1. #46
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Ovale chebekia

    Recept chebekia

    500 gram bloem
    125 gram roomboter op kamertemperatuur
    Snufje zout
    Mazhar
    1/2 dessertlepel gist korrels
    Maizena
    Olie
    Honing

    Meng de bloem met boter/gist en zout voeg beetje bij beetje mazhar tot een zacht deeg. Kneed het goed door verdeel in 4 ballen afdekken en een half uur laten rusten.

    Rol elke bal uit heel dun gebruik daarbij maizena geen bloem. Nu heb je dus een rond vlak. Bestrooi dit vlak met maizena en rol het op. Maak zo alle ballen af.

    Elke staaf snij je in halve cm grote schijven elke schijf rol je uit tot een ovaaltje.

    Bak ze in olie niet teveel tegelijkertijd. Daarna meteen in honing.

  2. #47
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004




    goulashkroketjes

    300 gram kalfsvlees of rundvlees ( ik heb kalfgebruikt)
    1 boulionblokje rund
    2 laurier blaadjes
    2 stengels selderij
    halve ui
    1 klein rood uitje fijngesneden
    kwart rode paprika fijngesneden
    2 eetlepels fijngesneden ma3dnous
    1 volle eetlepel tomatenpuree
    1 eetlepel paprika poeder
    zout en peper
    5 gram agar agar
    100 gram bloem
    60 gram boter ( ik heb roomboter gebruikt)
    4 eieren
    paneermeel
    bloem voor het paneren

    doe je vlees in de pan met de halve ui ( niet snijden) stengels serderij en laurier, voeg hier een 400mililiter kokend water bij en het bouion blokje, laat het vlees gaar worden tot dat het uit elkaar valt. giet het dan in een vergiet over, bouilion bewaar je.
    vlees snij je of gewoon met de hand fijn maken ( de ui en selderij en laurierhebben hun werk gedaan en gooi je weg)

    in een koekenpan een beetje olie schenken, hier de ui/paprika en ma3dnous bakken, beetje zout en peper er bij.
    als dit gaar is doe je de paprika poeder en de tomatenpuree erbij. ik doe dan een paar lepels boulion erbij om het goed los te krijgen.
    af zetten en aan de kant leggen.

    de roux maken.

    boter smelten in een pan, dan in een x de bloem erbij, deze roer je goed door en "bak "het aan, dan doe je beetje bij beetje de boulion erbij, ( niet alles tegelijkertijd ) mix alle klontjes eruit en dan weer een beetje bouion erbij, tot dat je een goede roux heb, ik hield zelf een paar eetlepels bouilion over.
    haal het van het vuur af. laat het een beetje afkoelen.
    onder tussen los je de agar agar op in een beetje boulion en roer je dit door je roux. dan doe je het vlees en de ui/paprika tomaatpuree mengsel erbij. goed door roeren, proeven of er genoeg zout in zit. ( dit is belangrijk !!)
    3 uur in de koelkast of langer, hoe kouder hoe makkelijker je balletjs kan vormen.
    elk balletje door de bloem halen dan door ei dan door paneer meel.
    weer laten koelen een paar uur, dan weer door ei en paneermeel.
    die dubbele laag zorgt er voor dat ze niet openspringen in de frituur.

  3. #48
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    sardines van de BBQ



    voor 1 net.

    1/2 kg sardines met ingewanden en kop. goed wassen en goed uit laten lekken. daarna droogdeppen.
    voor de marinade een scheut olijfolie in de een teiltjes, half handje fijn gesneden koriander.
    1 teentje knoflook fijngehakt, 1 thee lepel sambal. 1 theelepel komijnpoeder
    grof zee zout en groffe peper naar smaak.

    dit mengen met de visjes en laten marineren.

    ik heb 3 grote uien in dikke plakken gesneden.
    paar takken ma3dous, koriander mag ook.

    op de ene zijde van het net de ui leggen naast elkaar daar de visjes op dan de ma3dnous er overheen verdelen, en het net dicht maken en bbqen.
    de ui en ma3dnous zorgt er voor dat de vis niet aanbrand op de bbq en geeft smaak aan de vis.

  4. #49
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004




    voor de mini bagrir

    150 gram smid fijnste. 300 gram bloem 1 zakje gedroogde gist. 1/2 eetlepel zout. Water opgevoel.
    het moet een dik beslag zijn zodat het niet te veel gaat uit lopen.
    laat het 30 a 40 minuten rijzen.
    schep met een eetlepel hoopjes in een koekenpan, je kunt er ongeveer 5 per x doen.
    spoel je koekenpan steeds af met koud water tussen de bakbeurten door.

