1. #256
    Verzet siert de mens

    Reacties
    14.286
    08-02-2012

    Citaat Geplaatst door Marieke... Bekijk reactie
    Adviseert u mij alstublieft: Ik heb grote twijfels in Allah Ta`ālā. Ik huil en doe du`a dat het weggaat, maar ze eindigen niet. Het is mijn leven aan het verwoesten. Ik voel me alsof ik nu ver weg van de Dien ben. Ik woon in de VS en het probleem is dat wanneer ik kijk naar de complexe steden en alle benodigdheden en geschiedenis, lijkt het mij alsof het doel van dit alles niet het aanbidden van Allah is. Helpt u mij alstublieft omdat ik zeer in de war ben. Ik ben een praktiserende Moslim. Ik zondig veel maar ik doe tawbah en ik ga vaak naar de moskee.

    Antwoord:

    In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle

    Twijfels hebben in Allah de Almachtige, is volledig normaal en men zou moeten vermijden om daar te ongerust over te zijn. In feite zijn twijfels en slechte gedachtes een teken van geloof. Sayyidunā Abū Hurayra (moge Allah met hem tevreden zijn) overlevert dat er eens een groep mensen naar de Boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen & vrede schenken) kwam en vroeg:

    “Wij ondervinden zulke kwade gedachten dat het onmogelijk is om die op onze lippen te brengen”. De boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen & vrede schenken) zei: “Ondervinden jullie echt deze gedachten?” Ja, antwoordden zij. De boodschapper van Allah (moge Allah hem zegenen & vrede schenken) zei: “Het zijn duidelijke tekenen van geloof”.
    (Sahīh Muslim)

    Sayyidunā Ibn `Abbās (moge Allah genadig met hem zijn) overlevert dat een metgezel naar de Boodschapper van Allah (Allah zegene hem en geve hem vrede) kwam en vroeg:

    “Soms ondervind ik zulke gedachten dat ik liever verlaagd wil worden tot een houtskool dan dat ik ze op mijn lippen krijg” (in de zin van dat over deze gedachten spreken erger is dan branden in het vuur). De Boodschapper van Allah (Allah zegene hem en geve hem vrede) zei: “Alle lof zij Allah die de bedoelingen van de Duivel beperkt heeft tot slechts kwade influisteringen”.
    (Sunan Abū Dawūd)

    De bovenstaande twee overleveringen laten duidelijk zien dat het niet ongewoon is om deze kwade gedachten te hebben en ook is hierdoor iemand niet zondig of slecht. Zelfs sommige Metgezellen van de gezegende Boodschapper van Allah (Allah zegene hem en geve hem vrede) kregen zulke gedachten, zoals we dat hebben gezien in de bovenstaande overleveringen.

    Typisch, volgens sommige geleerden is twijfel echter juist wel vanzelfsprekend..
    Ook hier geld dat je dit wel in de context moet plaatsen, hier speelt tijd een belangrijke rol.

    De islam was in die tijd nieuw, mensen hebben de islam pas leren kennen, van meerdere afgoden naar die ene God. Dus natuurlijk zullen in die tijd mensen zijn die zich dingen afvroegen, ingefluisterd door de duivel. Er waren geen voorbeelden voor hen zoals wij dit nu hebben. Sterker nog juist door dit soort verhalen die in de islam voorkomen zijn wij moslims standvastiger en in staat minder te twijfelen. Aangezien de metgezellen dit al eerder hebben gedaan voor ons en zij dienen als voorbeeld voor ons.

  2. #257
    Verbannen

    Reacties
    1.464
    13-08-2013

    Citaat Geplaatst door Triangle Bekijk reactie
    Ook hier geld dat je dit wel in de context moet plaatsen, hier speelt tijd een belangrijke rol.

    De islam was in die tijd nieuw, mensen hebben de islam pas leren kennen, van meerdere afgoden naar die ene God. Dus natuurlijk zullen in die tijd mensen zijn die zich dingen afvroegen, ingefluisterd door de duivel. Er waren geen voorbeelden voor hen zoals wij dit nu hebben. Sterker nog juist door dit soort verhalen die in de islam voorkomen zijn wij moslims standvastiger en in staat minder te twijfelen. Aangezien de metgezellen dit al eerder hebben gedaan voor ons en zij dienen als voorbeeld voor ons.
    Moslims die twijfelen hebben gewoon een hele lage imaan of helemaal geen imaan en bij het laatste zijn het al geen moslims.

