1. #31
    MVC Lid

    Reacties
    43
    24-07-2014

    Ziet er goed uit meid, ik blijf je volgen. Komt er een inhoudsopgave? Bedankt voor het delen van je recepten.
    Elke druppel is een zegen van Allah

  2. #32
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    14. Loempia msemmen






    Vis vulling voor loempia msemmen.


    Loempia vellen ontdooid
    Mihoen
    1 paprika
    1 prei
    Klein bosje koriander
    Surimi
    Zeevruchten mix of alleen garnalen kan ook.
    Visfilet
    Halve vis bouillonblokje
    Kruiden: zout, peper, paprikapoeder, kurkuma, gember, cayennepeper en viskruiden. 1 theelepeltje van alles ong.
    1 teentje geraspte knoflook


    Doe in de koekenpan een klein scheutje olie en bak hierin de prei die je in ringetjes hebt gesneden. Rasp hier meteen het teentje knoflook erbij. Voeg vervolgens de paprika in blokjes aan toe en de fijn gesneden koriander. Doe hier de halve vis bouillonblokje bij en kruid alles met de bovenstaande kruiden.

    Bak nu steeds alle soorten vis apart in een pan behalve de surimi. Die snijd je in stukjes en voeg je als laatst bij de vulling. Doe hier steeds een beetje viskruiden bij de vis die je bakt.

    Mihoen maak je alvast klaar. In een teiltje met kokend water en daarna knippen in kleine stukjes.
    Voeg dan alles bij elkaar dus de groenten, vis en mihoen. Roer alles door elkaar.

    Het vouwen.

    Het beslag:



    - 1 eitje
    - 1 kleine marokkaanse glas melk
    - 1 eetlepel zonnebloemolie
    - snufje zout

    Laat de loempia vellen ontdooien.
    Neem een kom en mix hierin een mengsel van de eieren, zout, melk en olie.


    Neem dan 1 loempia vel en besmeer die aan beide kanten met het mengsel.
    Neem dan een lepel van de vulling en leg dat in het midden.

    Pak de rechterkant van het vel en leg die over de vulling, dan pak je de ander kant en zet die weer over de rechterkant je hebt nu eenlange rechte flap. Pak de bovenkant en zet die recht over de vulling heen.
    Je hebt aan de onderkant nu 1 flapje over. Draai het geheel om en pak het flapje op en zet die weer boven de vulling. Nu heb je een vierkantje.

    Werk zo alles af en bak ze daarna in een droge koekenpan (dus geen olie gebruiken) aan beide kanten mooi bruin.
    Happiness is an inside job


  3. #33
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    15. Kumpir (gevulde aardappel)





    Kumpir:
    • 1 grote aardappel
    • geraspte kaas
    • Een klein plakje roomboter
    • 1 theelepel zout
    • snufje nootmuskaat

    Vulling
    • Worst (ik heb het weggelaten vind het niet lekker)
    • Augurk
    • Doperwten
    • Maïskorrels
    • Olijven zonder pit
    • Saus, zoals Ketchup/sambal
    • Mayonaise

    Bereiding van Kumpir:
    • Was de aardappel goed en dep het droog. Prik wat gaatjes in de aardappel voordat je het poft. Plaats de aardappel in een voorverwarmde oven op 220 graden voor 60 minuten. Snijd vervolgens de augurken en olijven in stukjes en lig dit naast de kaas. Spoel de maïskorrels en leg dit ook op een bord. Kook de doperwten wat voor in een pannetje met water en laat deze vervolgens drogen. Neem een bakje en voeg hier ongeveer 1 eetlepel mayonaise aan toe. Voeg vervolgens de doperwten hieraan toe en roer het geheel door elkaar. (De doperwten voeg je toe aan de mayonaise zodat de erwten straks niet van de aardappel afrollen). Snijd de worst in kleine stukjes en leg ze in een ingevette koekenpan op middelhoog vuur. Wanneer de stukjes worst gaar zijn, kun je ze laten afkoelen in de pan.

    • Neem de aardappel na die 60 minuten uit de oven. Het handigste is om een klein diep vierkant bakje te pakken waar de aardappel precies in past. Dit voorkomt dat je veel knoeit tijdens het vullen van de aardappel. Maak een snee aan de bovenzijde van de aardappel. Maak de snee zo diep dat de aardappel nog net niet uit elkaar valt. Trek een beetje aan de zijkanten zodat je makkelijker bij de binnenkant kunt komen.

