1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    5.361
    29-03-2011

    'Mitch Henriquez overleed door hartstilstand, niet door nekklem'

    Mitch Henriquez is mogelijk niet overleden door een nekklem, maar door een hartstilstand. De rechtbank in Den Haag heeft daarom besloten de inhoudelijke behandeling van de zaak Mitch Henriquez voorlopig niet te laten doorgaan. Henriquez overleed in 2015 tijdens een festival in Den Haag, nadat hij door agenten tegen de grond was gewerkt. Altijd werd aangenomen dat hij door een nekklem was omgekomen.

    De raadslieden van de twee verdachte agenten hebben afgelopen vrijdag, twee weken voor de eerste zittingsdag, een rapport van een forensisch arts aan de rechtbank overlegd. Daarin staat dat het zeer onwaarschijnlijk is dat Henriquez als gevolg van verwurging na een nekklem is overleden. Het rapport noemt als meest waarschijnlijke doodsoorzaak hartstilstand of hartritmestoornissen.

    Doodsoorzaak
    De doodsoorzaak van Henriquez is een belangrijk punt in de zaak. Daarom moet naar aanleiding van het overlegde rapport nader onderzoek plaatsvinden. De patholoog en een andere forensisch arts moeten de gelegenheid krijgen om daarop schriftelijk commentaar te geven. Daarvoor is geen tijd meer in de korte periode die er nog is voor de rechtszaak. Bovendien zijn deze artsen niet in de gelegenheid bij de behandeling op zitting als deskundige te verschijnen, wat ook noodzakelijk is.

    Onvoorzien
    Deze ontwikkeling was voor de rechtbank niet te voorzien. Het was niet bekend dat de raadslieden van de verdachten een onderzoek lieten instellen naar de doodsoorzaak. Als dat wel bekend was geweest, had de rechtbank nog geen inhoudelijke behandeling gepland.

    Agenten slepen het bewegingsloze lichaam van Mitch Henriquez naar de arrestatiewagen.
    Agenten slepen het bewegingsloze lichaam van Mitch Henriquez naar de arrestatiewagen. © Videostill
    Advocaat Richard Korver is namens zijn cliënt op ‘zijn zachtst gezegd not amused’ over het verschijnen van het rapport. ,,Al tijdens de regiezitting wisten de advocaten dat dit rapport eraan kwam. Zij hebben er niets over gezegd. De regiezitting is juist bedoeld om dit soort zaken te bespreken. Nu zijn mijn cliënten speciaal uit Aruba overgekomen voor dit gebeuren. Dat is nu allemaal voor niets. Wij betreuren het zeer, buitengemeen teleurstellend.’’

    Veronderstellingen
    Vrijdag kwam het rapport bij Korver binnen. Hij is nog niet erg onder de indruk van de bevindingen. ,,Het rapport is op de laatste werkdag van deze deskundige verschenen. Dan gaan mijn wenkbrauwen al meteen omhoog staan. Hij heeft het lichaam van Henriquez niet zelf onderzocht. Bovendien doet hij op basis van het dossier veronderstellingen waarvan meteen duidelijk is dat ze niet even sterk zijn.’’

    Volgens advocaat Roethof, die ook een deel van de familie bijstaat, is de familie er kapot van dat het weer langer gaat duren. ,,De zaak loopt al zo lang. Ze hadden zich opgeladen voor de komende zittingsdagen. Zich geestelijk voorbereid daarop. De zaak sleept al zo lang. En nu dit,'' zegt Roethof.

    Oneerlijk
    Voor Mitch' neef Alex Dijkhoff voelt het onrechtvaardig dat de inhoudelijke behandeling is geschrapt. Eerder vroeg de familie zelf de inhoudelijke behandeling op te schorten tot het Gerechtshof de beslissing zou hebben genomen over de vervolging van alle agenten. Dat verzoek werd afgewezen. ,,Op ons komt het over alsof de zaak partijdig wordt behandeld, het lijkt nu of we geen eerlijk proces meer kunnen verwachten.’’

