1. #1
    Verbannen

    Reacties
    7.632
    17-03-2013

    Opinie: Alsof de Koran gelezen kan worden als een Ikea-instructie

    Islamitische theologen veler landen hadden zich tijdelijk verenigd, om een vuist te maken tegen IS. Heel even werden de 'neem afstand!'- roepers op hun wenken bediend. Alstublieft: vooraanstaande theologen zweren geweld af.

    Het valt te betwijfelen of er hierna ook maar iemand ter wereld geruster is gaan slapen, maar goed, het gebaar was nodig. De theologen redeneerden niet alleen op menselijke gronden, maar kwamen met degelijke, theologisch verantwoorde 'bewijzen' waarom de IS-islam helemaal fout is. Afgelopen weekend stond in deze krant een goede analyse over het eeuwige dilemma dat daarbij optreedt: deze verstandige theologen zeggen A, de terreur-minnende IS-theologen zeggen B, en wie er gelijk heeft weet alleen de Allerhoogste, want beide groepen halen evenveel 'authentieke bronnen' en achtergronden aan.

    Drie zuilen
    De brief van de theologen weerspiegelt dan ook precies het vacuüm waarin het islamitisch theologische denken terecht is gekomen. Dat staat uitgelegd in een kraakhelder interview met de Marokkaans-Franse filosoof Rachid Benzine. Hij pleit in een Belgisch blad overtuigend voor lezing van de Koran en andere bronnen in hun geografische en historische context. Daarnaast verzucht hij dat de islam vandaag de dag niet meer vijf, maar drie zuilen kent: de Koran, de soenna en het internet.

    Met deze woorden vat hij in een notendop de crisis rondom de moderne islam. De Koran wordt gelezen alsof het de gebruiksaanwijzing voor een Ikea-kast is. Pasklare antwoorden wil men, eenvoudig in elkaar te schroeven als reactie op hedendaagse vraagstukken. De soenna, een verzameling handelingen toegeschreven aan de profeet Mohammed, wordt gezien als een model van voorbeeldig leven. Hier komen vrijwel alle op uiterlijk vertoon gerichte do's & don'ts vandaan, met als meest verbreide voorbeeld dat van de lange baard voor mannen, die zo ongeveer de graadmeter is geworden voor de vraag of iemand een goede moslim is of niet.

    Zelfverklaarde geleerden
    Het internet, tenslotte, spreekt voor zich. Predikers met een minimale herseninhoud en een des te grotere mond kunnen in no time vele naïeve zielen bereiken. Al dan niet zelfverklaarde geleerden strooien kwistig met 'religieus advies', waar de godvrezende zoeker blijkbaar enig houvast in vindt.

    Al dat gesmijt met theologische termen en redeneringen is een gevolg van een op zich loffelijk streven: een manier om de goddelijke teksten duidelijkheid te laten verschaffen in de levens-chaos. Maar zoals theoloog Wim Jansen in een ook alweer uitstekend opiniestuk afgelopen dinsdag betoogde: "Het is eigen aan religieuze literatuur dat zij niet begrijpelijk kan zijn. De charme van Bijbelverhalen is nu juist gelegen in het huiveringwekkende, raadselachtige." Ik zou durven beweren dat dit voor de Koran net zo sterk, misschien zelfs wel sterker geldt. Maar aan dit soort verheffende woorden hebben ideologisch gestuurde religie-uitdragers natuurlijk geen boodschap. Daarom zitten we nu muurvast in een theologische woordenstrijd, waar helemaal niemand een millimeter mee opschiet.

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam...structie.dhtml

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    19.681
    03-01-2010

    Opinie: Alsof de Koran gelezen kan worden als een Ikea-instructie. Inderdaad.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    6.151
    12-01-2008

    De koran is alles behalve duidelijk, dus een vergelijking met een IKEA handleiding is zeker niet op z'n plaats.
    Disclaimer: Dit bericht is niet bedoeld ter belediging of provocatie van wie dan ook. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld, elk ras, volk, religie enz, zijn in de berichten inwisselbaar gelang het voorbeeld. Reactie is een mening en geen feit.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.151
    12-01-2008

    Citaat Geplaatst door Ghaza. Bekijk reactie
    /\

    Levenloze kuffars die 24.7 bezig zijn met de Islam
    volgens mij ben jij de gene die hier 24/7 actief is en inmiddels tientallen accounts heeft aangemaakt, die inmiddels allemaal weer verbannen zijn.

    in 1 maand tijd 2200 reacties, wellicht dat je iets nuttigs kan doen met je tijd...
    Disclaimer: Dit bericht is niet bedoeld ter belediging of provocatie van wie dan ook. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld, elk ras, volk, religie enz, zijn in de berichten inwisselbaar gelang het voorbeeld. Reactie is een mening en geen feit.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.792
    08-12-2012

    precies daarom heb je ook hadits en daaruit heb je weer tafsier van de tafsier

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    21.195
    30-08-2004

    Citaat Geplaatst door discover_me Bekijk reactie
    De koran is alles behalve duidelijk, dus een vergelijking met een IKEA handleiding is zeker niet op z'n plaats.
    Wil jij aub niet zo neerbuigend over de Koran elkariem praten
    is totaal onnodig .....dat jij daarin niet gelooft oké fijn...
    maar ga de moslims niet beledigen door zo te praten ....doe ik ook niet over de bijbel of iets dergelijks. .....waar is je opvoeding gebleven man ......jullie worden elke dag radicaler hier ..... .....een boek heeft jou niks aangedaan. ....of wel soms .....
    Satan zei: "Ik vraag me af hoe mensen beweren te houden van Allah en ongehoorzaam zijn aan hem, en beweren dat ze me haten maar ze gehoorzamen mij!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    6.151
    12-01-2008

