1. #31
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Surfster Bekijk reactie
    Dit vind ik echt knap. En dat lijkt me heel fijn. Ik sta op het punt dat ik de klok wel hoor luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

    Mijn tools: blijven nadenken en een gebeurtenis die voor mij kwetsend was ontleden. En boeken van Eckhart Tolle helpen wel. Hij omschrijft het echt simpel en niet zweverig.
    Dank je! Het is ook wel fijn alhoewel er dan mensen zijn die denken dat je zwak bent of er misbruik van gaan maken. En af en toe bekruipt me dan wel het gevoel van: en ik dan? Mijn gevoelens zijn ook belangrijk, misschien had ik toch iets moeten zeggen of iets langer boos moeten zijn etc.

    Welke boeken zijn dat? Heb wel eens dingen van hem langs zien komen maar nooit echt in verdiept

  2. #32
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Surfster Bekijk reactie
    Dat zegt Eckhart Tolle ook, emphatie is de sleutel voor in innerlijke rust.
    Oh toevallig haha

  3. #33
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Dank je! Het is ook wel fijn alhoewel er dan mensen zijn die denken dat je zwak bent of er misbruik van gaan maken. En af en toe bekruipt me dan wel het gevoel van: en ik dan? Mijn gevoelens zijn ook belangrijk, misschien had ik toch iets moeten zeggen of iets langer boos moeten zijn etc.

    Welke boeken zijn dat? Heb wel eens dingen van hem langs zien komen maar nooit echt in verdiept
    Nieuwe wereld
    Nu
    De stilte spreekt


    En, De Profeet van Khalil Gibral. Maar dat is meer verhalend en poëtisch geschreven.
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden

  4. #34
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Surfster Bekijk reactie
    Nieuwe wereld
    Nu
    De stilte spreekt


    En, De Profeet van Khalil Gibral. Maar dat is meer verhalend en poëtisch geschreven.
    Cool, dank je!

  5. #35
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Cool, dank je!
    Het is: een nieuwe aarde.. niet een nieuwe wereld.

    Is wel mooi hoor! Zo omschrijft hij een gebeurtenis waarin hij een terminale vrouw in haar laatste maanden begeleidt, die heftig reageerde op dat haar poets een georven diamanten ring naar aller waarschijnlijkheid het had gestolen.
    Ze was heel boos en kon die vrouw wel wurgen. Heel inspirerend hoe hij het benaderd en wat het resultaat is.
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Kun je wel vergeven als je niet uit.

    Ik denk dat het belangrijk is om te kunnen vergeven, dat je het ook vertelt.

    Je hebt mij dit of dat aangedaan en je hebt mij daarmee gekwetst ( uiten), maar ik vergeef je het je om wille van Allah.(loslaten)
    Vergeven ontladen en laden

    En mensen die het zwak vinden. In je lichaam zitten met negatieve energie maakt je pas zwak

  7. #37
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Surfster Bekijk reactie
    Het is: een nieuwe aarde.. niet een nieuwe wereld.

    Is wel mooi hoor! Zo omschrijft hij een gebeurtenis waarin hij een terminale vrouw in haar laatste maanden begeleidt, die heftig reageerde op dat haar poets een georven diamanten ring naar aller waarschijnlijkheid het had gestolen.
    Ze was heel boos en kon die vrouw wel wurgen. Heel inspirerend hoe hij het benaderd en wat het resultaat is.
    Ben benieuwd, bedankt voor de tip!

  8. #38
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Citaat Geplaatst door Surfster Bekijk reactie
    Dat zegt Eckhart Tolle ook, emphatie is de sleutel voor in innerlijke rust.
    Dat is ook van de islam...wij kunnen van een ander niet zien met welke beproevingen Allah hem heeft belast en waarom een persoon op een bepaalde manier reageert.
    Iets universeels eigenlijk.

    Dat een persoon jou iets aan doet/kwetst....is vaak ook een leer proces...de persoon is het middel.....Allah brengt personen in ons leven om ons verder te brengen....wa lhamdoelilah. Wij weten niet waar lgheer in zit.

    En ja ik zag het eens bij Oprah...[emoji5] ....zij had zo n wrok tegen een persoon....zag ze die persoon eens vrolijk shoppen...dus zij dacht dus zij heeft een heerlijk leventje en ik zit hier met negatieve belastende gevoelens?

    Hangt van de ernst af of ik na vergeving nog iemand in mn buurt wil hebben...na keer op keer is het een keer wel welletjes.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  9. #39
    nooit geweest

    Reacties
    36.902
    22-06-2003

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    Kun je wel vergeven als je niet uit.

    Ik denk dat het belangrijk is om te kunnen vergeven, dat je het ook vertelt.

