1. #1
    Bijna Lid

    Reacties
    1.104
    04-02-2005

    Wat vinden jullie van deze koranvers?

    Uit : An-Nisa

    34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, God is Verheven, Groot.

  2. #2
    Abdun liLlaah

    Reacties
    2.271
    14-02-2004

    Ik vind het een terechte vers, maar ik vind de vertaling van "qawaamoena" naar "voogden"een beetje zwak en beperkt. En verder

    "bimaa fadalaLLaaho ba3dahoem 3ala ba3din wa bimaa anfaqoe min amwaalihim" wordt vertaald als " omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden"
    ook weer zo'n onvolledige vertaling. "bimaa fadalla" wordt vertaald naar "omdat .... heeft doen uitmunten", terwijl het anders vertaald zou moeten worden.

    In het arabisch is deze ayah perfect, maar zodra je het vertaald raakt de ayaah een beetje onvolledig vind ik.

  3. #3
    Abdun liLlaah

    Reacties
    2.271
    14-02-2004

    Maar wat is jouw punt? Ben je het er niet mee eens of wat?

  4. #4
    Bijna Lid

    Reacties
    1.104
    04-02-2005

    Nou, ik zeg alleen dat ik blij ben dat ik als man ben geboren in de Islamitische gemeenschap.

  5. #5
    Abdun liLlaah

    Reacties
    2.271
    14-02-2004

    Nou, ik weet niet of je blij moet zijn met al die verantwoordelijkheden. Man-zijn is niet zo simpel als het klinkt.

  6. #6
    Bijna Lid

    Reacties
    1.104
    04-02-2005

    Nou, ik kan zelf bepalen wat ik doe met mn leven en hoe ik het doe en ik hoef niet gehoorzaam te zijn aan iemand, daar ben ik erg blij mee. De verantwoordelijkheden neem ik er dan graag bij (is wel een goede ruil voor zwanger zijn en ongesteld worden :P ).

  7. #7
    Abdun liLlaah

    Reacties
    2.271
    14-02-2004

    maar wat maakt jou blij? de vrouw heeft veel dingen waar een man niet eens van kan dromen.

  8. #8
    Bijna Lid

    Reacties
    1.104
    04-02-2005

    Zoals?
    De man heeft in de Islamitische gemeenschap weer iets waar de vrouw niet over durft te dromen, en dat is meer vrijheid. Ik zeg expres Islamitische gemeenschap en geen Islam, omdat de Islamitische gemeenschap dingen toelaat die de Islam niet toelaat (uitgaan met vrienden, vriendinnetjes hebben, sex voor het huwelijk, noem maar op. Het gaat zelfs zo ver dat je niet als echte man wordt gezien als je al deze dingen niet doet). Omdat ze zo erg bezig zijn de vrouwen gehoorzaam op te voeden, vergeten ze de jongens en die kunnen doen wat ze willen.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    236
    30-01-2005

    Citaat Geplaatst door Moekroe4life
    Zoals?
    De man heeft in de Islamitische gemeenschap weer iets waar de vrouw niet over durft te dromen, en dat is meer vrijheid. Ik zeg expres Islamitische gemeenschap en geen Islam, omdat de Islamitische gemeenschap dingen toelaat die de Islam niet toelaat (uitgaan met vrienden, vriendinnetjes hebben, sex voor het huwelijk, noem maar op. Het gaat zelfs zo ver dat je niet als echte man wordt gezien als je al deze dingen niet doet). Omdat ze zo erg bezig zijn de vrouwen gehoorzaam op te voeden, vergeten ze de jongens en die kunnen doen wat ze willen.
    excuseer, dat is dus volgens jou een ISLAMITISCHE opvoeding??... jij bedoelt eerder marokkaanse of eenderd welke andere macho-getinte cultuur zeker!
    En goed voor jou dat je zo fier bent om als man door dit leven te gaan, maak er maar goed gebruik van en een goeie tip: begin alvast met op te zoeken wat jou taken hier zijn op aarde als MAN... want volgens mij ben jij zeker verkeerd bezig.. Jij hebt het meer over de aardse vrijheden want vergis je niet, in het hiernamaals zal een man zal even streng worden gestraft als een vrouw in geval van buitenechtelijke gemeenschap bijvoorbeeld...

