1. #16
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011


  2. #17
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie
    Ibn 'Abbaas verhaalt:

    "Ik bevond mij op een dag achter de Profeet (saw), toen hij zei:
    'Jongen, ik wil je een aantal zaken leren:

    Denk altijd aan Allah , Hij houdt jou altijd in de gaten. Houd je aan Zijn geboden; Hij zal altijd bij jou zijn. Wanneer je wat te vragen hebt, vraag dat dan aan Allah alleen; en wanneer je hulp zoekt, zoek die dan bij Allah alleen. Denk eraan dat als alle mensen zouden samenkomen om jou een of andere gunst te betonen, zij niet in staat zouden zijn jou iets anders te betonen dan dat wat Allah voor jou vastgesteld heeft. En dat indien zij allemaal zouden samenspannen om jou schade toe te brengen; zij niet in staat zouden zijn om jou iets ergers toe te brengen dan dat wat Allah voor jou vastgesteld heeft. De pennen zijn opgeheven en de boeken zijn opgedroogd!"
    (Tirmidi).
    .

  3. #18
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011




    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie
    Shaykh-ul-Islam ibn Taymiyyah (rahimahullaah) said:

    “It is not for anyone to raise some person up, and call the Ummah to follow his path, treating all of those who follow him as allies, and all of those who do not as enemies, if that person is other than the Prophet (sallallaahu `alayhi wa sallaam). Likewise, it is not for anyone to raise up for (the Ummah) some opinion or quote from the words of some person, and treat all those who agree with it as allies, and all of those who do not agree with it as enemies, if those words are not from the speech of Allaah (subhanahu `wa ‘taala), or from the speech of His Messenger, or from ( ijma) those matters that the entire Ummah has agreed upon. Rather, this is from the behavior of the people of bid’ah who put up some person or some opinion and divide the Ummah with it. They ally themselves to those who agree, while treating as enemies all who do not!”

    Majmoo’ Fataawa (Vol. 20, page 164).
    ,

  4. #19
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011


    Imaam Maalik heeft gezegd: "Kennis is om naar toe te komen, het komt niet naar jou!"



    Al Imaam Aboe Hatim Ibn Hibbaan Al bastti zei:

    De tong van de oprechte zit achter zijn hart. Als hij wil praten, raadpleegt hij zijn hart. Als het in zijn voordeel is dan praat hij en anders niet.

    De onwetende heeft zijn hart aan het uiteinde van zijn tong zitten en alles wat zijn tong passeert spreekt hij uit.. En degene die zijn tong niet in bedwang houdt, is niet in staat om zijn Religie te begrijpen.

    Rawdatoe Al'oqalaa-e wa nuzhatoe Alfodalaa-e (blz 49).




    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie
    Allah subhanahu watahala zegt in de Quran:

    “O, gij die gelooft! Vermijdt in het algemeen verdenking want achterdocht is een zonde. En spionneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol.”

    [Surah Al-hudjiraat, hoofdstuk 49, aya 11]












    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie
    Zaken die ons niet aangaan:

    De Profeet [sallAllahu ‘alayhi wa salam] heeft gezegd:

    “Uit de volmaakte onderwerping van de mens komt voort dat hij zich onthoudt van alles wat hem niet aanbelangt!”

    [Authentieke hadeeth, overgeleverd door At-Tirmidhi nr. 2317. Abn Madjah nr. 3976. Malik in Al-Muwatta 1/347. Ahmad in Al-Musnad 1/201, Ahmad Shakir heeft haar keten authentiek verklaard, net als Al-Albaani in de Saheeh van Ibn Madjah].
    .

  5. #20
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011


  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    168
    04-05-2013

    Dus als ik het goed begrijp moet jejuist of is het juist goed om jaloers te zijn als echtgenoot zijnde? Barak Allah u fik.

  7. #22
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Mr_Alhoceima Bekijk reactie
    Dus als ik het goed begrijp moet jejuist of is het juist goed om jaloers te zijn als echtgenoot zijnde? Barak Allah u fik.

    Je hebt de afkeuringswaardige vorm van jaloezie en hasad uit een ziek hart, dat je iemand bv benijd om iets bv rizq of schoonheid en je hebt de lovenswaardige vorm van jaloezie uit een gezond hart, zie onderstaande ter uitleg ervan aghi:


    En in overeenstemming met deze context zegt Ibn al-Qayyim (rahimahullâh), terwijl hij de lovenswaardige jaloezie uitlegt en waaruit dat bestaat voor de dienaar overeenkomstig (wat) zijn Heer (heeft bepaald) :

