1. #286
    MVC Lid

    Reacties
    142
    23-02-2015

    Citaat Geplaatst door Sundaeijs Bekijk reactie
    Maakt dat de situatie niet erger? Hoor vaak dat jeber verslaafd aan raakt en veel bijwerkingen krijgt? Mijn ma slikt ze niet
    Het is kiezen uit kwaden...het helpt wel echt met je gesteldheid. Je krijgt weer energie en de negatieve gedachten worden minder.
    Maarja, daarnaast heb je wel veel bijwerkingen. Hoe erger je klachten, hoe meer je vrede hebt met de bijwerkingen. Het is dus een soort weegschaal.

    Volgens mij kan je niet verslaagd raken aan anti depressiva. Het is niet zo dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Wat wel zo is, is dat als je ermee wilt stoppen, het je systeem uit moet en dus ontwenningsverschijnselen krijgt. Sommigen vergelijken het met afkicken van heroïne...maar ik denk dat het meevalt.

  2. #287
    MVC Lid

    Reacties
    142
    23-02-2015

    Citaat Geplaatst door IZANTROEP Bekijk reactie
    Ja sorry voor mijn accountnaam. Is niet van mij.

    Hoe gaat het nu met je? Aangezien dit een wat oudere topic is. Gaat het beter? Zo ja, wat heb je hiervoor gedaan? Kan mezelf namelijk terugvinden in je verhaal
    Het gaat met vallen en opstaan. Soms goed en soms slecht. Therapie helpt wel een beetje.

    Waar heb jij last van dan? Op welke manier herken je jouw verhaal in de mijne?

  3. #288
    MVC Lid

    Reacties
    2.663
    29-08-2013

    Citaat Geplaatst door Riffijn87 Bekijk reactie
    Het is kiezen uit kwaden...het helpt wel echt met je gesteldheid. Je krijgt weer energie en de negatieve gedachten worden minder.
    Maarja, daarnaast heb je wel veel bijwerkingen. Hoe erger je klachten, hoe meer je vrede hebt met de bijwerkingen. Het is dus een soort weegschaal.

    Volgens mij kan je niet verslaagd raken aan anti depressiva. Het is niet zo dat je steeds meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Wat wel zo is, is dat als je ermee wilt stoppen, het je systeem uit moet en dus ontwenningsverschijnselen krijgt. Sommigen vergelijken het met afkicken van heroïne...maar ik denk dat het meevalt.

    Ik ben bang dat je het onderschat. Anti-depressiva kan je vergelijken met drugs. Je moet weten dat de bijwerkingen en de ontwenningsverschijnselen echt extreem kunnen worden naar mate je ophoogt qua dosis, of je opeens zonder moet.
    Ragaa'ouni einaik El- ayam illi rahou.
    A'alamouni andam, a'ala El-madhi ou gerahou.

    Illi shouftouh abli ma'tshoufak a'ynaiyah.

    Omri dayah yehsibouh izay a'Alaya. <3

  4. #289
    MVC Lid

    Reacties
    93
    10-11-2008

    Asalamou 3alaykoum mijn lieve zusters en broeders...Ik hoop dat jullie in gezonde staat verkeren...Ik heb alles gelezen en schrok dat er zoveel ziek zijn Alhamdouli'Alalh ten alle tijden...Ik wil graag weten of jij Riffijn87 en de rest beter zijn...Ik heb namelijk hetzelfde wat Riffijn87 heeft en dat al jaren Alhamdouli'Allah...Ik wens iedereen geduld,sterkte en natuurlijk heel veel beterschap...Fi aman Allah w 7efdih

  5. #290
    MVC Lid

    Reacties
    10
    25-12-2016

    Moge Allah swt jullie allen bijstaan in jullie strijd! Weet dat het versterken van je imaan je een sterke mentaliteit boost geeft. En sterke fort tegen depressies en veel meer. Ook de inzichten om mentaal om te gaan met een wereld vol uitdagingen die niet altijd positief uitkomen. Geloof vormt je schild om er beter te mee om te gaan. Bekijk op youtube of elders geregeld islamitische lezingen hieromtrent. In combinatie met gesprekken met een professional. Wees niet te snel met medicatie het doet aan symptoombestrijding, je gevoel wordt afgevlakt waardoor je minder binding hebt met jezelf. Tot het weer even hard aankomt. Alle sterkte toegewenst!

