Vettel op p2 tussen de Mercedessen, mooi. Aktie en knokken morgen, Max P5 op ruim een seconde. RedBull moet beter
Vettel op p2 tussen de Mercedessen, mooi. Aktie en knokken morgen, Max P5 op ruim een seconde. RedBull moet beter
Vettel of Hamilton.
Prachtig die nieuwe wagens op dat power circuit.
~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~
RedBull heeft de veringen moeten veranderne door een protest van Ferrari, dat is wat ze gisteren en vandaag dwars zat. Max kon in FP3 bijna niet rijden doordat de veranderingen steeds verkeerd uitpakten. Ondanks dat was ie toch nog 5e en reed ie zelfs op sneller dan Ricciardo en Raikonen in Q3, maar moest dat rondje afblazen na de rode vlag bij de crash van Ricciardo.
Als Max morgen op het podium staat is dat een overeinning op zich. Spannend wordt het morgen bij de start en daarna Vettel Hamilton kan verslaan. Ferari was vorig jaar wel de koning van de starts. Dit jaar zijn de starts weer helemaal handmatig met een ouderwetse koppeling, gaan een heleboel verklote starts zien.
In ieder geval een Mercedes die te pakken lijkt, weliswaar niet voor Verstappen, maar wel voor Ferrari. Kampioenschap lijkt een eitje voor Hamilton. Gat tussen top 3 teams en de rest is wel erg groot nu zeg. Zonde. Vorig jaar top 10 van Q3 binnen 1,8 sec van elkaar. Nu enkel de top 5 binnen die marge. Vind dat vrij zorgelijk.
De p5 van Max is trouwens het beste kwalificatieresultaat van Red Bull in Australië sinds 2014. Dus de laatste jaren is de start vaker erg moeizaam geweest. Maar goed, dat is misschien ook zoeken naar een beetje hoop.
11 en 12 juni, de dagen waarop een vreselijk tragedie is gebeurd. Veel Marokkaanse internetgangsters hebben zelfmoord gepleegd. De meesten leden spreken van een complottheorie, of dat zo is zal in de loop van de tijd blijken. Dit was het breaking-news journaal van 13-6-2011.
Renault heeft de oude KERS van vorig jaar erop gezet voorlopig om zeker te zijn dat de boel betrouwbaar is. Deze is wel 5 kg zwaarder, omgerekend 0.3 sec per ronde kost dat.
Ik denk dat als dit en die veringen opgelost zijn, RedBull weer meedoet vooraan. Als als als telt alleen niet.
-Teleurgesteld was hij niet, boos ook niet. Enigszins gelaten stond Max Verstappen zaterdag, toen er geen ontkomen aan meer was, de media te woord: ja, Red Bull Racing komt momenteel tekort. Flink tekort. Dat bleek tijdens de kwalificatie in Melbourne. Maar dat was voor hem geen nieuws: dat wist de Nederlander een maandje geleden al. "Je bent zo goed als je auto. Ik kan ook niet toveren."
Na de eerste testdag, terwijl in Nederland nog hardop en luidkeels gedroomd werd over een mogelijke wereldtitel of minimaal enkele Grand Prix-zeges in 2017, wist Verstappen al hoe laat het was: zijn auto was niet goed genoeg. Niet genoeg grip, niet genoeg vermogen. Het is een combinatie. Dat maakt het des te lastiger, want het is niet zo dat één grote upgrade van de Renault-motor het probleem zou verhelpen. Ook het chassis van Red Bull Racing is niet goed genoeg: al vanaf de eerste dag is het lastig om de juiste balans te vinden.
En dus stond Verstappen er niet van te kijken dat hij zaterdag in de kwalificatie 1,3 seconde langzamer was dan Lewis Hamilton, de man op pole. Ook Sebastian Vettel was in de Ferrari een volle seconde sneller. "Dit is momenteel wat het is", sprak hij kalm. "Het gat is dus best groot, ja. Maar dat zag ik wel aankomen tijdens de wintertests. Dus voor mij is het niet verrassend." Na één testdag wist Verstappen genoeg: "Ik merkte meteen dat het niet helemaal goed zat. Het zat er niet in. Het was meteen lastig om de juiste balans te vinden. Gedurende mijn eerste testdag voelde ik dat het niet was zoals het moest zijn. Tijdens de testweken probeer je dan wat te vinden, maar op de laatste testdag kwamen we nog altijd tekort. Dan voel je het aankomen."
