1. #61
    Verbannen

    Reacties
    534
    02-01-2017

    Dat is iets waar ik ook spijt van heb dat ik vroeger niet meer me best deed in de moskee tijdens de koranlessen, met iemand van kennis kun je nog gecorrigeert worden maar op je eentje moet je jezelf corrigeren, soms als ik twijfel over hoe je een woordje uitspreekt beluister ik de koranrecitatie van een geleerde, zo hoor je de correcte uitspraak

  2. #62
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Wa aleykoem assalaam wa ra7matu Allaahi wa barakatuhu,

    @ Zelf: Moge Allaah het voor je vergemakkelijken, Ameen. Wa feek baarak Allaah.

    @kluizenaresje, ik denk dat we dat allemaal wel hebben. Vroeger moest men de Qoraan in het hoofd stampen, er werd ons helaas weinig tot niets uitgelegd over de tajweed regels en de inhoud/waarde van de Qoraan. Met alle respect voor de leraren, ze hebben ons het lezen, memoriseren en herhalen (basis) toch bijgebracht moge Allaah hen daarvoor belonen ameen.
    Het beste is indd om jezelf te laten corrigeren door een bekwaam iemand. Die kan ook kijken of je de letter op de juiste wijze uitspreekt en jou daar waar nodig is corrigeren en begeleiden. Sheikh al Hossary is een goede Qaarie ra7imahu Allaah om naar te luisteren. Moge Allaah je helpen en begeleiden bij het memoriseren van Zijn Boek, Ameen ya Rabb.

    Fi Amanillaah,

    Wa Salaamoealeykoem.

    Islaam – It just makes…. sense!



  3. #63
    <3

    Reacties
    125
    24-10-2016

    Jammer dat niemand meer hier actief is..
    Malik related to me that he heard that Abdullah ibn Masud used to say, "The slave continues to lie and a black spot grows in his heart until all his heart becomes black. Then he is written, in Allah's sight, among the liars."

    USC-MSA web (English) reference : Book 56, Hadith 18
    Arabic reference : Book 56, Hadith 183

  4. #64
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Wie Wilt met mij juz2 tabaraka leren? We maken samen een schema en een planning.

  5. #65
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    @Formidabele, ja indd wel jammer vooral bij leerzame onderwerpen. Het is nu het FB/Snapchat tijdperk. M.nl heeft zijn glorie tijden gehad : P

    @MamaVanM, als ik zo vrij mag zijn om je te adviseren, adviseer ik je om les te volgen bij iemand die bekwaam is in de tajweed en het memoriseren van de Qoraan. Ik heb zelf zoveel moeite met het corrigeren van djuzz ama, omdat ik het op jonge leeftijd zonder ahkaam heb geleerd en nu als het ware het wel uit het hoofd ken, maar mijn uitspraak moet corrigeren,
    Zoals mijn lerares mij heeft geadviseerd is het het beste om vaak te luisteren naar al Hossary Mu'alim. Ik heb de link van de website nu even niet bij de hand, maar ik kom hier in sha Allaah nog op terug. Moge Allaah jou helpen en bijstaan in het memoriseren van Zijn Boek en ons helpen om hetgeen wij geleerd hebben uit te dragen in woord en daad, Ameen ya Rabb,

    7ayaakoem Allaah,

    Wa Salaam.

    Islaam – It just makes…. sense!



  6. #66
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Ik vind dit dus echt zwaar. Ik kom soms in de war met aya't die op elkaar lijken.
    Wat kun je daar tegen doen?

  7. #67
    MVC Lid

    Reacties
    8
    18-03-2017

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Ik vind dit dus echt zwaar. Ik kom soms in de war met aya't die op elkaar lijken.
    Wat kun je daar tegen doen?
    Moetashabihat binnen 1 sourah?
    Nummeren. (Nummers geven; eerste, tweede, etc)
    En ze in die volgorde achter elkaar leren.
    Tweede stap: elke aya koppelen aan de betreffende rob3 (de arba3 ken je het best een naam toe: Rob3 Innallaha la yasta7yie, Rob3 Ata2mourouna naasa, enzovoort)

    Bijvoorbeeld in surah Al-Baqarah: Van "Wa taqqou yawman la tadzji nafsoen 3an nafsin shay2en" heb je er twee.
    Je geeft ze nummers en koppelt ze aan hun rob3:
    1. واتقوا يوما لا تجزي نفس عن نفس شيئا ولا يقبل منها شفاعة ولا يؤخذ منها عدل ولا هم ينصرون - Rob3: أتأمرون الناس
    2. واتقوا يوما لا تجزي نفس عن نفس شيئا ولا يقبل منها عدل ولا تنفعها شفاعة ولا هم ينصرون - Rob3: ما ننسخ من اية

    En dan leer je ze.

    En tafsir lezen helpt ook.
    Het regent.

