebben geen methoden om iets dat 'geen onderdeel is van onze natuurlijke wereld' te detecteren. En als er al 'iets' van buiten de natuurlijke wereld in onze realiteit zou komen/doordringen, dan wordt dat 'iets' instant onderdeel van onze realiteit. En zouden we op geen enkele manier kunnen afleiden dat dat 'iets' van buiten onze natuurlijke wereld komt en dus een supra-natuurlijke oorsprong heeft. We zouden dat 'iets' als iets nieuw ervaren wat we voorheen nog niet kenden maar wel, onopgemerkt en onontdekt , aanwezig was in onze natuurlijke wereld.
    Ongeacht hoe vergevorderd onze technologie (en cognitieve vaardigheden) zal zijn, we gaan het supra-natuurlijke nooit kunnen meten en kennen. Het is een onvermijdelijk gevolg van de definitie van 'supra-natuurlijk'.

    Dit alles sluit het bestaan van het supra-natuurlijke niet uit. We kunnen het enkel, per definitie, niet 'weten'. Daarom rest er ons de keuze te maken tussen 'geloven' of 'niet-geloven'. Dat maakt mij een atheïstisch agnost tav het supra-natuurlijke.

    Is dat een beetje te volgen?
    Jawel haha ik probeer gewoon goed te snappen waar je in gelooft en waarom vandaar dat ik er op door vraag.

    Vraag me nu alleen af hoe kom je erbij dat er een supra entiteit zou kunnen bestaan. Maar dat het onder geen enkel mogelijkheid contact zou kunne maken met het natuurlijke.
    Zonder perse binnen te dringen in het natuurlijke als je me begrijpt.
    Heavy

  5. #95
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Agnosticisme zegt iets over wat je kan weten/niet weten.
    Atheisme/theïsme over wat je kan geloven of niet geloven.
    Weten en geloven, niet weten en niet geloven sluiten elkaar niet altijd uit (soms wel).

    Mbt het supra-natuurlijke : dwz, per definitie 'geen onderdeel van onze natuurlijke wereld'. We hebben geen methoden om iets dat 'geen onderdeel is van onze natuurlijke wereld' te detecteren. En als er al 'iets' van buiten de natuurlijke wereld in onze realiteit zou komen/doordringen, dan wordt dat 'iets' instant onderdeel van onze realiteit. En zouden we op geen enkele manier kunnen afleiden dat dat 'iets' van buiten onze natuurlijke wereld komt en dus een supra-natuurlijke oorsprong heeft. We zouden dat 'iets' als iets nieuw ervaren wat we voorheen nog niet kenden maar wel, onopgemerkt en onontdekt , aanwezig was in onze natuurlijke wereld.
    Ongeacht hoe vergevorderd onze technologie (en cognitieve vaardigheden) zal zijn, we gaan het supra-natuurlijke nooit kunnen meten en kennen. Het is een onvermijdelijk gevolg van de definitie van 'supra-natuurlijk'.

    Dit alles sluit het bestaan van het supra-natuurlijke niet uit. We kunnen het enkel, per definitie, niet 'weten'. Daarom rest er ons de keuze te maken tussen 'geloven' of 'niet-geloven'. Dat maakt mij een atheïstisch agnost tav het supra-natuurlijke.

    Is dat een beetje te volgen?
    Ja maar ik ben het er niet mee eens.


    Er is een medium mogelijk een tolk. .in de godsdiensten worden zij profeten genoemd in de wetenschap zijn het instrumenten die het onzicht- en onhoorbare zichtbaar maken.

    Vasthouden aan term die wij als mens hebben bedacht en daarmee uitsluiten dat wij nooit het supra-natuurlijke zouden kennen vind ik dan ook een valse bescheidenheid

  6. #96
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Duidelijk vraag me alleen af waar die dan het idee vandaan haalt. Dat er een concept zou kunnen bestaan maar waar wij mensen geen weet van hebben?
    Waar het concept 'supra-natuurlijk' vandaan komt is niet zo moeilijk. Het is imo gewoon de anti-these van 'natuurlijk'. Bij 'natuurlijk' kan ik me heel concrete dingen voorstellen. Bij 'supra-natuurlijk' geen.
    De theïst vult dat in met een godsbeeld. Wat heel divers kan zijn.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  7. #97
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Ja maar ik ben het er niet mee eens.


    Er is een medium mogelijk een tolk. .in de godsdiensten worden zij profeten genoemd in de wetenschap zijn het instrumenten die het onzicht- en onhoorbare zichtbaar maken.