    Ik ben daarentegen heel fier en voel me zelfs vereerd om mijn leven als islamitische vrouw te mogen leiden, geloof me, de voorwaarden en regels die wij als vrouw kregen van onze Schepper Allah soub7anah wa ta3alah om het Paradijs te betreden zijn veel makkelijker dan voor de man hoor...
    Nog een laatste tip: wees maar zeer zorgzaam voor je dochter, zus en echtgenote en behandel hen met de nodige respect want het zou dankzij hen zijn dat je het Paradijs zal tezien krijgen..
    En Allah weet het beste!

  10. #10
    ..Et c'est parti..

    Reacties
    934
    27-12-2004

    Ehm.. what's your point?

    Ik kan hier prachtige verzen citeren die in het voordeel zijn van de vrouw.

    En zijn we ondertussen niet beland in 2005 waar er geen verwarring mogelijk is tussen religie en traditie?
    ...L'épée coupante de Damoclès les déchirait en laissant à gauche et à droite la question si au milieu la vérité règne...

  11. #11
    ..Et c'est parti..

    Reacties
    934
    27-12-2004

    Citaat Geplaatst door Moekroe4life
    Nou, ik zeg alleen dat ik blij ben dat ik als man ben geboren in de Islamitische gemeenschap.
    Ik ben blij dat ik geboren ben als vrouw...

    Het dragen van een kind.. negen maanden lang...
    Het kind voeden met je eigen voeding.

    Je weet niet wat je mist hoor.

    Enkele dagen "vrijaf" per maand...
    ...L'épée coupante de Damoclès les déchirait en laissant à gauche et à droite la question si au milieu la vérité règne...

  12. #12
    Abdun liLlaah

    Reacties
    2.271
    14-02-2004

    Zeg eens Moekroe4life, kan je met een vers uit de koran komen die vriendelijker is voor de man dan voor de vrouw?

  13. #13
    Abdun liLlaah

    Reacties
    2.271
    14-02-2004

    Citaat Geplaatst door Magribiya
    Ik ben blij dat ik geboren ben als vrouw...

    Het dragen van een kind.. negen maanden lang...
    Het kind voeden met je eigen voeding.

    Je weet niet wat je mist hoor.

    Enkele dagen "vrijaf" per maand...
    he, even stoppen he, niet al die dingen zeggen oke, straks word ik nog eens depressief van mezelf

  14. #14
    ..Et c'est parti..

    Reacties
    934
    27-12-2004

    Citaat Geplaatst door mozlan
    he, even stoppen he, niet al die dingen zeggen oke, straks word ik nog eens depressief van mezelf
    Lol


    Een moslim hoort niet depressief te zijn. Frustraties of problemen die leiden tot frustraties zijn testen/ beproevingen van Allah soub7anahoa wa ta3ala.
    ...L'épée coupante de Damoclès les déchirait en laissant à gauche et à droite la question si au milieu la vérité règne...

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    236
    30-01-2005

    Citaat Geplaatst door mozlan
    he, even stoppen he, niet al die dingen zeggen oke, straks word ik nog eens depressief van mezelf
    nee hoor zeker niet doen, binnen 2 maanden (of was het iets langer..) moet jij een zeer belangrijke verbintenis aangaan waardoor je ook de kans krijgt om zulke zaken van dichtbij te mogen beleven met je vrouw inchaAllah.
    Wees er voor haar en zorg voor haar zoals een goede moslimman hoort te doen, want die zwangerschap en borstvoeding en zelfs die paar dagen per maand verlopen niet altijd even rooskleurig en zal de vrouw het begrip van de man zeker appreciëren en door zijn begrip en behulpzaamheid tijdens de moeilijke dagen zal haar liefde voor hem alleen maar sterker worden inchaAllah, en ik spreek uit ervaring..
    Maar als ik jouw kennis en wetenschap zo lees over de islam mashaAllah heb ik zo het gevoel dat jouw toekomstige het echt goed zal treffen met jou inchaAllah
    Die moekroe4life daarentegen adviseer ik om nog een tijdje te wachten met trouwen met zo'n verkeerde visie over de islamitische man/vrouw verschillen...