1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5.829
    30-09-2013

    Emotie vs verstand in de liefde

    Ik heb vaak gedacht/gezegd dat men zn verstand verliest wnr het komt op liefde en ik waarnam dat als iets negatiefs van buitenaf. Had mezelf voorgenomen dat ik niet zo wilde zijn; om mn verstand wel erbij te houden en mezelf te kunnen beheersen. Maar wellicht zit er iets verkeerds in deze denkwijze. Hoe kan je werkelijk ergens voor gaan als er geen passie of liefde in mee speelt? Hoe kan je het 'onmogelijke' waarmaken als de drang om ervoor te vechten niet eens aanwezig is of wordt onderdrukt?

    Stel dat vooruitkijkend de vooruitzicht er niet heel rozenkleurig uitziet en alles een beetje je plannen zal dwars zitten; ben je dan iemand die er voor gaat strijden ondanks dat het wellicht voor niks geweest zou kunnen zijn, of bespaar je jezelf liever de (onnodige) stress en drama?

    Hoe staan jullie hier eigenlijk in?
    If you 'don't know', Allah knows.

  2. #2
    Alhamdullilah

    Reacties
    1.931
    15-05-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Ik zou er voor vechten, ook al is de kans klein dat we bij elkaar komen
    Allah doesn't have a BlackBerry or an iPhone, but He is my favourite contact.
    He doesn't have Facebook, but He is my best friend.
    He doesn't have Twitter, but I follow Him...
    and He doesn't have internet, but I am connected to Him.
    ♥ Allah is great !!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    255
    19-04-2012

    In de beginfase, waarin je elkaar echt nog leert kennen, probeer ik me meer te laten leiden door mijn verstand. Ik ken mezelf. Zodra ik overgeef aan gevoelens en om iemand geef, ga ik all in (emotioneel dan). Als iemand me daarna kwetst, kan ik er echt lang mee zitten. Dus, als een soort verdedigingsmechanisme, eerst naar mijn verstand luisteren. Werkt voor iedereen anders natuurlijk.

  4. #4
    Liberar el guanché

    Reacties
    2.713
    24-06-2013

    afhankelijk van de partner als ik zou merken is alleen ba3ba3 en ik zou der tekort doen of stress zou te hoog zijn dat ik het er niet gun om mee te lijden.

    voor de partner de best wil beter laten gaan

    You're living, you occupy space, and you have mass. You know what that means ? You Matter

    "Little knowledge of science makes man an atheist, but in-depth study of science makes him a believer in God"


  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    633
    10-07-2012

    Verstand is beter.

  6. #6
    ZelfVerzekerd

    Reacties
    1.163
    29-03-2017

    Ben van liefde tonen in steun ♡ met verstand

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    1.208
    18-04-2014

    Citaat Geplaatst door RazaDeSoare. Bekijk reactie
    In de beginfase, waarin je elkaar echt nog leert kennen, probeer ik me meer te laten leiden door mijn verstand. Ik ken mezelf. Zodra ik overgeef aan gevoelens en om iemand geef, ga ik all in (emotioneel dan). Als iemand me daarna kwetst, kan ik er echt lang mee zitten. Dus, als een soort verdedigingsmechanisme, eerst naar mijn verstand luisteren. Werkt voor iedereen anders natuurlijk.
    Helemaal mee eens.

  8. #8
    niet18♥

    Reacties
    2.924
    09-04-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door RazaDeSoare. Bekijk reactie
    In de beginfase, waarin je elkaar echt nog leert kennen, probeer ik me meer te laten leiden door mijn verstand. Ik ken mezelf. Zodra ik overgeef aan gevoelens en om iemand geef, ga ik all in (emotioneel dan). Als iemand me daarna kwetst, kan ik er echt lang mee zitten. Dus, als een soort verdedigingsmechanisme, eerst naar mijn verstand luisteren. Werkt voor iedereen anders natuurlijk.
    Eens.

    Een soort zelfbescherming om teleurstellingen te voorkomen.

    One day your life will flash before your eyes.
    Make sure it's worth watching...


