1. #1
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Dua’a directly after the prayer is not legislated


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Dat klopt niet.

    Abu Umamah (May Allah be pleased with him) reported:

    وعن أبي أمامة رضي الله عنه قال‏:‏ قيل لرسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ أي الدعاء أسمع‏؟‏ قال‏:‏ ‏ "‏جوف الليل الآخر ودبر الصلوات المكتوبات‏"‏‏.‏ رواه الترمذي وقال حديث حسن‏.‏

    The Messenger of Allah (ﷺ) was asked: "At what time does the supplication find the greatest response?" He (ﷺ) replied, "A supplication made during the middle of the last part of the night and after the conclusion of the obligatory prayers."

    [At-Tirmidhi].

    https://sunnah.com/riyadussaliheen/17/36


    Tirmidhi verklaart het 'Hassan - goed'.

    Imaam Bukhaari heeft een hoofdstuk in zijn Sahih: DU'AA NA HET GEBED

    قال الحافظ في الفتح :
    ( قوله باب الدعاء بعد الصلاة )
    أي المكتوبة وفي هذه الترجمة رد على من زعم ان الدعاء بعد الصلاة لا يشرع


    Ibn Hajar zegt: Dit is een weerlegging op degenen die zeggen dat Du'a na het gebed niet voorgeschreven is.

    Nawawi zegt er is geen meningverschil onder geleerden dat Du'a na gebed aangeraden is:

    قد ذكرنا استحباب الذكر والدعاء للإمام والمأموم والمنفرد، وهو مستحب عقب كل الصلوات بلا خلاف

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Je heft je handen niet op na de verplichte gebeden tijdens de dua. Het is niet bekend dat de profeet sallalahu alaihi wa sallam dat deed, daarom doen wij dat ook niet.


    De regelgeving omtrent het opheffen van de handen bij het verrichten van doe`aa na het (verplicht) gebed


    Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz (رحمه الله) werd het volgende gevraagd:

    Vraag:

    Is het opheffen van de handen om doe`aa te verrichten na de verplichte gebeden en de soennah gebeden toegestaan of niet? En wanneer is het überhaupt toegestaan om dit te doen (i.e. het opheffen van de handen voor doe`aa)?

    Antwoord:

    Het opheffen van de handen tijdens de doe`aa is aanbevolen en is een van de manieren om gehoor te krijgen van Allah voor jouw doe`aa.

    Zoals de profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft overlevert:

    “Voorwaar jullie Heer is eeuwig levend en vrijgevig, Hij schaamt zich voor zijn dienaar om hem met lege handen terug te sturen wanneer hij (i.e. de dienaar) zijn handen opheft om Hem te vragen.”[1]

    Het is dus aanbevolen om je handen op te heffen tijdens het verrichten van doe'aa. Als men bijvoorbeeld zijn Heer thuis, tijdens een reis of waar dan ook aanroept dient men zijn handen op te heffen en zijn best te doen om deze doe'aa zo goed mogelijk op de juiste manier uit te voeren zodat dit een reden zal zijn dat zijn doe`aa beantwoordt zal worden.

    En zijn uitspraak (صلى الله عليه و سلم):

    “Voorwaar jullie Heer (تعالى) is goed en Hij accepteert niets behalve het goede. En voorwaar jullie Heer heeft de gelovige opgedragen met hetgeen hij de boodschappers heeft opgedragen."

    Hij (تعالى) heeft gezegd:

    “O jullie die geloven, eet van de goede dingen, waarmee Wij jullie hebben voorzien en dankt Allah…” [al-Baqarah(2):172]

    En Hij (تعالى) heeft gezegd:

    “O Boodschappers, eet van de goede zaken en verricht goede daden…”. [al-Moe`minien(23):51]

    Daarna haalde hij (صلى الله عليه و سلم) een man aan die een lange zware reis aan het maken was en met verwarde haren en bedolven onder het stof zijn handen naar de hemel uitstrekt en zegt: “O Heer, O Heer” dit terwijl zijn eten, drinken en kleding haraam zijn en zijn voedsel haraam is. Zal zo'n iemand zijn du'a dan verhoord worden?...[2]

    Met andere woorden: ver is hij verwijdert van beantwoording van zijn Heer. Ondanks het feit dat hij zijn handen ophief en zijn best deed tijdens het vragen aan zijn Heer, terwijl hij al-haraam nuttigt, en zijn kleding, voedsel, drinken en dergelijke haraam is.