Wat er tijdens en na de tests gezegd werd, namelijk dat de verhoudingen nog lastig te peilen waren, bleek dus niet het geval: Red Bull en Verstappen wisten verdomd goed hoe de vlag ervoor hing. "Met hoeveel benzine iedereen rijdt weet je niet, maar je ziet wel dat het niet is zoals het moet zijn. Of we deze achterstand nog kunnen goedmaken? Dat is afwachten. Een seconde is veel. Met nieuwe onderdelen op de auto kan het snel gaan, maar dan moet je die eerst zien te vinden. En de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil", weet hij.
Red Bull is voorlopig het derde team in de pikorde, het staat in een soort niemandsland tussen Mercedes en Ferrari enerzijds en de teams in het middenveld anderzijds. "Het kan een saaie race worden, ja. Als er niks gebeurt rijden we op de vijfde plek rond. Of een podiumplaats een onverwacht succes zou zijn? Ach. Daar denk ik helemaal niet aan." Illusies maakt hij zich niet: "Je bent zo goed als je auto. Ik kan ook niet toveren."
11 en 12 juni, de dagen waarop een vreselijk tragedie is gebeurd. Veel Marokkaanse internetgangsters hebben zelfmoord gepleegd. De meesten leden spreken van een complottheorie, of dat zo is zal in de loop van de tijd blijken. Dit was het breaking-news journaal van 13-6-2011.
-Door zijn crash wacht Ricciardo een loodzware race: vermoedelijk start hij vanaf P10, maar deze startplek kan nog slechter worden: een mogelijke versnellingsbakwissel kost hem nog eens vijf plaatsen. En omdat inhalen bijzonder lastig gaat worden in Melbourne heeft Ricciardo een wonder nodig om een mooi resultaat te behalen. "Of ik hoop op een Safety Car? Ha. Ik hoop op een heleboel dingen. Volgens mij heb ik nog een extra setje ultrasofts over. Dus ja: als ik kies voor een tweestopper zou een SC met nog vijftien rondjes te gaan lekker zijn." Zijn ogen beginnen te twinkelen terwijl Ricciardo hardop droomt: "Met nieuwe ultrasofts kan ik dan van pakweg P8 opstomen naar P3 en vervolgens worden de nummers één en twee gediskwalificeerd", lacht hij, om er vervolgens nog aan toe te voegen: "Maar dan zal ik zelf waarschijnlijk ook nog*gediskwalificeerd worden."
Alle droomscenario's ten spijt: wonderen hoeven voorlopig niet verwacht te worden van Red Bull Racing. Dat weet, evenals teamgenoot Max Verstappen, ook Ricciardo: "We hebben nog een flinke achterstand. Mercedes en Ferrari hebben een stabielere auto en meer grip. Wij hebben, door alle probleempjes die we gehad hebben, misschien ook niet genoeg quality time met de auto gehad. Er zit meer in, al weten we momenteel nog niet waar we dat kunnen vinden. Het vreemde is ook dat we onszelf hier in Melbourne niet echt verbeterd hebben ten opzichte van de eerste training, terwijl de baan wel sneller geworden is. Dat kunnen we niet verklaren."
11 en 12 juni, de dagen waarop een vreselijk tragedie is gebeurd. Veel Marokkaanse internetgangsters hebben zelfmoord gepleegd. De meesten leden spreken van een complottheorie, of dat zo is zal in de loop van de tijd blijken. Dit was het breaking-news journaal van 13-6-2011.
Vettel en Lewis gevecht is al heel wat. Hopelijk oorlog dit jaar.
Stroll, Palmer en Magnussen door het ijs gezakt. Giovinazzi weergaloos vandaag. Ferrari had hem de stoel van Raikonnen moeten geven. En ik denk zelfs dat hij alsnog ergens gaat rijden dit jaar als ie morgen vlamt.
Ricciardo is de eerste uitvaller, versnellingsbak wissel gehad vanacht na die crash gister maar bleef hangen bij het installatie rondje zonet.