1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    1.213
    22-11-2008

    Citaat Geplaatst door BintuBernardus Bekijk reactie
    Welke app is dat?

    Moslim pro met een groene achtergrond
    Dan kun je meelezen met Nederlandse of Arabische letters
    Vertaling staat er ook bij

  2. #32
    MVC Lid

    Reacties
    1.213
    22-11-2008

    Je moet zoeken op Muslim pro

  3. #33
    MVC Lid

    Reacties
    1.160
    18-10-2014

    Dag dames, ik ga vanaf a.s. maandag Inscha Allah elke maandag en donderdag vasten. Hoop dat ik mij dan beter kan voorbereiden voor de ramadan Inscha Allah.
    Wat doen jullie allemaal voor de voorbereiding?

  4. #34
    MVC Lid

    Reacties
    656
    18-09-2012

    Macha Allah wat een leuke en zinvolle topic heb jij geopend lieve zuster .

    Ik wil inscha allah ook extra gebeden verrichten en meer koran lezen. Ik merk dat ik dit altijd verwaarloos door drukte, kinderen, werk, pffff.

    Terwijl dit zooo belangrijk is. Incha allah geeft Allah ons de kracht om ons best te doen.

    Ik kijk zooooooo uit naar de ramadan. Ik vind dit de mooiste maand van heel het jaar .

  5. #35
    MVC Lid

    Reacties
    1.213
    22-11-2008

    Citaat Geplaatst door zotte_ik Bekijk reactie
    Macha Allah wat een leuke en zinvolle topic heb jij geopend lieve zuster .

    Ik wil inscha allah ook extra gebeden verrichten en meer koran lezen. Ik merk dat ik dit altijd verwaarloos door drukte, kinderen, werk, pffff.

    Terwijl dit zooo belangrijk is. Incha allah geeft Allah ons de kracht om ons best te doen.

    Ik kijk zooooooo uit naar de ramadan. Ik vind dit de mooiste maand van heel het jaar .

    Tarawif7 bidden doe ik idd thuis omdat moskee voor mij niet haalbaar is
    Samen met mijn kindren
    En idd ivm werk en school kids kom he wel met slaap gebrek
    Tussendoor probeer ik wel wat te slapen maar soms kunt het niet altijd
    Heb nu ook de laatste week vrij genomen van de ramadan alvast Inshalah
    Probeer na je werk na je salat el3asr dan wat Koran te lezen en ook wat te slapen
    Je kunt het eten alvast wT voorbereiden en een uur voor etenstijd eten klaarmaken
    En intussen tijds ook wat slapen
    Zo heb je na het eten meer tijd voor Koran lezen wn extra gebeden gaan ook wat makkelijker

  6. #36
    MVC Lid

    Reacties
    1.100
    11-06-2012

    Citaat Geplaatst door nisrineke22 Bekijk reactie
    Ik wil loempia's maken en invriezen heeft iemand een goed recept en tips

    Kroketten van garnalen wil ik ook maken zal later recept plaatsen...

    Tevens wil ik verschillende soorten dadelkoekjes maken en shebekkia ik zal foto's maken en uploaden als ik ermee klaar ben.

    Mochten jullie nog ideetjes hebben over wat ik wel en niet kan invriezen hoor k dat graag.

    Kan je bladerdeeg ook invriezen want dan ga k dat ook doen soorten hapjes van deeg en bladerdeeg en quichedeeg en filodeeg...

    Ik wil ook frisse sorbetijs maken als dessert voor als ik mensen krijg over de vloer

    Ooh en wil sellou maken en anijsbroodjes dan ben k voorzien Kan ik pizza ook invriezen.???


    Thanks voor het meedenken
    Hahaha is dit sarcastisch bedoeld??


