1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    187
    05-11-2004

    waarom hoofddoeken een issue zijn

    Vroeger mocht ik op school nooit een petje op tijdens de les. Als ik manager ben bij Ahold kan ik niet niet rondlopen met een spijkerbroek met gaten. Als een vrouw soliciteert kan ze beter een mantelpakje aantrekken, dan een doorschijn-broekje. Een kassa-dame met een anti-kapitalim-button is niet wenselijk. Kauwgom kauwen tijdens het werk is vaak ook niet wenselijk.

    De hoofddoek gooit bestaande normen op de schop. Er moet duidelijkheid komen. Bestaande geaccepteerde normen komen plotseling onder vuur te liggen omdat bepaalde vrouwen een hoofddoek moeten dragen. Onze samenleving heeft daar geen gevestigde normen over, en dus moet opeens de rechter eraan te pas komen. Vinden jullie het gek dat dit een dillemma oplevert voor veel mensen en een discussie voor de samenleving?
    En zo zijn er vast meer dingen. Als een werknemer zegt: dit wil ik niet. Dan is dat nooit een probleem. Maar plotseling zijn er de hoofddoeken, en plotseling wordt het een kwestie van geloofsvrijheid.

    De hoofddoek-discussie gaat niet alleen over de hoofddoek, en al helemaal niet over de islam. Het gaat over gevestigde kledingvoorschrift-normen (en vooral niet-gevestigde normen).
    Citaat Geplaatst door Carolus
    Hou je jodenhaat maar voor je.
    Citaat Geplaatst door roebla
    Hou jij je jodenliefde voor je
    treurig....

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    930
    12-02-2005

    Westerlingen beschouwen het dragen van een hoofddoek als een regelrechte provocatie van moslima's aangezien ze(=Westerlingen )eeuwenlang gestreden hebben voor gelijke rechten van mannen en vrouwen en tegen godsdienstonderdrukking.

    Tegenstanders van een hoofddoekenverbod bagatelliseren de dominante positie van Islam binnen onze samenleving en blijven volhouden dat de hoofddoek een puur religieus symbool is, dat vrijwillig gedragen wordt door moslima´s en dat wij daar dus maar geen probleem van moeten maken.

    Deze stelling gaat wel erg makkelijk voorbij aan de veelzijdigheid van Islam en de invloed die deze godsdienst heeft op gebieden van rechtspraak, staatsinrichting en politiek. Is de hoofddoek een religieus symbool, gewoon een kledingstuk, een instrument waarmee vrouwen onderdrukt worden, een politiek symbool of een combinatie hiervan?

    Hoe het ook zij: de hoofddoek is een uiting van de Islam, een godsdienst die op verschillende manieren op zéér gespannen voet staat met de Westerse wereld. Dit is een ontwikkeling, die de laatste tijd alleen maar verhevigt, en een groeiend aantal Nederlanders heeft grote moeite met de dominante aanwezigheid van de Islam in ons land. De wensen van ouders en kinderen moeten voorrang krijgen op de wens van een lerares, die met haar hoofddoek haar religie uit wil dragen.

    Ook in een land als Turkije, dat eigenlijk slechts op papier geseculariseerd is en waar vrijwel de gehele bevolking de Islam aanhangt, kunnen vrouwen met een hoofddoekje een baan bij de overheid wel vergeten. De vrouwen die in Turkije – zónder hoofddoek, dus – in overheidsdienst werken worden totaal niet gezien als ‘ongelovige afvalligen’. Waarom moeten wij dan in Nederland weer het braafste jongetje van de klas zijn vrouwen per se wél toestaan een hoofddoek te dragen?



    Verder wil ik u op aanwijzen dat het probleem van de hoofddoek een symbolisch zeer beladen kledingstuk is: het kan worden opgevat als politiek symbool, als onderdrukking van de vrouw én van de fundamentalistische Islam.Onze Aminake vermeldt dit opzettelijk niet. De vraag dringt zich dan op hoe zelfstandig de islam in Nederland mag zijn? Is het niet logisch en wenselijk om cultuurvreemde invloeden onder controle te houden? Vooral wanneer het om een cultuur gaat, waarvan grote groepen aanhangers zich bezighouden met de gewapende strijd tegen het Westen.

