1. #1831
    Verbannen

    Reacties
    405
    20-04-2008

    Wat ik niet begrijp is waarom dit leven zogenaamd een "test" is. Wat is het nut ervan om mensen te testen op slechts één bijzonder pover criterium: goedgelovigheid? Je gelooft immers wel of niet. En dan zijn er veel zaken uit de religieuze doctrines die irrationeel zijn en tegen de wetenschap ingaan. Hoe kun je dan nog geloven? En op basis van deze goedgelovigheid bepaalt God uiteindelijk of je voor eeuwig gelukkig zult zijn of eeuwig zult branden in de meest erge omstandigheden. Vertel me dit: hoe kan een eindig leven geleefd in zonde ooit een oneindig brute bestraffing rechtvaardigen? Is de oneindige bestraffing zelf niet oneindig onrechtvaardig?

    Soera 4 vers 56: "Voorwaar, degenen die niet in onze tekenen geloven zullen Wij in het vuur (de Hel) leiden: telkens wanneer hun huiden gebraden zijn, zullen wij die door andere huiden vervangen, opdat zij de bestraffing beproeven. Voorwaar, Allah is Almachtig, Alwijs."

    Wat is het nut van deze gruwelijke bestraffing? Een menselijke barbecue is waar deze vers feitelijk over spreekt. Hoe kan je objectief kijken naar zulke verzen en beweren dat dit soort straffen gerechtvaardigd zijn TOT IN DE EEUWIGHEID? Ik bedoel, het komt nogal kinderachtig over op mij.

  2. #1832
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door Celtic. Bekijk reactie
    Paul is een bekeerling..bekeerd tot de Islam.

    https://www.youtube.com/watch?v=lWWKY5N0rDw

    https://www.youtube.com/watch?v=Ceb2ms65Ex4

    https://www.youtube.com/watch?v=GoI3EXH2_MY

  3. #1833
    الْحَمْدُل

    Reacties
    28
    05-01-2007

    Citaat Geplaatst door gezellige-meid Bekijk reactie
    Omdat dit hun wordt aangeleerd, ze gaan dat niet uit zichzelf doen. Met alle respect maar jou antwoord is niet echt overzichtelijk. Wat heeft mijn vraag met het Arabische woord te maken? van zelf spreken?
    Dus een mens heeft geen eigen wil. Als het zo vanzelf spreken is, waarom zijn er dan zoveel geloven op de wereld?
    Iedereen vind zijn eigen geloof, het ware
    kijk vergeet even dat vanzelfsprekenheid .... ik reageer even op jouw constatering in mijn stuk dat de mens geen eigen wil zou hebben...kijk dat is het punt juist...Allah laat die keuzen juist bij de mens liggen.. wij de mens hebben de vrije wil the freedom om te aanbidden of niet.. de zogenaamde wonderbaarlijke vanzelfsprekenheid wat ik benoemde dat sloeg op de natuurlijke aanleg van de mens (el fitrah) in het arabisch..dat elke mens van zijn nature en dit gaat verder dan het gewone common scense) dus naast lichaam met name de ziel de aanleg heeft om zijn Schepper te aanbidden...
    En idd iedereen vind zijn geloof de ware dus vanuit die insteek snap ik natuurlijk ook jouw vraag...
    الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ
    [/U][/I]

  4. #1834
    الْحَمْدُل

    Reacties
    28
    05-01-2007

    Citaat Geplaatst door Darkzeven66 Bekijk reactie
    Je benadert de kwestie vanuit een perspectief van woordspeling. Je spreekt van een "wonderlijke vanzelfsprekendheid" dat een moslim kiest voor zijn religie. Ik hou het simpel bij de feiten. Ik noem de "keuze" van een moslim voor zijn religie het logische gevolg van indoctrinatie tijdens de jeugd, van factoren waarover men geen invloed heeft (zoals het geboren worden in een islamitisch gezin waarbij de religie van de ouders dus wordt doorgegeven aan de kinderen zonder dat zij een vrije keuze hebben), van wetenschappelijke onwetendheid, van verdere indoctrinatie tijdens de latere jaren (denk aan de vele apologistische argumenten zoals "intelligent design" die mensen als zoete koek inslikken) en van een gebrek aan blootstelling aan andersdenkenden en andere religieuze dan wel filosofische stromingen.