    Je hebt mij dit of dat aangedaan en je hebt mij daarmee gekwetst ( uiten), maar ik vergeef je het je om wille van Allah.(loslaten)
    Vergeven ontladen en laden

    En mensen die het zwak vinden. In je lichaam zitten met negatieve energie maakt je pas zwak
    Je kunt ook overleden mensen uiteindelijk vergeven. Ik hoef het niet per se aan de persoon te uiten. Sommigen vinden niet eens dat ze iets kwalijks hebben gedaan.
    "Forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair."

    -- Kahlil Gibran

  10. #40
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door JKHC Bekijk reactie
    Ik begrijp te veel, ik kan altijd wel zien waar iets vandaan komt. Niet dat ik zomaar alles goed praat van iemand hoor. Maar ik probeer altijd ergens een stukje empathie te vinden en dat dan uit te breiden. De situatie is vaak a negatief genoeg en al zou een negatieve reactie begrijpelijk zijn, het maakt het een uiteindelijk toch niet beter op. Dus ik probeer een splintertje empathie te vinden en vanuit daar bouw ik verder.
    Helder. Bedankt voor je uitleg!

  11. #41
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    Kun je wel vergeven als je niet uit.

    Ik denk dat het belangrijk is om te kunnen vergeven, dat je het ook vertelt.

    Je hebt mij dit of dat aangedaan en je hebt mij daarmee gekwetst ( uiten), maar ik vergeef je het je om wille van Allah.(loslaten)
    Vergeven ontladen en laden

    En mensen die het zwak vinden. In je lichaam zitten met negatieve energie maakt je pas zwak
    Goeie vraag.. ik denk dat dat verschillend per persoon en ook per situatie.
    Helder hoe jij dat doet.

    Je laatste zinnen zijn zo waar. Maar niet iedereen kan het he.

  12. #42
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Citaat Geplaatst door juno Bekijk reactie
    Je kunt ook overleden mensen uiteindelijk vergeven. Ik hoef het niet per se aan de persoon te uiten. Sommigen vinden niet eens dat ze iets kwalijks hebben gedaan.
    Vooral dat laatste is erg. Dat zijn mensen met heel weinig of geen empathie.

  13. #43
    Verbannen

    Reacties
    222
    12-11-2016

    Ik wil dit onderwerp een net wat andere wending geven met de volgende vragen:

    Kun je gekwetst worden door vreemden/onbekenden? Bijvoorbeeld mensen op social media.
    En zo ja, kun je die vergeven?

  14. #44
    Spoiler: we all die.

    Reacties
    2.081
    05-02-2017

    Citaat Geplaatst door Mr.funny Bekijk reactie
    Ik wil dit onderwerp een net wat andere wending geven met de volgende vragen:

    Kun je gekwetst worden door vreemden/onbekenden? Bijvoorbeeld mensen op social media.
    En zo ja, kun je die vergeven?
    Ja ook dingen via social media ed kunnen kwetsend zijn. Voor mij zou het denk ik niet zozeer een kwestie zijn van vergeven in dat geval, maar meer mezelf er overheen zetten.

  15. #45
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Citaat Geplaatst door Mr.funny Bekijk reactie
    Ik wil dit onderwerp een net wat andere wending geven met de volgende vragen:

    Kun je gekwetst worden door vreemden/onbekenden? Bijvoorbeeld mensen op social media.
    En zo ja, kun je die vergeven?

    Eergisteren was ik op mijn pik getrapt. We gingen een redelijk grote aankoop doen en de verkoopster was zoooo niet aardig en leuk. We gingen een fiets kopen voor een kind van 12 jaar. Ze was alles behalve aardig. Later ging ik met mijn man klagen en me irriteren aan haar houding.

    Gisteren gingen we die fiets ophalen en ineens deed ze zo aardig. Haar bazin stond in de winkel. Kutwijf dacht ik.



    Ben er al overheen dat ik om zulke dingen geen klachten meer indien (vroeger zou ik dat wel doen ) maar ik voel nog wel iets van 20 % wrok en irritatie. Probeer het te minimaliseren door te denken:
    - misschien had ze een rotdag
    - ze was niet onaardig maar onvriendelijk
    - het was niet persoonlijk, ze kent ons niet
    - misschien heeft ze zichzelf hersteld. Geef mensen kansen.. (ik ben ook wel eens onaardig geweest en besefte ik dat later)
    - eind goed al goed
    - ze was niet onaardig tegen ons, ik VOELDE me niet gehoord
    - gedachtes zijn te sturen en die hebben invloed op jouw emotie
    - waarom verwacht ik meer aardigheid van iemand die kostbaardere producten verkoopt dan iemand die alleen brood verkoopt bijv? Is niet terecht.
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden