1. #2386
    Bon bon

    Reacties
    8.169
    08-10-2013

    Citaat Geplaatst door gezellige-meid Bekijk reactie
    hoe kan jij fouten ontdekken als jij het allereerste exemplaar van de koran 1500 jaar geleden, niet eens hebt gelezen?
    Hoe weet jij dat alles hetzelfde is gebleven als je het niet kan controleren?

    Iedereen heeft een andere interpretatie dus wie heeft nou gelijk?

    welke bewijzen?
    Er is recent nog een een Quraan ontdekt door een universiteit in Engeland dat 1370 jaar oud is.
    En deze is tot in de detail gelijk aan de Quraan die wij vandaag de dag nog steeds hebben

    Men kijkt niet naar interpretatie men kijkt naar het bewijs. Deze is zoals de Quraan en heeft een isnaad van authentieke overleveraars.
    Umm Hurairah.

  2. #2387
    MVC Lid

    Reacties
    107
    29-04-2017

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Wat is het bewijs van de ongelovigen dat God niet bestaat?
    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Je hoeft niet het woord geloven te blijven herhalen want dat is onder ons allemaal bekend.

    Ik zal je uitleggen beetje kort gezegd hoe ik dit bekijk. Ik geloof dat 0 niet zomaar naar 1 kan gaan en dat daar iets voor nodig is.
    ik ben ervan overtuigd de entiteit die effect heeft gehad op het uiteindelijke resultaat namelijk het universum.
    Dat zo een entiteit geen onderdeel kan zijn van deze creatie, simpelweg omdat die anders zichzelf gecreëerd zou moeten hebben en dan komen we weer bij 0 gaat opeens naar 1.

    Want ik accepteer het feit dat onze universum tot zover wij die kennen een begin heeft gehad. Betreft die entiteit ik geloof niet dat het een passief en dom of dood iets is.
    Sterker nog als ik kijk naar de complexiteit van onze universum zelfs tot in de kleinste detail dan weet ik met 100% zekerheid.
    Dat degene die voor dit allemaal verantwoordelijk is slimmer en sterker moet zijn dan datgene wat gecreëerd is binnen onze universum van tijd en ruimte.

    Nog veel meer stappen maar dit een beetje globaal om te beginnen.
    Het is jammer dat je niet mijn verhaal hierboven hebt meegekregen, daarin ga ik indirect in op het verhaal van 0 en 1. De stap van het accepteren van een entiteit die de schepping in beweging heeft gebracht naar dat de Quran en Allah hiervoor verantwoordelijk zijn is IMMENS groot. Verder neemt dat niet de inconsistenties en vreemde verhalen in de Quran en Hadith weg, ook al zou er een entiteit kunnen zijn die alles in beweging heeft gezet (waarvan ik trouwens geloof dat dat zeker een van de mogelijkheden is, ik sluit namelijk niks makkelijk uit)

  3. #2388
    MVC Lid

    Reacties
    107
    29-04-2017

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Er is recent nog een een Quraan ontdekt door een universiteit in Engeland dat 1370 jaar oud is.
    En deze is tot in de detail gelijk aan de Quraan die wij vandaag de dag nog steeds hebben

    Men kijkt niet naar interpretatie men kijkt naar het bewijs. Deze is zoals de Quraan en heeft een isnaad van authentieke overleveraars.
    Dit klopt trouwens wel, ik was een tijdje terug wat dieper hierin gedoken. Het enigste wat er anders aan was, waren sommige delen die in een andere volgorde stonden. Voor de rest was de boodschap nagenoeg gelijk. Ik geloof ook wel dat de Quran bijna compleet ongewijzigd is. Maar nogmaals, dat is geen indicatie dat het van een goddelijke bron komt.

  4. #2389
    Verbannen

    Reacties
    12.290
    16-12-2014

    Citaat Geplaatst door Rayns27 Bekijk reactie
    Dit klopt trouwens wel, ik was een tijdje terug wat dieper hierin gedoken. Het enigste wat er anders aan was, waren sommige delen die in een andere volgorde stonden. Voor de rest was de boodschap nagenoeg gelijk. Ik geloof ook wel dat de Quran bijna compleet ongewijzigd is. Maar nogmaals, dat is geen indicatie dat het van een goddelijke bron komt.
    Nee de volgorde was ook hetzelfde.