  3. #258
    La Ilaha Ila Allah

    Reacties
    14.947
    04-10-2005

    Citaat Geplaatst door usual-suspect Bekijk reactie
    Wat ze daar mee bedoelen is dat de duivel je laat twijfelen en nare dingen inspreekt om dat gelovig bent en dat is gelijk een beproeving,hoe groot jouw imaan is en elk beproeving die je overwint versterkt alleen maar je imaan.....in het kort houdt dat in dat de moslim op de juiste pad zit met de juiste geloof en de duivel komt van alle kanten om je juist te laten twijfelen want een ongelovige hoeft hij niet te laten twijfelen er zit namelijk geen geloof in dat soort mensen.
    de duivel heeft echter nog wel een taak bij de ongelovigen. Om deze ongelovig te houden.
    Dat betekend dat als een ongelovige " open staat" voor geloof dat de duivel een doel heeft de ongelovige te laten twijfelen om bijv geen kennis op te doen over de islam..
    “...het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht voor jullie is. En Allah weet, terwijl jullie niet weten.”
    (Soerat al-Baqarah: 216)

  4. #259
    Verbannen

    Reacties
    1.464
    13-08-2013

    Citaat Geplaatst door shoukria Bekijk reactie
    de duivel heeft echter nog wel een taak bij de ongelovigen. Om deze ongelovig te houden.
    Dat betekend dat als een ongelovige " open staat" voor geloof dat de duivel een doel heeft de ongelovige te laten twijfelen om bijv geen kennis op te doen over de islam..
    Klopt mee eens en natuurlijk blijft de duivel de ongelovige haat inspreken over Islam en moslims.

  5. #260
    MVC Lid

    Reacties
    4.016
    06-10-2011

    Citaat Geplaatst door Triangle Bekijk reactie
    Ook hier geld dat je dit wel in de context moet plaatsen, hier speelt tijd een belangrijke rol.

    De islam was in die tijd nieuw, mensen hebben de islam pas leren kennen, van meerdere afgoden naar die ene God. Dus natuurlijk zullen in die tijd mensen zijn die zich dingen afvroegen, ingefluisterd door de duivel. Er waren geen voorbeelden voor hen zoals wij dit nu hebben. Sterker nog juist door dit soort verhalen die in de islam voorkomen zijn wij moslims standvastiger en in staat minder te twijfelen. Aangezien de metgezellen dit al eerder hebben gedaan voor ons en zij dienen als voorbeeld voor ons.
    De vraagsteller in kwestie geeft toch echt aan dat zij/hij nu twijfelt in het bestaan van God en degene die antwoord erkent dat diens twijfels normaal zijn. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de meningen hierover inderdaad verdeeld zijn. Maar hoe zit dit als de twijfelaar in kwestie van jonge leeftijd, oftewel nog een kind is? Ik kan me voorstellen dat die zogenoemde standvastigheid zich ontwikkelt naarmate je ouder wordt.
    Een Jood kijkt in de spiegel en zegt: "Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is het mooiste van het land?" Waarop de spiegel antwoord: "Jij hebt geen land..."

  6. #261
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door shoukria Bekijk reactie
    de duivel heeft echter nog wel een taak bij de ongelovigen. Om deze ongelovig te houden.
    Dat betekend dat als een ongelovige " open staat" voor geloof dat de duivel een doel heeft de ongelovige te laten twijfelen om bijv geen kennis op te doen over de islam..
    Als niet twijfelende ongelovige heb ik weinig last van de duivel.

    Als ik bovenstaande allemaal goed begrijp heeft het geloof en religie in het algemeen veel te danken aan de duivel. Zou een monotheïstische religie zonder de duivel, de verpersoonlijking van het kwade, mogelijk zijn , vraag ik me af ?

    Nog een bedenking : als de duivel iemand doet twijfelen mbt Christendom, en die persoon kiest dan maar voor Islam, staat die duivel dan aan de kant van de Islam? Is het dan eigenlijk nog wel een duivel in Islamitisch opzicht ? En heeft elke religie dan zijn eigen duivel(s) ? Wie of wat men onder duivel begrijpt lijkt geheel gelijk te lopen met hoe men God noemt , toch ?

    Hmm, fascinerend toch.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  7. #262
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Ghaza. Bekijk reactie
    wat een domme kennisloze reactie ongelofelijk!

    en dan doen alsof je het snapt
    Leg het mij dan uit Mohammed.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #263
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Wordt in de islam werkelijk in de duivel geloofd?

  9. #264
    La Ilaha Ila Allah

    Reacties
    14.947
    04-10-2005

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Als niet twijfelende ongelovige heb ik weinig last van de duivel.

    Als ik bovenstaande allemaal goed begrijp heeft het geloof en religie in het algemeen veel te danken aan de duivel. Zou een monotheïstische religie zonder de duivel, de verpersoonlijking van het kwade, mogelijk zijn , vraag ik me af ?

    Nog een bedenking : als de duivel iemand doet twijfelen mbt Christendom, en die persoon kiest dan maar voor Islam, staat die duivel dan aan de kant van de Islam? Is het dan eigenlijk nog wel een duivel in Islamitisch opzicht ? En heeft elke religie dan zijn eigen duivel(s) ? Wie of wat men onder duivel begrijpt lijkt geheel gelijk te lopen met hoe men God noemt , toch ?

