1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    73
    20-11-2016

    Cito toets slecht / rapport goed

    Salam oe alaikoem,

    Ik zit ergens heel erg mee.

    Mijn dochter zit in groep 4 en ze hebben hun eerste rapport in Januari gekregen waaronder ook de resultaten van de gemaakte Cito toets.
    Cito toetsen worden 2x per jaar gegeven, volgende in Juni.

    Ze doet het erg goed in de klas. Ze is de 2e in de klas die alle tafels uit haar hoofd kent en heeft plezier. Ze zal Insha Allah zonder twijfel naar groep 5 gaan maar tegenwoordig kijken ze vanaf groep 4/5 naar schooladviezen en nemen ze beslissing uit vorige Cito toetsen.

    Ze heeft daarentegen haar Cito toets erg slecht gemaakt! Niveau 5 ( slechts 10% goed) en begrijpend lezen niveau 4. Dat is zeg maar LTS/ laagste niveau vmbo.

    Mijn dochter is zeer pienter.

    Ik geef haar nu thuis bijles sinds ik een paar maanden niet meer werk maar begin nu veel dingen op te merken van haar school dat ik niet oké vind. Heb het met de juf over gehad maar die had haar woord klaar staan.

    Ze zeggen Cito toets is een moment opname en weegt niet zwaar als ze het goed doet in de klas maar praktijk vertelt wat anders. Ik zie dat de groep verdeeld wordt in 3; kinderen met hoge Cito score krijgen een extra boekje, kinderen met gemiddelde score krijgen alleen een boekje en kinderen met lage score krijgen een boekje met basis theorie.

    Vb. Mijn dochter wilt graag ook werken aan het boekje voor hoog niveau maar juf weigert, omdat ze slecht gescoord heeft op Cito. Ze krijgt amper een kans terwijl ze erg goed is in rekenen alleen de toets slecht gemaakt heeft. Ze heeft nu al een stempel.

    Wat moet ik hiermee? Hoe kan m'n kind zich ontwikkelen als ze amper een kans krijgt om in de klas te laten zien dat ze het wel kan!

    Heb van de juf een basis werkboek gekregen, zodat ze kan oefenen en ze doet het super goed. De juf vond dat onwerkelijk maar is vastbesloten haar geen moeilijkere werkboek te geven voor een betere voorbereiding op de Cito.

    M'n dochter zit op een Hollandse school en begin echter toch op te merken dat alleen de Hollanders de hooggemiddelde werkboeken krijgen en meer aandacht krijgen.

    Heb inzage gehad op haar Cito en kwam tot de verbazing dat de Cito mondeling wordt afgegeven. Heb dit nooit meegemaakt. Iemand die hier meer van af weet/ervaring heeft.

    Klink misschien dramatisch maar vind het niet oké dat een kind geen kans krijgt om zichzelf te ontwikkelen.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    896
    30-03-2009

    heb t zelfde probleem.morgen In Sha Allah kom ik op terug bij je

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    73
    20-11-2016

    Insha Allah Noa. Ik heb het mrt m'n man besproken en die zei dat we een gesprek moeten aanvragen Bij de juf. Wil ik ook maar daarentegen wil ik het m'n dochter niet moeilijk maken in de klas

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    85
    08-09-2016

    Niet accepteren, die Hollanders zijn vieze varkens met smerige spelletjes. Het is al ruim 30 jaar zo dat wij lagere schooladviezen krijgen maar dit accepteren wij niet meer van die vieze varkens tfoe

    Hij die niet weet en niet weet dat hij het niet weet, is onwetend;
    Hij die niet weet en weet dat hij het niet weet, is verstandig;
    Hij die niet weet, maar denkt dat hij het weet, is dom, vermijdt hem.
    Hij heeft alleen zichzelf ermee.


  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    85
    08-09-2016

    Al mijn neefjes en nichtjes zitten op een Islamitische basisschool en een aanzienlijk deel van die basisschool gaat naar havo/vwo en scoort het best van de hele stad

    Die vieze varkens Hollanders met hun stiekeme spelletjes

    Hij die niet weet en niet weet dat hij het niet weet, is onwetend;
    Hij die niet weet en weet dat hij het niet weet, is verstandig;
    Hij die niet weet, maar denkt dat hij het weet, is dom, vermijdt hem.
    Hij heeft alleen zichzelf ermee.


  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    73
    20-11-2016

    Sawarim, Mag ik vragen welke school/welke stad? want mits er niks aan gedaan kan worden na al m'n opties, wil ik m'n dochter op een Islamitische basisschool plaatsen.

