1. #1
    ஐ Dinaa_mOkro

    Reacties
    174
    06-01-2005

    Exclamation * Spreekbeurt *

    Heyy PeepZz,,

    Stel ,, Je Deed Je Spreekbeurt 0ver Slachtfeest
    Hoe z0u Je Het Dan Aanpakken..?
    Wat z0u Je Allemaal Vertellen..? En Wat Neem Je Mee..?

    Alvast Bedankt..

    --> Dina_Lici0usz

  2. #2
    'Makkah & Madinah'`

    Reacties
    1.065
    17-01-2003

    Hoe het is ontstaan: dan vertel je het verhaal van onze profeet Ibrahim en zijn zoon Ismail. Je zou eventueel nog verzen van de koran of overleveringen van de profeet erover voor kunnen lezen.

    Wat de verplichtingen zijn, hoe het wordt beleefd in Islamitische landen en hoe het wordt beleefd in westerse landen.
    Iets over de Islamitische kalender vertellen en wanneer het slachtfeest daarin valt.

    Wat je mee kan nemen: hmmm moeilijk misschien een lief schaapje

    Veel succes ermee en hoop dat je wat aan m'n tips hebt gehad.
    Onze Heer daalt iedere nacht af tot de hemel van de aarde, als het laatste derde deel van de nacht aanbreekt zegt Hij:''Wie zegt er een gebed voor Mij dat ik mag beantwoorden? Wie vraagt Mij iets wat ik hem kan geven? Wie vraagt er om vergiffenis zodat ik hem kan vergeven ?''

  3. #3
    ...

    Reacties
    268
    09-12-2004

    Ik zou eerst beginnen met zoveel mogelijk informatie zoeken..Als je je spreekbeurt pas na het offerfeest hebt kun je ook vertellen hoe het verlopen is en wat je gedaan hebt..

    Ik zou ook zeker het verhaal van onze profeet Ibrahim en zijn zoon Ismail vertellen

    http://www.klap.net/religies/islam/o...fferfeest.html
    http://gemeentearchief.amsterdam.nl/...en/offerfeest/
    http://www.hsmarnix.nl/studenten/52/...offerfeest.htm
    http://www.elhouda.nl/offerfeest.html

    Die plaatjes kun je trouwens uitprinten en laten zien.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt

  4. #4
    ஐ Dinaa_mOkro

    Reacties
    174
    06-01-2005

    Citaat Geplaatst door Krullenbol16
    Ik zou eerst beginnen met zoveel mogelijk informatie zoeken..Als je je spreekbeurt pas na het offerfeest hebt kun je ook vertellen hoe het verlopen is en wat je gedaan hebt..

    http://www.klap.net/religies/islam/o...fferfeest.html
    http://gemeentearchief.amsterdam.nl/...en/offerfeest/
    http://www.hsmarnix.nl/studenten/52/...offerfeest.htm
    http://www.elhouda.nl/offerfeest.html

    Die plaatjes kun je trouwens uitprinten en laten zien.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt
    ThnXxX SgatJe :blauwkus: Ik Heb Mijn Spreekbeurt Voor Het Offerfeest..

    --> Dina_Lici0usz

  5. #5
    ஐ Dinaa_mOkro

    Reacties
    174
    06-01-2005

    Citaat Geplaatst door Mievrouw
    Hoe het is ontstaan: dan vertel je het verhaal van onze profeet Ibrahim en zijn zoon Ismail. Je zou eventueel nog verzen van de koran of overleveringen van de profeet erover voor kunnen lezen.

    Wat de verplichtingen zijn, hoe het wordt beleefd in Islamitische landen en hoe het wordt beleefd in westerse landen.
    Iets over de Islamitische kalender vertellen en wanneer het slachtfeest daarin valt.

    Wat je mee kan nemen: hmmm moeilijk misschien een lief schaapje

    Veel succes ermee en hoop dat je wat aan m'n tips hebt gehad.
    Een Lief Schaapiej..?

