Poll resultaten: Wie is Glenn in het verhaal?

Stemmers
14. Je mag niet stemmen op deze poll
  • Fred?

    10 71,43%
  • Fatima?

    2 14,29%
  • Aad?

    0 0%
  • Eric?

    2 14,29%
  • of een ander personage in het verhaal?

    0 0%
Meerkeuze vragen
  1. #61
    Valar morghulis.

    Reacties
    10.250
    14-09-2012

    upp Glenn! Je doet het goed
    "Esse quam videri."

  2. #62
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Dank je wel Tranen! Ik vond het laatste stukje letterlijk en figuurlijk een 'rot'stukje om te schrijven, moest me helemaal gaan 'inleven'in iemand die een hekel heeft aan buitenlanders...rot stukje dus, maar noodzakelijk voor het verhaal.
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  3. #63
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Ja, daar zaten we dan, als twee boze mensen die geen haarbreed voor elkaar wilde wijken. Het had ook geen zin meer om allerlei feiten en argumenten te blijven aandragen, het gevaar bestaat om het dan geheel uit zijn verband te gaan rukken en dan op het persoonlijke vlak elkaar te gaan bevechten. Ik was jonger dan Sonja, zij zei ook eens dat ik veel minder ervaring in het leven had dan zij, dat klopt, maar ik had haar toen verteld dat redelijkheid, tolerant zijn en inlevingsvermogen hebben ook met je persoonlijkheid en je visie op het leven te maken heeft. Natuurlijk kan je je beeldvorming beter krijgen door levenservaring, maar je kunt ook verbitterd raken. Sonja was verbitterd had ik pas later begrepen, maar dat komt terzijnertijd wel ter sprake in het verhaal.
    ‘Ik mag je graag Fred, ’zei Sonja nu rustig.
    ’Ik mag jou ook lieve Sonja, maar op dit punt verschillen wij hemelsbreed. ’reageerde ik ook op rustige toon. Opdat moment wilde ze volgens mij weer beginnen met haar ‘gelijk krijgen’ gedoe, maar ik zag haar haperen. Ze zag aan mijn blik dat ik dat door had en beiden moesten we er hard om lachen. Ik was ergens blij en opgelucht dat het harde van de discussie was verdwenen en dat we nu naar wat ontspanning zochten. We kwamen toch niet uit dit onderwerp maar vonden elkaar qua collega’s, als mens te belangrijk en te interessant om door een ruzie vanwege meningsverschillen, elkaar te gaan ontwijken of wat dan ook. Zij had haar standpunt, ik had mijn standpunt, zand erover, we weten nu hoe de een er over denkt, maar het leven gaat verder, ons werk gaat verder, we hebben elkaar nodig. Ergens hoopte ik toch dat Sonja ging nadenken met wat we zo heftig besproken hadden, maar ongetwijfeld hoopte ze hetzelfde voor mij en dat ik het dan bij het verkeerde eind, zodat ik dan eindelijk zou gaan inzien hoe het werkelijk in elkaar zat. Uiteraard hoopte ik dat ook maar dan dat zij zou inzien dat haar mening fout en puur gestoeld op onjuistheden en gebaseerd op angst was. Het gesprek nam gelukkig een andere wending.
    ‘Hé, volgens mij heeft jouw kamergenoot een oogje op Fatima,’ en ze keek me wat schalks aan. Ik begon te glimlachen, ik had dat ook gezien dat Ronald wat meer belangstelling ging tonen voor Fatima, en zeker sinds die keer dat ze beiden aan het probleemgeval werkten waar ze uren mee bezig waren.
    ‘Maakt hij een kans denk je?’zei ik en ik keek er wat bedenkelijk bij. Ik zei direct:’ Denk het niet hè? Hij is geen moslim, ik weet dat hij katholiek is opgevoed, maar dat zegt ook niet zoveel heb ik begrepen.’
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  4. #64
    فلسطين

    Reacties
    895
    09-09-2010



    Mag ik vragen hoe je op M.nl terecht bent gekomen?