  9. #9
    Holandesa

    Reacties
    14.526
    02-02-2009

    Allebei;je kunt je verstand er niet altijd bij hebben als je van iemand houdt of verliefd bent.
    Je kunt het als negatief zien,maar misschien is het daarom ook dat mensen eerder bij elkaar blijven (die rare gekke liefde)

    Als iets echt onmogelijk gaat,of jij schaadt de ander of de ander schaadt jou,dan moet je wel voor je verstand gaan.
    We all decry prejudice, yet are all prejudiced

  10. #10
    山羊

    Reacties
    20.263
    07-05-2014

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Accelerator Bekijk reactie
    afhankelijk van de partner als ik zou merken is alleen ba3ba3 en ik zou der tekort doen of stress zou te hoog zijn dat ik het er niet gun om mee te lijden.

    voor de partner de best wil beter laten gaan
    Liefde is ook loslaten en de ander rust gunnen.

    @ts tijd is de beste leermeester.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    3.260
    29-10-2006

    Ik had me voorgenomen om een (grotendeels) verstandshuwelijk aan te gaan, maar merk dat mijn verstand telkens 'run' zegt
    Dus een beetje verliefdheid of leuk vinden moet er ook bij om het een stuk minder eng te maken. Liefde maakt immers blind, en een beetje blindheid is wel nodig voor zo'n grote stap.

    Mix van allebei dus, beetje verliefd zijn en met je verstand een besluit vormen.
    Verder verliefd worden kan na het trouwen ook, vooral als je er open voor staat.
    18 Eigenschappen waar Allah van houdt. http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5455580

    https://curiouscat.me/Kajol <-- voor vragen ed.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.718
    16-02-2017

    Gewoon blijven strijden. Want je wilt nooit op een dag tegen jezelf zeggen; 'wat als ik dit deed, of dit zei of nog doorging'. Als het waard is in jou ogen. Nooit opgeven. Al lijkt die gene het te hebben opgegeven. Dat kan door verschillende redenen komen. Meestal vaak uit bullshit of angst. Aan jou uiteindelijk om die strijd aan te gaan.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    1.405
    14-10-2015

    Citaat Geplaatst door Edge Bekijk reactie
    Ik heb vaak gezegd dat men zn verstand verliest wnr het komt op liefde en ik waarnam dat als iets negatiefs van buitenaf. Had mezelf voorgenomen om mn verstand wel erbij te houden en mezelf altijd te beheersen. Maar wellicht zit er iets verkeerds in deze denkwijze. Hoe kan je werkelijk ergens voor gaan als er geen passie of liefde mee speelt? Hoe kan je het 'onmogelijke' waarmaken als de drang om ervoor te vechten niet aanwezig is/wordt onderdrukt?

    Stel dat vooruitkijkend de vooruitzicht er niet heel rozenkleurig uitziet en alles een beetje je plannen dwars zit; ben je dan iemand die er voor gaat strijden ondanks dat het wellicht voor niks geweest zou kunnen zijn, of bespaar je jezelf liever de (onnodige) stress en drama?

    Hoe staan jullie hier eigenlijk in?
    Vechten, tot op een gegeven moment ook je eigen geluk op is. Dan weet je dat loslaten soms beter werkt dan elkaar in het nauw drijven en ongelukkig houden.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    17
    19-11-2016

    Ware liefde is in elkaar geloven door dik en dun oprecht uit het hart en zuiver. Dat als je een keer ruzie hebt samen en je hart klopt van het gemis jij naar je hart zal luisteren want, met verstand denken kan trots veroorzaken en trots, liefde gaat niet samen.

  15. #15
    Living Life

    Reacties
    4.208
    25-01-2005

    @Edge: het is 'ik nam waar' en niet 'ik waarnam' .

    Daarnaast, heel goede vraag! Dat is een strijd waar ik ook in heb gezeten voorheen. Alleen met je hart kiezen is zeker niet goed, maar alleen met je verstand ook niet. Als je rust vindt bij diegene en je leuke gesprekken kan voeren, zonder die echte verliefdheid en vlinders in de buik, dan zou ik zeggen om er zeker voor te gaan! In het huwelijk gaat het emotionele gedeelte groeien, met de wil van Allah. Als je iets doet uit de zaak en welbehagen van Allah, dan zal de rest goedkomen. Je moet wel het vertrouwen in Hem zetten en altijd salaat al isthikhaara bidden. Dat is mijn advies aan alle ongehuwden op deze website!