  8. #68
    MVC Lid

    Reacties
    343
    25-02-2017

    in deze topic zou meer activiteit moeten zijn!

  9. #69
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door Druppel Bekijk reactie
    Moetashabihat binnen 1 sourah?
    Nummeren. (Nummers geven; eerste, tweede, etc)
    En ze in die volgorde achter elkaar leren.
    Tweede stap: elke aya koppelen aan de betreffende rob3 (de arba3 ken je het best een naam toe: Rob3 Innallaha la yasta7yie, Rob3 Ata2mourouna naasa, enzovoort)

    Bijvoorbeeld in surah Al-Baqarah: Van "Wa taqqou yawman la tadzji nafsoen 3an nafsin shay2en" heb je er twee.
    Je geeft ze nummers en koppelt ze aan hun rob3:


    1. واتقوا يوما لا تجزي نفس عن نفس شيئا ولا يقبل منها شفاعة ولا يؤخذ منها عدل ولا هم ينصرون - Rob3: أتأمرون الناس
    2. واتقوا يوما لا تجزي نفس عن نفس شيئا ولا يقبل منها عدل ولا تنفعها شفاعة ولا هم ينصرون - Rob3: ما ننسخ من اية

    En dan leer je ze.

    En tafsir lezen helpt ook.

    Baraka Allahoe Feeki.
    Ik had al moeite met de eerste Hizb hahaha. Maar vandaag volledig uit mijn hoofd met tajweed.
    Ik wil beginnen bij Sora Al mulk. Maar mag je gewoon daar mee beginnen of moet je sora At Ataariq leren?

  10. #70
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Assalaamoealeykoem,

    @ Taktubu, ik lees dat zuster Druppel (sorry weet niet hoe je anders te noemen : ) ) Je al van advies heeft voorzien, djazaakie Allaahoe khayren. Moge Allaah het voor jou en ons vergemakkelijken, ameen.
    Ik beheers zelf de Arabische taal (nog) niet. Ik gebruik altijd een trucje en dat is dat ik het laatste gedeelte van de ayaah goed probeer te onthouden zodat ik goed onthoud hoe de ayaah eindigt of begint. Ik geef je een vb dat ik hanteer bij surah al Bayyinah. Vers 6 begint met Inna aladiena kafaroe, de ayaah die erna komt begint met inna aladiena amanoe. Bij het memoriseren raakte ik vaak in de war, het trucje dat ik dan voor mezelf toepas is, vers 6 is kafaroe, vers 7 is amanoe (na Inna aladiena) Ik hoop dat je mij een beetje begrijpt, voor mij werkt dit goed voor een ander wellicht niet. Khayr In sha Allaah.

    Als ik zo vrij mag zijn, hoe leer jij de Qoraan? Doe jij dat zelfstandig of volg je les? Het beste is om advies te vragen aan jouw lerares of iemand die bekwaam is met de Qoraan om te kijken wat het beste is om mee te beginnen.

    @ adviserend. Dat zou indd wel fijn zijn als er meer leerzame reacties worden geplaatst door wellicht broeders en zusters die de gehele Qoraan of een groot deel hiervan hebben gememoriseerd.

    Moge Allaah ons allen leiden en de weg met de Qoraan in ons leven en daden vergemakkelijken, Allaahoema Ameen.

    7ayaakoem Allaah,

    Wa Salaam.

    Islaam – It just makes…. sense!



  11. #71
    MVC Lid

    Reacties
    10.547
    01-08-2008

    Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    @Formidabele, ja indd wel jammer vooral bij leerzame onderwerpen. Het is nu het FB/Snapchat tijdperk. M.nl heeft zijn glorie tijden gehad : P

    @MamaVanM, als ik zo vrij mag zijn om je te adviseren, adviseer ik je om les te volgen bij iemand die bekwaam is in de tajweed en het memoriseren van de Qoraan. Ik heb zelf zoveel moeite met het corrigeren van djuzz ama, omdat ik het op jonge leeftijd zonder ahkaam heb geleerd en nu als het ware het wel uit het hoofd ken, maar mijn uitspraak moet corrigeren,
    Zoals mijn lerares mij heeft geadviseerd is het het beste om vaak te luisteren naar al Hossary Mu'alim. Ik heb de link van de website nu even niet bij de hand, maar ik kom hier in sha Allaah nog op terug. Moge Allaah jou helpen en bijstaan in het memoriseren van Zijn Boek en ons helpen om hetgeen wij geleerd hebben uit te dragen in woord en daad, Ameen ya Rabb,

    7ayaakoem Allaah,

    Wa Salaam.
    Baraka Allaho fiki voor je advies. Subhanallah ik lees het nu pas.