    Er ontbraken alleen een aantal leestekentjes , vanwege het accent verschil.

  5. #2390
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Er is recent nog een een Quraan ontdekt door een universiteit in Engeland dat 1370 jaar oud is.
    En deze is tot in de detail gelijk aan de Quraan die wij vandaag de dag nog steeds hebben

    Men kijkt niet naar interpretatie men kijkt naar het bewijs. Deze is zoals de Quraan en heeft een isnaad van authentieke overleveraars.
    precies en wat is het BEWIJS dat islam de waarheid is en dat god wel bestaat

  6. #2391
    MVC Lid

    Reacties
    107
    29-04-2017

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Sterker nog de dialect waarin de Quraan is geopenbaard is hetzelfde gebleven. Deze is toen geopenbaard aan de Quraish en tot de dag van vandaag is hier geen komma aan veranderd. Welk dialect ken jij dat ouder dan 1400 jaar oud is en nog steeds onderwezen wordt?
    De taal waarin de Quraan in is geopenbaard is van een onmenselijke niveau en Allah daagt ons zelf in de Quraan uit om fouten te vinden in deze schrijfstijl. En dan gelooft men dat dit is geschreven door een mens die geeneens kon lezen en schrijven? Hoe absurd...

    De stromingen komen voort uit de interpretaties die men geeft aan een ayah.. hierin verschillen mensen maar niet de tekst opzich. Deze isaltijd hetzelfde gebleven.. De jjuiste stroming die men dient te volgen is dir van Rasoul Allah en diens metgezellen. We dienen te kijken naar hoe de Profeet de islam uitlegde aan zijn metgezellen en volk en deze authentieke bewijzen te volgen.
    Dit is ook geen direct of indirect bewijs eigenlijk. Er zijn door de geschiedenis heen veel mensen die wonderbaarlijke dingen hebben gedaan, of wonderbaarlijke dingen hebben gemaakt, het raadsel van de piramides is er bijvoorbeeld zo een.

    Ik geef toe dat de Quran en Islam indrukwekkend is, het minimaliseert indien correct uitgevoerd heel veel menselijk leed en maximaliseert innerlijke rust. Ondanks dat ik mijn geloof in Allah en Islam kwijt ben geraakt het afgelopen jaar, zie ik wel het nut in van die vele regels. Het ontwijkt valkuilen zoals verslavingen (alcohol,drugs,gokken) en alle ellende die daaruit voorkomt (kapotte gezinnen, ongelukken, geweld), maximaliseert sociale aspecten (gevoel van saamhorigheid, broeders en zusters,voorkomen van vreemdgaan, zorg voor elkaar en ouderen) en innerlijke rust (Salaat, christelijk gebed, of zelfs meditatie is bewezen rustgevend te zijn) en de lijst gaat nog door. Dat ik twijfelend ben, of naja gewoon een murtadeen eigenlijk betekent niet dat ik opeens alle islamitische aspecten laat vallen. Ik ben nog steeds een voorstander van heel veel aspecten binnen de islam, en een beetje een tegenstander van het individualisme van het westen. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn kan sluiten voor de inconsistenties, en onlogische dingen die er soms in staan, laat staan de mythologische verhalen waar ik zeer veel moeite mee heb te accepteren. En het probleem is dat je binnen de islam alles moet accepteren, of helemaal niks.

    Naja dan wordt ik al snel buitenspel gezet, en het creëert niet echt een broederschap met de rest van de mensheid ook...

  7. #2392
    MVC Lid

    Reacties
    107
    29-04-2017

    Citaat Geplaatst door Izanovic. Bekijk reactie
    Nee de volgorde was ook hetzelfde.

    Er ontbraken alleen een aantal leestekentjes , vanwege het accent verschil.
    Mijn fout dan, bedankt voor de correctie, was een tijdje terug al ook

  8. #2393
    Bon bon

    Reacties
    8.169
    08-10-2013

    [QUOllige-meid;132429144]precies en wat is het BEWIJS dat islam de waarheid is en dat god wel bestaat[/QUOTE]


    Ik had het over het pad die men dient te volgen mbt de juiste bewijzen te volgen die overgeleverd zijn door Profeet Muhammed en diens metgezellen zoals de Quraan is overgeleverd door hen.

