1. #1
    Moderator

    Reacties
    9
    27-02-2011

    Lees meer en schrijf veel meer

    Beste schrijvers en lezers,

    Het is hartstikke leuk om een verhaal te schrijven en/of te lezen. Er zijn tig mooie verhalen, maar ook minder mooie verhalen. Om meer overzicht en respect van lezers in jouw topic te kweken, moeten we samen de mooie tuinen van onkruid zuiveren. Daarom verzoek ik jullie beste schrijvers en lezers om niet meer te reageren met: up, oepa, upperdepup etc. Dit is heel irritant zowel voor de schrijver als voor de lezer. Reageer daarom inhoudelijk op een verhaal, uit je kritiek op een verhaal en niet op de auteur of andere medegebruikers. Mensen vinden het leuk en motiverend om complimenten te krijgen, doe dat in een reactie of stuur diegene een reputatiebericht.

    Persoonlijke vetes, ruzie(s), ongepast taalgebruik of iets wat geen waarde toevoegt aan een topic/verhaal, wordt niet getolereerd. Persoonlijke gesprekken doe je via pm. Let er wel op dat een melding van ongepast taalgebruik of iets wat tegen de forumregels is, kan resulteren in een berisping.

    Het enige wat ik nog wil zeggen is 'lees meer en schrijf nog veel meer (verhalen)'.


    Klik op Netiquette voor meer info over de forumregels.

  2. #2
    Twee gebruikers

    Reacties
    623
    23-08-2006

    Ik ben het eerlijk gezegd er niet mee eens dat er niet meer mag worden gereageerd met 'up' of 'oepa'. Als schrijfster vind ik dat juist fijn, omdat ik zo weet dat mensen mijn verhaal lezen en graag weer een vervolg willen zien.

    Bovendien, als de lezer inhoudelijk al op een verhaal/vervolg heeft gereageerd en vier dagen later de schrijver nog niets heeft gepost, dan kan de lezer moeilijk weer inhoudelijk op het verhaal/vervolg reageren. Gebruikelijk is dan om 'up' te zeggen, toch?

    Schrijvers die het irritant vinden dat lezers met 'up' of 'upperdepup' reageren, kunnen gewoon een inhoudsopgave maken, zodat niemand zich daaraan hoeft te storen.

    Wat verder in mijn optiek bijvoorbeeld wel aan banden kan worden gelegd, is het overdreven uppen. Hierbij heb ik het over twintig up's in 5 minuten, of up's met erg grote letters die bijna de hele pagina in beslag nemen. Eventueel kan het aantal up's per persoon worden beperkt tot een aantal keer per dag, of iets in die richting? (Nogmaals, niet dat ik me daaraan stoor.)

  3. #3
    Valar morghulis.

    Reacties
    10.250
    14-09-2012

    Ik ben het haar mee eens. Het is fijn om te zien dat er word geupt. Een schrijfster kan het zelf ook aangeven , of er wel of niet geupt moet worden. Ik schrijf ook verhalen en vind het leuk om te zien dat er word geupt. Het lijkt me handiger dat, als de schrijfster het zelf aangeeft.
    "Esse quam videri."

  4. #4
    Moderator

    Reacties
    9
    27-02-2011

    Netiquette

    ■eventuele klachten, vragen, en/of opmerkingen kunnen naar webmaster@marokko.nl, of plaatsen in de rubrieken de hiervoor bedoeld zijn;
    ■neem altijd eerst een kijkje op de FAQ pagina (Frequently Asked Questions) voor de discussiegroep waar je graag aan deel wilt nemen. Doorgewinterde leden van een discussiegroep raken snel geïriteerd wanneer ze telkens opnieuw dezelfde vragen weer zien verschijnen;
    ■let bij het posten ook op je CAPS-LOCK, anderen hebben er last van;
    ■gebruik van one-liners of uitsluitend subject-vermeldingen zijn HELEMAAL niet leuk voor anderen om te lezen, laat ze dus graag achterwege;
    ■berichten die bedoeld zijn voor één of meer specifieke personen zijn op het forum niet toegestaan. Gebruik hiervoor een privé bericht (PM);
    het kunstmatig in leven houden van een discussie/topic is niet toegestaan, dit betekent: niet uppen;
    ■het is niet toegestaan topics te openen die enkel als doel hebben om reputatiepunten te verzamelen;
    het is niet toegestaan topics te openen die enkel als doel hebben om zoveel mogelijk reacties te ontvangen;
    ■wanneer je een andere persoon 'quote/citeert', laat dan alles weg wat niet direct van toepassing is op je antwoord.
    ■gebruik geen extreem lange topics, aangezien deze de opmaak van pagina’s onprettig kan beïnvloeden;
    ■voordat je gaat posten kijk of er al een topic loopt over het onderwerp waar jij over wil posten;
    ■on-topic blijven, wijk in een discussie niet van het onderwerp af;
    ■berichten welke ouder zijn dan één jaar kunnen niet worden gewijzigd en/of verwijderd tenzij deze in strijd zijn met deze voorwaarden;
    ■spammen en/of crossposten is ongewenst;
    ■privélogs, mails etc. horen privé te zijn en te blijven;
    ■ondertekeningen, persoonlijke titels e.d. vallen NIET buiten deze policy: ook voor de inhoud hiervan kan de beheerder besluiten je de toegang tot Marokko.nl te ontzeggen

    Verder kan de Moderator berichten en/of topics aanvullend op deze policy naar eigen inzicht beoordelen, als deze policy niet in een situatie voorziet.

