1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    753
    28-05-2013

    Oprichting Palestijnse staat

    Ik ben voor de oprichting van een Palestijnse op voorwaarde dat

    - Jeruzalem ALLEEN aan Israël toebehoort
    - Israël de controle heeft op Gaza + de Westbank (dus invoerproducten worden eerst gecontroleerd door Israëliërs om wapens te vermijden)
    - De Palestijnse staat gedemilitariseerd wordt
    - de Israëlische arabieren (palestijns van origine) ook in de Palestijnse staat gaan wonen ==> 2 staten voor 2 volkeren

    Zouden jullie toestemmen met deze voorwaarden?
    "Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it."
    - Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001.

  2. #2
    denk in kleuren

    Reacties
    8.579
    07-08-2006

    Citaat Geplaatst door Slim Bekijk reactie
    Ik ben voor de oprichting van een Palestijnse op voorwaarde dat

    - Jeruzalem ALLEEN aan Israël toebehoort
    - Israël de controle heeft op Gaza + de Westbank (dus invoerproducten worden eerst gecontroleerd door Israëliërs om wapens te vermijden)
    - De Palestijnse staat gedemilitariseerd wordt
    - de Israëlische arabieren (palestijns van origine) ook in de Palestijnse staat gaan wonen ==> 2 staten voor 2 volkeren

    Zouden jullie toestemmen met deze voorwaarden?
    Ik vind mijn voorstel beter:

    De uitgangspunten voor een verdeling hoeven niet zo ingewikkeld te zijn:
    1. De Palestijnse staat omvat in ieder geval alle gebieden binnen de grenzen van 1967.
    2. In regio's in Israel waar minimaal 25% Palestijnen wonen komt er een referendum en kunnen de Palestijnen kiezen of de regio zich aansluit bij de Palestijnse staat, of dat ze binnen Israel willen blijven.
    3. Bewoners mogen blijven wonen in de gebieden waar ze nu wonen.



    4. Er komen volledig open grenzen tussen beide staten: vrij verkeer van goederen en personen en het recht om in de "andere" staat te werken. Op termijn zou een vrije vestiging van alle bevolkingsgroepen in beide staten het doel moeten zijn.
    5. Een financieel-economische unie tussen beide staten. De bevoegdheden van die unie worden uitgevoerd door een gezamenlijk parlement en een uitvoerende commissie. Een gemeenschappelijk hof van justitie waarborgt de juridische aspecten.
    6. Tweetalig onderwijs in beide landen; beide talen worden officieel erkend als voertaal voor de overheid
    7. Een internationaal gefinancieerd fonds dat zorgt voor compensatie van verloren bezittingen voor Palestijnen die (op de korte termijn) niet terug kunnen keren.
    8. Beide staten worden volledig gedemilitariseerd. Een internationale troepenmacht zorgt ervoor, zolang dan nodig is, dat de interne en externe veiligheid van beide landen gewaarborgd is.

    Zie pagina 37 van deze topic
    Vooroordelen zijn de argumenten van dwazen. (Voltaire)

    Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in. (Godfried Bomans)

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    753
    28-05-2013

    Voorstel afgewezen, Israël is een Joodse staat en niet van iedereen
    "Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it."
    - Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    3.771
    29-02-2008

    Citaat Geplaatst door Slim Bekijk reactie
    Ik ben voor de oprichting van een Palestijnse op voorwaarde dat

    - Jeruzalem ALLEEN aan Israël toebehoort

    Voor moslims is jeruzalem net zo heilig als joden en christenen......


    Citaat Geplaatst door Slim Bekijk reactie
    - Israël de controle heeft op Gaza + de Westbank (dus invoerproducten worden eerst gecontroleerd door Israëliërs om wapens te vermijden)

    Als Palestina daadwerkelijk een staat wordt (een land met een constituele rechtstelsel) dan moet israel z'n vinger uit de pap halen

    Citaat Geplaatst door Slim Bekijk reactie
    - De Palestijnse staat gedemilitariseerd wordt

    Dus als het wordt aangevallen moet het maar ze broek uit trekken en bukken als een kreng?


    Citaat Geplaatst door Slim Bekijk reactie
    - de Israëlische arabieren (palestijns van origine) ook in de Palestijnse staat gaan wonen ==> 2 staten voor 2 volkeren

    Zouden jullie toestemmen met deze voorwaarden?

