1. #106
    MVC Lid

    Reacties
    94
    02-10-2011

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Salafiyah (die ook Wahabis worden genoemd) zijn een van de snelst groeiende groep onder Sunnis, maar ze blijven microscopish klein:

    Volgens Wiki:

    Worldwide there are roughly 50 million Salafists,[140] including roughly 20 to 30 million Salafis in India,[141] 5 to 6 million Salafis in Egypt,[94] 27.5 million Salafis in Bangladesh[citation needed] and 1.6 million Salafis in Sudan.[142] Salafi communities are smaller elsewhere, including roughly 10,000 in Tunisia, 17,000 in Morocco, 7,000 in Jordan, 17,000 in France and 5,000 in Germany.[143]

    * Global Strategic Assessment 2009: America's Security Role in a Changing World, p. 138, Patrick M. Cronin

    https://en.wikipedia.org/wiki/Salafi...#cite_note-140


    Er zijn 1.7 miljard Moslims op aarde.

    50 miljoen = 0.029% van 1.7 miljard...niet eens 0.03%!

    Alleen Indonesie heeft meer dan 200,000,000 Moslims - en ze zijn 99% Shafi'ie.

    India, Pakistan en Bangladesh hebben samen 500,000,000 Moslims - zij zijn 99% Hanafi.

    In Marokko zijn meer dan 30 miljoen Moslims - en slechts 17,000 ofzo Salafis onder hen... dus 0.05% ..... de rest zijn Maaliki. Oh ja .... A_bdars is ook daarheen gegaan, dus 17,001 Salafis in Marokko : ))) (joke - no offense)

    Dit is om zaken in perspective te zetten en NIET om te zeggen dat de meerderheid altijd correct is en de minderheid altijd fout is - de Salafis hebben veel goed en ook veel fouten.

    Het is gewoon een andere stroming binnen ahlus-Sunnah wal-Jama'ah ... onderdeel van de Jama'ah.
    50 miljoen is 3 procent stommerd

  2. #107

  3. #108
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door muwahid-1 Bekijk reactie
    50 miljoen is 3 procent stommerd
    X is hoeveel procent van Y?

    Hoe bereken je dit? De formule om te berekenen hoeveel procent X van een gegeven waarde Y is, is ( X * 100 )/Y.

    In miljoenen: (50*100)/1700 = 2,94%

    Maar ik weet niet of er 1,7 miljard moslims zijn en 'maar' 50 miljoen salafi's. Er zijn veel selefies in Indonesië, de golfstaten en in Nederland schatten ze zelfs 20 tot 30 duizend. Als we dat meerekenen, dan zullen we ongeveer uitkomen op 5% van de moslims denk ik zo.



    Je doet wel een beetje de AIVD na. Je gaat me toch niet proberen wijs te maken dat je moet zoeken met een vergrootglas om selefies te zien?
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  4. #109
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Mouwaysie Bekijk reactie
    Als iemand zegt tegen een dokter in een ziekenhuis: "O dokter, ik ben ziek, genees mij."
    Ik heb het woord "Shaykh" vervangen met "Dokter" in je vraag ... wat is het nu...?

    Mischien zeg je: Maar de dokter kan je helpen en de Shaykh niet!

    OK ... ik ben het met je eens Akhie, het is FOUT om aan een 'Shaykh' te vragen want hij kan je NIET helpen dus zo'n verzoek is BAATIL ... maar alleen omdat iemand je niet kan helpen, dat betekent niet dat het oppeens aanbidding is. Ik kan jou om $10 miljoen vragen. Jij kan mij niet helpen. Heb ik jou aanbeden?! Nee.

    Ja, als iemand in de goddelijkheid van shaykhs, engelen, etc, gelooft - dat is SHIRK.

    Ik weet niet hoevaak ik dit nog moet herhalen:

    SHIRK is wanner je in meerdere GODEN gelooft en TAWHEED is wanneer je in 1 GOD gelooft:

    Tawheed = God
    Shirk = Goden


    Dat is wat ik geloof, want dat is de definitie in elke boek, elke woordenboek, en door elke geleerde. Dat is de begrip van de Sahaba, zoals Abu Bakr die retorisch ze: "Is 'Shirk' dan iets anders dan het erkennen van een andere god naast Allah?! (Nee, dat is het!)" (فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ : وَهَلِ الشِّرْكُ إِلا مَنْ جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ)???

    De Najdi/Wahabi doolhof is BAatil.

    Je hebt nog steeds geen alomvattende definitie geplaatst die het eens is met de Najdi standpunt.

    Plaats eerst een klassieke definitie die alomvattend is, dan toetsen we alle vragen daarmee.

  5. #110
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door muwahid-1 Bekijk reactie
    50 miljoen is 3 procent stommerd
    Nee , 3% is wat jij van je God-given hersenen gebruikt.