  6. #291
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Salamalikoem

    Ik wil even een kleine bijdrage leveren aan deze topic. Ik heb na een heftige trauma ook een periode gehad aan angstaanvallen en depressie. Dit ging samen met hyperventilatie, paniekaanvallen en veel spanning en nachtmerries. Het gaat nu alhamdoelillah veel beter ik ben voor 90% walhamdoelillah met de wil van Allah terug gekeerd naar wat ik noem mijn kalme modus.
    Ik heb veel baat gehad bij bepaalde boeken. Ik ben erachter gekomen, dat depressie hoe zwaar het ook is, iets positiefs met je wilt doen. Het wilt je veranderen tot een ander mens en een beter mens.
    Wij zijn geboren met alfitrah van Allah subhanahu wata3ala. En onze ouders en omgeving hebben ons niet geholpen deze fitrah te ontwikkelen naar iets positiefs. Ze hebben ons opgevoed met luisteren naar regels ipv luisteren naar je gevoel en naar al-fitrah. Ze hebben ons geleerd hen verplichtingen/eisen te gehoorzamen ipv Allah te gehoorzamen. Ze hebben ons geleerd rekening te houden met hen en met anderen ipv enkel rekening te houden met Allah en vertrouwen op hem te hebben.
    Wat ik probeer te zeggen is dat wij vol zitten met overtuigingen en denkfouten die deze angst en depressies uitlokken. We zijn opgevoed met angst, omdat onze ouders/omgeving niet de juiste opvoedtechnieken hadden om ons dingen bij te leren, te sturen of te beschermen. Het was 'Doe, anders overkomt je....'. Hoe wil je dan geen angst krijgen.
    Alhoewel angst een volkomen normale emotie is die een functie heeft ins ons leven. De overtuigingen en patronen die wij in ons systeem bezitten, zorgen ervoor dat angst extreme vormen krijgt.

    Wat mij veel geholpen heeft is op onderzoek te gaan naar deze patronen aangeleerd door ouders, verzorgers, omgeving....
    Wat mij ook geholpen heeft is te leren los te laten en niet ervan uit te gaan dat je mensen en de wereld kunt controleren! Zo zijn wij helaas wel opgevoed. We denken meer dan we voelen. En we denken dat we met strategieën en preventieve maatregelen ons leven kunnen controleren. We voelen ons machtig en sterk, tot er een beproeving komt van Allah subhanahu wata3ala die ons leert dat wij niks kunnen controleren.
    Depressie is een zware maar ook een mooie beproeving, zoals eigenlijk alle beproevingen.... want het dwingt je een ander pad te nemen...
    Wij mensen zijn gehecht aan het vertrouwde. En het vertrouwde is niet altijd een juiste keus. Een beproeving brengt je in moeilijkheden om op onderzoek te gaan naar een oplossing, naar een andere weg anders dan de vertrouwde....

    Het allerbelangrijkste is dat je jezelf leert kennen. Wie ben ik? Hoe denk ik? Ik walg van oordelen die mensen over mij hebben, maar heb ik zelf ook oordelen? Ben ik aan het rampdenken? Ben ik een negatieve denker? Geloof ik in negatieve toekomstverwachtingen?
    Je leert jezelf kennen en gaat allereerst jezelf accepteren en van jezelf houden. Vervolgens ga je jezelf pellen... al die negatieve patronen kom laag voor laag af. En dan ontdek je dat je hart zuiverder is, je hoofd meer rust heeft, je spieren ontspannen zijn. Je wordt een beter mens, een beter moslim

  7. #292

  8. #293
    MVC Lid

    Reacties
    788
    05-01-2015

    Salam alikom lieve broeders en zusters,

    Hoe gaat het nu met jullie?
    Elhamdoulileh

  9. #294
    MVC Lid

    Reacties
    282
    08-10-2013

    ruqia bij een erkende imam... die ruqia uitvoert door middel van koran reciteren... Niet meer en niet minder

    Zelf zoveel mogelijk koran lezen, je gebeden op tijd bidden. Dagelijks surat al baqara beluisteren. Voor het slapen gaan altijd met je wassing slapen en surat ad dukhan en surat ar rahman beluisteren. Al je duas uitvoeren die je hoort uit te voren in de ochtend avond voor dat je in de spiegel kijkt bij het aantrekken van je kleding voordat je naar buiten gaat....

    Je hebt een app 34 duas die je kan downloaden dan kan je makkelijk de duas meelezen terwijl ze worden opgezegd.
    Dagelijks dikr uitvoeren... subhnallah, hamdullilah, allahoe akbar en la illlaha illah lah zeggen ( zoveel als je kan)

    Dagelijks minimaal 2 bladzijdes uit de koran lezen ochtend en avond. Net voor het ochtendgebed. en voor het slapen gaan.

    Dan hoor ik graag van je of je dan nog ergens last van hebt. Depressies worden door shittan veroorzaakt....Laat je niet misleiden lieverd en zeker niet klein voelen. Weet dat allah ten allen tijden groter is dan alles.