    Citaat Geplaatst door soraya28 Bekijk reactie
    Wil jij aub niet zo neerbuigend over de Koran elkariem praten
    is totaal onnodig .....dat jij daarin niet gelooft oké fijn...
    maar ga de moslims niet beledigen door zo te praten ....doe ik ook niet over de bijbel of iets dergelijks. .....waar is je opvoeding gebleven man ......jullie worden elke dag radicaler hier ..... .....een boek heeft jou niks aangedaan. ....of wel soms .....
    Ik zeg alleen dat zaken niet direct duidelijk zijn en mensen de koran eerst goed moeten lezen en advies moeten vragen.
    Bedoel het niet negatief, maar tegenwoordig zie je allemaal van die figuren die het wel denken te begrijpen en uiteindelijke gekke dingen doen net zoals ISIS.

    Ik bedoel gewoon te zeggen dat het een complex boek is die niet zo makkelijk te begrijpen is.
    Disclaimer: Dit bericht is niet bedoeld ter belediging of provocatie van wie dan ook. Ook is het bericht niet racistisch bedoeld, elk ras, volk, religie enz, zijn in de berichten inwisselbaar gelang het voorbeeld. Reactie is een mening en geen feit.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    386
    01-12-2013

    Citaat Geplaatst door Ghaza. Bekijk reactie
    /\

    Levenloze kuffars die 24.7 bezig zijn met de Islam
    Fuckit

  9. #9
    dicere et arbitrator

    Reacties
    18.592
    14-09-2010

    De KORAN moet je letterlijk volgen en zit zonder fouten dat is de strekking .


    (dus alles wat wordt tegengesproken is haram of wordt ontraden)



    Maar de mens maakt halal wat haram is en haram wat halal is

    People at top of society are to blame for the crisis and wars, not the citizens and immigrants
    http://humansarefree.com/2011/09/history-of-house-of-rothschild-complete.html

  10. #10
    denk in kleuren

    Reacties
    8.579
    07-08-2006

    Ik vraag me af hoe vaak de schrijver van het artikel heeft geprobeerd een IKEA-instructie te begrijpen
    Vooroordelen zijn de argumenten van dwazen. (Voltaire)

    Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in. (Godfried Bomans)

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    21.195
    30-08-2004

    Citaat Geplaatst door discover_me Bekijk reactie
    Ik zeg alleen dat zaken niet direct duidelijk zijn en mensen de koran eerst goed moeten lezen en advies moeten vragen.
    Bedoel het niet negatief, maar tegenwoordig zie je allemaal van die figuren die het wel denken te begrijpen en uiteindelijke gekke dingen doen net zoals ISIS.

    Ik bedoel gewoon te zeggen dat het een complex boek is die niet zo makkelijk te begrijpen is.
    Nou ik twijfel aan je eerlijkheid nu ... maar dat terzijde..

    de Koran Alkariem is ook een complex boek ...je kan het wel gaan lezen maar om.het te begrijpen en het te vertalen wat er bedoeld wordt heb je jarenlang studie voor nodig .....

    En aub ga die debielen van IS niet bij betrekken dat ze die naam aan hun zelf geven vind ik al beledigend genoeg .....die monsters hebben niet de koran gelezen ....wat ze gelezen hebben is niet duidelijk ......zo blijkt ....ze snappen geen ene moer van de islam noch van wat allah swt ons heeft opgedragen ..dus die zooi moet je niet bij betrekken.

    Dat zijn aparte gevalletjes ......
    Satan zei: "Ik vraag me af hoe mensen beweren te houden van Allah en ongehoorzaam zijn aan hem, en beweren dat ze me haten maar ze gehoorzamen mij!

  12. #12
    MVC Premium

    Reacties
    3.724
    19-05-2007

    MVC Premium MVC Premium
    nigs gonna nog i guess

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    21.195
    30-08-2004

    Citaat Geplaatst door MaoZedong Bekijk reactie
    De KORAN moet je letterlijk volgen en zit zonder fouten dat is de strekking .


    (dus alles wat wordt tegengesproken is haram of wordt ontraden)



    Maar de mens maakt halal wat haram is en haram wat halal is
    Dat gebeurd ja ...maar dan nog is het niet nodig dat men. neerbuigend over een heilige boek praat .....that's all

    Iedereen word op zijn of haar fouten beoordeeld door onze schepper ....dat is niet aan ons zelf .
    Satan zei: "Ik vraag me af hoe mensen beweren te houden van Allah en ongehoorzaam zijn aan hem, en beweren dat ze me haten maar ze gehoorzamen mij!

  14. #14
    MVC Premium

    Reacties
    3.724
    19-05-2007

    MVC Premium MVC Premium
    de koran eist wel het nodige brein om te volgen en te begrijpen. Anders waren "geleerden" natuurlijk nooit nodig.

    Het is niet voor niks dat de koran de mens sterk aanraad om te leren en te studeren. Jammer genoeg is niet iedereen geboren met het nodige verstand en wijsheid. En daarom nogmaals, heb je geleerden.

    edit: Alleen jammer dat zogenaamd gekozen geleerden niet altijd echt gekwalificeerd zijn voor de taak. Een gigantisch probleem in de marokkaans nederlands gemeenschap.

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    7.632
    17-03-2013

    De IKEA instructie is meestal verre van duidelijk. En als je eenmaal je aankoop in elkaar hebt geknutseld dan hou je meestal nog wat schroefjes en boutjes over.