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  7. #37
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door nisrineke22 Bekijk reactie
    @mamavanM zal ik een kolom maken met recepten??? Dan is het overzichtelijk topic met kolommen echt ideaal
    Wel goed van je dat je ook voedsel voorbereidt. Dat scheelt straks in de ramadan en hou je meer tijd over voor de voeding van de ziel.
    Ik zeg je eerlijk dat ik al 3 jaar geen bladerdeeg hapjes eet in de ramadan tenzij ik op bezoek ben. Seloe maak ik wel. Vooral nu de ramdan in de zomermaanden valt, maak ik vaak fruit en groente salades.

    Ik snap trouwens niet je vraag over kolommen wat bedoel je?
    Recepten heb ik liever in een andere topic

  8. #38
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door Dankbaar-- Bekijk reactie
    Dag dames, ik ga vanaf a.s. maandag Inscha Allah elke maandag en donderdag vasten. Hoop dat ik mij dan beter kan voorbereiden voor de ramadan Inscha Allah.
    Wat doen jullie allemaal voor de voorbereiding?
    Hey meid, mashallah wat goed van je dat je al bezig bent met vasten.
    Ik ben zelf begonnen met het opbouwen van de extra gebeden en proberen 2 rakaat te bidden voor fajr dit lukt niet altijd. Maar ik doe mijn best. Ik wil ook beginnen met vasten.
    Ow ja ik doe nu adkar van de ochtend en avond. Moge Allah ons helpen en standvastig maken

  9. #39
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Quranclubje

    Hey dames,

    Ik heb tot nu toe dit lijstje voor het quranclubje:

    Mamavanm
    Dalilah
    kappergezocht
    shopverslaafde
    jemaa

    Klein clubje, maar het geeft niet. Misschien ben ik wat dames vergeten of willen er misschien andere dames ook meedoen.

    Ik wilde eigenlijk morgen al beginnen. De bedoeling is dat we elke dag een half uur koran lezen. We beginnen met surat al fatiha en houden elke dag bij hoeveel iedereen gelezen heeft. Dit is nogmaals voor de motivatie.
    Je mag langer dan een halfuur. Als het echt niet lukt. Probeer op zijn minst 15 minuten of op zijn minst 5 minuten. Als je in je hoofd houdt dat je maar 5 minuten gaat lezen, begin je er makkelijker aan. En je zult zien in challah zodra je begint met lezen wil je langer lezen in challah!
    Maar mocht je maar 5 min lezen, wees blij en trots op dat resultaat en vraag Allah je te helpen morgen meer te lezen.

    Het leek mij eigenlijk het beste om tussen MAghreb en Isha te lezen. (soor voor herhaling ) Ik weet niet of de dames dan tijd hebben ivm kids naar bed brengen etc. Je kunt ook na isha gebed lezen. Ik zelf lees liever voor isha gebed. Want het laatste wat ik graag doe na het bidden is slapen. Alleen dan lukt het om fajr op tijd te bidden.
    Je kunt er ook voor kiezen om na het fajr-gebed te lezen. Kijk wat het beste voor jou uitpakt.
    Breng de volgende dag hier kort verslag.

    Zullen we morgen in challah beginnen?

    Ik raad je aan alleen te gaan lezen, als het rustig om je heen is. Zorg voor een rustige plek en fijne sfeer. Kijk of je een hoekje hebt in je huis die je in kunt richten voor iebadah. Relaxing corner. Het is tenslotte jouw momentje met Allah en de koran de woorden van Allah.
    Zoals jij het nu de tijd geeft, zal de koran jou gezelschap houden in je graf en voor je getuigen, maar voor nu zal het vooral voor rust en geluk zorgen in je leven.


  10. #40
    MVC Lid

    Reacties
    3.557
    08-11-2013

    @gld nog wat... ja ben sarcastisch zie dat soort topics elk jaar.

    Mama maak je geen zorgen ik ga dat soort dingen niet plaatsen en helemaal niet in deze topic met prachtige insteek.


    Had gewoon zin om flauw te doen. Sellou is heerlijk is enige dat ik heb gemaakt afgelopen jaar. Voor rest eet k ook die dingen niet tijdens ramadan tenzij naar me ma ga.

    Moge Allah ons helpen en in sha Allah maken we ramadan dit jaar ook weer mee in alle rust Ameen.