    De Arubaan Mitch Henriquez overleed in de zomer van 2015 in het Haagse Zuiderpark na een festival. Vanwege een grap kreeg hij ruzie met vijf agenten die hem tegen de grond werkten. Henriquez verzette zich, waarna een agent hem in een nekklem legde. Henriquez verloor het bewustzijn en overleed een dag later. Twee agenten worden vervolgd, drie anderen kregen een straf van hun werkgever opgelegd. De korpsleiding erkende eerder dat er grote fouten waren gemaakt bij de arrestatie van Henriquez.

    De politie in Den Haag zegt 'ook verrast' te zijn door het onderzoek. ,,Dit komt voor ons ook uit de hoge hoed'', zegt een woordvoerster. ,,We kunnen er inhoudelijk dus weinig over zeggen. We nemen elke vorm van bewijs serieus, maar we kennen de inhoud van dit rapport ook niet.''

    Onduidelijk
    De inhoudelijke behandeling van de rechtszaak zou 6 april beginnen en 5 dagen duren. Er zal op 6 april nog wel een zitting plaatsvinden, maar dat zal een zogenoemde pro forma-zitting zijn, waarop uitsluitend dit onderwerp zal worden besproken. Het is nu nog onduidelijk wanneer de inhoudelijke zitting zal plaatsvinden.


    http://www.ad.nl/binnenland/mitch-he...klem~ade6a8a1/
    Goed artikel voor Mathijs m.b.t. de PVDA:


    http://politiek.tpo.nl/2015/01/18/de...-u-uit-pluche/

  2. #2
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Als je getazerd wordt en je krijgt een hartaanval, sterf je ook door een hartaanval...
    Kromme logica, dit is natuurlijk een groffe belediging tegen het i.q. van de beklaagden.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    7.118
    27-01-2005

    Citaat Geplaatst door LageBrug Bekijk reactie
    Als je getazerd wordt en je krijgt een hartaanval, sterf je ook door een hartaanval...
    Kromme logica, dit is natuurlijk een groffe belediging tegen het i.q. van de beklaagden.
    Ik ben dit wel met je eens... hoewel ik vind dat iemand die niet meewerkt dit soort dingen over zichzelf afroept klinkt dit wat vaag. Het zal vast verder onderzocht worden, afwachten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4
    -

    Reacties
    6.778
    23-01-2017

    Citaat Geplaatst door Dutchman98 Bekijk reactie
    Ik ben dit wel met je eens... hoewel ik vind dat iemand die niet meewerkt dit soort dingen over zichzelf afroept klinkt dit wat vaag. Het zal vast verder onderzocht worden, afwachten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Dat klopt, en dan denk ik laat meneer maar een nachtje in de cel afkoelen.
    Ik denk dan niet aan vijf man die aan mij hangen en waar ik in een wurggreep wordt genomen, sommige mensen reageren heel snel op een wurggreep en de ander niet zo snel, een aangeschoten of iemand met middelen in zijn bloed zal wat sneller weg zijn, ook omdat het hart al hard aan het werk is ivm de verdovende middelen, mocht je dan knock out gaan is gepaste zorg noodzakelijk en dan verwacht je dat ze per direkt de situatie inschatten en niet eerst denken en handelen om hem uit het beeld van het publiek te krijgen.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    7.118
    27-01-2005

    Eens dat men iig daarna zorg had moeten inroepen... dat vind ik ook fout. De klem op zich niet overigens.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    5.361
    29-03-2011