    Het concept van de natuurlijke aanleg is de grootst mogelijke onzin. Het heeft totaal geen basis in de realiteit. Als de fitrah echt bestond waarom zijn er dan zoveel religies die incompatibel zijn met elkaar met hun persoonlijke overtuigingen en verschillende goden? Als jij een klein kind dat geen benul heeft van de realiteit aanhaalt als maatstaf voor het achterhalen van hoe zaken in elkaar zitten, dan is het wel triest gesteld hoor.
    kijk darkkzeven als eerste waardeer ik jouw qua debatlevel want ik irriteer me soms dat men way beyond probeerd te discussieren dus dat even gezegd hebbende ..ik herlees jouw stukje even nog een keer (bn op werk) en kom er zo op terug ....
    الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ
    [/U][/I]

  5. #1835
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door rollercoaster Bekijk reactie
    kijk vergeet even dat vanzelfsprekenheid .... ik reageer even op jouw constatering in mijn stuk dat de mens geen eigen wil zou hebben...kijk dat is het punt juist...Allah laat die keuzen juist bij de mens liggen.. wij de mens hebben de vrije wil the freedom om te aanbidden of niet.. de zogenaamde wonderbaarlijke vanzelfsprekenheid wat ik benoemde dat sloeg op de natuurlijke aanleg van de mens (el fitrah) in het arabisch..dat elke mens van zijn nature en dit gaat verder dan het gewone common scense) dus naast lichaam met name de ziel de aanleg heeft om zijn Schepper te aanbidden...
    En idd iedereen vind zijn geloof de ware dus vanuit die insteek snap ik natuurlijk ook jouw vraag...
    Citaat Geplaatst door gezellige-meid Bekijk reactie
    In het eerste filmpje zegt hij: Niemand kan geloven zonder zijn toestemming. Hij beslist wie er in hem gelooft.
    Dus dan is er geen sprake van vrije wil.
    vooralsnog snap ik jou antwoord niet. Wat probeer je nou duidelijk te maken?
    Allah zegt zelf dat hij leid wie hij wil. Dus hij bepaalt ook of jij gelooft of niet.

    Kijk ff dat filmpje https://youtu.be/mtCgzM5v6MU
    4:25

    God zegt in de koran: Niemand kan geloven, zonder zijn toestemming. Hij bepaalt wie er in hem geloven.

  6. #1836
    الْحَمْدُل

    Reacties
    28
    05-01-2007

    Citaat Geplaatst door gezellige-meid Bekijk reactie
    vooralsnog snap ik jou antwoord niet. Wat probeer je nou duidelijk te maken?
    Allah zegt zelf dat hij leid wie hij wil. Dus hij bepaalt ook of jij gelooft of niet.

    Kijk ff dat filmpje https://youtu.be/mtCgzM5v6MU
    4:25

    God zegt in de koran: Niemand kan geloven, zonder zijn toestemming. Hij bepaalt wie er in hem geloven.
    ja kijk het komt hierop neer...ons begripsvermogen dus ook de jouwe is beperkt tot een bepaald niveau. ik snap dat jij jezelf natuurlijk vanuit je eigen logische beredenatie zulke vragen stelt en jezelf dat afvraagt..alleen jouw begripsvermogen is beperkt..eigenlijk zou jou jouw topic vraag kunnen neerleggen naast zulke vragen::::

    - waarom zijn er sterren
    - waarom is de aarde rond bedoel ajoh plat kan toch ook
    - hoezo zijn er zoveel verschillende nationaliteiten
    - hoezo zijn er andere planeten waar er (voorzover onze kennis reikt) geen leven op is
    etc etc...
    ...
    الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ
    [/U][/I]

  7. #1837
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door rollercoaster Bekijk reactie
    ja kijk het komt hierop neer...ons begripsvermogen dus ook de jouwe is beperkt tot een bepaald niveau. ik snap dat jij jezelf natuurlijk vanuit je eigen logische beredenatie zulke vragen stelt en jezelf dat afvraagt..alleen jouw begripsvermogen is beperkt..eigenlijk zou jou jouw topic vraag kunnen neerleggen naast zulke vragen::::

    - waarom zijn er sterren
    - waarom is de aarde rond bedoel ajoh plat kan toch ook
    - hoezo zijn er zoveel verschillende nationaliteiten
    - hoezo zijn er andere planeten waar er (voorzover onze kennis reikt) geen leven op is
    etc etc...
    ...

    probeer je nou intelligent over te komen?
    Want kan je nu al vertellen dat het niet echt lukt.

    Wat heeft dat met mijn vorige reactie te maken?

    Maar goed, het gaat niet alleen om begrijpen maar ook om logica

  8. #1838
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012


  9. #1839
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door rollercoaster Bekijk reactie
    ja kijk het komt hierop neer...ons begripsvermogen dus ook de jouwe is beperkt tot een bepaald niveau. ik snap dat jij jezelf natuurlijk vanuit je eigen logische beredenatie zulke vragen stelt en jezelf dat afvraagt..alleen jouw begripsvermogen is beperkt..eigenlijk zou jou jouw topic vraag kunnen neerleggen naast zulke vragen::::

    - waarom zijn er sterren
    - waarom is de aarde rond bedoel ajoh plat kan toch ook
    - hoezo zijn er zoveel verschillende nationaliteiten
    - hoezo zijn er andere planeten waar er (voorzover onze kennis reikt) geen leven op is
    etc etc...
    ...
    Deze heeft moeite met begrijpen of willen begrijpen.
    Plus zoals jij zegt het is zo een waarom niet type.
    Heavy

  10. #1840
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Deze heeft moeite met begrijpen of willen begrijpen.
    Plus zoals jij zegt het is zo een waarom niet type.