    Silence is the most powerful scream..
    -Omar Ibn al khataab


  5. #65
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door Riffia__H Bekijk reactie


    Mag ik vragen hoe je op M.nl terecht bent gekomen?
    Natuurlijk mag je mij dat vragen, geen problemen mee. Ik vind het wel grappig dat ik deze vraag hier regelmatig gesteld krijg. Oké, vorig jaar december zocht ik op het internet naar nieuwsfeiten betreffende de dood van de grensrechter bij de voetbalwedstrijd in Almere. Ik kwam toen per toeval terecht op m.nl. Sindsdien ben ik niet meer weggeweest...Dat is dus even in het kort hoe ik hier terecht ben gekomen. Maar er is natuurlijk meer aan de hand, de reden waarom ik hier ben blijven 'plakken' is het simpele feit dat ik mij ben gaan verdiepen in mijn 'Marokkaanse'medemens, in zijn/haar doen en laten in de westerse wereld, hoe ervaren ze hun bestaan in ons kikkerlandje, voelen ze zich thuis, hoe voelen ze zich in deze roerige tijden en hoe gaan ze om met allerhande problemen. Ik hou van schrijven, daarom ben ik ook dit verhaal begonnen wat uit het oogpunt van een niet-gelovige is geschreven. Dat is ook makkelijker voor mij omdat ik een niet-gelovige, anders denkende ben, en zodoende vanuit dat perspectief schrijf. O ja, ook erg belangrijk is het feit dat op mijn werk mijn beste maatje een moslima is...Ze weet gelukkig niet dat ik op deze site zit, haha, als ze dat weet gaat ze me stalken denk ik! Beste Riffia_H, ik hoop dat ik je genoeg geinformeerd heb, en dat je het verhaal zult blijven volgen... Het wordt namelijk veel leuker...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  6. #66
    فلسطين

    Reacties
    895
    09-09-2010

    Citaat Geplaatst door Glenn Bekijk reactie
    Natuurlijk mag je mij dat vragen, geen problemen mee. Ik vind het wel grappig dat ik deze vraag hier regelmatig gesteld krijg. Oké, vorig jaar december zocht ik op het internet naar nieuwsfeiten betreffende de dood van de grensrechter bij de voetbalwedstrijd in Almere. Ik kwam toen per toeval terecht op m.nl. Sindsdien ben ik niet meer weggeweest...Dat is dus even in het kort hoe ik hier terecht ben gekomen. Maar er is natuurlijk meer aan de hand, de reden waarom ik hier ben blijven 'plakken' is het simpele feit dat ik mij ben gaan verdiepen in mijn 'Marokkaanse'medemens, in zijn/haar doen en laten in de westerse wereld, hoe ervaren ze hun bestaan in ons kikkerlandje, voelen ze zich thuis, hoe voelen ze zich in deze roerige tijden en hoe gaan ze om met allerhande problemen. Ik hou van schrijven, daarom ben ik ook dit verhaal begonnen wat uit het oogpunt van een niet-gelovige is geschreven. Dat is ook makkelijker voor mij omdat ik een niet-gelovige, anders denkende ben, en zodoende vanuit dat perspectief schrijf. O ja, ook erg belangrijk is het feit dat op mijn werk mijn beste maatje een moslima is...Ze weet gelukkig niet dat ik op deze site zit, haha, als ze dat weet gaat ze me stalken denk ik! Beste Riffia_H, ik hoop dat ik je genoeg geinformeerd heb, en dat je het verhaal zult blijven volgen... Het wordt namelijk veel leuker...
    Sorry hoor ik ben heel nieuwsgierig in gesteld en vind het altijd leuk om te weten Maar wat toevallig ik hoop dat je hier op je plek zit je bent van harte welkom natuurlijk!! Wat ontzettend leuk ook dat je een moslima als maatje heb dat zie je vrij weinig..Ik zal het verhaal zeker blijven volgen bedankt voor je groen puntje check terug!

    Silence is the most powerful scream..
    -Omar Ibn al khataab


  7. #67
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door Riffia__H Bekijk reactie
    Sorry hoor ik ben heel nieuwsgierig in gesteld en vind het altijd leuk om te weten Maar wat toevallig ik hoop dat je hier op je plek zit je bent van harte welkom natuurlijk!! Wat ontzettend leuk ook dat je een moslima als maatje heb dat zie je vrij weinig..Ik zal het verhaal zeker blijven volgen bedankt voor je groen puntje check terug!
    Dank je wel beste Riffia_H! Ik hoop echt dat er meer vriendschappen tussen moslims en niet-moslims worden gesloten, dat geeft namelijk vertrouwen en hoop voor de toekomst zodat onze samenleving een echte samenleving gaat worden...Het heeft ook lang geduurt, het ontstaan van mijn vriendschap met mijn moslima-maatje, maar het heeft onze vriendschap enkel maar sterker en beter gemaakt. Humor is volgens mij de sleutel tot vriendschap...Oké, ik bruis weer vol ideetjes voor mijn schrijverij...to be continued!
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  8. #68
    MVC Lid

    Reacties
    110
    22-12-2005

    Ga doorrr ...