    Wat betreft het bewijs voor mijzelf waarom ik in Allah geloof bedoel je? Alles is voor mij een bewijs en teken. Het bewijs van Allah vind ik zelfs terug in mijzelf indien ik de woorden van Allah uit de Quraan overpeins ,daar hoef ik de deur geeneens voor uit. Atheïsten geloven simpel weg niet in Gods bestaan omdat zij dat niet willen. Zo simpel is het. En hun leven is gevuld met geen bestaan van God omdat ze Hem niet vragen..
    Umm Hurairah.

  9. #2394
    Verbannen

    Reacties
    12.290
    16-12-2014

    Citaat Geplaatst door Rayns27 Bekijk reactie
    Mijn fout dan, bedankt voor de correctie, was een tijdje terug al ook
    Geen probleem

  10. #2395
    MVC Lid

    Reacties
    107
    29-04-2017

    Citaat Geplaatst door Izanovic. Bekijk reactie
    Discussiëren met een kaffir..

    Wat een tijdverspilling , je gaat elkaar toch niet overtuigen.
    Dit is wel echt een hele en om eerlijk te zijn goedkope manier om de persoon waarmee je in debat gaat in diskrediet te brengen:https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

    Een kaffir zou dat argument ook kunnen gebruiken. Echt nutteloos discussiëren met moslims of gelovigen. Ze luisteren toch niet...
    Ook al overtuig je elkaar niet, misschien kun je er wat van leren, net zoals ik net van jou heb geleerd dat er alleen leestekens veranderd zijn in de oudste koran, maar dat de boodschap nagenoeg hetzelfde is (moet nog wel een bron zien though).

    Maar ik geef toe, het is wel lastig met iemand te discussiëren die heilig overtuigd is van zijn gelijk, en als insteek al heeft dat wat de andere persoon ook inbrengt, dit fout is...

  11. #2396
    Verbannen

    Reacties
    12.290
    16-12-2014

    Citaat Geplaatst door Rayns27 Bekijk reactie
    Dit is wel echt een hele en om eerlijk te zijn goedkope manier om de persoon waarmee je in debat gaat in diskrediet te brengen:https://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem

    Een kaffir zou dat argument ook kunnen gebruiken. Echt nutteloos discussiëren met moslims of gelovigen. Ze luisteren toch niet...
    Ook al overtuig je elkaar niet, misschien kun je er wat van leren, net zoals ik net van jou heb geleerd dat er alleen leestekens veranderd zijn in de oudste koran, maar dat de boodschap nagenoeg hetzelfde is (moet nog wel een bron zien though).

    Maar ik geef toe, het is wel lastig met iemand te discussiëren die heilig overtuigd is van zijn gelijk, en als insteek al heeft dat wat de andere persoon ook inbrengt, dit fout is...
    Dat bedoel ik dus..

  12. #2397
    MVC Lid

    Reacties
    107
    29-04-2017

    Citaat Geplaatst door Izanovic. Bekijk reactie
    Dat bedoel ik dus..
    Als dat naar mij toe gericht is, dan kan ik je nu al vertellen dat dit niet zo is. Ik sta juist open voor heel veel dingen en argumenten. Ik sluit niks op de voorhand uit

  13. #2398
    Bon bon

    Reacties
    8.169
    08-10-2013

    Citaat Geplaatst door Rayns27 Bekijk reactie
    Dit is ook geen direct of indirect bewijs eigenlijk. Er zijn door de geschiedenis heen veel mensen die wonderbaarlijke dingen hebben gedaan, of wonderbaarlijke dingen hebben gemaakt, het raadsel van de piramides is er bijvoorbeeld zo een.