  5. #5
    Twee gebruikers

    Reacties
    623
    23-08-2006

    Citaat Geplaatst door Ouzoud Bekijk reactie
    Netiquette

    het kunstmatig in leven houden van een discussie/topic is niet toegestaan, dit betekent: niet uppen;
    ■het is niet toegestaan topics te openen die enkel als doel hebben om reputatiepunten te verzamelen;
    het is niet toegestaan topics te openen die enkel als doel hebben om zoveel mogelijk reacties te ontvangen;
    Ik snap heel goed dat er dergelijke regels bestaan in het algemeen, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat het goed is dat er bij de verhalenrubriek van sommige regels mag worden afgeweken, zoals het 'uppen'***. Verhalen worden juist geschreven om te worden gelezen, niet om op de laatste pagina van de verhalenrubriek stof te vangen en onopgemerkt te blijven totdat de schrijfster weer een nieuw vervolg heeft geplaatst, neem ik aan? Waarom wordt een verhaal immers op een openbare forum geplaatst? De roodgemaakte regels horen in mijn ogen juist bij een (goed) verhaal op de verhalenrubriek. Bij het Onzinhoekje en de TheeLounge bijvoorbeeld snap ik dat het geen nut dient en dat de roodgemaakte regels nodig zijn.

    Voorbeeld: In het algemeen is het doel van een boek/verhaal dat zoveel mogelijk mensen het lezen en alle moeite die een schrijver erin heeft gestopt waarderen. Hoe wordt dat gedaan? Door reclame te maken met bijvoorbeeld posters in een boekhandel, goede reviews op de site en ervoor te zorgen dat het hoog in de 'charts' staat, zodat men dit allemaal opvalt. Vertaalt naar de verhalenrubriek van marokko.nl betekent dit naar mijn mening o.a. mond op mond reclame, maar daarnaast ook uppen*** (als er al een uitgebreide reactie op het verhaal/vervolg is geplaatst) zodat anderen zien dat er wel degelijk belangstelling is voor het verhaal.
    En zoals ik al eerder zei, is het doel van een verhaal of boek zoveel mogelijk lezers; zoveel mogelijk lezers staat wat dat betreft dus ook min of meer gelijk aan (zo) veel (mogelijk) reacties. Dat wil zeggen dat het indirecte doel van een verhaal kan uitlopen op veel reacties***. Dit druist al een beetje in tegen de tweede roodgemaakte regel.

    Gaat het trouwens nu puur alleen om uppen, of mogen mensen wel 'ga aub verder' zeggen?

    ***In mijn bovenstaande reactie heb ik het niet over overdreven uppen, 50 ups van 1 persoon per uur ofzo, want natuurlijk kan dat vervelend overkomen op een schrijver.

  6. #6
    Moderator

    Reacties
    9
    27-02-2011

    Beste Kleine_Beer,

    Jouw mening wordt gerespecteerd. Maar het 'uppen', is niet toegestaan. Niet 1 up, ook geen 3 of 50. Gewoon inhoudelijk reageren. Wanneer je een verhaal plaatst, doe je dat zodat mensen het lezen. En niet om veel reacties te krijgen. Door niet te uppen, krijgen de andere verhalen ook een kans om gelezen te worden. Zo blijft het voor iedere auteur eerlijk.
    Je kunt er nog verder over gaan discussieren, maar het is en blijft niet toegestaan.

  7. #7
    Twee gebruikers

    Reacties
    623
    23-08-2006

    Citaat Geplaatst door Ouzoud Bekijk reactie
    Beste Kleine_Beer,

    Jouw mening wordt gerespecteerd. Maar het 'uppen', is niet toegestaan. Niet 1 up, ook geen 3 of 50. Gewoon inhoudelijk reageren. Wanneer je een verhaal plaatst, doe je dat zodat mensen het lezen. En niet om veel reacties te krijgen. Door niet te uppen, krijgen de andere verhalen ook een kans om gelezen te worden. Zo blijft het voor iedere auteur eerlijk.
    Je kunt er nog verder over gaan discussieren, maar het is en blijft niet toegestaan.
    Prima. Als dat de regels zijn, dan zijn dat helaas de regels. Verder heb ik nooit gezegd dat een verhaal wordt geplaatst om veel reacties te krijgen. Ik zei dat het doel van een verhaal zoveel mogelijk waarderende lezers is (waar we het blijkbaar met elkaar over eens zijn gezien jouw bovenstaande reactie), wat min of meer gelijk staat aan veel reacties (als alle waarderende lezers een reactie plaatsen uiteraard), waardoor dit indirect een doel is.