  6. #111
    Lioness

    Reacties
    330
    28-04-2017

    hoe ga je zelf een salafi beschrijven, de dag van vandaag is een wahhabi een salafi, iemand van ahl hadith is salafi, takfiris en isis zijn salafi een persoon die sheikh al-albani of sheikh ibn taymiyyah of ibn uthaymeen etc (rahimahullah) volgt is een salafi subhanAllah

    moeten we allemaal taqlid maken op een madhab om jullie gerust te stellen??
    Kaas

  7. #112
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Ik heb het woord "Shaykh" vervangen met "Dokter" in je vraag ... wat is het nu...?

    Mischien zeg je: Maar de dokter kan je helpen en de Shaykh niet!

    OK ... ik ben het met je eens Akhie, het is FOUT om aan een 'Shaykh' te vragen want hij kan je NIET helpen dus zo'n verzoek is BAATIL ... maar alleen omdat iemand je niet kan helpen, dat betekent niet dat het oppeens aanbidding is. Ik kan jou om $10 miljoen vragen. Jij kan mij niet helpen. Heb ik jou aanbeden?! Nee.

    Ja, als iemand in de goddelijkheid van shaykhs, engelen, etc, gelooft - dat is SHIRK.

    Ik weet niet hoevaak ik dit nog moet herhalen:

    SHIRK is wanner je in meerdere GODEN gelooft en TAWHEED is wanneer je in 1 GOD gelooft:

    Tawheed = God
    Shirk = Goden


    Dat is wat ik geloof, want dat is de definitie in elke boek, elke woordenboek, en door elke geleerde. Dat is de begrip van de Sahaba, zoals Abu Bakr die retorisch ze: "Is 'Shirk' dan iets anders dan het erkennen van een andere god naast Allah?! (Nee, dat is het!)" (فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ : وَهَلِ الشِّرْكُ إِلا مَنْ جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ)???

    De Najdi/Wahabi doolhof is BAatil.

    Je hebt nog steeds geen alomvattende definitie geplaatst die het eens is met de Najdi standpunt.

    Plaats eerst een klassieke definitie die alomvattend is, dan toetsen we alle vragen daarmee.

    Deze beperkte definitie van shirk heb ik nog nooit gehoord.
    Dus iemand die alleen in Allah gelooft, maar de mens gemaakte wetten beter acht dan die van zijn Schepper, pleegt geen shirk? En zo niet hoe noem je deze vorm van ongeloof.

  8. #113
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Dus iemand die alleen in Allah gelooft, maar de mens gemaakte wetten beter acht dan die van zijn Schepper, pleegt geen shirk? En zo niet hoe noem je deze vorm van ongeloof.
    Het is 'Kufr Akbar' - afvalligheid/ongeloof: ALS iemand gelooft dat dit gewoon mensen zijn, maar een betere wet dan God hebben gemaakt...zo'n iemand is geen Moslim, want het is takdhib van de Ayah: "Is Allah niet de beste der rechters?" (Qur'an).

    Het is 'Shirk Akbar' - afgodendienst: ALS zo'n iemand gelooft dat God gelijken/partners (Shurakaa) heeft in Haakimiyah die God's wetten kunnen abrogeren/afschaffen. Dat is wat de Joden en Christenen geloofden over hun monikken/rabijnen.

    Het is 'Kufr Asghar" - zonde, maar geen grote ongeloof: ALS iemand naar deze mensen wetten handelt, maar gelooft dat het een zonde is en God's wetten beter zijn. Hij blijft een zondare Moslim, zoals elke andere Moslim die zich niet aan God's Shariah kan houden in zijn dagelijkse leven halal/haram. Dit is de standpunt van ahlus-Sunnah hierover - in tegenstelling tot de Khawarij die dit niet accepteren.

  9. #114
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Het is 'Kufr Akbar' - afvalligheid/ongeloof: ALS iemand gelooft dat dit gewoon mensen zijn, maar een betere wet dan God hebben gemaakt...zo'n iemand is geen Moslim, want het is takdhib van de Ayah: "Is Allah niet de beste der rechters?" (Qur'an).

    Het is 'Shirk Akbar' - afgodendienst: ALS zo'n iemand gelooft dat God gelijken/partners (Shurakaa) heeft in Haakimiyah die God's wetten kunnen abrogeren/afschaffen. Dat is wat de Joden en Christenen geloofden over hun monikken/rabijnen.

    Het is 'Kufr Asghar" - zonde, maar geen grote ongeloof: ALS iemand naar deze mensen wetten handelt, maar gelooft dat het een zonde is en God's wetten beter zijn. Hij blijft een zondare Moslim, zoals elke andere Moslim die zich niet aan God's Shariah kan houden in zijn dagelijkse leven halal/haram. Dit is de standpunt van ahlus-Sunnah hierover - in tegenstelling tot de Khawarij die dit niet accepteren.