    Begin de binnenkant van de aardappel te pureren met een vork. Pas wel op, want de binnenkant kan heet zijn. Zorg ervoor dat je veel van de binnenkant meeneemt tijdens het pureren. Voeg na het pureren een theelepeltje zout, snufje nootmuskaat toe en een schijfje boter: Pureer nu verder, je zult merken dat de boter zal smelten en de binnenkant van de aardappel heel zacht wordt. Vervolgens voeg je de geraspte kaas toe. Dit zal ook smelten en de binnenkant van de aardappel laten plakken. Smeer de doperwten met mayonaise over de aardappelvulling heen: Vervolgens plaats je de maïskorrels, stukjes augurk, olijven en stukjes worst erop. Lekker met ketchup erover en sambal als je van pittig houdt.
    Happiness is an inside job


  4. #34
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    16. Appelkruimeltaart






    De ingrediënten die je nodig hebt voor de vulling:
    - 6 appels, Elstar bijv of Goudreinette
    - 100 gram suiker
    - 2 theelepels kaneel

    De ingrediënten die je nodig hebt voor het deeg:
    - 250 gram ongezouten boter
    - 500 gram bloem
    - 200 gram suiker
    - 1 ei
    - 1 theelepel vanille extract
    - 1 theelepel bakpoeder
    - Mespuntje zout

    1. De eerste stap is om de appelvulling te maken. Schil de appels en verwijder het klokhuis. Snijd de appel vervolgens in blokjes..De kaneel voeg je toe aan de suiker en dit meng je goed met de blokjes appel.

    2. Verwarm je oven voor op 175ºC en mix de boter tot dat deze zacht is. Vervolgens voeg je de suiker, vanillesuiker, het ei en een mespuntje zout toe en dit mix je goed door elkaar. Voeg daarna de (gezeefde) bloem met de bakpoeder toe en mix dit met je handen tot een kruimige massa. Ga niet te lang met je handen het deeg mixen want dan wordt het te warm en is het niet meer kruimig.

    3. Vet de springvorm in met (vloeibare) boter en bestrooi deze met bloem. Doe dan de helft van je kruimeldeeg in de springvorm en druk dit met een lepel of je handen goed aan tegen de bodem en tegen de randen.

    4. Leg vervolgens de met suiker en kaneel gemengde appels in de beklede springvorm en zorg dat ze gelijk verspreid zijn. Vervolgens verdeel je een laagje kruimeldeeg over de appels en dit druk je zachtjes aan met je handen. Dan verspreid je het overige deel van het kruimeldeeg over de appels voor de kruimelige textuur. Als ik het deeg te hoog tegen de randen zit, druk ik dat een beetje naar beneden zodat je een mooie rand van de taart krijgt.

    5. De bakvorm kan vervolgens in de oven op 170°C voor ongeveer 60-70 minuten. Haal de kruimeltaart er ong na een uur uit de springvorm. Strooi er bovenop wat poedersuiker.
    Happiness is an inside job


  5. #35
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    17. Mini cheesecakejes






    Ingredënten voor 12 stuks


    300 g roomkaas ( monchou )
    75 g suiker
    2 vanillesuikerzakjes
    2 eieren
    100 g biscuitjes
    50 g gesmolten boter
    2 a 3 eetlepels melk

    Blik kersen vlaaivulling

    Bekleed een muffinvorm met papieren vormpjes je kunt ook gewoon zoals ik vormpjes gebruiken dan hoef je er geen papierttjes in te doen, zet deze apart. Maal de biscuitjes fijn en voeg de boter en 1 vanillesuikerzakje eraan toe. Voeg dan eerst 2 eetlepels melk toe. Als je er een bal van kan maken, dan zijn die 2 eetlepels genoeg, anders voeg je de derde lepel melk eraan toe. Doe dan in elk vormpje een balletje. Plet dan elk balletje met de achterkant van een lepel in de vorm.

    Mix de roomkaas, 1 vanillesuikerzakje , eieren en suiker in een kom. Giet dit beslag over elk koekbodempje.
    Bak de cheesecakejes in een voorverwarmde oven op 185 C in ongeveer 15-20 min.
    Laat ze een nacht rusten in de koelkast. Schep alvorens te serveren op elk cheesecakeje een eetlepel vlaaivulling.
    Happiness is an inside job


  6. #36
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    18. Eierkoek met fruit en creme fraiche.