    Zo heeft de profeet (صلى الله عليه و سلم) ons verduidelijkt dat het opheffen van de handen en je best doen tijdens de doe`aa, van de zaken zijn die ervoor zorgen dat je doe`aa wordt beantwoord (door Allah (تعالى))

    Maar het kan dus zijn dat er een reden aanwezig is die ervoor zorgt dat de doe`aa niet wordt verhoort en dit is het nuttigen van al-haraam. Dus van de redenen dat een doe`aa niet verhoort wordt is het nuttigen van al-haraam. Zo ook onachtzaamheid jegens Allah, jezelf afwenden van Allah en het veelvuldig zondigen zijn redenen dat de doe`aa niet wordt verhoort.

    Maar waar bekent is dat de profeet (صلى الله عليه و سلم) doe`aa verrichtte, maar zijn handen niet ophief tijdens deze doe`aa, dan dienen wij dit uiteraard ook niet te doen. Wij dienen hem (vrede zij met hem) dus te volgen in de zaken die hij verrichtte maar ook in de zaken die hij liet.

    Hij is ons voorbeeld zoals Allah (جل و علا) zegt:

    “Voorwaar, de boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld voor wie op de (beloning) van Allah en het hiernamaals hoopt, en voor wie Allah veelvuldig gedenkt.” [al-Ahzaab(33):21]

    Dus zoals wij hem volgen in de zaken die hij verrichtte, volgen wij hem ook in de zaken die hij liet.

    Hij (صلى الله عليه و سلم) heeft bijvoorbeeld zijn handen geheven tijdens het vragen om regenval terwijl hij op de minbar stond tijdens de vrijdagpreek. Dus als wij tijdens de vrijdagpreek om regenval willen vragen dienen wij ook op dezelfde manier onze handen op te heffen om doe`aa te verrichten. De iemaam heft zijn handen op en zo ook de volgelingen in de moskee, en terwijl de iemaam doe`aa verricht zeggen zij (i.e. de volgelingen) `Amien`.

    En zo ook kan men de handen opheffen terwijl men alleen thuis is en doe`aa wil verrichten tussen zichzelf en zijn Heer. Bijvoorbeeld tijdens de laatste deel van de nacht, in de ochtend of op wat voor tijdstip dan ook. Men verricht de doe`aa en heft de handen omhoog.

    Ook kan je zo nu en dan na de vrijwillige gebeden je handen opheffen om je Heer op deze manier te vragen.

    Maar men heft zijn handen niet op na de tasliem bij het verplicht gebed[3]. Want de profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft dit ook niet gedaan na het verrichten van het verplicht gebed.

    Het is niet overlevert dat de profeet (صلى الله عليه و سلم) ooit na het verplicht gebed zijn handen ophief om doe`aa te verrichten. En zo dienen wij dus ook niet onze handen op te heffen in opvolging van de profeet (صلى الله عليه و سلم). Ook niet tijdens de doe`aa van de vrijdagpreek omdat de profeet (صلى الله عليه و سلم) dit ook nooit gedaan heeft, behalve als er om regenval gevraagd werd.

    Dus als er tijdens de vrijdagpreek of tijdens de preek van al-`ied doe`aa wordt verricht, dan heft men de handen niet op omdat dit ook niet is gedaan door de profeet (عليه الصلاة و السلام).

    Zo ook na (de tasliem bij) de vijf verplichten gebeden zoals fadjr, dohr, `asr, maghrib of al-`ieshaa worden de handen niet opgeheven tijdend de doe`aa omdat hij (صلى الله عليه و سلم) dit niet deed. En zo ook tussen de twee neerknielingen tijdens het gebed of net voordat je salaam geeft voor het einde van je gebed, ook hier dient men de handen niet op te heffen omdat ook in deze situaties de profeet (صلى الله عليه و سلم) de handen niet heeft opgeheven om doe`aa te verrichten. Omdat de profeet (صلى الله عليه و سلم) dit niet heeft gedaan, dienen wij dit ook te laten en niet te doen, in opvolging van hem (صلى الله عليه و سلم).

