1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    53
    23-01-2016

    vegan food; vegan hamburgers van zwarte bonen met doritos zonder ei of dierlijke prod


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    53
    23-01-2016

    Vegan zwarte bonen doritos hamburgers
    Vegans hebben het soms moeilijk. Er zijn veel minder recepten te vinden zonder ei, melk, en andere dierlijke producten. Ei wordt ook in veel recepten gebruikt als bindmiddel maar vandaag heb ik een heerlijke burgerrecept zonder ei en zonder dierlijke producten. Vegan geschikt. Ik ben zelf geen vegan maar ik vind het af en toe heerlijk om even compleet vegan te eten. Hieronder het recept voor de vegan black beans doritos burgers. Een hele mond vol.
    Wat heb je nodig;
    - een blik zwarte bonen
    - Broodkruimels/paneermeel
    - ¼ rode ui klein gesneden
    - Doritos of tortilla chips
    - Havermout
    - Eventueel 1 of 2 boterhammen zonder korst in stukjes.

    - Eventueel een geraspte tomaat


    Laat de bonen uitlekken, een beetje vocht is wel goed. Verkruimel de doritos chips naar wens. Deze gaan we later als paneermeel gebruiken voor de burgers. De boterhammen kun je gebruiken als het burger mengsel te nat is en de tomaat dient weer voor het mengsel als het te droog is.

    Voeg alle ingrediënten bij elkaar in een bak. Doe alle bonen in de bak maar zorg dat je eerst een handvol neemt van de overige ingrediënten. Schat dan zelf in hoeveel je van alles erbij wilt. Verkruimel de doritos wel fijn voordat je het in de bak doet, anders kunnen er stukjes uitsteken en dat gaat pijn doen.

    Als het goed door elkaar is gemengd check dan even of het stevig is. Het mag niet te nat en niet te droog zijn. Het mengsel is goed als je er in kunt knijpen zonder dat het helemaal uit je hand valt.

    Kruid het vervolgens naar wens. Ik heb de volgende kruiden gebruikt; zout, paprika poeder, peper, kurkuma, ras el hanout (Marokkaanse kruiden). Kneed dit goed door en leg het mengsel dan afgedekt voor 30 minuten in de koelkast. Zo kan het even opstijven. Voor dit recept wordt geen ei gebruikt. Normaal gesproken dient het ei als bindmiddel maar hiervoor kun je dus de tomaat of brood gebruiken.

    Na 30 minuten vorm je de burgers. Het mengsel moet nu stevig genoeg zijn om burgers mee te vormen. Het kan niet stevig aanvoelen maar dan gaan we het in de doritos of tortilla chips doen en vervolgens weer in de paneermeel. Het moet nu iets steviger gaan aanvoelen.

    Leg de burgers nu voor 30-45 minuten in de diepvries. Dit is zodat ze hun vorm later niet gaan verliezen in de pan of gaan afbreken. Dat is het risico als er geen ei wordt gebruikt als bindmiddel dus laat het goed koud worden.


    En dan is het nog even afbakken in ongeveer 1 of 2 minuten aan beide kanten. Toppings en brood naar wens. Ik heb wat sla, komkommer, tomaat, paprika gebruikt.

  3. #3