    Citaat Geplaatst door Dutchman98 Bekijk reactie
    Ik ben dit wel met je eens... hoewel ik vind dat iemand die niet meewerkt dit soort dingen over zichzelf afroept klinkt dit wat vaag. Het zal vast verder onderzocht worden, afwachten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Dus als politieagenten bezittingen stelen van arrestanten, heeft de gedupeerde het recht om die politieagent om te leggen? Of leven we in de middeleeuwen, waar politieagente ridders zijn die alles mogen doen en laten met de horige wat ze willen?
    Goed artikel voor Mathijs m.b.t. de PVDA:


    http://politiek.tpo.nl/2015/01/18/de...-u-uit-pluche/

  7. #7
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Hmm..t is een Arubaan, zegt genoeg over de manier waarop de zaak wordt behandeld.
    Trouwens, die gast is toch al een tijdje geleden dood, komen ze nu pas met de conclusie 'hartstilstand'?
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  8. #8
    6 gebruikers

    Reacties
    2.691
    22-02-2013

    Wat een onzin vier man wurgt je met nekklem en vervolgens zou de oorzaak hartstilstand zijn. De overheid heeft gewoon leuk bedrag aan rechter gegeven.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    7.118
    27-01-2005

    Citaat Geplaatst door Thebest21 Bekijk reactie
    Dus als politieagenten bezittingen stelen van arrestanten, heeft de gedupeerde het recht om die politieagent om te leggen? Of leven we in de middeleeuwen, waar politieagente ridders zijn die alles mogen doen en laten met de horige wat ze willen?
    We leven in een rechtsstaat waar we het geweldsmonopolie bij de politie hebben gelegd. Als je daar nou even aan denkt voordat je rare dingen gaat doen en niet meer meewerkt?
    Feit blijft dat als hij gewoon had meegewerkt, hij vandaag weer lekker aan het werk zou zijn geweest.

    Als politie agenten zaken stelen, dan moeten die opgepakt worden en tenminste hun baan verliezen want bij de politie werken terwijl je een ordinaire dief bent, lijkt me niet logisch.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    5.361
    29-03-2011

    Citaat Geplaatst door Dutchman98 Bekijk reactie
    We leven in een rechtsstaat waar we het geweldsmonopolie bij de politie hebben gelegd. Als je daar nou even aan denkt voordat je rare dingen gaat doen en niet meer meewerkt?
    Feit blijft dat als hij gewoon had meegewerkt, hij vandaag weer lekker aan het werk zou zijn geweest.

    Als politie agenten zaken stelen, dan moeten die opgepakt worden en tenminste hun baan verliezen want bij de politie werken terwijl je een ordinaire dief bent, lijkt me niet logisch.
    Ik kan me niet herinneren dat er een referendum was, waarin het volk ermee in stemde dat de politie onaantastbaar is, jij wel?
    Goed artikel voor Mathijs m.b.t. de PVDA:


    http://politiek.tpo.nl/2015/01/18/de...-u-uit-pluche/

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    5.361
    29-03-2011

    Citaat Geplaatst door Dutchman98 Bekijk reactie
    We leven in een rechtsstaat waar we het geweldsmonopolie bij de politie hebben gelegd. Als je daar nou even aan denkt voordat je rare dingen gaat doen en niet meer meewerkt?
    Feit blijft dat als hij gewoon had meegewerkt, hij vandaag weer lekker aan het werk zou zijn geweest.

    Als politie agenten zaken stelen, dan moeten die opgepakt worden en tenminste hun baan verliezen want bij de politie werken terwijl je een ordinaire dief bent, lijkt me niet logisch.
    Dus zeggen datje een pistool hebt, rechtvaardigt standrechtelijke executie. Politie die zich als roofridders gedragen, worden gestraft door ontslag? Het ene dier is meer gelijk dan de ander? Een rechtstaat betekent dat iedereen gelijk wordt behandeld, en geen klasse justitie.
    Goed artikel voor Mathijs m.b.t. de PVDA:


    http://politiek.tpo.nl/2015/01/18/de...-u-uit-pluche/

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    12.109
    09-06-2009

    Geen causaal verband tussen de nek klem en hartstilstand?
    Kan mij wel iets erbij voorstellen dat iemand een hartstilstand krijgt als zijn strot door middel van een nek klem wordt dichtgeknepen.