    Shirk akbar hoeft men dus niet in andere goden te geloven. Men kent bepaalde Goddelijke Eigenschappen toe aan schepselen.

  10. #115
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Shirk akbar hoeft men dus niet in andere goden te geloven. Men kent bepaalde Goddelijke Eigenschappen toe aan schepselen.
    Natuurlijk wel...Als iemand GODDELIJKE Eigenschappen (خصائص الربوبية) aan de schepselen toekent , dan zijn die schepselen zijn (af)goden.

    Dat is Shirk...hoe kan een 'Muwahid' die in 1 God gelooft in God's naam een 'Moshrik' zijn?!

    Dat zijn tegenstrjidige termen... je bent de een of de ander. Je kan niet allebei zijn.

    Als iemand de eigenschappen van een hond heeft, het is een hond.

    Als iemand de eigenschappen van een mens heeft, het is een mens.

    Als iemand goddelijke eigenschappen aan iets toekent - dat is 'zijn' (af)god.

  11. #116
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Ik heb het woord "Shaykh" vervangen met "Dokter" in je vraag ... wat is het nu...?

    Mischien zeg je: Maar de dokter kan je helpen en de Shaykh niet!

    OK ... ik ben het met je eens Akhie, het is FOUT om aan een 'Shaykh' te vragen want hij kan je NIET helpen dus zo'n verzoek is BAATIL ... maar alleen omdat iemand je niet kan helpen, dat betekent niet dat het oppeens aanbidding is. Ik kan jou om $10 miljoen vragen. Jij kan mij niet helpen. Heb ik jou aanbeden?! Nee.

    Ja, als iemand in de goddelijkheid van shaykhs, engelen, etc, gelooft - dat is SHIRK.

    Ik weet niet hoevaak ik dit nog moet herhalen:

    SHIRK is wanner je in meerdere GODEN gelooft en TAWHEED is wanneer je in 1 GOD gelooft:

    Tawheed = God
    Shirk = Goden


    Dat is wat ik geloof, want dat is de definitie in elke boek, elke woordenboek, en door elke geleerde. Dat is de begrip van de Sahaba, zoals Abu Bakr die retorisch ze: "Is 'Shirk' dan iets anders dan het erkennen van een andere god naast Allah?! (Nee, dat is het!)" (فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ : وَهَلِ الشِّرْكُ إِلا مَنْ جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ)???

    De Najdi/Wahabi doolhof is BAatil.

    Je hebt nog steeds geen alomvattende definitie geplaatst die het eens is met de Najdi standpunt.

    Plaats eerst een klassieke definitie die alomvattend is, dan toetsen we alle vragen daarmee.
    Ilaah betekent ma3boed. Dus de vertaling is van (فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ : وَهَلِ الشِّرْكُ إِلا مَنْ جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ) is: "Is shirk iets anders dan het aanbidden van van iets of iemand anders naast Allaah." Het gaat erom dat jij de definitie van alaha - ya-lahoe, ilaahatan niet begrijpt.

    Maar om maar even de woordenboek definitie te geven van ilaah:

    الإلَهُ: الله عز وجل، وكل ما اتخذ من دونه معبوداً إلَهٌ عند متخذه، والجمع آلِهَةٌ.
    والآلِهَةُ الأَصنام، سموا بذلك لاعتقادهم أَن العبادة تَحُقُّ لها


    De ilaah is Allaah 3azza wa djall. En als iemand als object van aanbidding neemt naast Hem is een ilaah voor degene die dat doet. En het meervoud is aalihah. En de aalihah zijn de afgoden, en ze worden zo genoemd omdat men geloofde dat ze het recht hadden om aanbeden te worden.

    الهمزة واللام والهاء أصل واحد، وهو التعبُّد. فالإله الله تعالى، وسمّيَ بذلك لأنّه معبود

    أَلهَ بالفتح إِلاهَةً، أي عَبَدَ عِبَادَةً.
    وإلاهَةُ أيضاً: اسمٌ للشمس.
    والآلِهَةُ الأصنامُ، سَمَّوها بذلك لاعتقادهم أنَّ العبادة تَحُقُّ لها، وأسماؤهم تَتْبَعُ اعتقاداتِهم لا ما عليه الشيء في نفسه.
    والتَأْليهُ: التعبيد.
    والتَأَلُّهُ التَّنَسُّكُ والتَعَبُّدُ. قال رؤبة:

    Elke woordenboek zegt dat de betekenis is van oeloehiyyah het aanbidden is, en niet het toekennen van wat jij goddelijkheid noemt. Een ilaah is iemand die aanbeden wordt. Dus als iemand een daad van aanbidding verricht naar iets of iemand naast Allaah is hij een moeshrik, aangezien hij die- of datgene als ilaah heeft genomen naast Allaah.