    Als jij een ziekte hebt, wil je toch ook weten waarom en waar het vandaan komt of niet?
    Of ga je dan wachten tot het vanzelf over gaat?

  11. #1841
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door gezellige-meid Bekijk reactie
    Als jij een ziekte hebt, wil je toch ook weten waarom en waar het vandaan komt of niet?
    Of ga je dan wachten tot het vanzelf over gaat?
    Als ik een ziekte heb dan ga ik naar een dokter. Iemand die zich verdiept heeft in dat gebied. Zodat ik meteen de juiste hulp kan krijgen. Voor vragen over mijn ziekte kan ik hem of haar vragen stellen en met dat kan ik ook zelfonderzoek doen.

    Kennis is de basis. Kennis is geen kwestie van even openslaan en denken alles te weten.
    Heavy

  12. #1842
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Als ik een ziekte heb dan ga ik naar een dokter. Iemand die zich verdiept heeft in dat gebied. Zodat ik meteen de juiste hulp kan krijgen. Voor vragen over mijn ziekte kan ik hem of haar vragen stellen en met dat kan ik ook zelfonderzoek doen.

    Kennis is de basis. Kennis is geen kwestie van even openslaan en denken alles te weten.
    Dat zeg ik ook niet, maar het is alsof jij zegt dat je er in MOET geloven en geen andere mening mag hebben. Dus wat moet ik volgens jou begrijpen?
    Zoals als ik als zei, de koran is gemaakt voor iedereen, alleen iedereen interpreteert het anders. Hoe weet jij welke interpretatie de juiste is?

    Een dokter heeft gestudeerd om dokter te kunnen worden. Hij heeft kennis opgedaan over de soort medicatie wat hij mensen moet voorschrijven bij welke ziekte. Daarnaast heeft een dokter een examen moeten afleggen en vervolgens een diploma gehaald anders mocht hij geen mensen behandelen.

    De lesstof wat een dokter krijgt op school, is gemaakt aan de hand van empirisch onderzoek.

    En waar heeft een ''geleerde'' van de islam zijn kennis vandaan?
    Natuurlijk uit de koran maar dat is niet gebaseerd op een empirisch onderzoek.

    Dus daarom heet hel geloof.

    Als je iets in de koran leest en zelf onderzoek gaat doen, kan je niet ontkennen dat er dingen in staan die niet kloppen

  13. #1843
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door gezellige-meid Bekijk reactie
    Dat zeg ik ook niet, maar het is alsof jij zegt dat je er in MOET geloven en geen andere mening mag hebben. Dus wat moet ik volgens jou begrijpen?
    Zoals als ik als zei, de koran is gemaakt voor iedereen, alleen iedereen interpreteert het anders. Hoe weet jij welke interpretatie de juiste is?

    Een dokter heeft gestudeerd om dokter te kunnen worden. Hij heeft kennis opgedaan over de soort medicatie wat hij mensen moet voorschrijven bij welke ziekte. Daarnaast heeft een dokter een examen moeten afleggen en vervolgens een diploma gehaald anders mocht hij geen mensen behandelen.

    De lesstof wat een dokter krijgt op school, is gemaakt aan de hand van empirisch onderzoek.

    En waar heeft een ''geleerde'' van de islam zijn kennis vandaan?
    Natuurlijk uit de koran maar dat is niet gebaseerd op een empirisch onderzoek.

    Dus daarom heet hel geloof.

    Als je iets in de koran leest en zelf onderzoek gaat doen, kan je niet ontkennen dat er dingen in staan die niet kloppen
    Dus jij wilt zeggen dat een islamitische geleerde geen correcte educatie heeft gevolgd?
    Heavy

  14. #1844
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Dus jij wilt zeggen dat een islamitische geleerde geen correcte educatie heeft gevolgd?
    welke eduactie dan?
    Wat is de naam van de opleiding?
    Hoe heet het diploma wat je kan behalen?

  15. #1845
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door gezellige-meid Bekijk reactie
    welke eduactie dan?
    Wat is de naam van de opleiding?
    Hoe heet het diploma wat je kan behalen?
    Jij hebt inmiddels wat intelligent onderzoek verricht toch?
    Leg eens uit wat is een shaykh, wat is een ustadh en wat is een imam. Velen mensen die wat kennis hebben opgedaan die zijn bekend met deze titels.
    Heavy