1. #1
    anti-hero

    Reacties
    1.228
    15-09-2016

    Wat vind jij van automatisering?

    En daarbij moet je denken aan automatisering op het werk maar ook op algemene automatisering (bijvoorbeeld zelfrijdende auto's). Vind je dat de mensheid er op vooruit zal gaan of juist niet? Motiveer je antwoord.

    Mijn persoonlijke gedachtengang hierover is dat de automatisering een grote impact heeft op werkgelegenheid. We kampen al met een hoge werkloosheid en ik ben bang dat dit alleen maar kan oplopen. Nu kan men zeggen dat vooral productiewerk (processen met veel hetzelfde handelingen) eronder zal lijden en dat men dit soort werk toch te saai vindt, dus robots zouden geschikter zijn en men kan zich richten op andere branches, of eventuele omscholing. Dat zou inderdaad kunnen, maar aangezien we al met een hoge werkloosheidsprobleem zitten dan zou men alsnog een probleem hebben om werk te vinden na de omscholing. Waarom zouden de grote bazen mensen inhuren terwijl de technologie steeds slimmer en goedkoper wordt? Een mens kan ziek worden en als die vast werk heeft kan het de bedrijf veel geld kosten wanneer hij/zij in de ziektewet komt , maar een machine kan veel makkelijker gerepareerd of vervangen worden. Een mensenleven wordt steeds meer "expendable".

    Verder zie ik bijvoorbeeld de zelfrijdende auto's totaal niet zitten. De mens wordt steeds luier en steeds meer afhankelijk van de machines. Maar men wordt tegelijkertijd wel steeds ongeduldiger. De consument moet alles snel hebben, het liefst gisteren nog. De technologie in de medische sector vind ik dan wel weer iets optimistisch (prothetische armen, benen enz.), maar het moet niet zo ver gaan dat men bijna niks meer zonder kunstmatigheid kan. Er moet wel enige "natuur" achterblijven, want dat is volgens mij waarom de mens wordt geboren. Anyway, ik wil niet teveel ingaan op de "spirituele" aspect van deze onderwerp, het gaat mij vooral om de gedachtengang van mensen over de algemene automatisering.

  2. #2
    Bijna Lid

    Reacties
    6.265
    11-12-2011

    Hmm.. het heeft beiden wel wat. Op het gebied van technologie gaan we wel vooruit, maar het heeft denk ik nadelige gevolgen voor de mens, omdat alles voor hem wordt gedaan en daarbij zijn cognitieve vermogen niet meer hoeft te gebruiken > luier > ongeduldiger > dommer. En wat jij aankaart op het gebied van werk is ook een mooie, maar alles draait tegenwoordig om tijd en geld. Hoe langer iets duurt (mens), des te meer het kost en hoe sneller (robot/machines) iets gaat, des te meer je bespaart aan kosten.

    Ik vind het nuttig als het ook nuttig is voor de mens en het niet alleen maar hoeft te draaien om geld, zoals jij hebt opgenoemd, vooruitgang wat betreft technologie in de gezondheidszorg. Alhoewel, ik ben van de 'back to basic' people.

  3. #3
    anti-hero

    Reacties
    1.228
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Bloem. Bekijk reactie

    Ik vind het nuttig als het ook nuttig is voor de mens en het niet alleen maar hoeft te draaien om geld, zoals jij hebt opgenoemd, vooruitgang wat betreft technologie in de gezondheidszorg. Alhoewel, ik ben van de 'back to basic' people.
    Je hebt mijn woorden heel goed samengevat. Ik ben niet anti-vooruitgang, maar ik ben wel voor een langzamere ontwikkeling binnen de techniek branche.

  4. #4
    Bijna Lid

    Reacties
    6.265
    11-12-2011

    Citaat Geplaatst door Pharaoh Bekijk reactie
    Je hebt mijn woorden heel goed samengevat. Ik ben niet anti-vooruitgang, maar ik ben wel voor een langzamere ontwikkeling binnen de techniek branche.
    Een langzamere ontwikkeling in de technologie gaat 'm denk ik niet meer worden.

    Ik wil je een vraag stellen, maar die is best wel off-topic.

  5. #5
    anti-hero

    Reacties
    1.228
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Bloem. Bekijk reactie
    Een langzamere ontwikkeling in de technologie gaat 'm denk ik niet meer worden.

