1. #1
    Verbannen

    Reacties
    123
    07-10-2011

    Hulpbehoevenden en Minderbedeelden

    Die massaal op facebook bloot worden gesteld aan 'sadaqa'; lees: openbaar/publiekelijk vernedert door mensen met een eigenbelang dat gepaard gaat met verkapte hoogmoed en arrogantie.

    Sinds kort bekijk ik wat posts van een dame op facebook en ik begrijp werkelijk waar niet dat mensen niet doorhebben dat deze persoon misbruik maakt van mensen (donateurs) door in te spelen op emoties.

    Hetgeen je met je rechterhand uitgeeft, daar moet de linkerhand niet achterkomen, maar dit mens gaat echt tot het uiterste; vrouwen die nog nooit in een camera hebben gekeken worden nu 'noodgedwongen' in de lens te kijken, ouderen, kinderen, zieken worden gewoon tentoongesteld/vernedert, terwijl je juist deze mensen van 'sotra' dient te voorzien.

    Sadaqa en er vervolgens mee te koop lopen en er selfies uitslaan.

    Wie ik ben ? Iemand die niet tegen niet-authentieke mensen kan en een hoogontwikkeld radartje heeft voor oplichters die de hele Ummah voor schut zetten !

  2. #2
    Live, Laugh, Love♡

    Reacties
    21.829
    01-07-2013

    Salaam Youness

    It's not how big the house is, it's how happy the home is...


  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    123
    07-10-2011

    Citaat Geplaatst door Dalilaah Bekijk reactie
    Salaam Youness
    ???
    Volgens mij zit je in de verkeerde topic meid.

  4. #4
    Meerdere personen

    Reacties
    848
    23-12-2011

    Aan de ene kant begrijp ik je wel. Maar soms is het zo nodig in bepaalde situaties dat de sadaqa gedwongen is. Ik vind het niet verkeerd als die hulpbehoevende worden geopenbaard met de juiste intentie
    I don't give a fuck.

  5. #5
    Live, Laugh, Love♡

    Reacties
    21.829
    01-07-2013

    Citaat Geplaatst door reda_cl Bekijk reactie
    ???
    Volgens mij zit je in de verkeerde topic meid.
    Nee hoor, je praat zoals Youness.

    It's not how big the house is, it's how happy the home is...


  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    123
    07-10-2011

    Citaat Geplaatst door Anoniempersoon Bekijk reactie
    Aan de ene kant begrijp ik je wel. Maar soms is het zo nodig in bepaalde situaties dat de sadaqa gedwongen is. Ik vind het niet verkeerd als die hulpbehoevende worden geopenbaard met de juiste intentie

    Er zijn talloze projecten die het gewoon goed doen alhamdoLillah.
    Vele wegen leiden naar Rome en er zijn genoeg (bescheiden) manieren om de behoeftigen tegemoet te komen of een project te realiseren.

    De intentie kan ook als doorgeefluik fungeren waarin de boodschap centraal staat, zonder de hulpbehoevenden te vernederen. Op deze manier spoor je anderen ook aan om fi sabiliAllah te spenderen.

    Hoe zou jij het vinden als jouw dierbare moeder, vader of kind op een vernederende manier in de spotlights wordt gezet, omdat jij niet over de middelen beschikt om ze zelf te helpen ?Je bent afhankelijk van anderen en je slikt alles, omdat je louter geen keus hebt, immers staat het welzijn van je dierbare voorop.

    Dit is gewoon al7ogra en misbruik maken van de zwakte van een mens en dat is niet hetgeen Allah swt ons heeft geleerd. Een mens, hulpbehoevend of niet, dien je van sotra te voorzien. Iemand die omwille van Allah wenst te spenderen zal dit gewoon doen. Iemand die vooraf sowieso niet het voornemen heeft te spenderen zal allerlei pogingen wagen of manieren aanhalen zich hiervan te vrijwaren.

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    123
    07-10-2011

    Citaat Geplaatst door Dalilaah Bekijk reactie
    Nee hoor, je praat zoals Youness.
    Ik kan nu niet opmaken of je de topic wilt verzieken of dat deze Youness werkelijk bestaat en jij mij met hem verwart.

    Nogmaals: ik ben geen Youness en ik ken geen Youness. Sterker nog: i am a woman !