    "En wat lovenswaardig is, is de jaloezie die verbonden is met het excuus. Hij toont jaloezie waar jaloezie op haar plaats is en hij verontschuldigt waar het excuus op haar plaats is. En wie zo is, is werkelijk lovenswaardig. En gezien (Allah) subhânahu alle eigenschappen van perfectie (in Zich) verzamelt, Heeft Hij het meeste recht geprezen te worden dan eender wie. En niemand kan Hem prijzen zoals het past voor Hem, maar Hij is zo dat Hij Zichzelf heeft geprezen en Zichzelf heeft verheerlijkt. De jaloerse is dus in overeenstemming met Zijn Heer (subhânahu) in één van Zijn Eigenschappen, en wie in overeenstemming is met Allah in één van Zijn eigenschappen, zal door deze eigenschap naar Hem gebracht worden onder Zijn toezicht. Ze zal hem voor Zijn Heer brengen, ze zal hem dichter bij Hem brengen en zal hem laten naderen tot Zijn Barmhartigheid. Ze zal hem geliefd maken (bij Allah), want voorwaar Hij (subhânahu) is de Meest Genadevolle en Hij houdt van de genadevollen, Vrijgevig en Hij houdt van de vrijgevigen, Alwetend en Hij houdt van de geleerden, Sterk en Hij houdt van de sterke gelovige die geliefder is bij Hem dan de zwakke gelovige, Verlegen en Hij houdt van de mensen van schaamte, Mooi en Hij houdt van de mensen van schoonheid, Oneven en Hij houdt van de mensen van het onevene." [28]

    Dát is de jaloezie die verplicht is voor een echtgenoot die gegrondvest is in de nobele eigenschappen van de mannelijkheid waar hij voor opkomt tegenover zijn echtgenote. De mensen van zelfrespect onder de nobele mannen hebben, zoals het hoort, altijd jaloezie getoond voor hun vrouwen en ze hebben dat altijd geprezen als een bescherming van de religie en als een bescherming van de eer.

    Insha Allah is het zo verduidelijkt voor je. Ghair insha Allah!

  8. #23
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011


  9. #24
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie
    Op een dag vroeg de Boodschapper van Allah [SallAllahu ‘alayhi wa salam] aan zijn metgezellen [Radhiya Allahu ‘anhum]:

    “Weten jullie wat kwaadsprekerij is?”

    Allah en zijn boodschapper zijn beter geïnformeerd dan wij, antwoordden ze.

    De Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa salam] zei:

    “Kwaadsprekerij, is iets zeggen over je broeder wat hij verafschuwt te horen.”

    De metgezellen vroegen: “Maar als hetgeen we over hem zeggen waar is?”

    De Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa salam] zei:

    “Als hetgeen jullie zeggen waar is, is het kwaadsprekerij, maar als het niet waar is, dan is het een afgrijselijke leugen [albuhtaan]!!!!”

    [Saheeh Muslim nr. 2589. Abu Dawud nr. 4874. At-Tirmidhi nr. 1934]
    .

  10. #25
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    De djinn en hun specifieke krachten:

    Allah subhanahu watahala heeft de djinn speciale krachten gegeven die Hij subhanahu watahala niet aan de mensen heeft gegeven. Allah subhanahu watahala heeft ons over sommige van hun krachten verteld zoals de capaciteit om snel te bewegen en te reizen. Een ‘ifriet van onder de djinn garandeerde aan de Profeet Sulaymaan (alaihi salaam) dat hij de troon van de Koningin sneller van Jemen tot Jerusalem zou brengen dan de tijd die nodig is voor een mens om op te staan van waar hij zat. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

    “Een dappere (‘ifriet) van de djinn zei: “Ik zal deze [haar troon] tot u brengen voordat gij van uw kamp opstaat en zeker heb ik daar macht over en ik ben betrouwbaar.” Iemand, die kennis van het geschrift had zei: “Ik zal hem tot u brengen vóór uw bode terugkeert,” en toen Salomon de troon naast zich zag geplaatst, zei hij: “Dit is bij de gratie van mijn Heer…!’” {al-Naml 27:39-40}

    .

  11. #26
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011

    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie
    Imaam Al-Awzaa’ee’s Advice On Taking Narrations Over Opinions:


    Imaam Al-Awzaa’ee (d. 157) said:

    “Adhere to the narrations from those who have preceded,
    even if the people reject you, and beware of the opinions of men,
    even if they beautify it with speech.

    So indeed the afair will become clear (for others),
    while you are upon a straight path regarding it!”

    [Bayhaqee in Al-Madkhal (no. 233) with an authentic chain of narrators].

    He also said:


    “So make yourself patient upon the Sunnah, stop where the people stopped, speak with what they spoke with, and refrain from what they refrained from. And follow the path of your Righteous Predecessors (Salafus Saaliheen) for verily, sufficient for you is that which was sufficient for them!”

    [Al-Hijjah by Ismaa'eel Ibnul-Fadhl (6/a-b)].
    .

  12. #27
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011





    Allah zegt:

    “Zeg: “O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige. En keert terug tot jullie Heer, en geef jullie over aan Hem, voordat de bestraffing tot jullie komt, waarna jullie niet geholpen worden. En volg op de beste wijze wat aan jullie is neergezonden van jullie Heer, voordat de bestraffing onverwacht tot jullie komt, terwijl jullie het niet beseffen.” Zodat er voor geen ziel aanleiding zal zijn om te zeggen: “O wat heb ik een spijt omdat ik nalatig ben geweest (in mijn plicht) tegenover Allah, hoewel ik tot de spottenden behoorde.” Of zij zou zeggen: “Als Allah mij had geleidt, dan zou ik zeker tot de Moettaqoen hebben behoord!” Of zij zou zeggen, als zij de bestraffing ziet: “Had ik (nog) maar een kans, dan zou ik tot de weldoeners behoren!” Nee! Mijn Tekenen zijn reeds tot jou gekomen, maar jij loochende ze en jij was hoogmoedig en jij behoorde tot de ongelovigen!”

    (Soerat Az-Zoemar (39), aayah 53-59).



    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie
    Imam Al-Shafi rahimahullah zei:

    Wanneer iemand van de mensen van begeerten (AhloelBidah) naar Malik kwam om te discussiëren zei hij tegen hen:

    "Wat betreft voor mij, ik ben op een duidelijke weg wat betreft mijn Religie, wat jou betreft, jij bent een twijfelaar, ga discussiëren met een andere twijfelaar als jou!"

    (Bron:Al-Dhahbi in Siyar A’lam Al-Nubala onder de biographie van Imam Malik.)



    “Er is geen volk dat afgedwaald is nadat ze waren geleid, behalve dat de reden hiervoor is dat zij gingen redetwisten!(Sahieh Muslim)



    En toen las de Profeet (salla Allah wa alihi wa salaam) de woorden van Allah:

    "Zij zeggen dit tot u alleen om te twisten. Waarlijk zij zijn een twistziek volk!"

    (Surah az-Zoekhroef vers 58)
    .





    Evil at your doorstep if you confuse one of them for the other:



    Imaam Ibnul Qayyim (rahimahullaah) said: When you confuse one of these groups with the other, you will find yourself in evil.

    The first of them:

    They are those with whom your intermingling with them is like nourishment that one cannot do without in the morning and evening. One abandons it after fulfilling his need from it, and then returns to it when he is in need of it (again). This is how it is on a permanent basis (with such nourishment), and this similitude is more precious than red brimstone.

    The ones (intended in this similitude) are those who know Allaah, His commandments, the plots of His enemies, the diseases of the hearts and their remedies. They are sincere to Allaah, His Messenger and His creation. In this similitude (regarding) intermingling with them, there is an all-embracing benefit.

    The second category:


    They are those ones you intermingle with similar to medication that is needed during illness. So, as long as you are healthy, you are not in need of intermingling with them. They are those you cannot do without in (seeking after) the beneficial things of livelihood and fulfilment of various dealings, partnerships, consultation, medication and the likes. When your needs are accomplished through intermingling with them, then there remains from this similitude those ones you intermingle with in the third category (of people).

    The Third Category:

    They are those ones whom intermingling with them are similar to diseases in their various classes and types and the differences in their severity and mildness.

    Amongst them is the one whom your intermingling with him is similar to chronic illness. It is that one you can neither benefit in the religious nor the worldly affairs, alongside the fact that you will either incur a loss in both your religious and worldly affairs or in one of them. So if intermingling with him is made possible, then it is that disease that is feared will lead to death.

    And amongst them is the one whom your intermingling with him is similar to a tooth ache whose pain becomes severe upon you, but when it leaves you the pain abates.

    The Forth category:

    It is the one with whom your intermingling with them is absolute destruction, and intermingling with them is similar to eating poison. How common is this similitude within the people! May Allaah not make them numerous, and they are Ahlul Bidah Wad Dalaalah (The people of innovation and misguidance). They are those who hinder (people) from the path of the Messenger (sallal-laahu-alayhi-wasallam) and call to that which is in opposition to it. They are those who hinder (people) from the path of Allaah and seek to make it cooked; so they present innovation as Sunnah and Sunnah as innovation, and they present virtue as evil and evil as virtue.


    And when you established Tawheed amongst them, they say: You have degraded the friends of Allaah and the righteous people. And when you establish the (affair) of following the Messenger (sallal-laahu-alayhi-wasallam), they say: You have invalidated (the affair) of the followed Imaams. And when you command that which Allaah and His Messenger commanded, and forbid that which Allaah and His Messenger have forbidden of evil, they say: You are from those who put people to trial!

    Abridged:For further details see: Badaa’i-u At-Tafseer Al-Jaami Limaa Fassarahu Al-Imaam Ibnu Qayyim Al-Jawzee: Vol:3, Page:467-469.



    .
    Citaat Geplaatst door Arab-ELLA Bekijk reactie

    Video`s:





    .

  13. #28
    Verbannen

    Reacties
    38.177
    25-09-2007

    baraku Allah feekum

  14. #29
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011


  15. #30
    *Rosa,inter amicos*.

    Reacties
    38.711
    19-01-2011