    Maar als iemand bijvoorbeeld s`ochtends thuis zit of s`nachts en vervolgens doe`aa verricht en zijn handen opheft daar is niets mis mee. Zo ook niet wanneer men aan een van zijn benodigdheden (i.e. zaken) denkt en daarna zijn handen opheft, daar is niets mis mee. Echter in de situaties waarbij de profeet (صلى الله عليه و سلم) doe`aa verrichtte en zijn handen niet omhoog hief dienen wij dat ook niet te doen. Zoals (vermeld) bijvoorbeeld tussen de twee neerknielingen of voordat men salaam geeft in het gebed of tijdens de doe`aa van de vrijdagpreek of tijdens de doe`aa van de preek van al-`ied. Echter dient men de handen wel op te heffen bij het verrichten van doe`aa voor regenval.

    Na het verplicht gebed (na de tasliem) heft men de handen niet op maar verricht men doe`aa in zichzelf. Dus het verrichten van doe`aa na de dhikr[4] in zichzelf daar is niets mis mee, echter heft hij zijn handen niet op omdat de boodschapper (عليه الصلاة و السلام) dit ook niet heeft gedaan.

    Het is verplicht voor de gelovigen om de profeet (صلى الله عليه و سلم) te volgen in zijn daden, uitspraken en zo ook datgene te laten wat hij (صلى الله عليه و سلم) heeft gelaten.

    door Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz
    Bron: officiële website van de shaych: http://www.binbaz.org.sa/mat/20278
    Vertaling: Hicham aboe `Abdillah

    Nagekeken door: Ahloelhadieth Beheer
    [1] Overgeleverd door aboe Dawoed, at-tirmidhie, ibn Maadjah en al-Haakim heeft hem authentiek verklaart. Van de overlevering van Soelaymaan al-Faarisie.

    [2] Overgeleverd door Iemaam Moslim.

    [3] Voetnoot vertaler: i.e. de vijf dagelijkse gebeden.

    [4] Voetnoot vertaler: i.e. de gedenkingen die men opzegt na het gebed.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    298
    06-06-2006

    Je kan du’a doen voor als je gaat slapen, wakker wordt, eet, drinkt, naar buiten gaat, auto rijdt, loopt, kleding aantrekt, ziek bent, bij moeilijkheden, etc. zelfs als je naar de wc gaat, … hoe kun je dan zoiets als du’a verbieden na het gebed (terwijl er ook bewijzen daarvoor zijn). Wanneer een dienaar zijn Heer ook aanroept: Hij is nabij en beantwoord het smeekgebed van de smekeling (2:186). Wat Allah echter verboden heeft is dat je iets verbiedt wat Hij niet verboden heeft.

    Ook jij, TS, zal op de Dag des Oordeels verantwoording moeten afleggen voor wat je zo gretig aan het knippen en plakken bent zonder na te denken.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Je dient de smeekbeden en gedenkingen na het gebed te doen die door de profeet sallalahu alaihi wa sallam ook zijn gedaan en volgens de correcte volgorde.

  6. #6
    Bon bon

    Reacties
    8.169
    08-10-2013

    Wie zegt dat de profeet na zijn gebeden geen dua heeft verricht? Het kan toch zo zijn dat hij dua verrichte zonder zijn handen op te heffen? Tijdens het gebed kun je ook dua verrichten dan hef je toch ook niet je handen op?

    Of wil men nu zeggen dat het heffen van de handen perse aanwezig moet zijn wil je dat Allah je dua verhoort?
    Umm Hurairah.

  7. #7
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    De driemaal istighfaar en wat erna komt dat na het verplicht gebed komt, behoren alle mannen hardop te zeggen – individueel.

    De 33 tasbi7/ta7mid/takbier en de afsluiter met laa ilāha illa Allāh wa7dahu laa sharīka lah lahul mulku wa lahul hamd wa huwa 'ala kulli shay-in qadīr — deze behoort zachtjes gedaan te worden en wat erna komt ook zachtjes.

    Na het vrijwillig gebed doe je dit niet. Maar zoals Umm Suhaila zegt kun je wel du3a mas-ala doen na het vrijwillig gebed.

    Wallāhu a'lem

  8. #8
    Dat zit wel snor ~

    Reacties
    823
    22-02-2017

    Als ik me niet vergis mag je wel toevlucht zoeken na de istighfaar na het verplicht gebed bij fajr en 'asr.

    Andere verplichte gebeden hoort voor zover ik het begrepen heb puur du3a 'ibaadah te zijn na de istighfaar en na de tahlil kun je nog aayat al-kursi, surat al-ikhlaas, surat al-falaq en surat al-naas opzeggen, ook zacht en niet na vrijwillig gebed.

    Wallāhu a'lem

  9. #9