  9. #69
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Dank je wel abdarsje!

    ‘Hoe bedoel je dat het niet zoveel zegt dat hij katholiek is opgevoed?’ vroeg Sonja lichtelijk verbaasd.
    ‘Hij is katholiek opgevoed, maar ik weet niet of hij serieus met het geloof bezig is. Hij gaat naar zijn eigen zeggen niet naar de kerk, met kerstmis geloof ik wel, maar dat is één keer per jaar. Hij is dus geen praktiserend katholiek, vandaar dat het niets zegt of je met een geloof bent opgevoed want je kan het later in je leven helemaal gaan omgooien. Ben jij met een geloof opgevoed?’ vroeg ik haar in de veronderstelling dat zij niet gelovig en dus ook niet gelovig opgevoed was.
    ‘Ja, ik ben protestants opgevoed, en vroeger als kind elke week naar de kerk met vader, moeder en het hele gezin.’ Ik was echt verbaasd wat Sonja zei. Op een of andere manier kon ik het niet rijmen dat iemand zoals Sonja, waarbij het principe van ‘heb uw naasten lief’ door het geloof zo wordt benadrukt, met haar uitgesproken mening over de buitenlandse medemens gelovig was.
    ‘Maar ik ga al jaren niet meer naar de kerk, eigenlijk bid ik nauwelijks nog, ik heb eigenlijk het geloof verloren…’ zei ze met een wat laconieke ondertoon. Het klonk ook zo triest, zo definitief. Ik vond het raar en ook wel wat fascinerend om te kunnen concluderen dat juist voor iemand als Sonja het geloof haar redding kon wezen omdat zij dan veel milder zou gaan denken over haar buitenlandse medemens. Ze zou volgens mij een rustiger en zachter mens zijn geweest. Ik ben de ‘ongelovige’ en dan klinkt het raar om te concluderen dat het geloof voor sommigen een redding of zelfs een verbetering kan zijn in het leven.
    ‘Je hebt je geloof verloren?’ vroeg ik.
    ‘Ja, ik heb teveel meegemaakt dat ik niet meer kan geloven, ik kon bidden totdat ik een ons woog, maar het hielp allemaal niet! Er gebeurde helemaal niets, ik werd niet ‘gehoord’, en zodoende verloor ik het geloof.’
    Zo, dat was niet mis. Wat is er toch allemaal gebeurd met die arme Sonja dat ze zo is geworden zoals ze nu is, zo verbitterd, zo standvastig en zo hard.
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  10. #70
    MVC Lid

    Reacties
    110
    22-12-2005

    Glenn laat ons niet in de steek! vertel nou verder..
    Wat erg wat fatima allemaal moet meemaken. Moge Allah haar bijstaan in haar moeilijk periode's en het voor haar vergemakkelijken.

  11. #71
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Nee, ik laat jullie niet in de steek met dit verhaal wat nog lang niet af is...lieve reactie van je abdarsje.


    Ondanks onze verschillen begon ik stilletjes Sonja wat te begrijpen, en kon ik me meer een beeld vormen waarom ze zo hard en verbitterd is geworden. Een mens kan door dramatische omstandigheden totaal veranderen: een gelovige kan niet meer geloven en het geloof gaan verliezen, en zich radeloos en onrustig gaan voelen. En een niet-gelovige kan gaan geloven en zich helemaal daarin vinden, zich troosten en zich rustig gaan voelen.