    Vasthouden aan term die wij als mens hebben bedacht en daarmee uitsluiten dat wij nooit het supra-natuurlijke zouden kennen vind ik dan ook een valse bescheidenheid
    Ok.
    Hoe moeten we uitmaken dat iets wat wetenschappelijke instrumenten meten 'supra-natuurlijk' is? Welke criteria zijn er voorhanden?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #98
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Waar het concept 'supra-natuurlijk' vandaan komt is niet zo moeilijk. Het is imo gewoon de anti-these van 'natuurlijk'. Bij 'natuurlijk' kan ik me heel concrete dingen voorstellen. Bij 'supra-natuurlijk' geen.
    De theïst vult dat in met een godsbeeld. Wat heel divers kan zijn.
    Gods gap leggen bij de theïsten ben ik het niet zozeer mee eens. Het is een ander manier van makkelijk invullen. Geen enkel theïst zal bij een wetenschappelijk formule zaken wegvegen en schrijven God. Wetenschap is slechts een manier om de wereld om.ons een te begrijpen. Zodra we spreken over iets buiten het universum dan ontbreekt er bij wetenschap aan de middelen om datgene te testen.

    Waar staat supra natuurlijk eigenlijk voor in jouw perspectief?
    Heavy

  9. #99
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ok.
    Hoe moeten we uitmaken dat iets wat wetenschappelijke instrumenten meten 'supra-natuurlijk' is? Welke criteria zijn er voorhanden?
    Kan alles binnen het natuurlijke wetenschappelijk gemeten worden?
    Heavy

  10. #100
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ok.
    Hoe moeten we uitmaken dat iets wat wetenschappelijke instrumenten meten 'supra-natuurlijk' is? Welke criteria
    zijn er voorhanden?
    Dat supra natuurlijke een zelfstandige beweging kan malen en een medium of instrument zou kunnen aanwenden om "zichzelf " kenbaar te maken.

    Straks zijj computers slimmer dan ons en dat is onze eigen creatie, uitsluiten dat iets supra natuurlijk gelijke beperkingen heeft als waar wij mee bekend zijn is enigszins hoogdravend te noemen.

  11. #101
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Kan alles binnen het natuurlijke wetenschappelijk gemeten worden?
    Nee niet alles...al probeert men het wel en daarmee wordt ons menszijn gereduceerd tot een voorspelbaar proces in de toekomst.

    Althans dat is het logische gevolg van de mensen die ons gedrag, gevoel en handelen verpakken in enen en nullen

  12. #102
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Nee niet alles...al probeert men het wel en daarmee wordt ons menszijn gereduceerd tot een voorspelbaar proces in de toekomst.

    Althans dat is het logische gevolg van de mensen die ons gedrag, gevoel en handelen verpakken in enen en nullen
    Ik kwam gister in een debat tegen dat een heel belangrijk punt. Namelijk the origin of reason niet eens verklaard kan worden.

    Wat betekend dat volgens jou?
    Heavy

  13. #103
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Ik kwam gister in een debat tegen dat een heel belangrijk punt. Namelijk the origin of reason niet eens verklaard kan worden.

    Wat betekend dat volgens jou?
    Origin of reason?

    Heb ik nog nooit van gehoord maar als ik doe woordje naast mijn referentiekader en opinie leg dan betekenen ze zouden ze voor mij zoiets betekenen als.

    De kern van de redelijke waarheid.

  14. #104
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Ik bekeek gister deze debate in hyde park, London.
    Ben benieuwd hoe jullie hierover denken het is ook vrij relevant aan het onderwerp die we bespreken.

    Atheïst VS Muslim

    Part 1 : The first scientist
    https://youtu.be/Fvm_ZUCuXOY

    Part 2: origin of reason
    https://youtu.be/frKAweHJ7ck

    Part 3: what is your problem with God?
    https://youtu.be/pGipf2h5-XY

    Part 4: Ask God for guidance
    https://youtu.be/ZBQcIv_1XKU

    Ik moet nu wat doen maar ik hoop heel erg dat jullie deze filmpjes bekijken. Ik zelf vond het een zeer leerzame discussie waar veel info uit te halen valt waar we mee verder kunnen.

    Ik moet nu wat doen maar ik zal zeker op dit onderwerp terug komen
    Heavy

  15. #105
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Gods gap leggen bij de theïsten ben ik het niet zozeer mee eens. Het is een ander manier van makkelijk invullen. Geen enkel theïst zal bij een wetenschappelijk formule zaken wegvegen en schrijven God. Wetenschap is slechts een manier om de wereld om.ons een te begrijpen. Zodra we spreken over iets buiten het universum dan ontbreekt er bij wetenschap aan de middelen om datgene te testen.

    Waar staat supra natuurlijk eigenlijk voor in jouw perspectief?
    Ik zie het verband niet met God of the gaps.

    Zoals ik zeg , de anti-these van 'natuurlijk'.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein