1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    11
    08-11-2013

    Huwelijkskandidaat afwijzen?

    Asalaam aleikoem zusters,

    Onlangs is een broeder langsgekomen om mij om mijn hand te komen vragen. Het is Masha Allah een goede jongen, hij werkt, bidt, gaat niet uit etc. Er is alleen een probleem: ik voel me niet tot hem aangetrokken. Ik wil hem zo graag leuk vinden, maar ik doe dat niet. Hij daarentegen is serieus en wil de stap naar het huwelijk zetten. Ik weet niet wat ik moet doen. Mijn hart wijst hem af, maar in tegelijkertijd denk ik: waar ga je nog zo'n goede jongen vinden, stel dat je niemand tegenkomt die je echt leuk vindt. Maar aan de andere kant vind ik het ook weer niet eerlijk t.o.v. deze broeder om deze gedachten te hebben en om hem om die reden te 'accepteren', kortom: I am confused!

    Ik vind het ook niet leuk om hem af te wijzen, omdat hij mij dus wel ziet zitten. Ik heb er echt een rotgevoel over SubhanAllah. Heeft iemand misschien ooit hetzelfde gemaakt of kan iemand mij adviseren wat te doen?

    Salaat isitikhara heb ik al meerdere malen verricht, maar mijn gevoel blijft hetzelfde.

    Waleikoem oesalaam

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    234
    18-11-2012

    Is er iets wat jou tegenhoud ? Of is het alleen dat je he niet aantrekkelijk vind? Als het om het laatste gaat heb ik er wel ervaring mee
    geleende account

  3. #3
    MEERDERE GEBRUIKERS

    Reacties
    3.028
    29-06-2009

    wa alaikoem salaam oekhti

    moge Allah jou voorzien met hetgeen goed voor jou is.

    om even een opheldering te geven over het istikhara gebed:

    het gebed dien je te verrichten en DAN hoor je een stap te nemen, DAN zal Allah de weg voor jou gemakkelijk of moeilijk maken.

    het is dus niet zo dat je het verricht en dat er dan een teken of gevoel komt.. dus je moet echt eerst de stap zetten en dan zal Allah je helpen in sha Allah..

    dus ik zou zeggen neem een stap vooruit en kijk wat eruit komt..
    If you feel that much pain when the people you love neglect you and refuse to talk to you, how would you feel if Allah would say to you:
    "He will say: "Remain despised therein and do not speak to Me"[Al Mu'minoon:108]

    Readjust your priorities

  4. #4
    Zwijg

    Reacties
    1.843
    17-08-2008

    Heb me exact hetzelfde meegemaakt ennik heb geleerd dattet niet werkt alser geen gevoel is van: dit issem. Enthousiasme. Niet eens per se aantrekkingskracht, maar gewoon dat je zin hebt om mettem te trouwen. Dat kan door aantrekkingskracht maar ook door wat anders.

  5. #5
    Zwijg

    Reacties
    1.843
    17-08-2008

    Heb je dit bij meerdere kandidaten gehad? Dat ze op papier perfect zijn maar dat je gevoel dr niks van moet hebben?

  6. #6
    Zwijg

    Reacties
    1.843
    17-08-2008

    Citaat Geplaatst door Tamimt Bekijk reactie
    wa alaikoem salaam oekhti

    moge Allah jou voorzien met hetgeen goed voor jou is.

    om even een opheldering te geven over het istikhara gebed:

    het gebed dien je te verrichten en DAN hoor je een stap te nemen, DAN zal Allah de weg voor jou gemakkelijk of moeilijk maken.

    het is dus niet zo dat je het verricht en dat er dan een teken of gevoel komt.. dus je moet echt eerst de stap zetten en dan zal Allah je helpen in sha Allah..

    dus ik zou zeggen neem een stap vooruit en kijk wat eruit komt..
    Ik denk altijd zo he: dat gevoel van 'ik zie het niet zitten' is watter tegenhoudt om mettem te trouwen. Das dus een obstakel... en als ze salat istigara doet en dat gevoel blijft een obstakel op dr weg, dan denk ik dat dat een teken is dat zet niet door moet zetten. Na salat istigara maakt Allah namelijk makkelijk of moeilijk voor je. En tis verrekte moeilijk om met iemand te trouwen waar je zo'n droog gevoel bij hebt alsoffet de postbode had kunnen zijn.