    Dus volgens mij begrijp jij het niet.
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  12. #117
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Natuurlijk wel...Als iemand GODDELIJKE Eigenschappen (خصائص الربوبية) aan de schepselen toekent , dan zijn die schepselen zijn (af)goden.

    Dat is Shirk...hoe kan een 'Muwahid' die in 1 God gelooft in God's naam een 'Moshrik' zijn?!

    Dat zijn tegenstrjidige termen... je bent de een of de ander. Je kan niet allebei zijn.

    Als iemand de eigenschappen van een hond heeft, het is een hond.

    Als iemand de eigenschappen van een mens heeft, het is een mens.

    Als iemand goddelijke eigenschappen aan iets toekent - dat is 'zijn' (af)god.

    Ik heb het over 1 enkele Eigenschap van Allah toekennen aan een schepsel. Iemand kan zeggen ik geloof in 1 Schepper, maar mijn imams hebben kennis van het ongeziene. Dan is dit ook Shirk.



    https://islamqa.info/en/34817

  13. #118
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Natuurlijk wel...Als iemand GODDELIJKE Eigenschappen (خصائص الربوبية) aan de schepselen toekent , dan zijn die schepselen zijn (af)goden.

    Dat is Shirk...hoe kan een 'Muwahid' die in 1 God gelooft in God's naam een 'Moshrik' zijn?!

    Dat zijn tegenstrjidige termen... je bent de een of de ander. Je kan niet allebei zijn.

    Als iemand de eigenschappen van een hond heeft, het is een hond.

    Als iemand de eigenschappen van een mens heeft, het is een mens.

    Als iemand goddelijke eigenschappen aan iets toekent - dat is 'zijn' (af)god.
    Hier sla je de plank helemaal mis, Durani. Dit is baatil. Het gaat totaal niet om het toekennen van khasaa-is ar-roeboebiyyah (Goddelijke eigenschappen), maar om het aanbidden -> oeloehiyyah. Wat de moewahhid van de moeshrik onderscheidt is het feit dat de moeshrik, naast het feit dat ze de khasaa-isoe r-roeboebiyyah slechts aan Allaah toekennen, anderen aanbidt naast Allaah. En dit punt is gemaakt in deze topic.

    Hiervoor heb ik de tafsier van Tabari geciteerd, met de moefassiroen van de Sahaabah en Taabi3oen die allemaal hetzelfde zeggen, namelijk: hun iemaan is dat ze de Goddelijke eigenschappen toekennen aan Allaah en toch zijn ze moeshrikoen omdat ze anderen aanbidden naast Hem.

    Vervolgens heb ik de woordenboek definitie van ilaah gegeven. Het heeft niets met roeboebiyyah te maken. Het is een gevolg van roeboebiyyah. Daar zegt Allaah ook meerdere malen in de Qoeraan dat als je aan de moeshrikoen vraagt wie de Goddelijke eigenschappen heeft, dat ze zullen zeggen Allaah. Maar waarom aanbidden zij dan anderen naast Allaah?

    Hier in sharh at-tahaawiyyah:

    ل التوحيد الذي [ ص: 29 ] دعت إليه الرسل ، ونزلت به الكتب ، هو توحيد الإلهية المتضمن توحيد الربوبية ، وهو عبادة الله وحده لا شريك له ، فإن المشركين من العرب كانوا يقرون بتوحيد الربوبية ، وأن خالق السماوات والأرض واحد ، كما أخبر تعالى عنهم بقوله : ولئن سألتهم من خلق السماوات والأرض ليقولن الله ( لقمان : 25 ) . قل لمن الأرض ومن فيها إن كنتم تعلمون سيقولون لله قل أفلا تذكرون ( المؤمنون : 84 - 85 ) . ومثل هذا كثير في القرآن .
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."

  14. #119
    Verbannen

    Reacties
    4.773
    08-01-2017

    Allahul musta'an.

  15. #120
    MVC Lid

    Reacties
    6.685
    09-03-2013

    Durani, ik adviseer je voor je weer terugkomt met hetzelfde argument je jezelf eerst te verdiepen in het verschil tussen ar-roeboebiyyah en al-oeloehiyyah. Dit kan je doen door de Qoeraan te lezen en te overpeinzen. Dit is letterlijk de boodschap van de Boodschappers van Allaah: aangezien jullie erkennen dat Allaah de Ware Rabb is, waarom aanbidden jullie dan anderen naast hem? Stop met het aanbidden van anderen waarvan jullie weten dat ze jullie niet kunnen baten en niet kunnen schaden en aanbidt Allaah alleen!
    "Veel mensen die in een rolstoel rijden hebben een ongeval gehad, dus rijden met een rolstoel is gevaarlijk."