    Zeker in deze tijd van oprukkend moslimfundamentalisme, wensen vele Nederlanders niet in het dagelijkse leven geconfronteerd te worden met uitingen daarvan, van groot tot klein. Het is nu dus aan de politiek om het christelijke-joodse fundament van onze samenleving te waarborgen en te accepteren dat een christelijk kruisje of een joods keppeltje niet dezelfde positie innemen in onze samenleving en in onze cultuur als de hoofddoek.


    zie : http://forums.marokko.nl/showpost.ph...0&postcount=32
    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=490798&page=3

  3. #3
    Hamdillah

    Reacties
    6.955
    12-11-2001

    ik begin een eigen onderneming later ok , gezeik van tegenwoordig..dammit

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    930
    12-02-2005

    Citaat Geplaatst door Bachelorette
    ik begin een eigen onderneming later ok , gezeik van tegenwoordig..dammit


    Zie mijn reactie hierover:


    http://forums.marokko.nl/showpost.ph...14&postcount=7


    http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=490798

  5. #5
    Amjahdi

    Reacties
    1.008
    12-02-2005

    Talking ... bluffer ... t ...

    Citaat Geplaatst door Bachelorette
    ik begin een eigen onderneming later ok , gezeik van tegenwoordig..dammit

    [ ... zonder woorden ...]




    ...



  6. #6
    Salahuddien ٢

    Reacties
    1.027
    11-11-2004




    Waarom heb jij de twee topics, die je in het forum Islam & Ik geopend had verwijdert?

  7. #7
    Hamdillah

    Reacties
    6.955
    12-11-2001


    juist, hierin hebben wij zeker gefaald, maar wat er niet is kan nog komen

  8. #8
    Hamdillah

    Reacties
    6.955
    12-11-2001

    Citaat Geplaatst door Igor
    [ ... zonder woorden ...]




    ...


    Hoezo bluffer? ik heb plannen, mis alleen nog de financiering

    t komt goed

  9. #9
    *Bismillah*

    Reacties
    1.329
    20-11-2004

    Citaat Geplaatst door Scythe
    Vroeger mocht ik op school nooit een petje op tijdens de les. Als ik manager ben bij Ahold kan ik niet niet rondlopen met een spijkerbroek met gaten. Als een vrouw soliciteert kan ze beter een mantelpakje aantrekken, dan een doorschijn-broekje. Een kassa-dame met een anti-kapitalim-button is niet wenselijk. Kauwgom kauwen tijdens het werk is vaak ook niet wenselijk.

    De hoofddoek gooit bestaande normen op de schop. Er moet duidelijkheid komen. Bestaande geaccepteerde normen komen plotseling onder vuur te liggen omdat bepaalde vrouwen een hoofddoek moeten dragen. Onze samenleving heeft daar geen gevestigde normen over, en dus moet opeens de rechter eraan te pas komen. Vinden jullie het gek dat dit een dillemma oplevert voor veel mensen en een discussie voor de samenleving?
    En zo zijn er vast meer dingen. Als een werknemer zegt: dit wil ik niet. Dan is dat nooit een probleem. Maar plotseling zijn er de hoofddoeken, en plotseling wordt het een kwestie van geloofsvrijheid.

    De hoofddoek-discussie gaat niet alleen over de hoofddoek, en al helemaal niet over de islam. Het gaat over gevestigde kledingvoorschrift-normen (en vooral niet-gevestigde normen).
    Ik kan echt niet begrijpen dat jij de hoofddoek vergelijkt met een petje! Een petje draag je omdat je het er strak uit vindt zie Een hoofddoek draag je als onderdeel van de Islam, het jezelf overgeven aan de Wil van Allah subhana wa ta'ala! Wil jij dan zeggen dat de hoofddoek met een petje te vergelijken is?! Belachelijk!
    *** "Zeg: 'Voorwaar, mijn shalât, mijn aanbidding, mijn leven en mijn dood zijn opgedragen aan Allah, Heer der Werelden.'" (Surah Al An'âm, aayah 162) ***
    Palestina2010 & Zainab1 & Miss_Honey & MiSsAgadir17 zijn de liefsten!