    Meest belachelijke voorwaarden in the history of voorwaarden

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    753
    28-05-2013

    Citaat Geplaatst door Noorderlicht Bekijk reactie
    Ik vind mijn voorstel beter:

    De uitgangspunten voor een verdeling hoeven niet zo ingewikkeld te zijn:
    1. De Palestijnse staat omvat in ieder geval alle gebieden binnen de grenzen van 1967.
    2. In regio's in Israel waar minimaal 25% Palestijnen wonen komt er een referendum en kunnen de Palestijnen kiezen of de regio zich aansluit bij de Palestijnse staat, of dat ze binnen Israel willen blijven.
    3. Bewoners mogen blijven wonen in de gebieden waar ze nu wonen.



    4. Er komen volledig open grenzen tussen beide staten: vrij verkeer van goederen en personen en het recht om in de "andere" staat te werken. Op termijn zou een vrije vestiging van alle bevolkingsgroepen in beide staten het doel moeten zijn.
    5. Een financieel-economische unie tussen beide staten. De bevoegdheden van die unie worden uitgevoerd door een gezamenlijk parlement en een uitvoerende commissie. Een gemeenschappelijk hof van justitie waarborgt de juridische aspecten.
    6. Tweetalig onderwijs in beide landen; beide talen worden officieel erkend als voertaal voor de overheid
    7. Een internationaal gefinancieerd fonds dat zorgt voor compensatie van verloren bezittingen voor Palestijnen die (op de korte termijn) niet terug kunnen keren.
    8. Beide staten worden volledig gedemilitariseerd. Een internationale troepenmacht zorgt ervoor, zolang dan nodig is, dat de interne en externe veiligheid van beide landen gewaarborgd is.

    Zie pagina 37 van deze topic
    1. Waarom? Het kan toch niet dat je een land aanvalt en dan gewoon verwacht dat je alle grondgebied terug krijgt als je verliest? Duitsland heeft na WO2 ook grondgebied afgestaan aan België ter compensatie

    2. Not sure if serious or trolling

    3. Niet akkoord. Israël is geen land zoals Nederland. Israël is een Joodse staat en dus een thuisland voor Joden! (Wat niet wil zeggen dat er geen anderen mogen leven, maar een Joodse meerderheid moet ten alle tijden gegarandeerd kunnen worden)

    4. Niet akkoord met open grenzen, er moet een muur komen op Israëlisch grondgebied om terroristen tegen te houden. Er mogen wel Palestijnen in Israël komen werken maar deze moeten langs de checkpoints

    5. Dat is uit den boze. Waarom zouden wij zaken moeten doen met mensen die terroristen vereren op de openbare tv en de dood van onschuldige joodse burgers vieren?

    6. Wederom niet akkoord... Waarom zou een Jood arabisch moeten leren? Een Israëliër moet perfect tweetalig zijn (Engels en Hebreeuws) en eventueel nog wat andere talen de basis (frans, chinees)

    7. Akkoord, maar dan moet tegelijkertijd compensatie betaald worden aan de 850.000 joodse vluchtelingen en nakomeling uit arabische landen voor hun bezittingen

    8. Onzin, Israël heeft een leger nodig voor als er oorlog uitbreekt. Palestina wordt gedemilitariseerd, maar indien zij ooit worden aangevallen door een buurland moet Israël de Palestijnse burgers hun veiligheid kunnen garanderen
    "Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it."
    - Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    753
    28-05-2013

    Citaat Geplaatst door Noorderlicht Bekijk reactie
    Ik vind mijn voorstel beter:

    De uitgangspunten voor een verdeling hoeven niet zo ingewikkeld te zijn:
    1. De Palestijnse staat omvat in ieder geval alle gebieden binnen de grenzen van 1967.
    2. In regio's in Israel waar minimaal 25% Palestijnen wonen komt er een referendum en kunnen de Palestijnen kiezen of de regio zich aansluit bij de Palestijnse staat, of dat ze binnen Israel willen blijven.
    3. Bewoners mogen blijven wonen in de gebieden waar ze nu wonen.