    Bintbwrnardus bedankt voor tip mocht k ooit in willen vriezen dan weet ik dus hoe dat moet met pizza

  11. #41
    MVC Lid

    Reacties
    11
    06-01-2016

    Leuke topic.. up!

  12. #42
    MVC Lid

    Reacties
    397
    06-06-2003

    Ik wil ook mee doen. Macha Allah leerzame topic

  13. #43
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door Xaviera Bekijk reactie
    I'm in!
    Doe je mee met het lezen?

  14. #44
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door elmagrebia Bekijk reactie
    Ik wil ook mee doen. Macha Allah leerzame topic
    Doe je mee met lezen?

  15. #45
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    De drie witte dagen - Ayaam Al beed


    De metgezel Jabir ibn Abdullah (moge Allah tevreden met hem zijn) leverde over dat de Profeet Vrede zij met hem zei:

    “Iedere maand drie dagen vasten is hetzelfde als het hele jaar door vasten en de dagen van de volle maan zijn de ochtenden van de dertiende, de veertiende en de vijftiende dag.”


    De hadith staat in An-Nasaa’i en Bayhaqie.

    Op deze drie dagen is de maan volledig zichtbaar en daarom heet het de Witte Dagen (al-ayaam al-beed). Let op: dit is dus de 13de,14de en 15de van de maankalender (de hijra kalender) niet van de in het Westen gebruikte kalender (welke een zonnekalender is)

    Het is dus aangeraden elke maand drie dagen te vasten, en het beste is om de dagen van the ayaam al-beed (de witte dagen), te vasten, welke de 13de, 14de en 15de van elke islamitische maand zijn.

    Abu Hurayrah zei:

    ”Mijn nabije vriend (De Profeet Vrede zij met hem adviseerde mij 3 dingen te doen die ik niet zal laten tot de dood mij treft: 3 dagen in een maad vasten, het duha gebed verichten en slapen na Witr gebed”.


    [Overgeleverd door al-Bukhaari, 1124; Muslim, 721]

    Het is ook overgeleverd door Abu Dharr:”De boodschapper van Allah Vrede zij met hem zei tegen mij:

    ”Als je een deel van de maand vast, vast dan de 13de 14de en 15de.”

    Overgeleverd door al-Tirmidhi (761); al-Nasaa’i (2424).

    Deze hadeeth werd als hasan gekwalifiseerd door al-Tirmidhi, en al-Albaani was het met hem eens in Irwa’ al-Ghaleel, 947

    Ayaam al beed vasten of gewoon 3 dagen per maand vasten?

    Hadith’s over het vasten op de 13, 14 en 15de:

    Mu’aadhah al-‘Adawiyyah vroeg ‘Aa’ishah: ”Vaste de Profeet (vrede zij met hem) drie dagen elke maand?” zij zei: ”Ja” zij zei tegen haar: ”Welke dagen ging hij vasten?” en ‘Aa’ishah zei: ”Het maakte hem niets uit welke dagen het waren”.

    [Overgeleverd door Muslim 1160]

    De Profeet (vrede zij met hem) zei:

    ”Als je wilt vasten in een maand, vast dan op de 13de, 14de en de 15de”.


    [Overgeleverd door Al-Tirmidhi 761 & Al-Nasaa’i 2424 Als Saheeh verklaard door Sheikh Al-Albaani in Saheeh al-Targheeb 1038]

    Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen werd gevraagd over of iemand in het begin van de maand mag vasten of in het einde [Omdat er hadiths zijn die spreken over de 13, 14 en 15de] dus hij antwoorde: ”Het is toegestaan om in het begin van de maand te vasten of in het einde maar het is beter om aan de 13, 14 en 15de te houden [Door de hadith’s hierover], maar zoals is overgeleverd van ‘Aa’ishah dat het elke dag mag zijn en het maakt niks uit welke je kiest [Muslim 1160 zie boven]”. [Tot zover de woorden van de Sheikh van Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 20/vraag no. 376

    ]



    up