  10. #10
    *Bismillah*

    Reacties
    1.329
    20-11-2004

    Citaat Geplaatst door Eliette_Nina
    Joden zijn het enigste volk op aarde die zowel G'ddelijke kennis als Wereldlijke kennis goed met elkaar kunnen combineren,daarom dat we overal succesvol zijn. We hebben G'ds wil goed begrepen.
    Soms vraag ik me echt af waar je deze arrogantie vandaan haalt!? Ja (zionistische)joden zijn inderdaad succesvol met jullie terroristische acties in het bezette Palestina! Dood en verderf zaaien onder onschuldige mensen, daar zijn de (zionistische)joden inderdaad goed in!
    *** "Zeg: 'Voorwaar, mijn shalât, mijn aanbidding, mijn leven en mijn dood zijn opgedragen aan Allah, Heer der Werelden.'" (Surah Al An'âm, aayah 162) ***
    Palestina2010 & Zainab1 & Miss_Honey & MiSsAgadir17 zijn de liefsten!


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    123
    12-12-2003

    Citaat Geplaatst door Eliette_Nina
    Joden zijn het enigste volk op aarde die zowel G'ddelijke kennis als Wereldlijke kennis goed met elkaar kunnen combineren,daarom dat we overal succesvol zijn. We hebben G'ds wil goed begrepen.
    Waar haal je het lef vandaan om zo'n arrogantie hier te vertonen? Jullie gaan zeker op de dag des oordeels ons (niet-joden) berijden net zoals vrouwenezeltjes yek? Weer zo'n achterlijke judas tfoee!!!!

    Vergeet een ding niet dit leven (tijdelijk) is aan jullie gegeven, het hiernamaals (eeuwig) is van ons.
    Een ochtend zal ik gewekt worden door de felle zonnestralen van de Noord Afrikaanse zon, wetende dat ik nooit meer gedwongen naar mijn geboorteland zal gaan. Deze ochtend zal zich inshallah in de nabije toekomst plaats vinden, op deze dag zal ik verlost zijn van de eindeloze grijze deprimerende regenachtige dagen, de ultieme bekrompenheid, het immer ultra vervelende generalisme, het groeiende racisme en de extreem hoge belastingen en vaste lasten

  12. #12
    MVC QUEEN

    Reacties
    1.660
    29-12-2004

    Citaat Geplaatst door Scythe
    Vroeger mocht ik op school nooit een petje op tijdens de les. Als ik manager ben bij Ahold kan ik niet niet rondlopen met een spijkerbroek met gaten. Als een vrouw soliciteert kan ze beter een mantelpakje aantrekken, dan een doorschijn-broekje. Een kassa-dame met een anti-kapitalim-button is niet wenselijk. Kauwgom kauwen tijdens het werk is vaak ook niet wenselijk.

    De hoofddoek gooit bestaande normen op de schop. Er moet duidelijkheid komen. Bestaande geaccepteerde normen komen plotseling onder vuur te liggen omdat bepaalde vrouwen een hoofddoek moeten dragen. Onze samenleving heeft daar geen gevestigde normen over, en dus moet opeens de rechter eraan te pas komen. Vinden jullie het gek dat dit een dillemma oplevert voor veel mensen en een discussie voor de samenleving?
    En zo zijn er vast meer dingen. Als een werknemer zegt: dit wil ik niet. Dan is dat nooit een probleem. Maar plotseling zijn er de hoofddoeken, en plotseling wordt het een kwestie van geloofsvrijheid.

    De hoofddoek-discussie gaat niet alleen over de hoofddoek, en al helemaal niet over de islam. Het gaat over gevestigde kledingvoorschrift-normen (en vooral niet-gevestigde normen).

    Wat wil je hier precies mee zeggen?

    Eindelijk jij en ik, wij samen

  13. #13
    MVC QUEEN

    Reacties
    1.660
    29-12-2004

    Voor mij staan, de volgende woorden, van de Schepper der werelden, boven elke baan, en al het geld op aarde. Ik zal mijn Hijaab dus nooit nooit afdoen.


    Allaah subhanahu wa Ta’ala zegt in Zijn Boek:

    “…en hun sieraden niet tonen, behalve aan hun echtgenoten, hun vaders,
    vaders van hun echtgenoten, hun zonen, de zonen van hun echtgenoten,
    broeders of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters,
    (moslim) vrouwen (i.e. hun zusters in Islaam), of de slavinnen die zij bezitten
    oude mannelijke bedienden die geen begeerte meer hebben, of kleine kinderen die nog niet op de ‘Awrah van vrouwen letten. En laten zij niet met hun
    stampen om hun sieraden die zij verbergen te onthullen. En jullie allen
    Allaah jullie te vergeven, O gelovigen, hopelijk zullen jullie welslagen.”