    Liever nu dan later, want vanaf groep 5 wordt het alleen maar moeilijker ivm huiswerk, nieuwe klas, nieuwe school, nieuwe omgeving.

  7. #7
    Nora

    Reacties
    2.361
    05-02-2011

    Hier andere ervaringen. Maar toch kijken ze hier qua extra werk ook naar Cito. Zou je niet zo vast leggen op de Cito. Tegenwoordig kijken ze naar geheel plaatje in groep 8 welk advies ze krijgen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  8. #8
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Ik zou n gesprek aangaan met de directie en niet met de kutjuf. Ze denken soms heer en mester te zijn. En ja zoals je zegt, migranten met intelligentie blijven voor sommige migranten. De Intelligentie is bijzaak.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    857
    10-01-2015

    Als je dochter zo pienter is en de cito uitslag zo laag had ze misschien haar dag niet of snapt ze de vraagstelling van de cito nog niet. Ik zou even afwachten wat juni gaat brengen en ondertussen gewoon oefenen met je dochter. Leg de lat niet zo hoog voor haar. Thuis er over praten met iedereen, op school, straks gaat ze nog denken dat iedereen inclussief papa en mama haar niet slim vinden. Vergeet nooit dat een kind op de plek komt waar het thuis hoort. Zo ken ik verhalen van basis advies die naar vwo gingen en andersom. Je kind kan beter opstromen dan afstromen!

  10. #10
    Nora

    Reacties
    2.361
    05-02-2011

    Citaat Geplaatst door pleistertje Bekijk reactie
    Als je dochter zo pienter is en de cito uitslag zo laag had ze misschien haar dag niet of snapt ze de vraagstelling van de cito nog niet. Ik zou even afwachten wat juni gaat brengen en ondertussen gewoon oefenen met je dochter. Leg de lat niet zo hoog voor haar. Thuis er over praten met iedereen, op school, straks gaat ze nog denken dat iedereen inclussief papa en mama haar niet slim vinden. Vergeet nooit dat een kind op de plek komt waar het thuis hoort. Zo ken ik verhalen van basis advies die naar vwo gingen en andersom. Je kind kan beter opstromen dan afstromen!

    Plus heel veel vergeten dat de Cito opdrachten hele andere vraagstellingen hebben. Verhaaltjes sommen die ze vaak in gewone toetsen niet zo krijgen. Woordenschat zijn vaak woorden die ze niet allemaal in de lessen behandelen. De Cito is een toets om te kijken hoever een kind nu is en niet hoe slim.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    3.557
    08-11-2013

    Oorlog geen zin dwingen geen zin of je geeft bijles en ze gaat beter doen de Cito maar als je verhaal hoor de rest dan zeg k tijd voor een nieuwe school. Ajuus geef jullie extra boekjes maar aan wie jullie willen zou k denken

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    85
    08-09-2016

    Citaat Geplaatst door Elisa123 Bekijk reactie
    Sawarim, Mag ik vragen welke school/welke stad? want mits er niks aan gedaan kan worden na al m'n opties, wil ik m'n dochter op een Islamitische basisschool plaatsen.

    Liever nu dan later, want vanaf groep 5 wordt het alleen maar moeilijker ivm huiswerk, nieuwe klas, nieuwe school, nieuwe omgeving.
    Kijk hoekje

    Hij die niet weet en niet weet dat hij het niet weet, is onwetend;
    Hij die niet weet en weet dat hij het niet weet, is verstandig;
    Hij die niet weet, maar denkt dat hij het weet, is dom, vermijdt hem.
    Hij heeft alleen zichzelf ermee.


  13. #13
    X

    Reacties
    1.163
    10-02-2010

    Niet accepteren. Als ze iets kan dan mag ze ervoor gaan. Ga gewoon in gesprek met haar docent. Ik heb het vaak meegemaakt dat een kind ging huilen/dat de ouders naar school kwamen omdat ze dan bijvoorbeeld mavo/TL had gescoord maar na het gesprek mocht ze alsnog naar de havo. Ze gunnen gewoon wie ze gunnen willen.

    Ik heb het dan wel over groep 8 (bindend advies)

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    73
    20-11-2016

    Shokran voor jullie reacties. Sawarim bedankt voor de info.

    Bijles blijf ik geven. Iedere dag oefenen we begrijpend lezen en rekenen met kleine toetsen.
    Ga ook om verwijzing vragen voor een logopediste om alles uit te sluiten. Insha Allah weet ik volgende week iets meer en kan ik met bewijzen op tafel komen tijdens een gesprek met de juf. Aan verwijten en vermoedens hebben beide partijen niet veel.