1. Op gezag van Anas die zei:

Safiyyah was met de Boodschapper van Allah (ﷺ) op reis en die dag was het haar dag. Zij raakte achterop tijdens de reis waarop de Boodschapper van Allah (ﷺ) naar haar toe ging. Hij vond haar huilend aan terwijl zij zei:

"Jij hebt mij op een langzame kameel geplaatst."

Hierop begon de Boodschapper van Allah met zijn handen haar tranen weg te vegen en haar te troosten. [Overgeleverd door An-Nasaa`ie]

2. Op gezag van `Aaisha (رضي الله عنها) die zei:

Ik dronk (uit een beker) terwijl ik menstrueerde. Vervolgens gaf ik het aan de Profeet (ﷺ) waarop hij zijn mond op dezelfde plek plaatste waar de mijne was geweest, en begon dan te drinken. En ik at vlees van een bot terwijl ik menstrueerde. Vervolgens gaf ik het aan de Profeet (ﷺ) waarop hij zijn mond op dezelfde plek plaatste waar de mijne was geweest (om te eten). [Overgeleverd door Moslim]

3. Op gezag van `Aaisha (رضي الله عنها) die zei:

De Boodschapper van Allah was gewoon om op mijn schoot te leunen tijdens mijn menstruatie en begon dan de Qor`aan te reciteren. [Overgeleverd door Boecharie & Moslim]

4. Op gezag van `Aaisha (رضي الله عنها) dat zei op reis was met de Profeet (ﷺ) terwijl zij nog jong was. Hij (de Profeet) zei tegen zijn metgezellen:

"Ga naar voren, ga naar voren."

Vervolgens zei hij tegen haar:

"Kom laten we een wedstrijdje (rennen)." [Silsilah as-Sahiehah van Al-Albaanie 1/254]

5. `Aaisha (رضي الله عنها) werd gevraagd:

"Wat voor werk deed de Boodschapper van Allah ﷺ in zijn huis?"

Zij zei:

"Hij was slechts een mens zoals alle andere mensen. Hij verwijderde de luizen van zijn kleding, melkte de geiten en hielp zichzelf (i.e. deed alles zelf)." [Adab al-Moefrad 4996]

6. In de overleveringen van `Aaisha, Oem Salamah en Ibn `Omar (رضي الله عنهم):

Dat de Profeet (ﷺ) samen met zijn vrouw de grote wassing verrichtten uit één vat totdat hij tegen haar zei:

"Laat wat (water) voor mij over."

En zij zei:

"Laat wat (water) voor mij over." [Overgeleverd door Boecharie & Moslim]

Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Gepubliceerd op: www.ahloelhadieth.nl

Arabische Tekst:

قال أنس: كانت صفية مع رسول الله ﷺ في سفر ، وكان ذلك يومها ، فأبطأت في المسير ، فاستقبلها رسول الله ﷺ وهى تبكي ، وتقول حملتني على بعير بطيء ، فجعل رسول الله يمسح بيديه عينيها ، ويسكتها] صحيح النسائي[

فعن عائشة - رضي الله عنها - قالت : " كنت أشرب وأنا حائض ، ثم أناوله النبي ﷺ ، فيضع فاه على موضع فيَّ ، فيشرب ، وأتعرق العرق وأنا حائض ، ثم أناوله النبي ﷺ فيضع فاه على موضع فيَّ] مسلم[

عن عائشة - رضي الله عنها - قالت : " كان رسول الله ﷺ يتكئ في حجري ، فيقرأ القرآن وأنا حائض] متّفق عليه[

وعن عائشة - رضي الله عنها - أنها كانت مع النبي ﷺ في سفر ، وهي جارية ، فقال لأصحابه : تقدموا ، فتقدموا ، ثم قال لها: تعالي أسابقك] السلسلة الصحيحة 1/254[

سئلت عائشة - رضي الله عنها - ما كان رسول الله ﷺ يعمل في بيته ؟ قالت : كان بشرا من البشر يفلي ثوبه ويحلب شاته ويخدم نفسه] الأدب المفرد 4996[

ففي أحاديث عائشة وأم سلمة وميمونة وابن عمر (رضي الله عنهم): " أن النبي ﷺ كان يغتسل هو وزوجته من إناء واحد حتى يقول لها : أبقي لي (أي الماء) وتقول هي : أبق لي [متّفق عليه]