  7. #7
    MEERDERE GEBRUIKERS

    Reacties
    3.028
    29-06-2009

    Citaat Geplaatst door SaraSientje Bekijk reactie
    Ik denk altijd zo he: dat gevoel van 'ik zie het niet zitten' is watter tegenhoudt om mettem te trouwen. Das dus een obstakel... en als ze salat istigara doet en dat gevoel blijft een obstakel op dr weg, dan denk ik dat dat een teken is dat zet niet door moet zetten. Na salat istigara maakt Allah namelijk makkelijk of moeilijk voor je. En tis verrekte moeilijk om met iemand te trouwen waar je zo'n droog gevoel bij hebt alsoffet de postbode had kunnen zijn.
    Ja klopt Allah maakt makkelijk/moeilijk voor je vanaf wanneer jij de eerste stap neemt, dat is salatoel istikhara

    Het kan namelijk net zo zijn dat het misschien wel heel goed voor haar is, aangezien Allah De Enige is die de harten onder controle heeft en het kan net zo zijn dat Hij haar hart verandert zodat ze liefde voor hem krijgt

    Of het kan zo zijn dat het moeilijk gemaakt wordt voor haar om met hem te trouwen, dat zegt genoeg

    Daarom is het van belang om niet alleen op gevoel af te gaan maar ook op sabab en tawakkoel
    If you feel that much pain when the people you love neglect you and refuse to talk to you, how would you feel if Allah would say to you:
    "He will say: "Remain despised therein and do not speak to Me"[Al Mu'minoon:108]

    Readjust your priorities

  8. #8
    Turn To Allah

    Reacties
    7.458
    10-07-2007

    Aantrekkingskracht of een goed gevoel is wel erg belangrijk. Je moet er met overtuiging in gaan en het gevoel hebben: 'ja dat is hem'

    Ik snap dat je eerder geneigd bent om vanuit je ratio te denken, maar vergeet je gevoel niet, want dat is ook vaak net zo belangrijk als je ratio. Misschien een tip om hem wat beter te leren kennen? Wellicht verandert het gevoel: of het wordt positiever of negatiever en dan weet je het wel van jezelf. Met leren kennen bedoel ik dan op een islamitisch verantwoorde manier.

    "Do not despair of the mercy of Allah" Qur'an 39:53


  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    12
    15-06-2013

    Check jouw pm.

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    451
    17-03-2007

    Als je gevoel zegt nee dan moet je het zeker niet doen zoiets kun je niet even opnieuw doen als je geen aantrekkingskracht tegenover hem dan houd t op en zou ik het zeker niet doen

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    11
    08-11-2013

    Bedankt voor jullie reacties allemaal.

    Om eerlijk te zijn is het enige waar ik nu tegen aanloop de aantrekkingskracht. Voor de rest ken ik hem eigenlijk niet eens zo heel goed.Het is in ieder geval 'op papier' een goede jongen. Ik wil hem op een islamitisch verantwoorde manier leren kennen (met ma7ram), maar ik zie het ook niet zitten om tig keer af te spreken zonder dat het ergens naar toe leidt. Ik vind het zo moeilijk.

    Kan een van jullie hierover mee praten? Na hoeveel keer afspreken met iemand wisten jullie dat dat hij wel of niet 'de ware' was?

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.098
    28-05-2009

    Citaat Geplaatst door Sal12014 Bekijk reactie
    Bedankt voor jullie reacties allemaal.

    Om eerlijk te zijn is het enige waar ik nu tegen aanloop de aantrekkingskracht. Voor de rest ken ik hem eigenlijk niet eens zo heel goed.Het is in ieder geval 'op papier' een goede jongen. Ik wil hem op een islamitisch verantwoorde manier leren kennen (met ma7ram), maar ik zie het ook niet zitten om tig keer af te spreken zonder dat het ergens naar toe leidt. Ik vind het zo moeilijk.

    Kan een van jullie hierover mee praten? Na hoeveel keer afspreken met iemand wisten jullie dat dat hij wel of niet 'de ware' was?
    Zuster,

    Lastig wat betreft het niet aangetrokken voelen tot. Aan de ene kant dien je eerst en vooral naar het geloof te kijken. Aan de andere kant moet er sprake zijn van "liefde". Mede het advies van de profeet om eerst te kijken alvorens het huwen. Wat betreft het afspreken, moet je niet doen. Dat leidt namelijk altijd naar haram en verpest naar mijn inzien de harten. Je kunt de broeder tigkeer uitnodigen om samen met je vader of broers te gaan zitten. Schaam je daar niet voor, het is immers je toekomst. Laat je niet gek maken door de "ware", die bestaat namelijk niet. Genoeg vrouwen die met hun "ware" zijn gehuwd en nu in een nachtmerrie leven. Wees helder in je denken, daar wellicht vrees voor het huwelijk je weerhoudt van het aangetrokken voelen. Het huwelijk is een grote goed en de fitna is hedendaags moeilijk.

    Het beste wat ik je kan adviseren, daar je twijfelt, is om nog meer in gesprek te treden met de broeder. Als je op een gegeven moment echt weet niks voor hem te voelen dan gewoon afzeggen. Wie weet zul je hem beter leren kennen en zodoende toch een gevoel voor hem krijgen.

    M3aSalaam.

    وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ
    {2:165}


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    11
    08-11-2013

    Bedankt voor je reactie. Barakallah oefiek.

    Met afspreken bedoel ik inderdaad met ma7ram. We zitten nog in een vroeg stadium van het leren kennen. Ik heb hem tot nu toe maar twee keer gezien, waarvan een keer heel kort.

