1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    3
    20-03-2014

    gemengd kind over de grens

    Allen,
    ik heb een vraag. Ik ben marokaan, geboren in NL en getrouwd met een nederlandse vrouw. We hebben een zoontje. Deze heeft een marokaanse voornaam, maar de achternaam van de moeder. (geven en nemen) Ook is hij niet aangegeven bij het marokaanse consulaat.
    Nu wil ik in juni op vakantie naar Marokko. De vraag is of ik hier geen problemen krijg bij de grens?
    Bedankt...

  2. #2
    Live, Laugh, Love♡

    Reacties
    21.829
    01-07-2013

    Nee geen problemen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk Pro

    It's not how big the house is, it's how happy the home is...


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    40
    27-05-2010

    hij mag niet de achternaam van zijn moeder dragen tenzij jullie niet getrouwd waren op het moment van de gemeenschap dan is het een andere verhaal

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3
    20-03-2014

    Getrouwd voor de Nederlandse wet, voordat ze zwanger raakte

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3
    20-03-2014

    En wat anders, stel dat ik mijn kind ook bij het marokaans consulaat aangeef. Dat moet dan blijkbaar met mijn achternaam? Dan heeft m'n zoon straks een Nederlandse pas met een naam en een marokaanse met een andere naam??

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    142
    20-08-2010

    Is het nu zo moeilijk om naar de gemeente te gaan en deze vraag aan hun te vragen. Zij weten het antwoord.


    Reizen met kinderen

    Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is of het gezag heeft. Voor een alleen reizende ouder met een andere achternaam dan het kind kan dit problemen geven bij de douane. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van de Marechaussee.

    Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis:
    •een toestemmingsformulier (via de website van de Marechaussee)
    •kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    •recent internationaal uittreksel BRP van het kind, mét oudergegevens

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    142
    20-08-2010

    Marechaussees bij documentcontrole.


    Reizen met kinderen


    Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben. Zij worden niet meer bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebber. Bestaande bijschrijvingen zijn niet meer geldig.

    Andere achternaam

    Vaders en moeders hebben soms een andere achternaam dan hun kinderen. Zij hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

    Bij een reis binnen het Schengengebied is er geen persoonscontrole. Naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met 1 volwassene reist. Mogelijk is er dan sprake van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag.

    Eigen paspoort kinderen

    Sinds 26 juni 2012 moet iedereen een eigen reisdocument hebben. Kinderen kunnen niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouders of gezaghebber. Bestaande bijschrijvingen zijn niet meer geldig.

    Noodpaspoort kinderen

    De Koninklijke Marechaussee verstrekt alleen in uitzonderlijke gevallen een noodpaspoort. Bijvoorbeeld wanneer een burger niet in staat was om op tijd een paspoort of identiteitskaart te verkrijgen.

    De Koninklijke Marechaussee verstrekt daarom geen noodpaspoorten aan kinderen die nog bijgeschreven staan in het paspoort van hun ouders. Een uitzondering kan worden gemaakt om humanitaire redenen. Bijvoorbeeld voor een medische behandeling of voor het bijwonen van een begrafenis van een familielid.

    Kinderen bij de controlepost van de marechaussee.

    Verklaring ouderlijk gezag

    Ouders/begeleiders hoeven niet standaard een verklaring bij zich te hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt. Of een verklaring waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Dit kan wel voor een vlottere grenspassage zorgen. Daarom adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:
    verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder. Dit kan ook in het Engels;
    recent uittreksel gezagsregister;
    recent uittreksel GBA van het kind;
    kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;
    eventueel uitspraak over gezag en omgang;
    eventueel het ouderschapsplan;
    eventueel geboorteakte;
    eventueel kopie van retourticket van het kind.

    Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole.

    Centrum Internationale Kinderontvoering

    De marechaussee werkt samen met het Centrum Internationale Kinderontvoering (CIKO). Zij bestrijden het onwettig onttrekken van kinderen aan het ouderlijk gezag. Twijfelt u over de terugkeer van uw kind na de vakantie, neem dan voor u toestemming voor de vakantie geeft contact op met het CIKO