    Harchaatjes

    300 gram fijne smid. 100 gram boter gesmolten . Snufje bakpoeder. Theelepeltje poeder suiker.
    Kneden met lauwe melk. 10 minuutjes rusten dan uitrollen met groffe smid en uitsteken met uitsteker of glaasje kan ook,


    pancakes

    150 gr bloem
    1/2 theelepel zout
    1 eetlepel bakpoeder
    1 theelepel suiker
    225 ml melk
    1 ei
    1 flinke klont boter (gesmolten)
    boter of olie om in te bakken

    Meng en zeef bloem, zout, bakpoeder en suiker. Maak een kuiltje in het midden. Schenk de melk erin, voeg dan ei toe en de gesmolten boter. Mix goed door tot een glad beslag.
    2.Verhit een koekenpan op middelhoog vuur. Vet in met wat boter of plantaardige olie. Om te testen of de pan heet genoeg is, spetter je wat water in de pan. Als het sist, is de pan heet genoeg. Schep het beslag in de pan. ( ik gebruik dus een grote eetlepel)
    3.Bak elke pannenkoek tot er belletjes ontstaan in het midden en de randjes enigszins opgedroogd zijn. Draai de pannenkoekjes om en bak nog eens 2 minuten aan de andere kant tot de pannenkoeken goudbruin zijn.
    dit recept is van allrecipes

  5. #50
    10jaar♥

    Reacties
    129
    10-02-2014

    Heerlijk! dankjewel dat je het hier plaatst

  6. #51
    10jaar♥

    Reacties
    129
    10-02-2014

    Citaat Geplaatst door Riannah Bekijk reactie
    foto's van mijn etentje

    Thee en co.


    IMG]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160515/0b5950496972b5d7582dc0c7c074a841.jpg[/IMG][
    ]


    waaw! heb je hier ook recepten van?

  7. #52
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    FOCCASIA op mijn manier.

    30 mini en 6 grote focaccias gemaakt.

    zo lekker met een simpele plak kaas ertussen [emoji173] [emoji173]

    400 gram bloem. 1 zakje gedroogde gist. 2 eetlepel olijfolie. 1/2 eetlepel zout. Kneden met lauwe water. 1 uur rijzen dan in kleine bolletjes verdelen en plat maken. 45 minuten laten rijzen. Bestrijken met gesmolten kruidenboter. Geraspte mozarella erop. Dan plakjes tomaat olijf jes. Wat je lekker vind. Dan wat Italiaanse kruiden erop. En Afbakken Op 220 Graden.

  8. #53
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Citaat Geplaatst door WhatagreatDay Bekijk reactie
    waaw! heb je hier ook recepten van?
    ja ze staan gewoon tussen de recepten, bv proeverij van salades wel elke salade apart.

  9. #54
    MVC Lid

    Reacties
    1.552
    05-09-2012

    superlekker ziet t eruit. up

  10. #55
    10jaar♥

    Reacties
    129
    10-02-2014

    Citaat Geplaatst door Riannah Bekijk reactie
    FOCCASIA op mijn manier.

    30 mini en 6 grote focaccias gemaakt.

    zo lekker met een simpele plak kaas ertussen [emoji173] [emoji173]

    400 gram bloem. 1 zakje gedroogde gist. 2 eetlepel olijfolie. 1/2 eetlepel zout. Kneden met lauwe water. 1 uur rijzen dan in kleine bolletjes verdelen en plat maken. 45 minuten laten rijzen. Bestrijken met gesmolten kruidenboter. Geraspte mozarella erop. Dan plakjes tomaat olijf jes. Wat je lekker vind. Dan wat Italiaanse kruiden erop. En Afbakken Op 220 Graden.
    Citaat Geplaatst door Riannah Bekijk reactie
    ja ze staan gewoon tussen de recepten, bv proeverij van salades wel elke salade apart.
    Zo heerlijk!! oke bedankt!

  11. #56
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Kwartels van de bbq met charmilla




    2 kwartels per persoon, goed schoonmaken meestal zitten er nog van die kleine haartjes, tussen de okstels.en goed opletten of slokdarm is weg gehaald
    ik heb ze via de rug doorgeknipt en een beetje omgebogen,

    1 teen knoflook fijngeperst
    10 takjes koriander fijngesneden
    1 ui klein gesneden
    koffielepel zwarte peper
    koffielepel zafraan
    theelepel chilli flakes of poeder
    theelepel paprika poeder
    koffie lepel knoflook poeder
    2 eetlepel piri piri marinade voor kip ( verstegen)
    verder een beetje zout
    olijfolie

    dit doorelkaar mengen en de kwartels hiermee bestrijden, dan ze in de marinade leggen en het liefst een nacht in de koelkast laten marineren, zo trekt de smaak goed in.
    afbakken op de BBQ of in de koekenpan. je zult zien dat het vlees heel snel gaar is.