    Als ik de keus krijg tussen mijn werk en mijn hijaab, kies ik voor mijn Hijaab, Ik kies voor de zegeningen van mijn Heer, ik kies voor Zijn Barmhartigheid, en Zijn genade.Ik kies voor het geluk op aarde en het eeuwige geluk in het hiernamaals.

    Alaah zegt ook:

    “Voorwaar, jullie Heer is Allaah, Degene Die de hemelen en de aarde in zes dagen heeft geschapen. Vervolgens zetelde Hij zich over de Troon. Hij doet de nacht de dag bedekken, die hem haastig najaagt; en de zon, de maan en de sterren zijn aan Zijn Bevel onderworpen. Weet, dat scheppen en bevelen aan Hem is voorbehouden. Gezegend zij Allaah, de Heer der Werelden.”(Koran 7:54)

    als ik bovenstaande verzen lees, verult mijn hart zich met vrede en zachtmoedigheid, ik weet dat ik er niet aleen voor sta en dat Hij bij me is.

    Eindelijk jij en ik, wij samen

  14. #14
    Hamdillah

    Reacties
    6.955
    12-11-2001

    Citaat Geplaatst door Eliette_Nina
    Joden zijn het enigste volk op aarde die zowel G'ddelijke kennis als Wereldlijke kennis goed met elkaar kunnen combineren,daarom dat we overal succesvol zijn. We hebben G'ds wil goed begrepen.
    meid je hebt wereldse succes en het hiernamaalse,
    het is maar net waar je succesvol wenst te zijn....

  15. #15
    Laila khait hiya

    Reacties
    3.358
    27-11-2002

    Citaat Geplaatst door Jihaane
    Voor mij staan, de volgende woorden, van de Schepper der werelden, boven elke baan, en al het geld op aarde. Ik zal mijn Hijaab dus nooit nooit afdoen.


    Allaah subhanahu wa Ta’ala zegt in Zijn Boek:

    “…en hun sieraden niet tonen, behalve aan hun echtgenoten, hun vaders,
    vaders van hun echtgenoten, hun zonen, de zonen van hun echtgenoten,
    broeders of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters,
    (moslim) vrouwen (i.e. hun zusters in Islaam), of de slavinnen die zij bezitten
    oude mannelijke bedienden die geen begeerte meer hebben, of kleine kinderen die nog niet op de ‘Awrah van vrouwen letten. En laten zij niet met hun
    stampen om hun sieraden die zij verbergen te onthullen. En jullie allen
    Allaah jullie te vergeven, O gelovigen, hopelijk zullen jullie welslagen.”


    Als ik de keus krijg tussen mijn werk en mijn hijaab, kies ik voor mijn Hijaab, Ik kies voor de zegeningen van mijn Heer, ik kies voor Zijn Barmhartigheid, en Zijn genade.Ik kies voor het geluk op aarde en het eeuwige geluk in het hiernamaals.

    Alaah zegt ook:

    “Voorwaar, jullie Heer is Allaah, Degene Die de hemelen en de aarde in zes dagen heeft geschapen. Vervolgens zetelde Hij zich over de Troon. Hij doet de nacht de dag bedekken, die hem haastig najaagt; en de zon, de maan en de sterren zijn aan Zijn Bevel onderworpen. Weet, dat scheppen en bevelen aan Hem is voorbehouden. Gezegend zij Allaah, de Heer der Werelden.”(Koran 7:54)

    als ik bovenstaande verzen lees, verult mijn hart zich met vrede en zachtmoedigheid, ik weet dat ik er niet aleen voor sta en dat Hij bij me is.
    Ik lees daar niets over `t bedekken van `t hoofd.....Wel ken ik een koranvers waarin wordt gevraagd de boezem te bedekken, wat ook niet zo vreemd is aangezien in de tijd van de profet veel vrouwen (slavinnen) in hun blote borsten rondliepen....

    Wel lees ik in je stukkie dat de koran slavernij goedkeurt.....Doe jij dat ook?
    De goede weg is niet genoeg,
    je moet er van genieten.