+ Reageer
Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 6 7 8
106 tot 116 van 116
    Dienares van Allah

Reacties
    6.298
    16-12-2003

Citaat Geplaatst door Taktubu Bekijk reactie
    Salaam Alaikoem lieve zuster.

Mijn Engels is slecht zuster. Arabisch taal ben ik sterker.
    Maar memoriseer jij zacht? Ik doe altijd heel hard, en ben ook bang om iedereen wakker te maken. Dat speelt bij mij ook een rol. Ik geloof ook dat je in die rust goed kan memoriseren.

Hoe ga ik dat nu aanpakken?
    Wa aleykoem assalaam lieve oeght,

Allaahoema baarek dat jou Arabisch sterker is. Mijn laptop is momenteel stuk, ik zal het globaal voor je vertalen als hij is gemaakt in sha Allaah.

Ik heb een nogal zachte stem als ik reciteer, heeft ook met schaamte te maken als ik moet reciteren in de klas. Ik heb nu echter geleerd om met een luide stem te reciteren, dan articuleer ik ook beter en kan op deze manier de letters beter hun recht geven.

Misschien kun je proberen iets zachter te reciteren opdat je verder niemand wakker maakt? Het doet mij denken aan vroeger als klein kind dan hoorde ik mijn vader altijd Qoraan reciteren tijdens salaat al fajr, ik vondt dat altijd zo mooi en het was door zijn recitatie dat ik onbewust als kind heel veel heb geleerd alvorens ik naar de moskee ging voor Qoraan les. Moge Allaah onze ouders belonen voor hun inspanningen, Ameen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Islaam – It just makes…. sense!

MVC Lid

Reacties
    283
    25-02-2017

Citaat Geplaatst door AmmatoelAziz Bekijk reactie
    De gelijkenis van de gelovige die de Koran reciteert

“De gelijkenis van de gelovige die de Qoran reciteert en zich ernaar gedraagt is als een muskuscitroen, het smaakt en ruikt lekker. En de gelijkenis van een gelovige die de Qoran niet reciteert maar zich ernaar gedraagt, is als een dadel,het smaakt goed, maar is geurloos. En de gelijkenis van een hypocriet die de Qoran reciteert, is als basilicum, het ruikt lekker, maar smaakt bitter en de gelijkenis van een hypocriet die de Qoran niet reciteert is als een kolokwint, het smaakt bitter en ruikt vies.”

Deze hadith is van de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Abu Musa al-Ashari (moge Allah tevreden met hem zijn). Het staat vermeld in Sahih Bukharie.

djezekillahu gayran deze hadith heb ik niet eerder gehoord.

Dienares van Allah

Reacties
    6.298
    16-12-2003

Wa khayren djazaak!

Verbannen

Reacties
    425
    01-11-2016

Wa aleykoem assalaam lieve oeght,

Allaahoema baarek dat jou Arabisch sterker is. Mijn laptop is momenteel stuk, ik zal het globaal voor je vertalen als hij is gemaakt in sha Allaah.

Ik heb een nogal zachte stem als ik reciteer, heeft ook met schaamte te maken als ik moet reciteren in de klas. Ik heb nu echter geleerd om met een luide stem te reciteren, dan articuleer ik ook beter en kan op deze manier de letters beter hun recht geven.

Misschien kun je proberen iets zachter te reciteren opdat je verder niemand wakker maakt? Het doet mij denken aan vroeger als klein kind dan hoorde ik mijn vader altijd Qoraan reciteren tijdens salaat al fajr, ik vondt dat altijd zo mooi en het was door zijn recitatie dat ik onbewust als kind heel veel heb geleerd alvorens ik naar de moskee ging voor Qoraan les. Moge Allaah onze ouders belonen voor hun inspanningen, Ameen.

Wa alaikoem asalaam, door hard te reciteren is mijn articulatie ook beter. Met zacht leer ik niet zo goed. Maar ik ga het wel proberen inscha Allah.

Wat een geweldige vader heb jij. Ameen. Onze ouders zijn onze voorbeelden Alhamdo li Allah.

