1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    Lezingen 3 en 10 mei: sv IQRA en sv MASHRIQ; integratie en emancipatie;the sunnah way

    Salaam Alaikoem,

    Net als vorig jaar organiseert MashriQ ook dit jaar weer speciale
    'Milaad Lectures', ter gelegenheid van de geboortemaand
    (Rabi-ul-Awwal) van de Profeet Mohammad (vrede zij met hem). Samen met
    studentenvereniging Iqra worden op de Erasmus Universiteit Rotterdam
    twee bijzondere lezingen georganiseerd met als thema: "Integratie &
    Emancipatie… the sunnah way". Deze lezingen zullen worden verzorgd
    door Tasneem Sadiq.

    Heb je jezelf ook afgevraagd of er, zoals met zoveel andere zaken, er
    ook een sunnah (voorbeeld van de profeet) bestaat op het gebied van
    integratie en participatie? Heeft de Profeet Mohammad (vzmh) ooit iets
    daarover gezegd, of er actief mee bezig geweest? In deze lezingen zal
    Tasneem Sadiq op basis van het leven van de Profeet (saw) een aantal
    basisprincipes beschrijven en strategieen deduceren, waaruit het
    duidelijk wordt hoe de Islam tegen deze onderwerpen aankijkt. Deze
    cursus is hét moslim antwoord op de scheef getrokken discussie in
    Nederland over deze onderwerpen onder zowel moslims als niet-moslims.
    Mis het dus niet!

    MashriQ en SV Iqra: "Integratie & Emancipatie… the sunnah way"
    Lezing 1: Dinsdag 3 mei, zaal B-4
    Lezing 2: Dinsdag 10 mei, zaal B-1
    Tijd: 17.30 uur - 20.00 uur
    Plaats: B-Gebouw, Erasmus Universiteit, Rotterdam (Complex Woudestein)
    Bereikbaarheid: Eindhalte tram 7 (Woudestein), zie ook
    http://www.eur.nl/adressen/plattegronden/woudestein

    Wassalam,

    MashriQ SV en SV Iqra

    voor meer informatie kijk op www.mashriq.nl of mail naar sv.iqra@gmail.com
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    salaam,
    e lezing wordt in het nederlands gegeven. Mannen en vrouwen zijn niet gescheiden, en de toegang is gratis.
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  3. #3
    I love islaam

    Reacties
    958
    28-10-2004

    niet gescheiden?????? dus je gaat over de islaam praten op een haram manier subban Allah vind dat zoooooooooo raar
    ik hou van mijn zoontje Imraan Alhemdoelilah



    ik verkoop mooie sieraden met strass steentjes voor info stuur een pm

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    Citaat Geplaatst door zwangermeisje
    niet gescheiden?????? dus je gaat over de islaam praten op een haram manier subban Allah vind dat zoooooooooo raar
    Het blijft me verbazen (not!) hoe sommige leden hier gelijk hun oordeel klaar hebben, en dingen beginnen te roepen als "haram".
    een nettere manier van commentaar kan geen kwaad..
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    Citaat Geplaatst door Miss_Magrebia
    Ben van mening dat een gescheiden lezing meer invloed kan hebben.. denkend aan vrouwen die zich schamen in het bijzijn van andere mannen haar mening te laten horen,. vrouwen die misschien niet mogen omdat het niet gescheiden is....

    Hetzelfde geldt tevens voor de mannen
    we werken inchallah aan een zusteravond, dus alleen voor vrouwen. Als dat allemaal rond is, zet ik ook hier een uitnodiging.

    ik begrijp jouw punt heel goed, alleen is het moeilijk voor ons om meer dan 1 zaal te krijgen voor een activiteit, vandaar dat we nu ook speciale activiteiten organiseren voor alleen zusters/ broeders.
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  6. #6
    I love islaam

    Reacties
    958
    28-10-2004

    we weten allemaal dat het niet toegestaan is om vrouwen en mannen te mengen daar hoeft toch geen discussie over te onstaan neem ik aan
    ik hou van mijn zoontje Imraan Alhemdoelilah



    ik verkoop mooie sieraden met strass steentjes voor info stuur een pm

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    kun je me ook een daliel geven aub?
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    Citaat Geplaatst door Miss_Magrebia

