1. #1
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Hamaad: Er is geen Majaaz (figuurlijke betekenis) - nergens - in de hele Shari3a niet


    وسمعته يقول: إن كلمة مجاز ليس لها أصل في الشريعة ولافي اللغة، وقد ألف الزمخشري كتابه الأساس في اللغة، ليساعد المعتزلة على القول بالمجاز



    343 - En ik hoorde hem zeggen: dat het woord Majaaz (figuurlijk) geen basis heeft in de Shari'a en ook niet in de taal en al-Zamagshari heeft zijn boek "De basis in de Taal" (al-Asaas fil Lugha) geschreven om de Mu'tazila te helpen in de bewering/uitspraak van al-Majaaz.


    Bron: المجموع في ترجمة العلامة المحدث الشيخ حماد بن محمد الأنصاري , deel 2, فوائده العلمية
    __________________________________________________ _______

    وسمعته يقول: إن كلمة مجاز استعمالها باطل أول ما أخذت من المعتزلة



    340 - En ik hoorde hem zeggen: Het gebruiken van het woord Majaaz is onjuist/ongeldig, het werd als eerst gebruikt door de Mu’tazilah.

    Bron: المجموع في ترجمة العلامة المحدث الشيخ حماد بن محمد الأنصاري , deel 2, فوائده العلمية

    __________________________________________________ _______

    وسمعته يقول: إن الحافظ بن حجر لا يُقِرُّ كلمة مجاز وقد جمعت من الفتح مواضع تكلم فيها على المجاز بلغت أوراقاً موجودة عندي



    344 - En ik hoorde hem zeggen: Dat al-Haafidh Ibn Hajar het gebruiken van het woord Majaaz niet goedkeurt, ik heb uit Al Fath (Fath al-Bari, de uitleg van Saheeh al Bukhari door Imaam ibn Hadjar ) een aantal onderwerpen verzameld waarin hij over al-Majaaz spreekt, verspreidt over een aantal pagina's die in mijn bezit zijn.

    Bron: المجموع في ترجمة العلامة المحدث الشيخ حماد بن محمد الأنصاري , deel 2, فوائده العلمية

    __________________________________________________ _______

    وسمعته يقول: أبطل الإمام ابن القيم المجاز في خمسين دليلاً ولقد لخصتها في خمسة أدلة

    43 - En ik hoorde hem zeggen: Imaam Ibn al-Qayim heeft (het gebruiken van het begrip) al-Majaaz weerlegd met 50 bewijzen en ik heb deze (vijftig bewijzen) samengevat in 5 bewijzen.
    Bron: المجموع في ترجمة العلامة المحدث الشيخ حماد بن محمد الأنصاري , deel 2, مؤلفاته

    Download het boek met meer uitspraken van dit soort door Shaykh Hammaad al-Ansaaree rahimahullaah in het Arabisch (.pdf bestand):

    http://www.archive.org/download/majo3/majo3.pdf









    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  2. #2
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Screenshot post:

    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Er is niets metaforisch/figuurlijk in de Qur'an en Sunnah?

  4. #4
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door Durani Bekijk reactie
    Er is niets metaforisch/figuurlijk in de Qur'an en Sunnah?
    Shaykh Hammaad al-Ansaaree رحمه الله zegt dat Majaaz geen basis heeft in de Shari3a, dus ja.
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  5. #5
    The way of the salaf

    Reacties
    4.275
    26-05-2012

    Jazaaka Allahoe ghairan
    Al-Barbahârî (Sharh Al-Sunnah p113, 114) states, “If you see a man supplicating against the ruler, know that he is a heretic (sahib hawâ), and if you see a man supplicating for the ruler, know that he is a Sunni – inshâ Allâh.”

  6. #6
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door ali_moslim Bekijk reactie
    Jazaaka Allahoe ghairan
    Wa jazzaak Allahu khairan
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Citaat Geplaatst door Bilal_bin_Mohamed Bekijk reactie
    Shaykh Hammaad al-Ansaaree رحمه الله zegt dat Majaaz geen basis heeft in de Shari3a, dus ja.
    Dat is wat hij zegt, maar 99% van de geleerden zeggen iets anders.

    وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

    Heeft de Profeet "vleugels"?

    edit:

    وَمَن كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (72
    "Wie op aarde blind is, zal in het hiernamaals blind zijn en van het rechte pad zijn afgedwaald."

    Is dat de figuurlijk blindheid van de harten , of de letterlijke blindheid van de ogen?

    De Qur'an en Sunnah is vol met figuurlijke uitspraken...zoals de Profeet zei dat het Paradijs onder de voeten van de moeders ligt etc. Of zoals de vrouw vqn de Profeet die na de Profeet doodgaat degene zal zijn met de langste armen. Dat was figuurlijk bedoeld en verwees naar vrijgevigheid. De hadith is in Sahih Bukhari.

    We moeten niet onze hersenen uitschakelen als we dingen lezen ... maar kritisch lezen akhie.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door Bilal_bin_Mohamed Bekijk reactie
    Shaykh Hammaad al-Ansaaree رحمه الله zegt dat Majaaz geen basis heeft in de Shari3a, dus ja.
    Meen je deze? De quran heeft figuurlijke verzen anders dien je mij enkele verzen uit te leggen die jij letterlijk neemt ipv figuurlijk.

  9. #9
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Citaat Geplaatst door yasirc Bekijk reactie
    Meen je deze? De quran heeft figuurlijke verzen anders dien je mij enkele verzen uit te leggen die jij letterlijk neemt ipv figuurlijk.

    إذا علم أن تقسيم الألفاظ إلى حقيقة ومجاز ليس تقسيما شرعيا ولا عقليا ولا لغويا فهو اصطلاح محض ، وهو اصطلاح حدث بعد القرون الثلاثة المفضلة بالنص ، وكان منشؤه من جهة المعتزلة والجهمية ومن سلك طريقهم من المتكلمين .


    Hier zegt ibn al-Qayyim onder ander dat de opsplitsing van woorden in Haqiqa en Majaaz geen wettig opsplisting is en ook geen rationele en ook geen taalkundige - het is een nieuw uitgevonden wetenschap van na de drie betere eeuwen tekstueel gezien, en het is afkomstig vanuit de richting van de Mu3tazilah en de Jahmiyyah en van degene die hun weg volgen van de filosofen.

    Bron en voor meer informatie over dit onderwerp vanuit het boek van ibn al-Qayyim rahimahullah:

    library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=102&idto=102&bk_no=114&ID= 67

    Wat ik zelf nog erbij kan zeggen, is dat dit standpunt van het ontkennen van Majaaz ook de taal van de Qor-aan en Soennah beschermt, want het framen van woorden is volgens de interpretatie van de individu en ieder individu kan zijn eigen framing en reframing van woorden in het leven roepen.

    Maar ga niet in op mijn woorden en het beste is als je ook niet op die van ibn al-Qayyim in gaat die ik hier heb geplaatst, want hij zegt veel meer erover. Ga gewoon die link lezen in shaa Allaah.

    Wallahu a3lam

    Extra informatie vanuit een woordenboek:

    صِيَاغَة ( اسم ) : اِخْتِيَارُ الكَلِماتِ وطَرِيقَةُ التّعْبِيرِ بِها

    Bron: almaany.com/ar/dict/ar-en/%D8%B5%D9%8A%D8%A7%D8%BA%D8%A9
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    3.890
    08-12-2013

    Citaat Geplaatst door Bilal_bin_Mohamed Bekijk reactie

    إذا علم أن تقسيم الألفاظ إلى حقيقة ومجاز ليس تقسيما شرعيا ولا عقليا ولا لغويا فهو اصطلاح محض ، وهو اصطلاح حدث بعد القرون الثلاثة المفضلة بالنص ، وكان منشؤه من جهة المعتزلة والجهمية ومن سلك طريقهم من المتكلمين .