Ik heb bijna sora Al Mulk gememoriseerd. De laatste 5 alinea's dan ben ik klaar! Ik moest dat even kwijt haha

Verbannen

Reacties
    425
    01-11-2016

De gelijkenis van de gelovige die de Koran reciteert

“De gelijkenis van de gelovige die de Qoran reciteert en zich ernaar gedraagt is als een muskuscitroen, het smaakt en ruikt lekker. En de gelijkenis van een gelovige die de Qoran niet reciteert maar zich ernaar gedraagt, is als een dadel,het smaakt goed, maar is geurloos. En de gelijkenis van een hypocriet die de Qoran reciteert, is als basilicum, het ruikt lekker, maar smaakt bitter en de gelijkenis van een hypocriet die de Qoran niet reciteert is als een kolokwint, het smaakt bitter en ruikt vies.”

Deze hadith is van de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Abu Musa al-Ashari (moge Allah tevreden met hem zijn). Het staat vermeld in Sahih Bukharie.

Subha Allah

Dienares van Allah

Reacties
    6.298
    16-12-2003

Citaat Geplaatst door Zelf Bekijk reactie
    Wa alaikoem asalaam, door hard te reciteren is mijn articulatie ook beter. Met zacht leer ik niet zo goed. Maar ik ga het wel proberen inscha Allah.

Wat een geweldige vader heb jij. Ameen. Onze ouders zijn onze voorbeelden Alhamdo li Allah.

Ik heb bijna sora Al Mulk gememoriseerd. De laatste 5 alinea's dan ben ik klaar! Ik moest dat even kwijt haha
    Assalaamoealeykoem lief zusje in de Islaam,

Dat klopt indd. Enkele handvaten die ik tijdens de lessen heb meegekregen zijn oa.

- luider reciteren
    _ rechtop zitten, dan kun je de letters beter uitspreken. Dit is ook heel goed als je last hebt van kortademigheid (dit vind ik nog steeds moeilijk) bij het reciteren van lange verzen, waarin veel verleningen in voorkomen. Hier moet je heel veel op oefenen om dit goed onder de knie te krijgen.
    _ indien je alleen hifd lessen volgt, is het belangrijk om ook de tajweed stof die je hebt geleerd te herhalen, anders vergeet je ook het een en ander.

Wa Allaahoe ahlem.

Alhamdulilah na de leiding van Allaah hebben onze ouders oms zeker de islaam meegegeven binnen hun vermogen. Mijn vader was en is daar altijd een groot voorbeeld in geweest. Mijn moeder is meer de eerste leerschool wat adhaab en kuisheid betreft geweest, moge Allaah onze ouders belonen met djannatoel firdaws ameen.

Heel goed van je! Moge Allaah het voor jou vergemakkelijken ameen.

Enkele ahadith m.b.t surah al Mulk (ben je vast bekend mee)

De Profeet (vrede zij met hem) Heeft gezegd: ''Surah Al-Mulk is een bescherming tegen de bestraffing van het graf'' [Overgeleverd door Hakim 2/498 & Nasai zie ook Sahihul Jamiea 1/680]

Het is overgeleverd van Anas Dat De Profeet (vrede zij met hem) Heeft gezegd: ''Er is een surah in de Koran met 30 verzen, Het zal hem verdedigen die hem reciteert totdat hij hem in het paradijs zal plaatsen ''(Surah Al-Mulk) [Overgeleverd door Fath al Qadir 5/257, Sahihul Jamiea 1/680, Tabrani in Al-Awsat & Ibn Mardawaith]

Het is overgeleverd van Abu Hurayrah Dat de Profeet (vrede zij met hem) zij: ''Er is een surah in de Koran met 30 verzen, welke voorspraak heeft gedaan voor zijn recitator tot dat hij vergeven was''. [Overgeleverd door al-Tirmidhi, 2891, Ahmad, 7634, Abu Dawood, 1400, Ibn Maajah, 3786. Deze Hadith was Hasan (goed) verklaard door imaam Tirmidzie en bij Albaanie in Saheeh al-Tirmidhi, 3/6.]

Het is overgeleverd van Jabir dat de Profeet (vrede zij met hem) nooit naar bed zou gaan zonder eerst Alif-laam-meem tanzeel [al-Sajdah] Tabaarak alladhi bi yadihi'l-mulk [al-Mulk] te hebben gereciteerd. [Overgeleverd door Ahmad 14249, Tirmidhi 2892, Darami. Albaanie heeft in Saheeh al-Tirmidhi (3/6) gezegd dat het Saheeh Hadith is]

Verbannen

Reacties
    425
    01-11-2016

Wa alaikoem asalaam.