    Ik wil je een vraag stellen, maar die is best wel off-topic.
    Nee ik denk het ook niet helaas.

    Wat is je vraag?

  6. #6
    Bijna Lid

    Reacties
    6.265
    11-12-2011

    Citaat Geplaatst door Pharaoh Bekijk reactie
    Nee ik denk het ook niet helaas.

    Wat is je vraag?
    Wat vind jij van de ontwikkelingen binnen de farmaceutische industrie?

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    735
    25-04-2016

    Automatisering is een ramp. Er kan sneller en efficienter worden geproduceerd, maar ten koste van de werkgelegenheid.

    Ook is het angstaanjagend hoe snel de technologie zich ontwikkelt. Mijns inziens moet de medische technologie wel steeds ontwikkeld worden maar de rest (wapens, communicatiemiddelen, surveillancemiddelen) wordt steeds gevaarlijker.

  8. #8
    anti-hero

    Reacties
    1.228
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Bloem. Bekijk reactie
    Wat vind jij van de ontwikkelingen binnen de farmaceutische industrie?
    Gaat ook te snel, kijk maar eens naar hoeveel vraag is naar medicatie i.v.m. psychische gezondheid. Tegenwoordig worden kinderen veel te snel met ADHD gediagnoseerd, mensen kampen met burnouts en depressies i.v.m. of te veel stress op het werk, of geen werk kunnen vinden enz enz, maar dat is natuurlijk weer financieel voordelig voor de (ik noem het "legale" drugskartel hehe) farmaceutische industrie. Sommige mensen zien dit zelf ook wel in maar de lobbyisten houden de touwtjes zo stevig in de handen dat ze er niks tegen kunnen doen.

  9. #9
    anti-hero

    Reacties
    1.228
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Sargon Bekijk reactie
    Automatisering is een ramp. Er kan sneller en efficienter worden geproduceerd, maar ten koste van de werkgelegenheid.

    Ook is het angstaanjagend hoe snel de technologie zich ontwikkelt. Mijns inziens moet de medische technologie wel steeds ontwikkeld worden maar de rest (wapens, communicatiemiddelen, surveillancemiddelen) wordt steeds gevaarlijker.
    Helemaal mee eens.

  10. #10
    Bijna Lid

    Reacties
    6.265
    11-12-2011

    Citaat Geplaatst door Pharaoh Bekijk reactie
    Gaat ook te snel, kijk maar eens naar hoeveel vraag is naar medicatie i.v.m. psychische gezondheid. Tegenwoordig worden kinderen veel te snel met ADHD gediagnoseerd, mensen kampen met burnouts en depressies i.v.m. of te veel stress op het werk, of geen werk kunnen vinden enz enz, maar dat is natuurlijk weer financieel voordelig voor de (ik noem het "legale" drugskartel hehe) farmaceutische industrie. Sommige mensen zien dit zelf ook wel in maar de lobbyisten houden de touwtjes zo stevig in de handen dat ze er niks tegen kunnen doen.
    Bedankt. Ik ben het volkomen met je eens btw.

  11. #11
    anti-hero

    Reacties
    1.228
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Bloem. Bekijk reactie
    Bedankt. Ik ben het volkomen met je eens btw.
    Het is natuurlijk mooi om te weten dat mensen helder kunnen nadenken, maar ik zou ook wel graag input van iemand willen die er anders over denkt. En dan ook graag meteen laten weten waarom ie er zo over denkt.

  12. #12
    Real life bully

    Reacties
    6.773
    25-05-2012

    Het is zoals de dood, niet te stoppen.
    Vanuit mijn perspectief heb ik toch liever gehad dat de wereld in balans is.
    1 kant heeft al human-like robots en de andere kant weet amper wat een telefoon is.
    But who am i?

  13. #13
    anti-hero

    Reacties
    1.228
    15-09-2016

    Citaat Geplaatst door Max Bekijk reactie
    Het is zoals de dood, niet te stoppen.
    Vanuit mijn perspectief heb ik toch liever gehad dat de wereld in balans is.
    1 kant heeft al human-like robots en de andere kant weet amper wat een telefoon is.
    But who am i?
    Communisme FTW?

    Neer maar even serieus, het concept van communisme vind ik beter dan kapitalisme, alleen wordt het slecht uitgevoerd...