    Ik geef toe dat de Quran en Islam indrukwekkend is, het minimaliseert indien correct uitgevoerd heel veel menselijk leed en maximaliseert innerlijke rust. Ondanks dat ik mijn geloof in Allah en Islam kwijt ben geraakt het afgelopen jaar, zie ik wel het nut in van die vele regels. Het ontwijkt valkuilen zoals verslavingen (alcohol,drugs,gokken) en alle ellende die daaruit voorkomt (kapotte gezinnen, ongelukken, geweld), maximaliseert sociale aspecten (gevoel van saamhorigheid, broeders en zusters,voorkomen van vreemdgaan, zorg voor elkaar en ouderen) en innerlijke rust (Salaat, christelijk gebed, of zelfs meditatie is bewezen rustgevend te zijn) en de lijst gaat nog door. Dat ik twijfelend ben, of naja gewoon een murtadeen eigenlijk betekent niet dat ik opeens alle islamitische aspecten laat vallen. Ik ben nog steeds een voorstander van heel veel aspecten binnen de islam, en een beetje een tegenstander van het individualisme van het westen. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn kan sluiten voor de inconsistenties, en onlogische dingen die er soms in staan, laat staan de mythologische verhalen waar ik zeer veel moeite mee heb te accepteren. En het probleem is dat je binnen de islam alles moet accepteren, of helemaal niks.

    Naja dan wordt ik al snel buitenspel gezet, en het creëert niet echt een broederschap met de rest van de mensheid ook...
    ik heb het altijd heel vreemd gevonden hoe moslims ex-moslims worden.. ik persoonlijk geloof daar niet in. Want of de bewijzen van Allah zijn tot je gekomen ( dus je hebt als het ware het licht gezien) of niet.. Een persoon die de ultieme waarheid heeft gezien en mogen ervaren kan naar mijn idee daar geen afstand van nemen. Het is alsof je gelooft dat als je je vingers brand aan vuur en dit hebt ervaren en vervolgens zegt ja maar ik geloof niet dat ik mijn vingers brand als ze in aanraking komen met het vuur.

    Dat er moslims zijn die onwetend zijn over hen religie is normaal. Ik zelf ben een leek en leer dagelijks bij. Er zijn tal van meningen en interpretaties van geleerden mbt ons islam waar ik mij niet in kan vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ga aannemen? Nee ik respecteer hun positie maar ik ga zelf ook op onderzoek uit. Allah heeft ons niet voor niets verstand gegeven en vertel ons continue in de Quraan om ons geloof te begrijpen. Als ik ergens over twijfel dan is dat een indicatie om het te gaan onderzoeken. Hierbij vraag ik Allah mij in te leiden en mij erin te steunen. En al hamdoulilah met de dag wordt ik wijzer en zie ik in hoe meer kennis opdoe Qua mijn religie des te sterker ik wordt in mijn overtuiging en des te meer rust ik ervaar en des te meer mijn respect voor de geleerden groeit. Het klopt gewoon allemaal. Het is als een puzzel die langzamerhand op zijn plekje valt en mij een prachtig resultaat schenkt. Sterker nog vaak is het nog mooier dan ik het voor ogen had..
    Umm Hurairah.

  14. #2399
    Verbannen

    Reacties
    1.229
    04-12-2012

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    [QUOllige-meid;132429144]precies en wat is het BEWIJS dat islam de waarheid is en dat god wel bestaat

    Ik had het over het pad die men dient te volgen mbt de juiste bewijzen te volgen die overgeleverd zijn door Profeet Muhammed en diens metgezellen zoals de Quraan is overgeleverd door hen.

    Wat betreft het bewijs voor mijzelf waarom ik in Allah geloof bedoel je? Alles is voor mij een bewijs en teken. Het bewijs van Allah vind ik zelfs terug in mijzelf indien ik de woorden van Allah uit de Quraan overpeins ,daar hoef ik de deur geeneens voor uit. Atheïsten geloven simpel weg niet in Gods bestaan omdat zij dat niet willen. Zo simpel is het. En hun leven is gevuld met geen bestaan van God omdat ze Hem niet vragen..[/QUOTE]


    kan je eens 1x gewoon reageren op mijn vraag i.p.v. allemaal andere dingen erbij te betrekken?
    Over welke bewijzen en tekens heb je het?

