1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    790
    16-01-2002

    Fobieën...

    Beste lezers,

    Er bestaan specifieke fobieën voor zaken als pleinen, tunnels, vliegen, dieren, tandartsen, Ik bijvoorbeeld heb een spinnenfobie..Het is nu niet zo extreem dat het mijn leven bepaalt..Maar alleen aan een confrontatie met een spin, leidt bij mij al tot hartkloppingen…ieuwwwww…. Misschien overdrijf ik wel een beetje althans dat zeggen m’n broers/zussen die me vaak beetnemen met een nep spin, ik vraag mij af of iemand onder jullie dit ook heeft..Alvorens te gaan slapen, check ik altijd heel mijn slaapkamer, ja ja ook onder het bed en onder m’n lakens.. Want een tijdje geleden trof ik echt waar..Een Enorme dikke harige spin in mijn bed..yakkesss……Je kunt al raden, heb 1 dag lang niet in m’n bedje geslapen….

    Nu is mijn vraag gewoon uit nieuwsgierigheid……lijd er iemand onder jullie aan één of andere fobie???..En Zo ja…. Bepaalt het jou leven? ……Hoe ga je er mee om? …En wat doe je eraan???..


    Er bestaat ook zoiets als ‘Sociale fobieën’, houdt vaak extreme verlegenheid in die gepaard gaat met hevig blozen en zweten, spreekangst, faalangst, het gevoel op alles beoordeelt en bekeken te worden..
    Persoonlijk heb ik wel iemand uit m'n vriendenkring die daar aan lijd..maar dat heeft ze alleen bij mensen die ze niet kent..maar bij mensen waarmee ze vertrouwt is, heeft ze dat dus gelukkig niet gauw...Karakter speelt daar ook een grote rol in..vaak zijn het onzekere, schuchtere mensen die daar aan lijden...

    Symptomen fobieën:
    ·angst voor object of situatie
    ·blootstelling aan object of situatie wekt angst
    ·persoon weet dat angst overdreven is
    ·probeert object of situatie zo veel mogelijk te vermijden
    ·onzekerheid, opwinding, onrust en paniek
    ·stoornissen in denken en waarnemen
    ·hartkloppingen en verhoogde pols
    ·zweten, braken, misselijkheid

    Type van specifieke fobie:
    ·Diertype: angst voor dieren
    ·Natuurtype: angst voor hoogten, water, storm, onweer
    ·Bloedletseltype: angst voor bloed, letsel, injectie e.d.
    ·Situationeel type: angst voor tunnels, bruggen, liften, openbaar vervoer, autorijden, vliegen of afgesloten ruimtes
    ·Overig type: angst voor stikken, overgeven of oplopen van ziekte etc
    You can bomb the world to pieces, But you can't bomb it into peace

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    42
    19-03-2002

    dat heb ik ook, eng he die beesten!!
    see ya lelarifia

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    974
    07-02-2002

    ik heb een angst voor duizendpoten ...je weet wel van die enge beesten die je veel in marokko tegen komt , ieggg gelukkig komen ze hier niet voor in holland

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    2.560
    15-01-2002

    Ik heb angst voor alles wat geen mens is, spinnen , muizen, honden ieuwwwwwwwww, en noem maar op.

    Ik heb ook een beetje last van claustrofobie, heb ooit vast gezeten in een lift, stroom was uitgevallen, ik dacht echt dat ik doooooooood ging, sindsdien durf ik niet meer zo snel de lift te nemen, vooral van die smalle kleine hokjes, wieeeeeeee dan begin ik echt te flippen
    NIZNO ED POTS!!!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    2.560
    15-01-2002

    Origineel gepost door Emshoom


    HELLLLLLLLLLLp !!!!!!!

    nu lig ik in een deuk
    Hoezo nou weer????????????
    NIZNO ED POTS!!!

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    2.560
    15-01-2002

    Origineel gepost door leila19
    ik ben een hele fobie afamillia...
    ewa spinnen is nog nix,maar ik heb vroeger mannenfobie gehad..haha wallah...believe it or not..
    En nu ben je helemaal genezen
    NIZNO ED POTS!!!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    790
    16-01-2002

    Of kakerlakken..ieuwww….Vooral als ik in de zomer naar Marokko ga; zo groot en dik dat ie zijn!!!!!…..Je kunt niet voorstellen hoeveel der zatenbij m’n oma in haar kelder, een echte plaag...Yakkkessssss..

    Zodra het donker is geworden komen ze tevoorschijn en gaan ze op zoek naar voedsel..en zo snel dat ze zijn, met die vleugels van hun , echt schrikken is dat…maar soms, haha.. heb echt gelachen met m'n zussen vloog er ene over ons heen ..en wij maar bukken en gillen. en tegelijkertijd lachen.

