1. #1

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    KIKKERERWTENBURGERS





    1 blik kikkererwten goed uitgelekt, 1 klein blikje mais goed uitgelekt en afgedroogd. ( zoveel mogelijk vocht uit proberen te krijgen dan krijg je het beste resultaat )
    paar stengels koriander
    hak dit in de hakmolen ( ik hou het zelf een beetje grof )

    voeg aan dit mengsel 1 geklutst ei. kruiden naar smaak. ik heb vandaag wat boulionpoeder van de lidl, chilipeper, komijnpoeder en peper toegevoegd,
    goed door kneden en een 1 eetlepel bloem toevoegen ( ik heb volkorenbloem toegevoegd) dan burgers of kroketten vormen met behulp van een beetje bloem laat ze een uur opstijven in de koelkast,
    daarna bakken in een laagje olie,.
    wees voorzichtig met oppakken als je kroketten maakt ze zijn een beetje broos.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    KUMPIR

    benodigdheden
    grote aardappels
    kleine klontjes boter
    olijfolie
    zout
    gerasptekaas.

    voor de rest alles wat je lekker vind. zie fotos voor inspiratie


    aardappelen goed schoonboenen en droog maken bestrijken met olijfolie en beetje zout op je bakplaat leggen en 1.5 uur bakken op 200 graden.
    Elke aardappel opensnijden de aardappel aan de binnenkant met een vork pureren. Je kunt wat boter toevoegen hier bij en wat geraspte kaas.
    Je kunt hem vullen met van alles dit bv.



  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    PAN/OVEN BROOD VOLKOREN

    BENODIGDHEDEN:


    1 kg volkoren bloem
    200 gram fijne griesmeel
    100 gram bloem witte.
    3 eetlepels melkpoeder.
    Zout en warm water.
    3 zakjes droge gist.

    mijn deeg een beetje plakkerig ... maar niet zo plakkerig dat je er geen bol van kunt vormen. lastig uit te leggen.
    ik zal volgende x foto maken van het deeg na het kneden.

    Een ruime bak heb je nodig waar je goed in kunt kneden.
    daar doe ik eerst de griesmeel in en de melkpoeder en zout, hier giet ik warm water over heen en roer het even door. ik laat het even staan zodat de griesmeel tijd heeft om zich vol te zuigen met water.
    dan doe ik de bloem erbij ( wit en volkoren) en de zakjes droge gist, ik meng het met mijn handen goed door de bloem. dan begin in water toe te voegen steeds beetjes en met mijn andere hand meng in het door, steeds meer tot het deeg nat genoeg is om te kneden.
    dan kneed ik het een paar minuten en voeg warm water toe.. tijdens het kneden voel je dat het deeg het water opneemt. ik kneed het in totaal een minuut of 10.
    het deeg is niet droog maar een beetje plakkerig, kleeft aan mijn handen maar ik kan wel een mooie bol vormen als ik het deeg met beide handen oppak. zeg maar,. lastig uit te leggen, ik hoop dat je het snapt.
    als ik een bol gevormd heb leg ik hem terug in de bak, dek hem af en laat het 1 uur rijzen ( ik doe het nu in de oven laten rijzen, ik heb deze even voorverwarmd ( niet heet maar zeg maar 40 graden of zo )
    na het rijzen verdeel ik het deeg in 5 ballen, ik probeer 4 ballen dezelfde maat aan te houden, de 5e is meestal kleiner soms groter elke bal haal ik door een mengsel van bloem en fijne griesmeel.
    ik heb mijn sinia klaar liggen met een doek erop, die ook bestrooid is met smida en bloem.
    en ik maak elke bol plat tot ongeveer 1,5 cm dikte ( ik heb zelf een hekel aan heel dik brood met veel "erebo3" vulling erin . )
    ik laat het ongeveer 45 minuten a 1 uur rijzen op een warme plek ( meestal in de woonkamer op de eettafel)

    pan brood maak in natuurlijk in de enegdem ( broodpan)
    voor oven brood heb ik de oven voorverwarmd op 240 graden, ik schuif het brood op de bakplaat en laat het bakken tot bruin. dit duurt in de oven bij mij ongeveer 15 a 20 minuutjes je ziet eigenlijk vanzelf dat het gaar is het is bruin en als je er op klopt klinkt dat hol zeg maar.