    Hier zegt ibn al-Qayyim onder andere dat de opsplitsing van woorden in Haqiqa en Majaaz geen wettige opsplisting is en ook geen rationele en ook geen taalkundige - het is een nieuw uitgevonden wetenschap van na de drie betere eeuwen tekstueel gezien, en het is afkomstig vanuit de richting van de Mu3tazilah en de Jahmiyyah en van degene die hun weg volgen van de filosofen.

    Bron en voor meer informatie over dit onderwerp vanuit het boek van ibn al-Qayyim rahimahullah:

    library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=102&idto=102&bk_no=114&ID= 67

    Wat ik zelf nog erbij kan zeggen, is dat dit standpunt van het ontkennen van Majaaz ook de taal van de Qor-aan en Soennah beschermt, want het framen van woorden is volgens de interpretatie van de individu en ieder individu kan zijn eigen framing en reframing van woorden in het leven roepen.

    Maar ga niet in op mijn woorden en het beste is als je ook niet op die van ibn al-Qayyim in gaat die ik hier heb geplaatst, want hij zegt veel meer erover. Ga gewoon die link lezen in shaa Allaah.

    Wallahu a3lam

    Extra informatie vanuit een woordenboek:

    صِيَاغَة ( اسم ) : اِخْتِيَارُ الكَلِماتِ وطَرِيقَةُ التّعْبِيرِ بِها

    Bron: almaany.com/ar/dict/ar-en/%D8%B5%D9%8A%D8%A7%D8%BA%D8%A9
    Ik denk dat je hetzelf niet snapt. Beeldspraak is figuurlijk en komt in de quran voor.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Ibn Al-Qayyim heeft het dan mis. Het was uit paranoia dat mensen de Sifaat "figuurlijk" zouden interpreteren, dat hij en Ibn Taymiyah dit soort absurde indefensible standpunten namen.

    De andere 99.99% van de geleerden hebben het correct en dienen hierin gevolgd te worden.

    De Qur'an en Sunnah bevatten veel figuurlijke dingen ... het ontkennen hiervan is zoals het ontkennen van de zon.

    Zoals:

    أن الجنة تحت ظلال السيوف
    "Paradijs ligt onder de schaduwen van zwaarden",

    خالد بن الوليد سيف من سيوف الله
    "Khalid is een zwaard van onder de zwaarden van God",


    Of de Hadith Qudsi in Sahih Bukhari:

    “Mijn slaaf nadert Mij met niets dierbaarder dan dat wat Ik hem verplicht heb gesteld, en mijn slaaf komt steeds dichter bij Mij met vrijwillige werken, tot ik van hem houd. En wanneer ik van hem houd, ben Ik het gehoor waarmee hij hoort, zijn zicht waardoor hij ziet, zijn hand waarmee hij grijpt, en zijn voet waarmee hij loopt. Wanneer hij Mij aanroept, zal Ik het hem zeker geven, en als hij toevlucht zoekt in Mij, zal Ik hem zeker beschermen.”

    Dus de mens wordt God ... ? Of EEN met Allah??

    De Qur'an is gekomen in de Arabische taal, en de Profeet was een Arabier ... de Arabsche taal bevat figuurlijke uitspraken, dus dat is in lijn met hun begrip.

    Zelfs Ibn Hazm zegt dat er figuurlijke dingen in de teksten voorkomen....want dit standpunt is niet vol te houden.

    Er waren een groep mensen die Ibn Hajar en andere geleerden "Taymiyoen" noemden, en zij zouden Ibn Taymiyah volgen in ALLES, zelfs als ze duidelijk zagen dat hij het mis had. Dat is fout, zoals Ad-Dhahabi zegt.

  12. #12
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Ibn al-Qayyim rahimahullah heeft het niet mis, hij zegt onder andere in punt een:

    وأما إنهم وضعوه لمعنى ثم استعملوه فيه وضعوه بعد ذلك لمعنى آخر غير معناه الأول ثم استعملوه فيه ، فدعوى ذلك قول بلا علم ، وهو حرام في حق المخلوق ، فكيف في كلام الله ورسوله صلى الله عليه وسلم ، فمن يمكنه من بني آدم أن يثبت ذلك ، وهذا لو أمكن العلم به لم يكن له طريق إلا الوحي وخبر الصادق المعلوم بالضرورة صدقه .