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.043
    11-06-2010

    Ik vind dat kleine beer volkomen gelijk heeft.
    Nee.

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    1.054
    05-11-2012

    , helemaal mee eens!

    Er wordt hier bijna nooit inhoudelijk gereageerd, ik denk juist dat schrijfsters daar veel meer aan hebben. Dit stimuleert ze om het verhaal verder te schrijven. Er wordt hier op 't forum onnodig geup't. Bladzijdes die vol staan met ups van steeds de zelfde persoon. Erg vervelend.

    Ik hoop wel dat m.nl even gezellig blijft als voorheen!
    Tunsia

  10. #10
    Alhamdolilah

    Reacties
    1.511
    18-06-2012

    Citaat Geplaatst door Kleine_Beer Bekijk reactie
    Ik ben het eerlijk gezegd er niet mee eens dat er niet meer mag worden gereageerd met 'up' of 'oepa'. Als schrijfster vind ik dat juist fijn, omdat ik zo weet dat mensen mijn verhaal lezen en graag weer een vervolg willen zien.

    Bovendien, als de lezer inhoudelijk al op een verhaal/vervolg heeft gereageerd en vier dagen later de schrijver nog niets heeft gepost, dan kan de lezer moeilijk weer inhoudelijk op het verhaal/vervolg reageren. Gebruikelijk is dan om 'up' te zeggen, toch?

    Schrijvers die het irritant vinden dat lezers met 'up' of 'upperdepup' reageren, kunnen gewoon een inhoudsopgave maken, zodat niemand zich daaraan hoeft te storen.

    Wat verder in mijn optiek bijvoorbeeld wel aan banden kan worden gelegd, is het overdreven uppen. Hierbij heb ik het over twintig up's in 5 minuten, of up's met erg grote letters die bijna de hele pagina in beslag nemen. Eventueel kan het aantal up's per persoon worden beperkt tot een aantal keer per dag, of iets in die richting? (Nogmaals, niet dat ik me daaraan stoor.)
    Mee eens. X
    If Allah delays your prayer"
    He's inreassing your patience...

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    266
    12-05-2013

    Citaat Geplaatst door Ouzoud Bekijk reactie
    Beste Kleine_Beer,

    Jouw mening wordt gerespecteerd. Maar het 'uppen', is niet toegestaan. Niet 1 up, ook geen 3 of 50. Gewoon inhoudelijk reageren. Wanneer je een verhaal plaatst, doe je dat zodat mensen het lezen. En niet om veel reacties te krijgen. Door niet te uppen, krijgen de andere verhalen ook een kans om gelezen te worden. Zo blijft het voor iedere auteur eerlijk.
    Je kunt er nog verder over gaan discussieren, maar het is en blijft niet toegestaan.
    Dus jullie verzinnen regels om het verzinnen? Weird.

  12. #12
    Moderator

    Reacties
    9
    27-02-2011

    Citaat Geplaatst door Nisrientje_ Bekijk reactie
    Dus jullie verzinnen regels om het verzinnen? Weird.
    Raadpleeg de netiquette.

  13. #13
    Alhamdoulillah

    Reacties
    38
    20-12-2012

    M.nl begint echt niet meer leuk te worden. Erg jammer

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    101
    30-06-2013

    Ik stoor me niet aan het uppen, waar ik me wel aan stoor is het aanvallen van een schrijfster aan degenen die hun meniing geven over haar verhaal. Tot het agressieve toe, en zelfs eens een dreigement. Dus als jullie zeggen dit niet te tolereren moeten jullie hier echt beter op gaan letten

  15. #15
    MVC Premium

    Reacties
    5.156
    05-10-2004

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Kleine_Beer Bekijk reactie
    Ik snap heel goed dat er dergelijke regels bestaan in het algemeen, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat het goed is dat er bij de verhalenrubriek van sommige regels mag worden afgeweken, zoals het 'uppen'***. Verhalen worden juist geschreven om te worden gelezen, niet om op de laatste pagina van de verhalenrubriek stof te vangen en onopgemerkt te blijven totdat de schrijfster weer een nieuw vervolg heeft geplaatst, neem ik aan?
    Niet mee eens. Dat heeft toch geen toegevoegde waarde als een verhaal bovenaan gaat hangen terwijl er geen nieuwe vervolgen worden geplaatst.Het is ook heel irritant als je op een vervolg wacht en de topic checkt, weer een up te zien. Het is ook niet eerlijk tegenover de mensen die net met een verhaal zijn begonnen en nog niet zo veel fans hebben terwijl hun verhaal misschien juist wel de moeite waard is om te lezen, maar het zakt steeds naar beneden omdat er in de verhalen die weken lang niet geüpdatet zijn continu geupt worden omdat het om een oud lid gaat.