    En met de 'ware' bedoel ik iemand met ik in ieder geval iemand tot wie ik mij meteen voel aangetrokken, maar die ook het een goede moslim is, van goede huize is, een goed karakter heeft etc. Ik heb altijd gehoopt dat ik in ieder geval meteen zou voelen dat het goed zat. Soms denk ik ook dat ik teveel droom en mij vastklamp aan een ideaalbeeld en dat het misschien tijd nodig heeft om 'verliefd' te worden. Tegenwoordig zijn goede mannen schaars (heb ik het idee) en ik denk dat ik hem maar een kans moet geven.

    Ik heb vaker het advies gekregen om te proberen de broeder wat beter te leren kennen. Ik denk dat ik dat advies maar ter harte neem.
    Citaat Geplaatst door Tahmid Bekijk reactie
    Zuster,

    Lastig wat betreft het niet aangetrokken voelen tot. Aan de ene kant dien je eerst en vooral naar het geloof te kijken. Aan de andere kant moet er sprake zijn van "liefde". Mede het advies van de profeet om eerst te kijken alvorens het huwen. Wat betreft het afspreken, moet je niet doen. Dat leidt namelijk altijd naar haram en verpest naar mijn inzien de harten. Je kunt de broeder tigkeer uitnodigen om samen met je vader of broers te gaan zitten. Schaam je daar niet voor, het is immers je toekomst. Laat je niet gek maken door de "ware", die bestaat namelijk niet. Genoeg vrouwen die met hun "ware" zijn gehuwd en nu in een nachtmerrie leven. Wees helder in je denken, daar wellicht vrees voor het huwelijk je weerhoudt van het aangetrokken voelen. Het huwelijk is een grote goed en de fitna is hedendaags moeilijk.

    Het beste wat ik je kan adviseren, daar je twijfelt, is om nog meer in gesprek te treden met de broeder. Als je op een gegeven moment echt weet niks voor hem te voelen dan gewoon afzeggen. Wie weet zul je hem beter leren kennen en zodoende toch een gevoel voor hem krijgen.

    M3aSalaam.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.098
    28-05-2009

    Wa Feeki BaarakAllah.

    Zie het zo: Je verliest niks door de broeder een kans te geven en hem beter te leren kennen. Als het niet klikt gewoon nee zeggen. Voel je dan niet schuldig en of druk vanuit je familie. Zo verpest je namelijk zijn en je eigen toekomst. Stel hem vragen over het geloof en over zijn vrije tijd. Als hij geen vrije tijd heeft en alleen maar werkt en bezig is met zijn geloof dan klopt er iets niet aan zijn verhaal. En gaat zodoende de zaken na. Wil je later werken, wat vind hij daarvan? Luister je muziek, hoe gaat hij daarmee om? Wil je later uit huis eten, enz enz. Niet omdat je al deze zaken doet en laat. Maar eerder de response van zijn kant. Als hij aangeeft "nee doe ik allemaal niet", dan hoe indien de vrouw toch graag bv uit huis wil eten? Is hij koppig en blijft ie nee zeggen? etc etc. Je leert een persoon pas kennen wanneer je onder 1 dak woont. De zusters moeten op de een of ander manier toch meer zien te achterhalen over hoe hun partner is en wat zijn manier van denken en handelen is. Makkelijk is het niet, geef het daarom tijd en zegt niet gelijk "Ja" en al is het Prince Charming.

    Moge Allah je het goede gemakkelijk maken.
    M3aSalaam.

    وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ
    {2:165}


  15. #15
    Turn To Allah

    Reacties
    7.458
    10-07-2007

    Citaat Geplaatst door Sal12014 Bekijk reactie
    Bedankt voor je reactie. Barakallah oefiek.

    Met afspreken bedoel ik inderdaad met ma7ram. We zitten nog in een vroeg stadium van het leren kennen. Ik heb hem tot nu toe maar twee keer gezien, waarvan een keer heel kort.

    En met de 'ware' bedoel ik iemand met ik in ieder geval iemand tot wie ik mij meteen voel aangetrokken, maar die ook het een goede moslim is, van goede huize is, een goed karakter heeft etc. Ik heb altijd gehoopt dat ik in ieder geval meteen zou voelen dat het goed zat. Soms denk ik ook dat ik teveel droom en mij vastklamp aan een ideaalbeeld en dat het misschien tijd nodig heeft om 'verliefd' te worden. Tegenwoordig zijn goede mannen schaars (heb ik het idee) en ik denk dat ik hem maar een kans moet geven.

    Ik heb vaker het advies gekregen om te proberen de broeder wat beter te leren kennen. Ik denk dat ik dat advies maar ter harte neem.
    Ik denk dat iemand 2 keer spreken niet genoeg zal zijn om een goed beeld te scheppen, er moet een bepaalde klik/band zijn en dan heb je toch meer gesprekken nodig om elkaar beter te leren kennen. Het is niet gek om een broeder meerdere malen te spreken tot het gevoel juist is, ik zou er voor gaan meid! Uiteindelijk wordt je vanzelf geleid naar het goede.

    "Do not despair of the mercy of Allah" Qur'an 39:53