  12. #72
    Happy

    Reacties
    2.663
    13-02-2017

    Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    Assalaamoealeykoem,

    @ Taktubu, ik lees dat zuster Druppel (sorry weet niet hoe je anders te noemen : ) ) Je al van advies heeft voorzien, djazaakie Allaahoe khayren. Moge Allaah het voor jou en ons vergemakkelijken, ameen.
    Ik beheers zelf de Arabische taal (nog) niet. Ik gebruik altijd een trucje en dat is dat ik het laatste gedeelte van de ayaah goed probeer te onthouden zodat ik goed onthoud hoe de ayaah eindigt of begint. Ik geef je een vb dat ik hanteer bij surah al Bayyinah. Vers 6 begint met Inna aladiena kafaroe, de ayaah die erna komt begint met inna aladiena amanoe. Bij het memoriseren raakte ik vaak in de war, het trucje dat ik dan voor mezelf toepas is, vers 6 is kafaroe, vers 7 is amanoe (na Inna aladiena) Ik hoop dat je mij een beetje begrijpt, voor mij werkt dit goed voor een ander wellicht niet. Khayr In sha Allaah.

    Als ik zo vrij mag zijn, hoe leer jij de Qoraan? Doe jij dat zelfstandig of volg je les? Het beste is om advies te vragen aan jouw lerares of iemand die bekwaam is met de Qoraan om te kijken wat het beste is om mee te beginnen.

    @ adviserend. Dat zou indd wel fijn zijn als er meer leerzame reacties worden geplaatst door wellicht broeders en zusters die de gehele Qoraan of een groot deel hiervan hebben gememoriseerd.

    Moge Allaah ons allen leiden en de weg met de Qoraan in ons leven en daden vergemakkelijken, Allaahoema Ameen.

    7ayaakoem Allaah,

    Wa Salaam.
    Wa alaikoem asalaam.

    Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Maar bij sora al bayinna had ik daar geen moeite omdat ik dat begreep. Dus eerst komt het deel over de kafiroen, en daarna het deel over diegene die geloven snap je? Iedereen zei dat dit een van moeilijkste sora is. Maar de moeilijkste voor mij was Layl, en Alfajdr. Ik heb daar dagen over moeten doen. Het rijmt zoveel dat ik continu in herhaling verviel.

    Ik heb 1 maand intensief les gehad van een docent. Daarna zelfstandig. Wil wel zeggen dat mijn broer mij ook helpt. Want hij kan ook 60 Hizieb met Tajweed.

    Alsnog blijft het moeilijk voor mij. Soms verlies ik mijn geduld omdat mijn uitspraak niet klopt. Maar ik doe het rustig, en herhaal per week wat ik al geleerd heb. En wat ik vaak doe, ik bid met de Sora's die ik niet goed beheers.

    Hoe leer jij per keer? Ik doe dat per bladzijde. Maar misschien is dit niet goed. Ik ben benieuwd hoe zusters het doen.
    Ameen!!

  13. #73
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Citaat Geplaatst door MamaVanM Bekijk reactie
    Baraka Allaho fiki voor je advies. Subhanallah ik lees het nu pas.
    Wa feekie baarak Allaah zuster. Dat geeft niet hoor dat je het nu pas leest.
    De website die ik bedoel is de engelse versie van islamway.net (als je het Arabisch beheerst kan je de Arabische versie gebruiken) en dan dien je Teaching Mus'haf van Mahmoud Al Hosary te gebruiken. Moge Allaah het voor jou vergemakkelijken, Ameen!

    Islaam – It just makes…. sense!



  14. #74
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Wa alaikoem asalaam.

    Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord. Maar bij sora al bayinna had ik daar geen moeite omdat ik dat begreep. Dus eerst komt het deel over de kafiroen, en daarna het deel over diegene die geloven snap je? Iedereen zei dat dit een van moeilijkste sora is. Maar de moeilijkste voor mij was Layl, en Alfajdr. Ik heb daar dagen over moeten doen. Het rijmt zoveel dat ik continu in herhaling verviel.

    Ik heb 1 maand intensief les gehad van een docent. Daarna zelfstandig. Wil wel zeggen dat mijn broer mij ook helpt. Want hij kan ook 60 Hizieb met Tajweed.

    Alsnog blijft het moeilijk voor mij. Soms verlies ik mijn geduld omdat mijn uitspraak niet klopt. Maar ik doe het rustig, en herhaal per week wat ik al geleerd heb. En wat ik vaak doe, ik bid met de Sora's die ik niet goed beheers.

    Hoe leer jij per keer? Ik doe dat per bladzijde. Maar misschien is dit niet goed. Ik ben benieuwd hoe zusters het doen.
    Ameen!!