    Wat heb je nodig:

    Eierkoeken
    Optimel
    kokos
    creme fraice
    fruit + satestokje

    Doe de creme fraiche tussen 2 eierkoeken en plak ze tegen elkaar aan. Dep ze dan in optimel. Smaak is naar keus. Rol ze daarna meteen door de kokos.
    Leg het in de koelkast en voor het serveren even snijden in vieren en doe er dan wat fruit op, met behulp van een satestokje
    Happiness is an inside job


  7. #37
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Sherezade_ Bekijk reactie
    Up! Leuk meid dat je een topic hebt geopend. Ken je me nog ? van topic van coco geloof ik? Maar die heeft het verwijderd.
    Waarom plaats je niet gelijk recept erbij!

    Ja ik ken je zeker nog. Alles goed? Ja helaas is die verwijderd.
    Ik zal ze er meteen bij zetten de recepten die ik meteen heb.
    Happiness is an inside job


  8. #38
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    18. Gehaktspiesjes met aardappelpartjes en sajoer sperzieboontjes






    Gehakt
    Kruiden: zout, peper, gember, paprikapoeder, komijn en kurkuma.
    Zonnebloemolie
    Fijn gesneden koriander.

    Het gehakt kruid je met de bovenstaande kruiden en daarbij doe je de fijn gesneden koriander en als laatst een eetlepel olie. Meng alles met elkaar. Maak er balletjes van en rijg dit aan een sate stokje. Dan kan het de grill op.

    Aardappelpartjes:

    1 kilo aardappelen, in vieren gesneden
    2 eetlepels olijfolie
    Zout
    Peper
    1 volle theelepel rozemarijn

    Verwarm de oven voor op 250 C.
    Leg de aardappelen op een grote bakplaat en schep de olie, het zout, de peper en de rozemarijn erdoor zodat de aardappelen er aan alle kanten mee bedekt zijn. Spreid de aardappelen uit in een enkele laag.
    Bak 20 minuten in de voorverwarmde oven en roer ze af en toe even door. Dien direct op.


    Sajoer boontjes:

    Verwijder de uiteinde van de verse sperzieboontjes en snijd ze in tweeën. Kook ze voor ong 5 min voor in een pan met water. Laat ze daarna uitlekken en wok ze daarna in een wokpan. Ik heb hierbij de Boemboe sajoer boontjes kuipje toegevoegd van Conimex. Op de achterkant van dat kuipje staat ook de bereidingswijze.
    Happiness is an inside job


  9. #39
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    19. Home made hamburgers






    Kipgehakt of rundergehakt.
    Kipkruiden of gehaktkruiden van verstegen, zout, peper, cheyennepoeder en paprikapoeder..
    Scheutje zonnebloemolie
    1 geklutste ei
    paneermeel
    Gestampte cornflakes. (hoeft niet)
    Cheddarkaas
    Broodjes
    Augurken, komkommer, sla, tomaat. Je kan er van alles opdoen.

    Je doet de kruiden bij het gehakt met een scheutje zonnebloemolie. Dit meng je samen goed. Dan maak je platte grote burgers van.
    Doe in een kom het geklutste eitje en in een ander kom de paneermeel samen met de gestampte cornflakes. Dan haal de je burgers eerst door het ei dan door de paneermeel. Nou kan je ze rustig gaan grillen of op de bbq gooien. Bakken in een klein laagje olie kan ook.
    Nadat ze bijna gaar zijn en je ze niet meer hoeft om te draaien, leg je een plakje cheddarkaas op de burger en laat je het smelten.
    Broodjes open maken en de burger erin. Even kort onder de gril zetten zodat broodje lekker krokant wordt. Als laatst de salade toevoegen aan de broodjes..
    Happiness is an inside job


  10. #40
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    20. Donuts







    Ingrediënten;

    3 eieren
    3 eetlepels boter (Ik heb gewoon Becel gebruikt).
    2 vanillesuiker
    1 blokje gist OF anderhalve lepel gist
    1 theelepel zout
    1 theelepel suiker
    300 ml lauwe melk
    1 kg (ong.) bloem.

