1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    38
    10-06-2013

    Inhalen?

    Salaam alaykoem,

    Ik lees steeds dat je voor de nieuwe Ramadhan begint, je moet inhalen als je dat moet.
    Wordt hiermee bedoeld de gehele maand of vanaf wanneer het vasten begint?
    Oja en graag met daliel, komt niet met ''ik heb gehoord'', of ''ik heb ooit ergens gelezen'' etc.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    63
    15-08-2012

    Wat is jouw specifieke vraag? Als je gemiste dagen hebt, moet je ook inhalen. Dus als je bv. twee dagen ziek bent geweest, dien je twee dagen in te halen.

    ''Wordt hiermee bedoeld de gehele maand of vanaf wanneer het vasten begint?''

    Wat bedoel jij hiermee?? Moet jij een hele maand inhalen?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    63
    15-08-2012

    Allah subhana wa tahala zegt:

    Voor een bepaald aantal dagen. Maar wie van jullie ziek is, of op reis, (die zal) een (gelijk) aantal andere dagen (vasten). En degenen die het bijzonder moeilijk vinden kunnen inlossing bewerkstelligen door een arme te voeden.b Dus degene die spontaan goeddoet, het is beter voor hem; en het is beter voor jullie dat jullie vasten, als jullie (dit) weten. Surat el baqara- 184

    Als je moet inhalen, is het dus gelijk aan het aantal gemiste dagen.

  4. #4
    Geen pm's van mannen

    Reacties
    4.193
    24-06-2008

    Citaat Geplaatst door zholland Bekijk reactie
    Wat is jouw specifieke vraag? Als je gemiste dagen hebt, moet je ook inhalen. Dus als je bv. twee dagen ziek bent geweest, dien je twee dagen in te halen.

    ''Wordt hiermee bedoeld de gehele maand of vanaf wanneer het vasten begint?''

    Wat bedoel jij hiermee?? Moet jij een hele maand inhalen?
    Ik weet dat je moet inhalen, nee ik hoef geen maand in te halen. Mijn vraag was of het geldig is als ik dagen van de vorige ramadhan in deze maand mag inhalen (dus voor het vasten van ramadhan aanbreekt) Barak Allahoe feek

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    63
    15-08-2012

    Wa feeki. Ik snap al wat je bedoeld. De maand Shaban is al over de helft. Dit staat in de hadtih, hopelijk heb je er wat aan:


    Sheikh Moh’ammed Ibn Saalih’ Al-Moenaddjied heeft gezegd: Het is overgeleverd van Aboe Hoerayrah dat de boodschapper van Allah zei: “Wanneer Sha’baan half voorbij is, vast dan niet.” [1] Deze h’adieth geeft aan dat het niet toegestaan is om te vasten na de helft van Sha’baan. Er bestaat echter ook overleveringen die aangeven dat het toegestaan is om in die periode te vasten. Enkele voorbeelden zijn: Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah zei: “Anticipeer niet op Ramadhaan door één of twee dagen te vasten voor het begint, maar als een man uit gewoonte vast, laat hem dan vasten." [2] Het is tevens overgeleverd dat ‘Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn) zei: “De boodschapper van Allah was gewoon alles van Sha'baan te vasten, hij was gewoon om Sha'baan te vasten behalve een paar dagen." [3] Al- Imaam An-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: “De boodschapper van Allah was gewoon alles van Sha’baan te vasten, hij was gewoon om Sha’baan te vasten behalve een paar dagen - de tweede zin geeft een uitleg van de eerste zin, en het geeft (hiermee) aan dat het woord ‘alles’ de betekenis draagt van ‘grootste (gedeelte)’”. Deze overleveringen geven aan dat het toegestaan is om te vasten na de helft van Sha’baan, maar dit is dus enkel toegestaan voor degenen die doorgaan met vasten nadat zij aan het begin van Sha’baan waren begonnen met vasten, tevens is het toegestaan om te vasten voor degenen die een vast patroon hebben in hun vastdagen. De geleerden van de Shafi’itische wetschool volgden al deze overleveringen en zeiden: “Het is niet toegestaan om te vasten na de helft van Sha’baan, behalve voor degenen die een gewoonlijk patroon hebben van vasten, of degenen die doorgaan met vasten nadat zij al begonnen waren met vasten aan het begin van de maand.” [4] Al- Imaam an-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei in Riyaadh as-Saalih’ien (pagina 412): “Hoofdstuk over het verbod op het anticiperen van de Ramadhaan door te vasten na de helft van Sha’baan, behalve door degene die doorgaat met vasten (waarmee hij begonnen is) voor de helft van de maand, of degene die een regelmatig patroon heeft van vasten, zoals het vasten op maandagen en donderdagen." Sheikh ‘Abdoe l-‘Aziez Ibn baaz (moge Allah hem genadig zijn) werd gevraagd over de h’adieth waarin wordt gesproken over het verbod om na de helft van Sha’baan te vasten. Hij zei: “Dit is een authentieke h’adieth zoals Sheikh al-Albaanie heeft gezegd. Wat hiermee (d.w.z., de h’adieth) bedoeld wordt is dat het niet toegestaan is om te beginnen met vasten ná de helft van de maand. Echter, als een persoon bijna de hele maand vast of de hele maand, dan volgt hij de Soennah.” [5] Sheikh Ibn ‘Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei in zijn commentaar op Riyaadh as-Saalih’ien (3/394): “Zelfs als de h’adieth sah’ieh’ is, het verbod erin betekent niet dat dit (d.w.z vasten) h’araam is, het is juist enkel makroeh, zoals sommige geleerden dit eruit begrepen. Degene die echter de gewoonte heeft om regelmatig te vasten dient te vasten, zelfs als het ná de helft van Sha'baan is.”