  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    HASSELBACKAARDAPPELS ( BIJGERECHT)


    aardappels met of zonder schil doorsnijden dunne plakjes ( niet helemaal natuurlijk) 20 minuutjes weken in koudwater ( om zet meel te verwijderen of goed afspoelen onder de kraan)

    gestrooien met je favo kruiden en zout, wat boter er op, op een ovenschaal, 30 minuten bakken met folie erop, dan folie er afhalen, als je wilt wat geraspte kaas erop en bruin en kokant laten worden,







  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Nachos met gehakt

    - 1 grote zak tortillachips
    - 300 gram gehakt
    - 1 tomaten ontvelt en in stukjes
    - 2 bosuitjes in dunnen plakjes
    - flinke hand maïskorrels of meer
    - 100 - 150 gram geraspte kaas
    - klein blikje tomatenpuree ( ik gebruik zelf een scheut frito)
    - taco of shoarma kruiden
    - -2 theelepels knoflookpoeder
    heet pepertje in plakjes ( mag je weg laten )

    gehakt heb ik aangebakken in tacokruiden of soms pak ik shoarma kruiden ook erg lekker, dan de tomaten puree erbij goed doorbakken en aan de kant zetten,
    begin met een laag chips in een oven schaal daar wat gehakt,tomaat ,ui mais, hete peper erop, dan laagje kaas, dan weer een laag chips enzovoort. afbakken op 200 graden ongeveer 10 minuten tot de kaas gesmolten is.



  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    BUGLES BURGERS

    1 kipfilet
    1 klein uitje
    uipoeder
    knoflookpoeder
    paprika poeder
    kipkruiden
    maizena
    gemalen bugles chips of doritos

    kipfilet malen met een uitje in de hakmolen. Dan doe je daar wat Ui poeder. Knoflookpoeder. Paprika poeder en kipkruiden naar smaak erbij goed door kneden. Burgers vormen. Door maïzena halen dan Door geklutst ei en dan door gemalen bugles of andere chips ( zwarte Doritos is ook erg lekker) in de koelkast een uurtje laten opstijven en bakken in een klein laagje olie.





  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    BOLOGNESE SAUS




    500 gram gehakt
    4 dikke stengens bleekserderij die in in hele kleine blokjes snijden
    2 grote winterpenen of een paar wortels ook in hele kleine blokjes snijden
    2 flinke uien fijnsnijden
    3 teentjes knoflook fijngesneden
    half zakje of een heel zakje bolognese mix van knorr of ander merk ( dit hoeft niet maar ik vind dat het net de saus iets lekkerder maakt, zal wel door al die toevoegingen komen )
    1 blikje tomaten stukjes
    half pakje frito of sofrito ( gepureerde tomatensaus)
    1 zakje vegetarische jus ( de gewone jus)
    zout en peper
    2 laurierblaadjes
    vlamverdeler

    ik maak hem in de crockpot dus de werkwijze is anders, maar als ik hem in een gewone pan zou maken dan zou ik het zo doen.

    braad het gehakt aan in de pan met een tiiepsiebeetje olie. in een andere pan of koekenpan de ui/bleekserderij/wortel en knoflook bakken tot ze een beetje gaar zijn. dit bij het gehakt scheppen.
    laat dit even doorbakken, dan doe je de tomatenstukjes en tomaten saus erbij, meteen het halve zakje ( of hele mag ook, maar pas dan op met zout toevoegen ) bolognese mix en het juszak erbij, goed doorroeren, wat peper en de laurier erbij. voeg wat kokend water toe tot dat je een goede saus substantie hebt. aan de kook laten komen. dan op de vlamverdeler zetten of een heel zacht pitje en dit uren door laten koken. ik zou dit doen op een dag dat je thuis blijft en dan smorgens aan zetten en 4 uurtjes laten koken, af toe roeren en extra op smaak brengen als dat nodig is.

    In de Crock.

    ik bak de ui/knoflook/wortel en serderij in een koekenpan tot deze goed gaar zijn.
    ondertussen dump ik het rauwe gehakt in de crock en voeg daar de tomatenstukjes en frito bij/ dan de mixen erbij, doe daar kokend water bij beetj e voor beetje en roer het goed door tot dat het gehakt uitelkaar valt, dan doe ik er het ui/wortel/selderij mix bij, roer het goed door, wat peper en de laurier erbij. 6 uur laten sudderen op stand 1 daarna zet ik heb meestal nog een uurtje op stand 2.
    je kunt hem ook alleen op stand 2 zetten dan is 4 a 5 uurtjes genoeg. [/SIZE]


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    AARDAPPELTORTILLA SNELLE MANIER

    ik heb mijn spiralisnijder gebruikt.