    Doe de eieren , boter,vanille suiker, gist en lauwe melk meng alles dan met je handen. Voeg er dan steeds een beetje bloem bij. Het moet een soepele deeg zijn net als brood of zelf iets soepeler, let er wel op niet kneden zoals je brood kneed. Laat dit dan vervolgens 30 tot 45min rusten.. Omdat het zo koud is, heb ik oven voor verwarmd op ong. 30graden en na 10min uitgezet en daar mijn deeg ingezet..

    Strooi beetje meel op je aanrecht en rol je deeg uit, ong. 1cm dikte (heb een theeglas gebruikt voor de rondjes. Voor de kleine rondjes heb ik een dopje van fles drinken gebruikt).
    Ik heb alle donuts op een dienblad/gril van oven gezet zodat ik ze terug in de oven kan schuiven, aangezien de oven nog warm is.. Laat het dan weer 30min rusten..

    Bak je donuts vervolgens in olie, niet al te hoog je vuur zetten anders worden je donuts niet gaar van binnen..
    Ik heb mijn donuts versierd met poedersuiker en chocolade. Laat je donuts eerst afkoelen bestrooi ze dan met poedersuiker en laat chocolade smelten in de magnetron of breek je chocolade in een kommetje en zet dit kommetje in een pannetje met water op laag vuur.. Met de achterkant van de lepel in je kommetje roeren en dan je donuts versieren.
    Happiness is an inside job


  11. #41
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    21 Borek gevuld met spinazie en feta kaas.






    Burek roosjes met feta en spinazie.

    Benodigheden:


    Halve pak loempiavellen
    1 ei
    halve glas (glas met oortje) zonnebloemolie
    halve glas yoghurt
    half zakje bakpoeder

    Vulling:
    Feta kaas in blik bij turk
    geraspte kaas
    Verse panklare spinazie
    peper
    Sesamzaadjes

    Bereidingswijze :

    Laat de loempiavellen ontdooien.
    Meng in een kom de eieren, olie, yoghurt, bakpoeder en roer dit goed met een garde. Laat dit even staan en nukan je alvast de spinazie en feta klaar maken.

    Snij de spinazie fijn en snij de feta in kleine blokjes.
    Meng de spinazie met de feta en voeg hier wat peper aan toe.
    Neem een loempiavel en besmeer 'm met het beslag.
    Leg de vulling aan jou kant en verkruimel hier nog wat geraspte kaas over de vulling. Rol de vel op en draai hetdan in een slakkenhuis vorm. (net als M7encha)
    Oven voorverwarmen op 200 graden en strooi er wat sesamzaadjes op.
    Bakken tot ze gaar en goudbruin zijn.
    Happiness is an inside job


  12. #42
    Alhamdoelillaah

    Reacties
    1.029
    07-10-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door meisjes- Bekijk reactie
    Dankjewel

    Je moet ze vaker maken en steeds mooi strak trekken tot een mooie driehoek. Gebruik altijd zelf filodeeg maar loempiadeeg is wel makkelijker vouwen.


    Heb ik toevoegd meid.


    Dankjewe
    thank you!!

  13. #43
    Happily married ❤

    Reacties
    1.156
    08-03-2009

    Citaat Geplaatst door meisjes- Bekijk reactie
    Ja ik ken je zeker nog. Alles goed? Ja helaas is die verwijderd.
    Ik zal ze er meteen bij zetten de recepten die ik meteen heb.
    Haha, alhamdulilah. Met jou? Ok topper!






  14. #44
    MVC Lid

    Reacties
    1.562
    14-12-2012

    Meisjes en koken? Dacht dat je meer goed in winkelen was.....haha, ik ga je volgen ben nu al fan kus

  15. #45
    MVC Premium

    Reacties
    57.131
    14-07-2013

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door alima Bekijk reactie
    thank you!!
    Aub
    Citaat Geplaatst door Tortelduifjes Bekijk reactie
    Wauw, tbarkAllah . Het zal vast allemaal net zo heerlijk smaken als dat er er uit ziet.

    Ik trouw over een paar maandjes en kan echt niet uit de voeten in de keuken. Ik vind het niet leuk om te doen en dat is het grootste probleem. Als ik iets uitprobeer mislukt het ook nog eens 9 van de 10 keer dus dat werkt ook niet bepaald motiverd .
    Dankje
    Allah iekemel belghair, koken kan je echt leren. Komt echt goed haha. Maak je maar geen zorgen.
    Happiness is an inside job