    Graag gedaan zuster. Allaahoema baarek, goed van jou. Ik had er als kind al zoveel moeite mee om surah al Bayyinah goed te memoriseren. Met al Layl en Alfadjr weer niet. Zo zie je soubhana Allaah dat iedere persoon zijn kwaliteiten en zwakheden heeft wat het memoriseren betreft en al het succes is afkomstig van Allaah en niet van de inspanningen die wij als simpele zielen verrichten.

    Wat goed dat jij de mogelijkheid hebt gehad om een maand intensief les hebt gehad. moge Allaah jou en jouw docent rijkelijk belonen voor jullie inzet Allaahoema Ameen. Goed van je broer dat hij jou hierbij ondersteunt Allaahoema baarek, moge Allaah jullie beiden rijkelijk belonen, Ameen.

    Ik begrijp heel goed wat je bedoeld lieve zuster, ik heb het ook heel zwaar gehad in het begin. Niet zozeer het onthouden, maar mijn uitspraak. Mijn lerares zei eens tegen mij dat mijn uitspraak lijkt op een Europese, m.a.w. ze hoort dat mijn moedertaal het Nederlands is want dat is de taal waar ik bekend mee ben (spreek ook wel gewoon Berbers alhamdulilah, maar je begrijpt vast wat ik bedoel) Ik moest mezelf echt dwingen om geduld te hebben en Allaah te vragen om hulp, standvastigheid en volharding. Het helpt inderdaad ook om te bidden met de soera die jij op dat moment aan het memoriseren bent.

    Ik begon met het leren van een bladzijde per week. De juf heeft mij toen geadviseerd om een halve bladzijde te leren ivm met mijn uitspraak, na verloop van tijd ben ik weer begonnen met een bladzijde per week, Ik doe er soms twee weken over, eerst reciteer ik uit de mushaf en de juf vinkt mijn fouten aan. De week daarop ga ik het memoriseren (veel ken ik nog van vroeger, dat zit nog in mijn lange termijn geheugen alhamdulilah) en de focussen op de fouten die ik daarvoor heb gemaakt. Onze klas heeft best veel leerlingen, wat inhoudt dat de juf ons individueel niet heel erg veel aandacht kan schenken. Ik heb djuzz 3ama nu afgerond, maar naar mijn gevoel niet goed genoeg dus begin ik weer opnieuw bij surah an Nabaa in sha Allaah.

    Wat ook handig is, voor mezelf dan is een Qoraan dagboek bij houden. Je kunt een simpel blocknote met harde kaft kopen die je kunt versieren (ja was vroeger nogal creatief : P ) met bijv een mooie islamitische kaart of iets dergelijks. Ik schrijf de surah op die ik moet memoriseren, vervolgens de Nederlandse vertaling erbij. Ik gebruik post it blaadjes waar ik aangeef hoe vaak ik de surah heb herhaald (dat doe ik 20 x) Ik schrijf ook tajweed stof in mijn dagboek om mijn geheugen op te frissen, of ahadith of zaken die betrekking hebben op de Qoraan. Zo ben je ook actief bezig als het ware.

    Het idee voor een Qoraan dagboek is ontstaan door een zuster die mij een keer een link stuurde via whatsapp.
    (https://www.soundvision.com/article/...d-how-to-do-it)

    Kortom lieve zuster, niet opgeven, gewoon door blijven gaan het is vallen en opstaan. Maar er is niets mooier dan bezig te mogen zijn met de Qoraan, jezelf erin verdiepen, te lezen, overpeinzen, memoriseren, tafseer te volgen voor een beter begrip. Het is Licht en Leiding en het zal ons leven verrijken in deze wereld en in het hiernamaals met de Wil van Allaah.

    Islaam – It just makes…. sense!



  15. #75
    MVC Lid

    Reacties
    343
    25-02-2017

    Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie


    @ adviserend. Dat zou indd wel fijn zijn als er meer leerzame reacties worden geplaatst door wellicht broeders en zusters die de gehele Qoraan of een groot deel hiervan hebben gememoriseerd.

    Moge Allaah ons allen leiden en de weg met de Qoraan in ons leven en daden vergemakkelijken, Allaahoema Ameen.

    7ayaakoem Allaah,

    Wa Salaam.[/I]
    Insha''allah neem ik afentoe een kijkje hier om te kijken of ik wat waarde kan toevoegen.

    Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    [I]

    Ik heb djuzz 3ama nu afgerond, maar naar mijn gevoel niet goed genoeg dus begin ik weer opnieuw bij surah an Nabaa in sha Allaah.
    Ik adviseer je niet te stoppen met het leren van nieuwe surats, ook al is het maar 3 ayats of minder per dag/week. Het beste is hetgeen wat je al hebt blijven herhalen/verbeteren en daarnaast wat nieuws leren ook al is het een ayat als je er niet genoeg tijd voor hebt. Dit versterkt je memorisatie en verhoogt je motivatie om door te gaan inshaállah en houdt je als het ware in ''conditie'' mbt tot het memoriseren.