    Maar Wel Thnx Voor Je Info..Heb Je n0g Meer Inf0 Wella..?

  6. #6
    ...

    Reacties
    268
    09-12-2004

    Het verhaal

    Het offer van Ibrahim.

    De profeet Ibrahim kreeg in een droom de openbaring van God dat hij zijn liefde en trouw aan hem moest bewijzen door datgene op te offeren wat hem het liefste op aarde was: zijn zoon Ismael. Hij vertelde dit tegen zijn zoon, zoals we kunnen lezen in de Koran: Toen die zover was dat hij met hem mee kon gaan zei hij: ‘Mijn zoon, ik heb in de slaap gezien dat ik je zal offeren. Zie eens wat jij ervan vindt.’ Hij zei: ‘Mijn vader, doe wat je bevolen is. Je zult merken dat ik, als God het wil, iemand ben die gelukkig volhard.’ Dit was een grote beproeving voor Ibrahim. Hij had de opdracht gekregen om zijn enige zoon te offeren. Een kind dat door God aan hem geschonken was en dat nu de leeftijd had bereikt waarin hij zijn oude vader kon helpen in zijn taken en zijn missies. Tegelijkertijd was het een grote beproeving voor zijn zoon. Om deze opdracht te gehoorzamen en zijn leven te offeren was geen eenvoudig iets. Beiden volharden in hun geloof en gingen op weg naar Mina om de opdracht van God uit te voeren. Toen ze in Mina aankwamen zette Ibrahim een mes op de keel van zijn zoon en gebruikte al zijn kracht om de opdracht van God uit te voeren. Maar de kracht van God kwam tussenbeide en haalde de functie van het mes weg en een boodschap kwam vanuit de hemel . Deze boodschap staat in de Koran als volgt beschreven: Toen zij zich beiden (aan God’s wil) over gegeven hadden en hij hem op zijn voorhoofd had neergelegd, riepen wij hem: Ibrahiem! Jij hebt de droom doen uitkomen. Zo belonen Wij hen die goed doen. Dit was duidelijk een beproeving. En Wij gaven voor hem een geweldig offer in de plaats. Met deze boodschap kwam er een ram mee vanuit de hemel, die de plaats van Ismael moest innemen en geslacht zou worden. God accepteerde de oprechte daad van zijn boodschapper Ibrahim en maakte het een plicht voor alle pelgrims en moslims in het algemeen om een dier te offeren.

  7. #7
    ஐ Dinaa_mOkro

    Reacties
    174
    06-01-2005

    :blauwkus: Nog Meer Want K Heb Geen Zin 0m Te Z0eken

  8. #8
    ...

    Reacties
    268
    09-12-2004

    Citaat Geplaatst door Dina_Lici0usz
    ThnXxX SgatJe :blauwkus: Ik Heb Mijn Spreekbeurt Voor Het Offerfeest..

    --> Dina_Lici0usz
    Hahah ewa jammer

    Nog Meer Want K Heb Geen Zin 0m Te Z0eken
    Luie

  9. #9
    ஐ Dinaa_mOkro

    Reacties
    174
    06-01-2005

    So0o0 Laat Je Me In De Steek..? :schrik:

  10. #10
    ...

    Reacties
    268
    09-12-2004

    Citaat Geplaatst door Dina_Lici0usz
    So0o0 Laat Je Me In De Steek..? :schrik:

    Nee joh tuurlijk niet :blauwkus:

    Zeg t maar, wat wil je nog meer?

  11. #11
    ஐ Dinaa_mOkro

    Reacties
    174
    06-01-2005

    Ahh Wat Lief..

    Ehm...Wat Ik N0g Meer Wil..? Een Lief Schaapiej Misschien ..?