    ‘Maar we hadden het over Ronald, over zijn kansen bij Fatima,’ gaf Sonja lachend aan, alsof ze het aanvoelde om niet te lang stil te blijven staan bij haar problemen, om iets wat nogal zwaar en niet oplosbaar scheen.
    ‘Ronald vind haar leuk, hoe hij over haar praat en denkt,’ zei ik opgetogen. ‘ Toch liet hij al ontvallen dat hij in ieder geval geen kans maakt bij haar vanwege het leeftijdsverschil, maar ik denk eerder vanwege het geloof en dat hij een ‘Nederlander’ is. Het gebeurd toch zelden dat een moslima een relatie heeft met een niet-moslim, een Nederlander, toch?’
    We dachten er beiden over na.
    ‘Ik zal dat eens vragen aan Fatima, ’zei ik, ’of dat nou wel kan of dat dat gewoon uit den boze is.’
    ‘ Nou, wàt denk jezelf?’ zei Sonja haast sarcastisch.
    ‘Tja, is het nou echt zo dat er eerst gekeken wordt of iemand van het juiste geloof of nationaliteit is alvorens aan een relatie te beginnen?’ zei ik.
    ‘Je wordt toch verliefd op de persoon, op zijn of haar persoonlijkheid, karakter, uitstraling en wat al niet meer wat die persoon zo speciaal maakt?’ zei ik in de hoop dat Sonja mij daarin gelijk zou geven.
    ‘Liefde is iets raars Fred, voor sommige mensen is dat niet zo belangrijk, voor sommige mensen is status, geld en het vormen van een gezin het belangrijkste. En als dat bereikt wordt zonder liefde, dan is dat maar zo.’ en het klonk alsof ze het met een vanzelfsprekendheid zei, of het niet anders was. Ik vroeg mij af of of Sonja wel lief kon hebben.
    ‘Kan jij dan zo leven?’ maar ik realiseerde direct dat mijn vraag veels te pijnlijk kon zijn voor Sonja, maar ze reageerde direct.
    ‘Nee, uitgesloten voor mij! Liefde is heel belangrijk, zonder liefde leef je niet!’ Ze stond opeens resoluut op en keek naar haar horloge.
    ‘We kunnen nog uren door praten Fred, maar ik ben al laat en moet hier nog wat opruimen en mijn pc afsluiten, ik neem overigens wat dagen vrij. Lekker lang weekend met hubbie, die zal nu wel buiten op mij wachten in de auto.’
    ‘Oké, is goed Son, nou geniet er maar van en een fijn lang weekend!’
    ‘Jij ook alvast, enne pas een beetje op Fatima mocht ze van de week op het werk verschijnen, en wat ik je heb verteld blijft echt tussen ons hè?’
    ‘Tuurlijk Son, dat blijft tussen ons en ik zal op haar passen!’ Ik verliet haar kamer en dacht direct aan de woorden van Sonja: pas een beetje op Fatima…Zou Fatima mij net zoals ze bij Sonja deed, in vertrouwen nemen, en mij het een en ander vertellen?
    Het deed mij overigens goed om van Sonja te horen dat ze niet zonder liefde kon leven, dus zo verbitterd was ze gelukkig ook weer niet...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  12. #72
    MVC Lid

    Reacties
    82
    11-08-2012

    Bijzonder, dat mijn volk word geobserveerd en onderzocht op een website.. en wat voor een website haha.. beloof je wel je bevindingen met ons te delen?
    Wel goed dat je verder kijkt dan je neus lang is.
    Ben benieuwd naar het vervolg van je verhaal. Ga verder =)

  13. #73
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door Kha___ Bekijk reactie
    Bijzonder, dat mijn volk word geobserveerd en onderzocht op een website.. en wat voor een website haha.. beloof je wel je bevindingen met ons te delen?
    Wel goed dat je verder kijkt dan je neus lang is.
    Ben benieuwd naar het vervolg van je verhaal. Ga verder =)
    Dank je wel voor je reactie Kha_ Er is nog ergens een topic waar ik mijn bevindingen van week tot week heb toegelicht. Deze site boeit me, de mensen zijn hier zo divers er zijn zovele onderwerpen met zovele meningen en bevindingen dat je niet echt kan zeggen dat er een hele duidelijke eenheid is. Dat is volgens mij een teken dat er nagedacht wordt, dat men verandert en dat kan volgens mij enkel duiden op verbetering op welk vlak dan ook. Als sommige nederlanders dat nou ook eens doen en zich wat meer verdiepen in zijn/haar 'medemens', dan wordt het vanzelf wat aangenamer...Maar goed, we moeten ergens gewoon weer beginnen met mekaar begrijpen en vooral accepteren...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  14. #74
    MVC Lid

    Reacties
    82
    11-08-2012

    Citaat Geplaatst door Glenn Bekijk reactie
    Dank je wel voor je reactie Kha_ Er is nog ergens een topic waar ik mijn bevindingen van week tot week heb toegelicht. Deze site boeit me, de mensen zijn hier zo divers er zijn zovele onderwerpen met zovele meningen en bevindingen dat je niet echt kan zeggen dat er een hele duidelijke eenheid is. Dat is volgens mij een teken dat er nagedacht wordt, dat men verandert en dat kan volgens mij enkel duiden op verbetering op welk vlak dan ook. Als sommige nederlanders dat nou ook eens doen en zich wat meer verdiepen in zijn/haar 'medemens', dan wordt het vanzelf wat aangenamer...Maar goed, we moeten ergens gewoon weer beginnen met mekaar begrijpen en vooral accepteren...
    Dat is zeker waar! Ik vind het prettig als mijn Nederlandse medemens gewoon vragen stelt over mijn religie en cultuur in plaats van schijnheilig met mij kletst en lacht terwijl hij/zij ondertussen allerlei vooroordelen heeft, omdat hij/zij geen vragen durft te stellen.
    Natuurlijk word er nagedacht.. wat dacht je dan? en is er in Nederland wel een duidelijk eenheid dan? Mijn observaties zeggen van niet wij moeten stoppen mensen over 1 kam te scheren. Geen een persoon vertegenwoordigt een hele cultuur of religie. Dat is het probleem met de negatieve uitspraken over de Islam. De Islam is zonder twijfel perfect, maar wij moslims zijn dat niet en daarop word een hele religie op afgerekend. Ik nodig je uit om meer kennis op te doen over de Islam.. dat is zoveel mooier dan de Marokkaanse cultuur/bevolking =)
    Succes.