    1 ui door de spirali
    3 aardappels door de spirali
    knofllookpoeder
    paprika poeder
    1 el olie
    zout en peper
    1 geklutst ei


    olie verwarmd in de koekenpan, daar de uien bij gedaan deze zacht laten worden, dan de aardappels erbij, beetje roerbakken, dan de helft van de kruiden erbij ( rest is voor de andere kant van de toritlla)
    deksel er op en rustig laten bakken tot de aardappels gaar zijn, af en toe schudden met de pan. dan de toritlla omdraaien met behulp van het deksel. de rest van de kruiden erbij,
    dan het eitje er overheen verdelen, deksel er weer op en rustig gaar laten worden. ik draai hem zelf nog een keer om om het ei goed te bakken.


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Salade proeverij 1: bulgur/kikkererwtensalade. couscous/brocollisalade. aardappelsalade.rijstsalade en sperziebonensalade.




    Couscoussalade met broccoli





    Broccoli naar smaak ( roosjes)
    - couscous ( in heb een halve pak op z’n hollands klaar gemaakt ( zie verpakking )
    - ½ theelepel kurkuma
    Paar augurkjes fijn gesneden
    Paar olijven ( groen of zwart wat je wilt) klein gesneden
    - 1,5 tl gedroogde oregano
    - 50 g amandelschaafsel geroosterd
    - zout en peper
    - 1 witlof haal het bittere stuk weg anders is het niet te eten
    Paprika in stukjes

    Voor de dressing
    -beetje citroensap
    - 2 el goede olijfolie
    1el azijn




    Breek de roosjes brocoli los en snijd de stelen in dunne plakjes. Breek het bovenste donkergroene deel van de roosjes met je handen in piepkleine stukjes.
    Kook deze heel kort, in een pan kokend water erover heen en 5 minuten door koken. Even in het water laten staan, en dan afgieten hier door houd hij een beetje bite en krijg je geen brocolli prut

    Snij de witlof in kleine stukjes en leg deze in een grote schaal, voeg hier de augurkjes en olijven toe.
    Bak de paprika gaar in een beetje olie, voeg hier wat zout en peper toe, dan de kurkuma,
    Dan de gare couscous en bak dit goed door zodat de kurkuma,oregano en parika goed door de couscous vermengen, voeg dan de broccolistukjes erbij ook goed door bakken.
    Laten afkoelen.

    Maak de dressing klaar en giet deze over het couscous mengsel, voeg de witlof toe en de geroosterde amandelen.

    Je kan ook pistachnoten gebruiken of rozijnen, wat je zelf lekker vind,



    Bulgur salade met kikkererwten




    1 klein blik kikkererwten, uit het vocht halen en ontvellen , is effe een werkje maar met vel is echt niet lekker.
    - klaar gemaakte bulgur ( klontje boter in een pan, paar druppel olie erbij en laten smelten, bulgur erbij en wat zout en peper, goed doorbakken, dan kokend water er op. Niet te veel, bulgur moet net onder water staan, deksel er op en laten gaar koken/stomen

    - 1/2 grote komkommer haal de zaden eruit en het vocht en snij in kleine stukjes of reepjes
    - snoeptomaatjes in 4en haal het vocht eruit,.
    - 100 g feta in blokjes
    - 2 el extra vergine olijfolie
    - paar blaadjes verse munt heel fijn gesneden
    - 1 volle koffie lepel gedroogde tijm, fijngemalen in de vijzel
    - 1 volle koffielepel gedroogde oregano, fijngemalen in de vijzel
    - zout en peper
    Beetje sumak
    paprika in blokjes reepjes gebakken in olie ( mag ook rauw als je er van houd)
    Ma3dnous naar smaak ( alleen de blaadjes) in stukjes gescheurd.

    Meng alle ingrediënten.



    Rijstsalade



    Basmati rijst koken in niet te veel water, rijst moet net onderstaan,
    Kook hem droog en haal de pan van het vuur, deksel er op laten zodat het door stoom en je een mooie droge korrel krijgt.
    Laten afkoelen.

    1 blik mais
    Gebakken paprika stukjes in een beetje olie
    Zout en peper
    Klein beetje mayo ( ik heb een hekel aan rijst salade met veel mayonaise)
    Augurkjes in kleine stukjes gesneden
    Tonijn op olie, olie weg gieten.
    Meng eerst den mais met de tonijn,augurkjes en paprika en dan mayo erbij en de rijst.
    Dan op smaak brengen met wat zout en peper.



    Aardappelsalade



    Aardappels geschild en in blokjes gesneden van ongeveer 2cm
    Deze koken in ruim water met zout tot ze gaar zijn.
    Met koud water afspoelen om het garingsproces te stoppen.
    Kook de eieren en snij ze klein.

    Meng in een kom : mayonaise, mosterdsaus ( lees etiket let op alcohol )
    Beetje oregano en wat salade kruiden ( zakjes) peper en klein snufje zout
    Door elkaar, voeg de eieren toe en meng dit door de aardappelen.
    Goed koelen.