    Hmm, fascinerend toch.
    Fout
    Fout
    Fout

    Als ongelovige hou je de duivel tevreden. De grote duivels die hebben de taak om de moslims te laten afdwalen. Jullie hebben de junkies omdat deze niet veel verantwoordelijkheid hebben Ze moeten goed opletten. Waarom jij geen Influisteringen DOORHEBT is omdat je doet wat de duivels zeggen.

    Als de duivel niet ongehoorzaam was en adam en Eva niet had verleid waren de nakomelingen van Adam en Eva in het paradijs.de duivel was dan niet jaloers geweest en alles was goed. De mensen op de wereld zetten, was dan niet nodig geweest.

    Nee dat betekend dat je je hart hebt geopend voor de islam en Allah je daarom heeft geleid naar de islam. Heeft niks met de duivel die tegen het christendom is en voor de islam.
    ik weet dat andere religies ook spreken van een duivel maar ik ga niet de vragen over de christenen of joden beantwoorden. Ik zeg je hoe wij moslims dat zien ( en hopen dat ik het goed zeg) maar voor andere religies moet je bij de juiste personen zijn

    Ik ga nu slapen en denk ik niet meer dat ik online kom deze week.

    Als je nog vragen hebt kunnen mij me de moslims je antwoord geven. Weet wel dat niet iedereen hier geleerd is en dat wij niet alles kunnen weten. Ben je oprecht geïnteresseerd over iets wat de islam zegt twijfel dan niet om een moskee of ergens anders binnen te lopen met je vragen.
    “...het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht voor jullie is. En Allah weet, terwijl jullie niet weten.”
    (Soerat al-Baqarah: 216)

  10. #265
    Verzet siert de mens

    Reacties
    14.286
    08-02-2012

    Citaat Geplaatst door Marieke... Bekijk reactie
    De vraagsteller in kwestie geeft toch echt aan dat zij/hij nu twijfelt in het bestaan van God en degene die antwoord erkent dat diens twijfels normaal zijn. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de meningen hierover inderdaad verdeeld zijn. Maar hoe zit dit als de twijfelaar in kwestie van jonge leeftijd, oftewel nog een kind is? Ik kan me voorstellen dat die zogenoemde standvastigheid zich ontwikkelt naarmate je ouder wordt.
    precies zoals ik zeg, iemand die op dit moment twijfelt over het bestaan van God, is geen moslim PUNT, zijn of haar Imaan zoals wij dit noemen is zwak en zelfs weg.

    Hoe kun jij jezelf moslim noemen (moslim betekend letterlijk OVERGAVE aan Allah swt) terwijl jij als zogenaamde moslim die ene God waaraan jij je moet overgeven in twijfel trekt.

    Conclusie, als de betekenis van Moslim betekent dat jij totaal overgeeft aan Allah, betekent dit dat een moslim die twijfelt over het bestaan van God, DUS geen moslim is, hij kan zich moeilijk overgeven aan iets waar hij over twijfelt.

    We kennen 3 gradaties in de Islam.

    Iemand met een sterke Imaan, Iemand met een zwakke imaan, en geen imaan. Imaan geeft aan de maten van overtuiging.
    Iemand die twijfelt over het bestaan van God heeft geen imaan.
    Iemand met een zwakke imaan, is iemand die niet twijfelt over het bestaan van God, maar zaken doet die hij Hem verboden heeft.
    Sterke imaan zijn mensen die hunkeren naar perfectie van de religie.

  11. #266
    Verbannen

    Reacties
    19.681
    03-01-2010

    Citaat Geplaatst door Triangle Bekijk reactie
    precies zoals ik zeg, iemand die op dit moment twijfelt over het bestaan van God, is geen moslim PUNT, zijn of haar Imaan zoals wij dit noemen is zwak en zelfs weg.

    Hoe kun jij jezelf moslim noemen (moslim betekend letterlijk OVERGAVE aan Allah swt) terwijl jij als zogenaamde moslim die ene God waaraan jij je moet overgeven in twijfel trekt.

    Conclusie, als de betekenis van Moslim betekent dat jij totaal overgeeft aan Allah, betekent dit dat een moslim die twijfelt over het bestaan van God, DUS geen moslim is, hij kan zich moeilijk overgeven aan iets waar hij over twijfelt.

    We kennen 3 gradaties in de Islam.

    Iemand met een sterke Imaan, Iemand met een zwakke imaan, en geen imaan. Imaan geeft aan de maten van overtuiging.
    Iemand die twijfelt over het bestaan van God heeft geen imaan.
    Iemand met een zwakke imaan, is iemand die niet twijfelt over het bestaan van God, maar zaken doet die hij Hem verboden heeft.
    Sterke imaan zijn mensen die hunkeren naar perfectie van de religie.
    Maar je mag Koran niet interpreteren!!! Hoe kom je aan deze informatie? Wie zegt dit? Dit kan niet van Koran zijn.

  12. #267
    Allergisch voor ISIS

    Reacties
    1.853
    20-05-2009

    Ja ik ken een jehovah getuigen. Maar veel vluchtelingen van AfgaAnse Irakese kom af bekeren zich ook naar het christendom.