1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    2.797
    04-03-2011

    In bijna alle supermarkt brood zitten haren in. Voortaan zelf brood maken??

    Voortaan brood zelf maken??? In bijna alle supermarkt brood zit haar.

    Brood, daar zit wat in. Inderdaad. Naast meel, water, gist en olie ook de nodige chemische toevoegingen. Zoals E920, of broodverbeteraar, gewonnen uit mensen haar.
    Het lekkerste brood maak je zelf of koop je bij de natuurwinkel. Dan krijg je een boterham waar alleen de basisingrediënten in zitten. Wie brood koopt in de supermarkt, neemt een aantal chemische toevoegingen op de koop toe.

    Donkerbruin
    Donkerbruin brood bestaat niet. Je hebt wit brood of lichtbruin brood (van de volledige tarwekorrel). Super donkerbruin brood is witbrood met een kleurtje. Vaak wordt daar gebrande mout aan toegevoegd. Mout is een ingrediënt dat wordt gebruikt door bierbrouwers om mooi bruin (licht zoet) bier te maken. Als je dit ingrediënt verbrand geeft het een donkere kleur aan bruin brood. Veel gezonder dan wit brood is extra donkerbruin brood dus niet.

    Mensenhaar
    Veel supermarktbrood bevat toevoegingen. Veel van de toevoegingen zijn zouten en conserveringsmiddelen. Een opmerkelijke toevoeging is E920. Ook bekend als L-Cysteïne. Dit is een enzym dat het brood beter machinaal verwerkbaar maakt. Het is een omstreden E-nummer, vooral door de herkomst van de grondstoffen. L-Cysteïne wordt geïsoleerd uit keratine, de bouwstoffen van haar.

    Varkens en mensen
    Voorheen werd E920 vooral gewonnen uit dierlijk haar, vooral uit paarden en varkens. Maar tegenwoordig hebben chemische producenten een nieuwe bron. In India en China is de handel in mensenhaar exponentieel gegroeid door de groeiende vraag naar E920, dat naast brood ook in de meeste andere bakproducten zit. In China is het gebruikelijk dat kappers de knipsels verzamelen en te koop aan bieden. Ook India kent daarin booming business.

    Het is dus een broodje aap verhaal dat er in brood varkens- of mensenhaar zit. Maar het is een feit dat mensen- en dierenhaar dient als grondstof voor broodverbeteraar.


    Ingrediëntenlijst
    Liever brood zonder L-Cysteïne. Kies dan brood van de biologische bakker, of bak het zelf. In de supermarkt op de etiketten kijken heeft geen zin. Omdat L-Cysteïne geen ingrediënt, maar een hulpmiddel is, zijn fabrikanten niet verplicht het op de etiketten te vermelden. De handleiding daarover stelt: ‘Het broodverbetermiddel bevat ook enzymen en meelverbetermiddelen, maar dit zijn technologische hulpstoffen, die niet in de ingrediëntendeclaratie vermeld hoeven worden (zie deel 6.8) tenzij er “verborgen” allergene stoffen in zitten’, aldus het Kennis- en adviescentrum voor Bakkerijen.

    bron: http://www.wijproefdieren.nl/haar-in-je-brood/

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    148
    29-10-2009

    Brood kopen bij de BIO supermarkt is ook een optie.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    8.225
    23-05-2011

    Gadverdamme ik heb net een broodje gegeten. Nu ben ik misselijk thnx
    Hoi

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    1.275
    30-11-2011

    Wow, en ik at altijd heel donker brood, omdat ik dacht dat dat veel beter was dan wit...

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    148
    29-10-2009

    Pak een willekeurig product uit de kast en moet je opzoeken wat de E nummers inhouden en die aroma's. Dan schrik je pas. Ik winkel met de e nummers app en zoek alles op in de winkel en als ik het dan niet vind in de supermarkt ga ik naar de BIO supermarkt. Je betaald er wel flink wat meer voor helaas

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.741
    25-12-2012

    waar staan al die bio-supermarkten? Ik heb er nog nooit van gehoord.

  7. #7
    Foolish.

    Reacties
    13.619
    14-09-2010

    Wajema. Wat voor debiel bedenkt dit.
    M Till death do us part.

  8. #8
    Foolish.

    Reacties
    13.619
    14-09-2010

    Citaat Geplaatst door Lady_maysa Bekijk reactie
    waar staan al die bio-supermarkten? Ik heb er nog nooit van gehoord.
    Ik weet niet waar je woont, maar ze zijn er wel in Amsterdam. Je hebt eentje in de eerste van swindenstraat bij de dappermarkt, Ekodis en eentje in de buurt van Wibaut.
    M Till death do us part.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    148
    29-10-2009

    Elke stad heeft er wel 1 bio winkel. Google gewoon bio winkel met jouw plaatsnaam erachter. Wie het bedenkt?? Fabrikanten die goedkoop willen produceren en de nederlandse voedsel en waren geval die het goedkeurt en wij mensen die niks lezen en gewoon kopen.

  10. #10
    Foolish.

    Reacties
    13.619
    14-09-2010

    Citaat Geplaatst door Lady-Me Bekijk reactie
    Elke stad heeft er wel 1 bio winkel. Google gewoon bio winkel met jouw plaatsnaam erachter. Wie het bedenkt?? Fabrikanten die goedkoop willen produceren en de nederlandse voedsel en waren geval die het goedkeurt en wij mensen die niks lezen en gewoon kopen.
    Maar helaas staan er nooit de ingedrienten op t brood
    M Till death do us part.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    735
    27-03-2012

    Vind je het gek dat Kanker killer is ik wil niet weten wat we allemaal naar beter werken, en zelfs puur natuur is geen eens puur natuur meer. me oom heeft gewerkt bij een grote fruit en groente fabriek en dat word ook door allerlei bakken gehaald en bespoten en uiteindelijk ligt het in de schappen als vers fruit, en dan heb ik het niet over geconserveerd maar gewoon een krop sla of tomaten, appels heeft hij verteld, en van de week kwam ineens poepvlees in het nieuws bah!

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    148
    29-10-2009

    Ik heb geen supermarkt brood liggen maar soms zit er een sticker onder waar de ingr. Op staan.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    2.797
    04-03-2011

    Citaat Geplaatst door Lady-Me Bekijk reactie
    Brood kopen bij de BIO supermarkt is ook een optie.
    Bio supermarkt?/ Ken ik niet.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    2.797
    04-03-2011

    Citaat Geplaatst door Monarch Bekijk reactie
    Maar helaas staan er nooit de ingedrienten op t brood
    klopt ik las dat de fabrikanten niet verplicht zijn om dat bij de ingriendenten te vermelden of er broodverbeteraar in zit.

  15. #15
    2 Gebruikers

    Reacties
    29.209
    27-12-2006

    MVC Premium MVC Premium
    TURK is een optie..of zelf bakken..:-)
    Wij kopen al jaren geen brood bij de Nederlandse winkels..altijd bij de Turkse winkel..

    Acties (voor Marokko)
    500 donateurs- € 5,- per maand// Word donateur en steun onze stichting


    21-10-2014: Baba ino, mijn held.
    Inna lillah wa inna ilayhie radjie3oen. Moge Allaah U het paradijs schenken, ameen!