    Heb Je Meer Site's Waar Ik inf0 Kan Vinden... Wallah Thnx Voor De M0eite :blauwkus:

  12. #12
    'Makkah & Madinah'`

    Reacties
    1.065
    17-01-2003

    Citaat Geplaatst door Dina_Lici0usz
    Een Lief Schaapiej..?

    Maar Wel Thnx Voor Je Info..Heb Je n0g Meer Inf0 Wella..?
    haha ja zo'n knuffelschaapje. heel schattig toch, beetje humor toevoegen aan je spreekbeurt.
    Onze Heer daalt iedere nacht af tot de hemel van de aarde, als het laatste derde deel van de nacht aanbreekt zegt Hij:''Wie zegt er een gebed voor Mij dat ik mag beantwoorden? Wie vraagt Mij iets wat ik hem kan geven? Wie vraagt er om vergiffenis zodat ik hem kan vergeven ?''

  13. #13
    ஐ Dinaa_mOkro

    Reacties
    174
    06-01-2005

    Citaat Geplaatst door Mievrouw
    haha ja zo'n knuffelschaapje. heel schattig toch, beetje humor toevoegen aan je spreekbeurt.
    Jaaaaa Wallah..Je Hebt Gelijkkkkkkkk.. ThnQ U :blauwkus:

  14. #14
    ...

    Reacties
    268
    09-12-2004

    Citaat Geplaatst door Dina_Lici0usz
    Ahh Wat Lief..

    Ehm...Wat Ik N0g Meer Wil..? Een Lief Schaapiej Misschien ..?

    Heb Je Meer Site's Waar Ik inf0 Kan Vinden... Wallah Thnx Voor De M0eite :blauwkus:



    Deze lief genoeg?





    [IMG]http://******************/michielfoto/fotopagina/schapen/images/prevs/prev1.jpg[/IMG]

  15. #15
    ...

    Reacties
    268
    09-12-2004

    Geschiedenis van het offerfeest

    De dromen van de profeten worden gezien als openbaringen.
    De profeet Ibrahim (vzmh) kreeg in een droom de openbaring van God dat hij zijn liefde en trouw aan hem moest bewijzen door datgene op te offeren wat hem het liefste op aarde was: zijn zoon Ismaël.

    Hij vertelde dit tegen zijn zoon, zoals we kunnen lezen in de Koran:

    Koran 37:102 As-saaffaat

    Toen die zover was dat hij met hem mee kon gaan zei hij: ¨Mijn zoon, ik heb in de slaap gezien dat ik je zal offeren. Zie eens wat jij ervan vindt¨. Hij zei: ¨Mijn vader, doe wat je bevolen is. Je zult merken dat ik, als God het wil, iemand ben die gelukkig volhard¨.

    Dit was een grote beproeving voor Ibrahim (vzmh).
    Hij had de opdracht gekregen om zijn enige zoon te offeren.
    Een kind dat door God aan hem geschonken was en dat nu de leeftijd had bereikt waarin hij zijn oude vader kon helpen in zijn taken en missies.
    Tegelijkertijd was het een grote beproeving voor zijn zoon.
    Om deze opdracht te gehoorzamen en zijn leven te offeren was geen eenvoudig iets.
    Beiden volharden in hun geloof en gingen op weg naar Mina om de opdracht van God uit te voeren.

    Toen ze in Mina aankwamen zette Ibrahim (vzmh) een mes op de keel van zijn zoon en gebruikte al zijn kracht om de opdracht van God uit te voeren.
    Maar de Kracht van God kwam tussenbeide en haalde de functie van het mes weg en een boodschap kwam vanuit de hemel:

    Koran 37:103-107 As-saaffaat

    Toen zij zich beiden (aan God´s wil) overgegeven hadden en hij hem op zijn voorhoofd had neergelegd, riepen Wij hem: ¨Ibrahiem! Jij hebt de droom doen uitkomen. Zo belonen Wij hen die goed doen. Dit was duidelijk een beproeving. En Wij gaven voor hem een geweldig offer in de plaats¨.