    4. Er komen volledig open grenzen tussen beide staten: vrij verkeer van goederen en personen en het recht om in de "andere" staat te werken. Op termijn zou een vrije vestiging van alle bevolkingsgroepen in beide staten het doel moeten zijn.
    5. Een financieel-economische unie tussen beide staten. De bevoegdheden van die unie worden uitgevoerd door een gezamenlijk parlement en een uitvoerende commissie. Een gemeenschappelijk hof van justitie waarborgt de juridische aspecten.
    6. Tweetalig onderwijs in beide landen; beide talen worden officieel erkend als voertaal voor de overheid
    7. Een internationaal gefinancieerd fonds dat zorgt voor compensatie van verloren bezittingen voor Palestijnen die (op de korte termijn) niet terug kunnen keren.
    8. Beide staten worden volledig gedemilitariseerd. Een internationale troepenmacht zorgt ervoor, zolang dan nodig is, dat de interne en externe veiligheid van beide landen gewaarborgd is.

    Zie pagina 37 van deze topic
    1. Kan over gediscussieerd worden

    2. Not sure if serious or trolling

    3. Niet akkoord. Israël is niet van iedereen zoals Nederland maar een democratische Joodse staat. Israël is in de eerste plaats een thuisland voor Joden en niet voor Palestijnen.

    4. Wederom niet akkoord. Er moet een afscheiding (muur) komen op Israëlisch grondgebied om terroristen tegen te houden. Palestijnen mogen wel in Israël komen werken, maar deze moeten langs de checkpoints. Een vrije vestiging van beide groepen is onzin, want dan kan je het hele gebied meteen Palestina noemen.

    5. Dat nooit... wij willen geen unie vormen met mensen die terroristen op de televisie eren en de dood van onschuldige joodse burgers vieren.

    6. Onzin... waarom zou een Jood Arabisch moeten spreken? Daar zie ik het nut niet van in. Een Israëliër moet perfect tweetalig zijn wat mij betreft (hebreeuws + engels) alsook de basis van frans en chinees

    7. Dat kan, op voorwaarde dat de arabische landen compensatie betalen voor de 850.000 joodse vluchtelingen in '48 (en aan hun nakomelingen)

    8. Nooit, Israël heeft uiteraard een leger nodig om zichzelf te beschermen waar het zelf de verantwoordelijkheid over heeft. Wij staan ook in voor de veiligheid van de Palestijnse burgers indien zij ooit worden aangevallen door een buurland.
    "Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it."
    - Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    753
    28-05-2013

    Citaat Geplaatst door mr_firefist Bekijk reactie
    Voor moslims is jeruzalem net zo heilig als joden en christenen......
    Goed dan, we delen de hoofdstad Jeruzalem... Israël West-Jeruzalem en Palestina Oost-Jeruzalem (met muur uiteraard)

    Citaat Geplaatst door mr_firefist Bekijk reactie
    Als Palestina daadwerkelijk een staat wordt (een land met een constituele rechtstelsel) dan moet israel z'n vinger uit de pap halen
    Dat zal Israël nooit toestaan. Wij hebben nu de macht over de Palestijnen, waarom zouden we onszelf verzwakken en een staat oprichtingen met een leger die op termijn een bedreiging kan vormen voor de Joodse staat? Er zal alleen een Palestijnse staat kunnen komen indien die voor eeuwig gedemilitariseerd wordt.


    Citaat Geplaatst door mr_firefist Bekijk reactie
    Dus als het wordt aangevallen moet het maar ze broek uit trekken en bukken als een kreng?
    Israël is verantwoordelijk voor de veiligheid van de Palestijnse burgers indien zij worden aangevallen door hun buurlanden.




    Citaat Geplaatst door mr_firefist Bekijk reactie
    Meest belachelijke voorwaarden in the history of voorwaarden
    Waarom is dat belachelijk? Israël is een Joods thuisland. Palestina is een Palestijns thuisland.

    Mijn uitgangspunt van een Palestijnse staat is: 2 staten voor 2 volkeren

    Ik zie trouwens het nut niet in van Israël om een Palestijnse staat op te richten als de Palestijnen toch in Israël zouden blijven. Het moet uiteraard voor beide bevolkingsgroepen een winst winst situatie zijn
    "Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it."
    - Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001.