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    534
    02-01-2017

    Sorry hoor maar je reactie is wel misplaatst, zoiets zeg je toch niet? Kan zijn dat sommige dingen je geen lekker gevoel geven maar wees dan gewoon stil ou safe, ik heb dat ook soms dat ik bij sommige dingen over twijfel, maar dan ben ik liever stil want een goede doel organisatie afkraken lijkt me ook fout, elk werkt op de manier die goed uitkomt voor hen zelf, soms kun je jou daarin vinden en soms niet, de mensen die die dingen regelen zijn vaak ook maar mensen met een eigen leven, werk, gezin etc. lijkt me ook niet gemakkelijk de zorgen van een ander aan te trekken en daar iets voor organiseren en dan nog kritiek krijgen van anderen die zelf geen vinger uitsteken, ik zou zeggen, bevalt het jou niet, doe het dan zelf en doe het dan ook beter

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    123
    07-10-2011

    Citaat Geplaatst door kluizenaresje Bekijk reactie
    Sorry hoor maar je reactie is wel misplaatst, zoiets zeg je toch niet? Kan zijn dat sommige dingen je geen lekker gevoel geven maar wees dan gewoon stil ou safe, ik heb dat ook soms dat ik bij sommige dingen over twijfel, maar dan ben ik liever stil want een goede doel organisatie afkraken lijkt me ook fout, elk werkt op de manier die goed uitkomt voor hen zelf, soms kun je jou daarin vinden en soms niet, de mensen die die dingen regelen zijn vaak ook maar mensen met een eigen leven, werk, gezin etc. lijkt me ook niet gemakkelijk de zorgen van een ander aan te trekken en daar iets voor organiseren en dan nog kritiek krijgen van anderen die zelf geen vinger uitsteken, ik zou zeggen, bevalt het jou niet, doe het dan zelf en doe het dan ook beter

    Je probeert de aandacht op een subtiele manier op mij te focussen. Dat doen mensen nu eenmaal wanneer ze zich betrapt voelen; empty minds make the most noise !

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    37.230
    10-05-2012

    Citaat Geplaatst door Dalilaah Bekijk reactie
    Salaam Youness
    Citaat Geplaatst door Dalilaah Bekijk reactie
    Nee hoor, je praat zoals Youness.
    !!! Grappige ontmaskering.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    843
    16-09-2015

    bijna alle mensen die zogenaamd voor anderen bedelen, doen dat gewoon met een verkeerde intentie.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    123
    07-10-2011

    Citaat Geplaatst door zenzi Bekijk reactie
    bijna alle mensen die zogenaamd voor anderen bedelen, doen dat gewoon met een verkeerde intentie.
    Uit de praktijk blijkt dit vaak het geval te zijn, helaas.

    Men kan zelf het heft in handen nemen, daar heb je anderen echt niet voor nodig.
    Er zijn zat weduwen, wezen, ouderen die niet in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien. Deze kun je ten alle tijden op een bescheiden manier bijstaan...maar sommigen halen een hele chaabi-band erbij...

  13. #13
    Hoooooooooi!!

    Reacties
    12.251
    28-03-2013

    Dit gebeurt meestal omdat de donateurs bewijs willen zien. En kun je het ze kwalijk nemen? Want iedereen liegt en bedriegt maar. En om alsnog een steentje te kunnen bijdragen worden er foto's geplaatst. De minder bedeelden kunnen er zelf voor kiezen onherkenbaar op de foto te komen staan.

    Jij maakt er een groter probleem van dat zij doen. Ik snap je verontwaardiging, maar je dikt het allemaal wel wat aan.

    Ghayr. Uiteindelijk gaat het erom dat ze geholpen worden. En als ze niet herkenbaar op de foto's willen staan, mogen ze daar ook voor kiezen.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    123
    07-10-2011

    Citaat Geplaatst door Milky_ Bekijk reactie
    Dit gebeurt meestal omdat de donateurs bewijs willen zien. En kun je het ze kwalijk nemen? Want iedereen liegt en bedriegt maar. En om alsnog een steentje te kunnen bijdragen worden er foto's geplaatst. De minder bedeelden kunnen er zelf voor kiezen onherkenbaar op de foto te komen staan.

    Jij maakt er een groter probleem van dat zij doen. Ik snap je verontwaardiging, maar je dikt het allemaal wel wat aan.

    Ghayr. Uiteindelijk gaat het erom dat ze geholpen worden. En als ze niet herkenbaar op de foto's willen staan, mogen ze daar ook voor kiezen.
    Veronderstellen dat ze onherkenbaar in beeld kunnen is erg kort door de bocht.
    Die mensen in kwestie worden overrompeld en overspoeld door emoties en weten dat ze niks kúnnen zeggen, want anders zwaait de donateur met zijn scepter en dan is t bye bye donatie.

    Oh ik dik het aan ? Ach ja we leven nu eenmaal in een tijd waarin de leugenaar als het ware wordt aanbeden en degene die deze zaken bespreekbaar wenst te maken met een beetje geluk als aansteller wordt afgeschilderd. Met een beetje pech klinkt het leugenaar, lasteraar, jaloers etc. etc.

    Walakin ghair inshaAllah

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    2.465
    07-11-2014

    Je kan het ook positief bekijken...wanneer men het met eigen ogen ziet....
    motiveert het mensen om ook te doneren.