    En stop met elke keer denken te weten hoe andere mensen denken

  15. #2400
    MVC Lid

    Reacties
    107
    29-04-2017

    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    ik heb het altijd heel vreemd gevonden hoe moslims ex-moslims worden.. ik persoonlijk geloof daar niet in. Want of de bewijzen van Allah zijn tot je gekomen ( dus je hebt als het ware het licht gezien) of niet.. Een persoon die de ultieme waarheid heeft gezien en mogen ervaren kan naar mijn idee daar geen afstand van nemen. Het is alsof je gelooft dat als je je vingers brand aan vuur en dit hebt ervaren en vervolgens zegt ja maar ik geloof niet dat ik mijn vingers brand als ze in aanraking komen met het vuur.
    Jammer dat dit argument uiteindelijk moet komen opduiken, maar viel te verwachten. Hoe vaak ik wel niet beschuldigd ben van het zijn van 'geen echte moslim'. Ik heb geen idee hoe ik aan je kan bewijzen dat ik echt een praktiserend moslim was, ik kan je niet in mijn hart laten kijken van hoe ik toen was. Mijn Deen was destijds heel sterk, ik las veel over de tafsir, hadith en seerah omdat ik altijd heel onderzoekend ben geweest. Ik twijfelde destijds ook geen seconde aan de Tawheed van Allah, en dat deze boodschap de ware was, al helemaal in vergelijking met het gecorrumpeerde boek van de Christenen. Je moet het maar van me aannemen. Er zijn dagelijks moslims die het geloof verlaten (in geheim), en dagelijks zijn er ongelovigen die toetreden tot de islam. Een goed voorbeeld hiervan is Maajid nawaz, die zo overtuigd was dat hij bij Hizb ut tahrir was gegaan en opgeleid was in een trainingskamp van al Qaida in Pakistan. Tegenwoordig is hij een hele liberale moslim.

    Mijn twijfels begonnen toen ik neuropsychologie ging studeren, en verplicht werd te leren over de hersenen en het bewustzijn, en gedeeltelijk over de evolutietheorie. Tot op dat punt was ik echt heilig overtuigd....
    Ik denk dat de reden dat je zoveel moeite hebt met te accepteren dat sommige de Islam verlaten is : https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie


    Citaat Geplaatst door romais Bekijk reactie
    Dat er moslims zijn die onwetend zijn over hen religie is normaal. Ik zelf ben een leek en leer dagelijks bij. Er zijn tal van meningen en interpretaties van geleerden mbt ons islam waar ik mij niet in kan vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ga aannemen? Nee ik respecteer hun positie maar ik ga zelf ook op onderzoek uit. Allah heeft ons niet voor niets verstand gegeven en vertel ons continue in de Quraan om ons geloof te begrijpen. Als ik ergens over twijfel dan is dat een indicatie om het te gaan onderzoeken. Hierbij vraag ik Allah mij in te leiden en mij erin te steunen. En al hamdoulilah met de dag wordt ik wijzer en zie ik in hoe meer kennis opdoe Qua mijn religie des te sterker ik wordt in mijn overtuiging en des te meer rust ik ervaar en des te meer mijn respect voor de geleerden groeit. Het klopt gewoon allemaal. Het is als een puzzel die langzamerhand op zijn plekje valt en mij een prachtig resultaat schenkt. Sterker nog vaak is het nog mooier dan ik het voor ogen had..
    Ik ben oprecht blij voor je dat de Islam een dergelijke rol in je leven speelt, ik weet hoe dat was. Islam speelt in mijn leven nog steeds een grote rol, ondanks dat ik twijfel aan het bestaan van Allah of een God. Wat ik wel jammer vindt is de haat en hetze tegen afvalligen. Het komt er in essentie op neer dat omdat ik met deze twijfels zit is het halal volgens alle madhab in een kalifaat om mijn hoofd eraf te hakken. Dit terwijl ik geen slechte bedoelingen jegens mensen überhaupt heb. Ik ben geen Ehsan Jami die eropuit is om de Islam te demoniseren of kapot te maken. Mijn doel is begrip, dat niet iedereen over alles hetzelfde denkt, en dat dat ook gewoon ok is, dat het mag.