    Het had denk ik ook prima gewerkt met scheidingswanden?
    voor de lezing van morgen hebben we een kleine zaal gekregen, daar lukt het zoiezo niet, miss een idee voor de lezing van 10 mei.
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    respect heb ik zoiezo voor haar. Ik vind dat ze op een nette manier haar punt duidelijk kan maken, in een andere topic wil ze haar broeders en zusters van fitna (dus onze activiteit zaait fitna) behoeden; la 7awla walla qowata illa billah.
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    2.085
    16-09-2002

    Citaat Geplaatst door Miss_Magrebia
    Mocht dat voor 10 mei het geval zijn, dan zal ik er insahallah zijn.
    ik zal het je doorgeven inchallah
    ~***"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt." ***~

  11. #11
    I love islaam

    Reacties
    958
    28-10-2004

    en dit gaat nog alleen maar over de stem van de vrouw

    Mogen mannen de stem van een vrouw horen?



    Print paginaVraag: Assalamou Alaikoum

    Ik heb een vraagje waar ik al een tijdje mee rondloop. We zien nu veel vrouwen betogen tegen de oorlog in Irak. Daarover heb ik gepraat met andere gelovigen, maar onze meningen waren verdeeld. Iemand zei dat mannen een vrouw haar stem niet mogen horen, waardoor ze niet mag betogen. Maar dan vroeg ik me af hoe het komt dat Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) les gaf aan gelovige mannen,enz. Kunt u mij hierop een antwoord geven (liefst met bewijzen uit hadith en de heilige Koran)
    Jazaka Allahoe Ghairan
    Wassalamoe Alaikoum



    Antwoord: wa alaikoem assalam warahamtoellaah

    Lof aan Allah de Heer der werelden.

    Sheikh Saalih' Ibn Fawzaan Ibn 'Abdiellaah Al-Fawzaan heeft ooit een antwoord gegeven over de door u gestelde vraag en zei:
    De vrouw wordt in de Islaam gevraagd om afstand te nemen van alles wat de aandacht trekt. Als haar stem de aandacht van mannen trekt waardoor zij verkeerde gedachten zullen krijgen dient zij haar stem te dempen. Daarom dient de vrouw geen Talbieyah (het zeggen van labbayka llaahoemma labayk)
    met verheven stem te doen tijdens de H'adj of 'Oemrah, zij dient in stilte de Talbieyah te doen.

    Wanneer de moslimvrouw achter een imaam het gebed aan het verrichten is en zij merkt dat de imaam zich in het gebed vergist dient zij te klappen in haar handen om hem te waarschuwen. De boodschapper van Allah (Allah's vrede
    en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Als jullie iets (verkeerds) merken in het gebed, dienen de mannen tasbieh' te doen (het zeggen van: soebh'ana llaah - Glorieus is Allah) en de vrouwen dienen met hun handen te klappen."

    Het is de vrouw is in eerste instantie verboden om haar stem aantrekkelijk en mooi te maken wanneer zij nodig mannen moet spreken. Allah de Verhevene zegt: "Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is begeerte gaat voelen, en spreekt een
    juist woord." (Soerat Al-Ah'zaab (33), aayah 32).

    Al-imaam Ibn Kathier (moge Allah genadig met hem zijn) heeft gezegd: "de betekenis hiervan is dat zij vreemde mannen niet moet spreken op een minzaam manier zoals zij haar man aanspreekt. - Einde citaat -

    Wat betogingen betreft die hier en daar plaats vinden, moet men zeker de volgende zaken in de gaten houden. Dat de vrouwen niet deel kan nemen aan zulke betogingen omdat het voor de vrouw geen noodzaak is om hieraan deel te nemen. Verder horen we vaak dat er muziek en allerlei leuzen geroepen worden die tegen de islamitische gedachtegoed in gaan. Zoals bijvoorbeeld, het roepen van "met ziel met bloed wij zullen ons voor je opofferen o saddam", of "Palestina is een Arabisch land". of dat er bijvoorbeeld poppen gebruikt worden om een persoon af te beelden. Of het vermoeilijken van het verkeer en vandalisme of het steken van gebouwen in vuur en andere zaken die in een betoging en daarbuiten verboden zijn.


    En Allah weet het beste
    ik hou van mijn zoontje Imraan Alhemdoelilah



    ik verkoop mooie sieraden met strass steentjes voor info stuur een pm