    Met deze boodschap kwam er een ram (mannelijk schaap) mee vanuit de hemel, die de plaats van Ismaël moest innemen en geslacht zou worden.
    God accepteerde de oprechte daad van zijn boodschapper Ibrahim (vzmh) en maakte het een plicht voor alle pelgrims en moslims in het algemeen om een dier te offeren.

    Het is aangegeven in een hadith van de profeet Mohammed (vzmh) waarin Annum, één van de metgezellen van de profeet aan de profeet Mohammed (vzmh) vraagt: ¨O, profeet van God, waar komt dit gebruik vandaan?¨ Hij antwoordde: ¨Het is de soennah van jouw voorvader Ibrahim (vzmh) en een herdenking aan zijn eer¨.


    Wanneer is het offerfeest?

    In de twaalfde moslimmaand is de Hadj, de bedevaart naar Mekka.
    De pelgrims voeren een tocht langs heilige plekken die worden geassocieerd met de profeten Ibrahim (vzmh) en Mohammed (vzmh).
    Op de tiende dag van de bedevaart offert de pelgrim een dier.
    Moslims die niet op bedevaart zijn slachten ook een dier ter herdenking aan de profeet Ibrahim (vzmh)
    Overal in de wereld slachten moslims op deze dag een offerdier.

    Een derde van het vlees is voor de armen, een derde voor familieleden en vrienden, en een derde voor jezelf.
    Samen met het suikerfeest na de ramadan is het offerfeest het belangrijkste feest van de Islam.
    Het duurt drie dagen.
    De naam voor het offerfeest in het arabisch is: Ied Al-Adha

    Offerdieren

    Welke dieren mogen er gebruikt worden op het offerfeest?

    De volgende dieren mogen geofferd worden:

    Geiten minstens 1 jaar oud mannelijk of vrouwelijk
    Schapen minstens 6 maanden oud mannelijk of vrouwelijk
    Koeien, ossen of buffels minstens 2 jaar oud
    Kamelen minstens 5 jaar oud mannelijk of vrouwelijk


    Het offeren van een geit of schaap is voldoende voor één persoon.
    Voor alle andere dieren, koe, os, buffel, of kameel staat het offer gelijk aan 7 offers, waardoor 7 personen gezamenlijk zo een dier kunnen offeren.

    Wanneer een verkoper van een dier verklaard dat het dier de leeftijd heeft bereikt waarop het geofferd mag worden, en er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat dit niet zo zou zijn, mag men uitgaan van de betrouwbaarheid van zijn verklaring en het dier offeren.

    Alternatief voor het offerdier

    Sommige mensen denken dat ze in plaats van een dier te offeren, geld kunnen geven aan arme mensen uit liefdadigheid.
    Dit is niet juist.
    Er zijn verschillende verplichte vormen van aanbidding voor moslims.
    Elk van hen heeft een eigen belangrijkheid en geen van hen kan de ander vervangen.
    Het is niet toegestaan voor een moslim om de salaat (het gebed) te verrichten ter vervanging van het vasten in de Ramadan.
    Zo is het ook niet toegestaan om liefdadigheid te geven ter vervanging van het verrichten van het gebed.
    Hetzelfde geld voor het offeren van een dier: Het brengen van het offer is een onafhankelijke vorm van aanbidding en kan niet vervangen worden door een andere vorm van aanbidding zoals het geven van liefdadigheid.

    Echter wanneer iemand door dringende redenen niet kon offeren in de drie voorgeschreven dagen (10e, 11e of 12e van de maand Zulhijjah), kan hij in dat geval de prijs van een offerdier als sadaqah geven aan een persoon die recht heeft om zakaat (armenbelasting) te ontvangen.
    Tijdens de duur van de dagen dat er geofferd wordt kan er geen vrijstelling van deze verplichting gekregen worden.