1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    21
    05-04-2010

    Trouwzaal Royal osdorp

    Ik was gisteren bij een bruiloft geweest in de Royal zaal in Osdorp (Amsterdam) waarbij de catering van deze zaal weigerde om eten te serveren, aan de tafel waar ik zat. De reden hiervan was dat wij met te weinig personen aan een gedekte tafel zaten volgens hen. Er was geen plek meer in de zaal om bij anderen aan te schuiven. De serveerster vroeg ons in eerste instantie of wij een andere zitplek wilde zoeken om te eten, die er niet was. Vervolgens geeft diezelfde serveerster aan dat wij toch mochten blijven zitten gezien het feit dat er geen andere plekken waren. Na ongeveer 10 minuten hadden wij nog geen eten (de rest van de mensen in de zaal overigens wel) kwam de eigenaresse van de zaal Royal stormend op onze tafel af. De eigenaresse verzocht ons om aan te schuiven bij verschillende andere tafels. Wij gaven aan dat als zij een plek kon vinden, wij met haar mee zouden lopen om aan te schuiven. De eigenaresse reageerde direct met het volgende: de moeder van de bruid zou niet €250,- voor een niet volle tafel willen betalen. Waarop ik aangaf dat de tafel waar wij zaten wel gedekt was en daar dus ook voor betaald is (gezien het feit dat je voor een catering per persoon betaald). Kortom er ontstond een disscussie waarin zij vertelde dat wij niks niks wisten over hoe het werkt met catering en dat als het aan haar lag zij ons eruit zou schoppen. Ik vertelde de eigenaresse dat ik haar onbeschoft vond en zij, waarop zij antwoorde dat ik dat zelf ben.

    De eigenaresse liep zomaar ineens weg, langs de tafel van mijn moeder en tantes, die alles hebben zien en horen gebeuren, muziek stond uiteraard uit vanwege het eten.
    Jammer genoeg zei de eigenaresse van Royal tijdens het weglopen: etesjed sem in sha allah= ik hoop dat je gif eet, in het berbers.

    Het is toch erg dat een cateraar dit zegt tegen een gast!!!!!!!!!!!!!!!

    Dames en heren.. Hier zeker niet trouwen!!!

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    525
    15-11-2011

    Salamo alykom,

    Zuster, wellicht is het de eerste keer dat de eigenaresse zo reageerde, om dan gelijk iedereen te waarschuwen niet hier hun bruiloft te houden? Niet dat het gedrag dat u benoemde goed te keuren is (vooral dua tegen jou), maar gezien u al haar onbeschoft noemde en zij afhankelijk is v.d. moeder van de bruid, die niet een tafel wil betalen waar weinig gasten aan zitten, dan ja.. Het kan gebeuren... We weten ook niet wat zich precies tussen jullie heeft afgespeeld en haar kant verhaal.

    Wat ik echter niet begrijp, is hoe het kan dat alle plaatsen al vol zijn? Wat mij bekend is, is dat je aan de catering het aantal tafels/gasten van te voren doorgeeft en een bedrag afspreekt. ( je kan altijd rekenng houden met iets meer mensen). Maar zou het gekomen zijn doordat onuitgenodigde mensen zijn meegekomen? Allaho A3lem, maar dit komt vaak voor en dat zorgt dus voor problemen. Ik kende al iemand die zo'n 800/1000 euro extra zou moeten betalen omdat de zaal vol was en de vrouwen in de zaal ernaast gingen zitten ( die leeg was en niet voor het feest gereserveerd was). Dit kwam doordat er mensen meekomen die niet uitgenodigd zijn. Niemand die er op staat te wachten om ineens verrast te worden met zo'n extra bedrag te betalen op zo'n dag..
    Als iemand bijv. zegt: " Ik nodig jou en jouw man uit", dan zijn alleen jij en je man uitgenodigd en moet je niet zelf je moeder, vriendin, zussen, etc. mee gaan vragen ( wat velen dus doen, alsof jezelf een bruiloft geeft). Dit is niet naar u gericht, maar insha' Allah voor eenieder die er lering uit kan halen.

    Zie hieronder het islamitische oordeel over dit onderwerp:

    (uit het boek: Gedragsregels, Foeaad Ibn Abdoe Aziz Asj Sjoelhoeb)
    ------------------------------------------------------------
    Wat moet een gast zeggen en doen als ongenodigden met hem meekomen?

    Als dit jou overkomt, moet je het volgende zeggen, zoals de Profeet in de volgende hadieth zei: Aboe Masóed zei:

    "Er was een man van de Ansaar die Aboe Shoe'ayb genoemd werd en hij had een bediende die slager was. Aboe Shoe'ayb zei tegen hem: "Maak wat eten voor mij klaar, dan nodig ik de Boodschapper van Allah uit als vijfde van totaal vijf gasten. Toen zij aankwamen volgde een man hen. De profeet zei: " Je hebt ons, totaal 5 gasten, uitgenodigd en deze man is ons gevolgd. Als je wilt, kun je hem toestemming verlenen (om binnen te komen) en als je wilt, kun je hem weigeren ( en hem vragen te vertrekken)."
    Aboe Shoe'ayb zei: ' Ik geef hem toestemming om binnen te komen en mijn gast te zijn".
    ( Al Boechari 5434, Muslim 2036 en at Tirmidzie 1099)