    Op een dag zat ik lekker te slapen..voelde ik opeens iets kriebelen in m’n hals..wajoww was me dat verschieten, een kanjer van een kakkerlak die over me heen kroop, ik gilde natuurlijk zo flauw dat ik soms kan zijn, maakte gelijk iedereen wakker. .m’n oma natuurlijk boos, snapte niet waarom ik voor dat insect bang werd, ze nam het ding en spoelde het gelijk door het toilet..maar toch was ik nog niet gerust..want de kelder zat namelijk vol…maar toch als ik ze tegenkom op de trappen , plet ik ze meestal tot moes..bahhhh moet daar echt niet veel van hebben…
    You can bomb the world to pieces, But you can't bomb it into peace

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    361
    09-04-2002

    hai nadia..
    ja ik heb ook een spinnenfobie ik ben zelfs zo bang dat ik ze ook niet durf te doden. ik kan gewoon niet bij die beesten in de buurt komen. ik werd een keermidden inde nacht wakker omdat ik naar het toilet moest, toen ik terug kwam zag ik zo'n dikke harige spin op de muur , geloof het of niet ik heb mijn moeder wakker gemaakt om dat beest te vermoorden en zelfs toen durfde ik niet in mijn eigen kamer te slapen. ik heb die nacht bij mijn kleine broertje geslapen.
    Wat nog erger is... ik heb een braakfobie. Als ik b.v ziek ben en ik heb het gevoel dat ik moet braken wordt ik hartstikke bang en probeer ik er alles aan te doen om dat gevoel tegen te houden. het klinkt echt heel raar maar het is wallah echt waar.
    maar ok.
    je bent absoluut niet de enige met fobieën.
    xxx & liefs samira..

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    790
    16-01-2002

    Ooooh Samiraaa....en ik die dacht dat ik de enige was ......echt een troost om te horen dat ik niet de enige ben

    Enneh een braakfobie ....hmzz dan liever een spinnenfobie..maar kun je niet kiezen heej meid....
    You can bomb the world to pieces, But you can't bomb it into peace

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    20
    05-04-2002

    das nog nix.

    ik ben bang voor die bruine beesten in marokko. ja die met die enge poten en die heel snel lopen. iekssss. ik begon een keer heel hard te gillen toen ie over mijn tenen liep, mijn broers kwamen aanrennen en zagen dat het "maar" een beestje was. mijn neefje van 7 jaar pakt hem gewoon in zijn hand!!!
    respecteer anderen zoals je zelf gerespecteerd wilt worden

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    15
    02-03-2002

    Ik ben bang in het donker, durf niet alleen te slapen en als ik het durf dan moet het ligt aan blijven en moet er iemand wakker zijn zodat ik het gevoel heb dat er iemand over mij waakt zodra er wat gebeurt.

    Maar meestal smeek ik mijn kleine zusje om bij me in bed te kruipen.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    961
    13-03-2002

    Heb en fobie voor hele kleine ruimtes. Een lift, daar heb ik geen problemen mee zolang ik niet in een heel kleine donkere ruimte zit. Dan krijg ik het benauwd en heb ik het gevoel dat ik geen adem meer krijg! Ooit heb ik eens meegemaakt dat iemand (voor de lol) een kussen op mijn hoofd zette. Ik werd helemaal gek en sindsdien heb ik het een beetje!!
    Maar het bepaalt niet mijn leven ofzo, het is niet zo erg als andere fobieen.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    790
    16-01-2002

    Hee Nadika,


    Die symptomen vertoont mijn vriendin..meskiena ook..Heb wel met haar te doen..kan best geloven dat het geen pretje is om zo te leven..

    sterkte nog
    You can bomb the world to pieces, But you can't bomb it into peace

  14. #14
    Aya, Imran en Amani

    Reacties
    3.590
    05-03-2002

    ja ook de engel

    er zijn heel veel mensen met angsten. ben zelf bang voor de tandarts, ja echt. ik durf niet meer heen. zelfs toen ik nog ging, ging ik met moeite en als ik dan in de wacht kamer zit, klopt mijn hart tien keer zo snel als normaal, mar ik ben iemand die dat angst niet laat zien. ook voor honden, ik vind honden heel mooi en zou later eentjr willen hebben, maar andersmans honeden noooo wayyyyy. als ik iemand met een hond op de stoep zie lopen dan steek ik over, ja het gaat dan automatisch dat oversteken, je hebt het dan niet in de hand. ja zelfs deze engel is angstig voor dingen, alleen kan ik het heel goed verbergen, niemand ziet het aan me. voor andere besten ben ik hellemaal niet bang, vooral slangen, uhhhh daar ben ik gek op, later neem ik een mega aquarium met een phyton er in. echt is mijn wems.

  15. #15
    Temsamane (L)

    Reacties
    249
    05-03-2002

    En ik heb last van claustrofobie

    Vooral voor liften ben ik bang, kleine ruimtes. Krijg het gelijk benauwd en word dan para. Ik begin te trillen, weet gewoon niet wat me overkom.
    Is geen pretje hoor!!!