    Aubergine charmilla

    1 flinke aubergine
    1 paprika
    1 hete peper
    1 teen knoflook
    1/2 tomaat in stukjes zonder schil en zaadlijsten
    koriander naar smaak
    beetje zwarte peper
    zout naar smaak

    de aubergine,paprika en hete peper grillen boven het vuur, tot dat het velletje zwart is, in een plastic zak doen en laten afkoelen. dan de velletjs verwijderen en in kleine stukjes snijden.
    in een koekenpan wat olijfolie gieten daar de paprika aan toevoegen even aanbakken dan doe je de aubergine erbij,. ( en het pepertje als je van pittig houd, ik hou het meestal appart omdat mijn kids meeeten )
    dan de knoflook,koriander,en kruiden erbij, goed omroeren en op een zacht vuurtje laten gaar worden,.
    bij het serveren wat vergine olijfolie er overheen gieten.

  12. #57
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Le3des met postelijn.




    Lehdes hoeveelheid naar smaak, ik weeg het nooit af dus weet niet hoeveel ik gebruik.
    ik denk zelf 4 senseo kopjes
    1 flinke ui fijngesneden
    1 tomaat heel fijngesneden
    beetje fijngesneden koriander
    1 a 2 wortels, geschrapt en in stukjes gesneden
    1 uitgeperst teen knoflook
    1 koffielepel zwarte peper
    1 boulion blokje kip of vlees
    1 theelepel paprika poeder
    1 thee lepel komijnpoeder
    1 koffielepel kurkuma
    2 eetlepels maizena
    1 flinke bos postelein,schoongemaakt en in kleine stukjes gesneden
    olie
    kokend water
    extra zout indien nodig.

    ik doe in een pan, een flinke scheut olijfolie, daarin roer ik de ui glazig, doe daar de wortel bij en bak dit even een paar minuten aan, dan gaat de knoflook, tomaat en bouilionblokje bij en door laten pruttelen, dan de gewassen lehdes, even goed doorscheppen dan de kruiden toevoegen, weer even goed doorscheppen dan kokend water tot ongeveer een fingerkootje boven de legdes, zet het vuur lager en laat het koken, het kan zijn dat je meer kokend water moet toevoegen, roer niet te vaak llehdes is het lekkers als het de tijd heeft gekregen op rustig gaar te worden. zodra de lehdes gaat is, doe je de postelein er bij, en laat het zachtjes verder sudderen, ik hou zelf niet van waterige saus dus ik bind deze met een beetje maizena in water opgelost. nog 10minuten doorkoken en je heerlijke lehdes met postelein is klaar om gegeten te worden.
    smakelijk !

  13. #58
    Kapster aan huis

    Reacties
    17
    14-03-2016

    Heel fijn jouw topic!!!
    Kapster aan huis

    Brussel en omgeving
    Contact via PB

  14. #59
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    bbq brood



    500 gram witte bloem
    1 blokje verse gist
    1 ei ( losgeklopt)
    2 eetlepels olijfolie
    halve eetlepel zout afgestreken
    kneden met lauwe melk tot een soepel deeg, 1,5 uur laten rijzen, in bolletjes verdelen. uit rollen tot ovaaltjes ongeveer een halve cm ddik en dan weer een uurtje laten rijzen.

    op de bbq bakken zodra een kant bruin is omdraaien.
    die kant meteen bestrijken met olijfolie en bestrooien met gedroogde rozemarijn.

    werk zo alles af.

  15. #60
    MVC Lid

    Reacties
    22.612
    23-03-2004

    Verse tonijn van BBQ



    verse tonijn moot, in dunne plakken gesneden,
    1 knoflook teentje geraspt
    paar takjes koriander fijn gesneden
    1 koffielepel komijnpoeder
    peper uit de molen'
    1 thee lepel viskruiden van verstegen ( de lekkerste)
    1 koffie lepel paprika poeder
    olijfolie paar eetlepels

    meng dit goed door en bestrijk de tonijn hier mee, het lekkeste is als je dit een dag van te voren doet.
    grillen op de bbq !