    Er zijn vele lessen die we uit de hadieth kunnen leren, maar we zullen onszelf hier beperken tot die lessen die betrekking hebben op ons onderwerp van discussie. Als een gastheer een speciale groep mensen uitnodigd en iemand anders vergezelt hen, dan behoort hij niet tot de gasten. Dus als iemand onuitgenodigd bij mensen komt, dan heeft de gastheer de keuze om hem binnen te laten of weg te sturen. En als de 'binnensluiper' zonder toestemming van de gastheer binnenkomt, mag de gastheer hem dwingen te vertrekken. Maar als iemand zichzelf aan een gast opdringt en erop staat om mee te gaan, hoewel hij niet uitgenodigd is, dan mag de gast hem niet afwijzen. Deze regeling is afgeleid van de handeling van de Profeet . De man liep achter de Profeet , die hem niet afwees of hem niet beval hem niet te volgen, omdat er een kans was dat de gastheer hem zou verwelkomen en hem bij de samenkomst toe te laten. Ibn Hadjar is deze mening toegedaan, maar An Nawawie is het hier niet mee eens. Hij zegt dat een gast een ongenodigde moet terugsturen. Er is echter niets in de hadieth wat deze mening ondersteunt en dus is de mening van Ibn Hadjar in deze kwestie correct.
    ----------------------------------------

    Ghair insh'Allah.
    Wa salamo alykom.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    169
    15-02-2015

    Herken dit een beetje. Heb daar mijn henna avond gehouden. We hadden 13 tafels vrouwen en 6 tafels mannen en ook betaalt voor 200 mensen, 1 tafel extra voor diensten/eventuele introducés. Uiteindelijk zijn ongeveer 26 genodigden niet gekomen. Serveersters gingen toen idd vragen aan tafels waar minder als 10 zaten om elders aan te schuiven..

    Mijn zus liep naar ze toe en heeft gezegd dat ze gewoon verspreid kunnen zitten over 13 tafels ipv 11 omdat we daar ook voor betaalt hebben

    Met wat gemekker vond ze t uiteindelijk goed. Hoewel de zaal oke is en het eten goed in smaak viel, zou ik er zelf een feest meer houden nee

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    6.399
    25-12-2012

    Citaat Geplaatst door HappilyTaken Bekijk reactie
    Herken dit een beetje. Heb daar mijn henna avond gehouden. We hadden 13 tafels vrouwen en 6 tafels mannen en ook betaalt voor 200 mensen, 1 tafel extra voor diensten/eventuele introducés. Uiteindelijk zijn ongeveer 26 genodigden niet gekomen. Serveersters gingen toen idd vragen aan tafels waar minder als 10 zaten om elders aan te schuiven..

    Mijn zus liep naar ze toe en heeft gezegd dat ze gewoon verspreid kunnen zitten over 13 tafels ipv 11 omdat we daar ook voor betaalt hebben

    Met wat gemekker vond ze t uiteindelijk goed. Hoewel de zaal oke is en het eten goed in smaak viel, zou ik er zelf een feest meer houden nee
    je haddie mensen ook kunnen laten aanschuiven en de overgebleven eten waarvoor betaalt is naar een opvang brengen ,,,,,maar ne er is voor betaald dus liever eten weg gooien,,,,,

  5. #5
    Alhamdoelilaah

    Reacties
    3.191
    10-11-2011

    Citaat Geplaatst door HappilyTaken Bekijk reactie
    Herken dit een beetje. Heb daar mijn henna avond gehouden. We hadden 13 tafels vrouwen en 6 tafels mannen en ook betaalt voor 200 mensen, 1 tafel extra voor diensten/eventuele introducés. Uiteindelijk zijn ongeveer 26 genodigden niet gekomen. Serveersters gingen toen idd vragen aan tafels waar minder als 10 zaten om elders aan te schuiven..

    Mijn zus liep naar ze toe en heeft gezegd dat ze gewoon verspreid kunnen zitten over 13 tafels ipv 11 omdat we daar ook voor betaalt hebben

    Met wat gemekker vond ze t uiteindelijk goed. Hoewel de zaal oke is en het eten goed in smaak viel, zou ik er zelf een feest meer houden nee
    Citaat Geplaatst door TANGER1977 Bekijk reactie
    je haddie mensen ook kunnen laten aanschuiven en de overgebleven eten waarvoor betaalt is naar een opvang brengen ,,,,,maar ne er is voor betaald dus liever eten weg gooien,,,,,
    Afgelopen zaterdag trouwde me broertje daar, en wij hebben indd het eten van 2 lege tafels indd naar de opvang voor de mensen in Syrie gebracht.. Inclusief koekjes fruit en drinken..daar waren ze erg blij mee!
    رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ [2:201

    (Onze Heer, geef ons in de wereld wat goed is en het Hiernamaals wat goed is en bescherm ons tegen de bestraffing van de Hel)

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    6.399
    25-12-2012

    Citaat Geplaatst door Elgair__ Bekijk reactie
    Afgelopen zaterdag trouwde me broertje daar, en wij hebben indd het eten van 2 lege tafels indd naar de opvang voor de mensen in Syrie gebracht.. Inclusief koekjes fruit en drinken..daar waren ze erg blij mee!
    moge Allah jullie belonen ameen

  7. #7
    Tauwba, tauwba!!

    Reacties
    704
    13-06-2005

    SubhanaAllah tegenwoordig moeilijk om een betrouwbare vriendelijke catering team te vinden..
    Kort maar krachtig..maa shaa Allah..
    https://www.youtube.com/watch?v=mJsO8rIIV-8

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    53
    28-09-2014

    Die cateringvrouw is gewoon een straatvrouw.

    Dat hoor je duidelijk aan haar.

    Dus mensen weten wat ze te wachten staat en toch nemen ze haar.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    4
    26-09-2017

    Dit klinkt zo bekend in de oren tegenwoordig is dat overal zo nt alleen daar in Osdorp hoor ze willen gwn meer geld! En minder afwas