    Sperziebonen salade

    geen losse foto hiervan

    Haal de kontjes van de sperziebonen en snij ze door de helft
    Kook ze gaar in water met zout en laat ze goed uit lekken

    Bak 1 gesnipperde rode ui in wat olie zodat het zacht is, voeg wat zout en peper toe.
    Als laatst wat gesnipperde ma3dnous laat dit goed afkoelen.
    Dressing ; wat azijn en een beetje saladekruiden en een snufje suiker
    Meng dit goed door. Voeg de rode ui en ma3dnous en de bakolie toe.
    En meng hier de sperziebonen door.
    Bestrooien met wat geroosterde sesamzaadjes

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Saladeproeverij:2 rodebietensalade. pastasalade krab/garnalen. pastasalade tonijn




    Rode bieten salade



    Rode bietjes in stukjes gesneden.
    Paar augrukjes in stukjes gesneden
    Voeg hier 1 eetlepel cremefraich en wat fijngesneden ma3dnous toe.
    Goed doormengen.
    Simpel en heerlijk ( mijn favoriet)



    Pasta salade garnalen/krab


    1 bakje krabsalade
    1 bakje kleine garnaaltjes
    1 zak sla gemengde of zoals ik veldsla
    Stukjes tomaat zonder sap
    Stukjes paprika klein gesneden

    Kook de pasta en laat deze goed uit lekker en afkoelen,

    Doe het bakje krabsalade in een bak en voeg hier de garnalen, stukjes tomaat,paprika en wat crème fraich toe, zout en peper. Meng de pasta er door heen daarna de sla.





    Pasta salade met tonijn.

    Pasta naar keuze koken tot goed gaar en laten afkoelen.
    Tonijn uit laten lekken, voeg hier mayo en wat cremefraich aan toe.
    1 blik mais uitgelekt.
    Augurk fijn gesneden
    ½ komkommer in kleine stukjes ( haal de zaadlijsten eruit)
    1 blikje kidney beans ( kan ook andere bonen,als ze maar stevig zijn)
    1 rode ui heel fijn gesneden.

    Meng de tonijn met de mayo en crème fraich, de mais, augrukjes,kidney bean en ronde ui toevoegen goed mengen en op smaak brengen.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Del3a op 2 manieren

    manier 1

    Voor 2 schouders.

    3 teentjes knoflook fijngehakt
    1 bos koriander fijngehakt
    kwart bos ma3dnoes fijngehakt
    beetje gedroogde peterselie 2eetlepels ongeveer ) geeft heteen lekker smaak'
    verder peper zout
    klont boter ) hier heb ik alle kruiden doorgemengd
    beetje paprikapoeder, gemberpoeder en een beetje gemengde kruiden marokko, zafraan lhor paar plukjes.
    kleine inkepingen maken in het vlees, vlees goed inmaseren met de kruiden, ik heb ze in plastic folie gewikkeld en een hele nacht laten marineren in de koelkast.-
    volgende dag gekookt in een grote pan met heel weinig water, laat zelf ook veel los.
    uurtje voor het opdienen in de oven op grill stand.
    saus laten inkoken,

    je kunt hem ook in folie wikkelen en dan in de oven 2,5 uur laten bakken. je hebt dan alleen geen saus.. en die vind ik nu juist zo lekker.


    hier geserveerd met pittge nasi/bulgur, verschillende hapjes en salades er om heen.




    hier geserveerd in saus met pruimen ananas verschillende noten



  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    KISIR SALADE

    Op mijn manier.


    Halve zak bulgur ( Let op je krijgt dan een volle pan hij zet uit)
    2 volle eetlepels paprikapuree
    Halve pakje frito
    2 charlotjes fijn gesneden
    1 paprika kleine stukjes gesneden
    2 eetlepels olie
    1 boulioncupje

    In een pan de olie verwarmen en de charlotjes en paprika roerbakken.dan de peperpuree en tomatenpuree erbij effe doorbakken dan de bulgur en de boulioncupje erbij. En kokend water erbij tot de bulgur 1cm onderstaat. Door roeren en deksel erop laten simmeren op laagste pitje.
    Zodra het water verdampt is is de bulgur klaar. Van het vuur af halen en laten afkoelen een beetje.


    Snoeptomaatjes in 4 gesneden
    4 bosuitjes of meer in ringetjes gesneden
    Half bosje ma3dnous fijngesneden
    Sap van 1 citroen
    Kwart komkommer in stukjes gesneden
    Half potje wortel salade.

    Meng dit Door de bulgur.