Baraka allahoe feeki voor het vertalen. Nu is mijn liefde nog meer vergoot voor het memoriseren van de Quraan. Overal zit wijsheid in de Quran. Moge Allah het ons doen begrijpen. Vandaag Sora Almulk volledig gememoriseerd. Maar alsnog maak ik paar fouten. Ik val dan in herhaling met verschillende Ayat. Is het dan de bedoeling dat ik bij deze sora moet blijven of mag ik beginnen bij sora Alqalam?

Je hebt gelijk over de kortademigheid. Dat moet ik ook hard trainen. Ik faal daar vaak in.
    Nog meer tips zijn echt welkom!

Prachtige eigenschappen hebben jouw ouders!

Mijn lerares zei, dat je elke dag de andere sora's die je geleerd hebt moet herhalen. Ik heb dat wel afgebouwd naar 2 keer per week. Merk wel dat ik nog steeds kleine foutjes maak. Dus blij ik oefenen!

Moge Allah ons helpen Ameen.

MVC Lid

Reacties
    283
    25-02-2017

een uitspraak van de sahabi ibn abbaas radiyallahu 3anhoema mbt tot kennis opdoen!

'' het opdoen van kennis voor een uur (periode) is geliefder bij mij dan de hele nacht in gebed te staan ''

bron: [ الآداب الشرعية- شمس الدين أبي عبد الله محمد ابن مفلح ]

Verbannen

Reacties
    425
    01-11-2016

Citaat Geplaatst door adviserend Bekijk reactie
    een uitspraak van de sahabi ibn abbaas radiyallahu 3anhoema mbt tot kennis opdoen!

'' het opdoen van kennis voor een uur(periode) is geliefder bij mij dan de hele nacht in gebed te staan ''
    Qijamoe layl is toch belangrijk, en juist nog moeilijker. Of begrijp ik het verkeerd?

MVC Lid

Reacties
    283
    25-02-2017

Citaat Geplaatst door Zelf Bekijk reactie
    Qijamoe layl is toch belangrijk, en juist nog moeilijker. Of begrijp ik het verkeerd?
    qiyaam allayl is inderdaad zeer goed om te doen, maar kennis opdoen is nog belangrijker dan niet-verplichte aanbidding hoe moeilijk het ook is. Hij wilt hier niet mee aangeven dat qiyaam layl niet belangrijk is maar hij wil juist aangeven dat kennis opdoen nog belangrijker is. Dit komt ook tot uiting in een uitspraak van de profeet :

''De verdiensten en gunsten van kennis is beter dan de verdiensten en gunsten van aanbidding''

overgeleverd door alhaakim (93/1)en addaylami (4343) en alalbaani heeft hem sahih verklaard in sahih atargieb (65)

De geleerden zeggen daarom dat kennis opdoen beter is dan de vrijwillige aanbiddingen (zoals extra gebeden)

[is het zo duidelijk of is er nog iets dat niet helemaal duidelijk is?]

Verbannen

Reacties
    425
    01-11-2016

Citaat Geplaatst door adviserend Bekijk reactie
    qiyaam allayl is inderdaad zeer goed om te doen, maar kennis opdoen is nog belangrijker dan niet-verplichte aanbidding hoe moeilijk het ook is. Hij wilt hier niet mee aangeven dat qiyaam layl niet belangrijk is maar hij wil juist aangeven dat kennis opdoen nog belangrijker is. Dit komt ook tot uiting in een uitspraak van de profeet :

''De verdiensten en gunsten van kennis is beter dan de verdiensten en gunsten van aanbidding''

overgeleverd door alhaakim (93/1)en addaylami (4343) en alalbaani heeft hem sahih verklaard in sahih atargieb (65)

De geleerden zeggen daarom dat kennis opdoen beter is dan de vrijwillige aanbiddingen (zoals extra gebeden)

[is het zo duidelijk of is er nog iets dat niet helemaal duidelijk is?]
    Duidelijk. En het lijkt mij ook logisch. Kennis is verplicht en het andere is aanbevolen.

Bedankt