    "Wat betreft dat ze het in een betekenis plaatsen en er vervolgens gebruik van maken en daarna er weer een ander betekenis in plaatsen die anders is dan de eerste betekenis en er vervolgens gebruik van maken, deze claim is het spreken zonder kennis, en het is Haraam in waar de schepping recht op heeft. Hoe zit het dan wel niet met de Spraak van Allah en Zijn Boodschapper salAllaahu 3alayhi wa salam..."

    Bron: library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=102&idto=102&bk_no=114&ID= 67

    Ook als je op wikipedia naar "framing" gaat zoeken en er vervolgens de Arabische versie van wilt lezen, dan bestaat deze niet walhamdulillah - nu maar hopen dat het zo blijft.
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    6.473
    18-06-2010

    Imam Al-Shawkani zegt ("Irshad Al-Fuhoel", 1/143):



    وكما أن المجاز واقع في لغة العرب ، فهو أيضا واقع في الكتاب العزيز ، عند الجماهير وقوعا كثيرا ، بحيث لا يخفى إلا على من لا يفرق بين الحقيقة والمجاز . وقد روي عن الظاهرية نفيه عن الكتاب العزيز ، وما هذا بأول مسائلهم ، التي جمدوا فيها ، جمودا يأباه الإنصاف ، وينكره الفهم ، ويجحده العقل . وكما أن المجاز واقع في الكتاب العزيز وقوعا كثيرا ، فهو أيضا واقع في السنة وقوعا كثيرا ، والإنكار لهذا الواقع مباهتة ، لا يستحق المجاوبة

    "Net zoals figuurlijke uitspraken voorkomen in de taal van de Arabieren, zo komt het ook voor in de Qur'an volgens de overgrote meerderheid van geleerden. Het komt daar heel vaak in voor! Dit kan niemand ontkomen zijn, tenzij hij geen verschil (kan maken) tussen letterlijk en figuurlijk!

    Het is overgeleverd dat de Dhahiris dit ontkenden in de Qur'an. Dit is niet de eerste zaak waarin zij koppig waren, en de grenzen van eerlijkheid (insaaf) overschreden, begrip (fahm) verwierpen, en verstand ('aql) uitschakelden.

    Net zoals figuurlijke dingen in de Qur'an voorkomen, zo komt het ook ontzettend veel voor in de Sunnah.

    Het ontkennen hiervan is verbijsterend en niet eens waard om op te antwoorden!"

  14. #14
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Imam Shawkani رحمه الله was eerst Zaidee en ik denk dat dit hem heeft beïnvloed in deze uitspraak.
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  15. #15
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    ( ورسلا لم نقصصهم عليك وكلم الله موسى تكليما )

    قال الفراء : العرب تسمي ما يوصل إلى الإنسان كلاما بأي طريق وصل ، ولكن لا تحققه بالمصدر ، فإذا حقق بالمصدر ، ولم يكن إلا حقيقة الكلام - كالإرادة - يقال : أراد فلان إرادة ، يريد حقيقة الإرادة ، ويقال : أراد الجدار ، ولا يقال أراد الجدار إرادة لأنه مجاز غير حقيقة .


    Bron Tafsir al-Baghawi van het laatste deel in de 164e aya van Soerat al-Nisaa

    Hier wordt uitgelegd wat het verschil is tussen letterlijk (7aqiqi) en figuurlijk (majaaz):

    Als voorbeeld zegt al-Baghawi رحمه الله:

    يقال : أراد فلان إرادة ، يريد حقيقة الإرادة

    Er wordt gezegd: iemand wil een wil, bedoelende de letterlijke wil.

    ويقال : أراد الجدار

    En er wordt gezegd: de muur wilt

    ، ولا يقال أراد الجدار إرادة

    En er wordt niet gezegd: de muur wil een wil...

    لأنه مجاز غير حقيقة

    ...Want dat is majaaz (figuurlijk) niet 7aqiqi (letterlijk).
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


Tags voor deze discussie