  15. #75
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Het werd een week van toevalligheden, zowel Sonja als mijn kamergenoot Ronald waren de rest van de week vrij en Fatima verscheen weer op het werk. Zodoende waren Fatima en ik wat op elkaar aangewezen betreffende het werk en hadden we daardoor regelmatig contact. Ze zag er vermoeid uit, ze had haar haren in een knotje gedaan en had daardoor een wat oudere uitstraling. En ze was stil, veels te stil. Er was iets, tuurlijk was er iets, Sonja had mij de dag ervoor ingelicht wat er aan de hand was met haar. Ik moest dan maar net doen of ik van niets wist…

    Ik kwam s ’middags haar kamer binnen voor een praatje en nam een kopje thee voor haar mee. Ik ging recht tegenover haar zitten achter het bureau op de speciale bureaustoel van Sonja(Sonja had last van haar rug en kreeg via personeelszaken van de vestiging een speciale stoel).
    ‘Je ziet er vermoeid uit Fatima, slaap je wel goed? ’zei ik op een rustige toon. Ze keek me aan, net lang genoeg om te voelen dat ze het geen fijne opmerking vond.
    ‘Hoezo zie ik er vermoeid uit dan? ’mij indringend aankijkend. Die ogen van haar, jeetje, ondanks de vermoeide uitdrukking op haar gezicht, had ze nog steeds die prachtige bruine ogen die mij doordringend aankeken.
    ‘Je ziet er niet blij uit, je maakt een vermoeide indruk op mij. Ik ben daar wat bezorgd over, daarom mijn vraag of je wel goed slaapt.’
    Een diepe zucht slaakte ze, alsof ze opdat moment de strijd staakte om de schijn te blijven ophouden. De schijn van een goed huwelijk, de schijn van een behulpzame familie en de schijn van zich gelukkig voelen.
    ‘Allah wilt het zo, het heeft allemaal een betekenis,’ fluisterde ze. Ik begreep op dat moment niet helemaal wat ze bedoelde.
    ‘Ik weet dat je gelovig bent, maar waarom zou Allah het zo willen dat je er vermoeid uitziet en je in mijn ogen ook niet happy voelt?’
    Ze keek me aan, zo rustig en gelaten haast: ‘Alles heeft een rede, een doel, ik word geleid door Allah, ik vertrouw op hem en hij zal mij kracht geven wanneer ik dat nodig heb.’ Dit was de eerste keer dat ik het met haar over het geloof zou hebben, er zouden nog vele gesprekken en discussies volgen.
    ‘Maar Fatima, je kunt toch heel veel zelf bepalen zonder direct een geloof erbij te betrekken?’
    ‘Nee, Allah ziet alles, weet alles en als ik bepaalde dingen moet ondergaan, dan onderga ik die en bid tot Allah.’ Het werd even stil tussen ons, ik realiseerde mij dat ze niet veel los zou laten en steeds terug zou vallen op haar geloof.
    ‘Ik vind dat je heel veel dingen zelf kan bepalen, ik ben niet gelovig omdat ik teveel narigheid in naam van welk geloof, Christendom, Jodendom, Islam of welk ander, in deze wereld zie.’
    ‘Hoe is volgens jou dan deze wereld ontstaan?’ vroeg ze direct.
    ‘De oerknal, de ‘Big Bang theorie’, en ik geloof in de evolutietheorie,’ zei ik vastberaden.
    ‘Dus jij gelooft dat je afstamt van de apen?’ zei ze op een sarcastische toon.
    ‘Dat vind ik aannemelijker dan dat we door God of Allah zijn gemaakt en dat de aarde volgens het scheppingsverhaal in 7 dagen is ontstaan.’
    ‘Je moet de Koran gaan lezen Fred, dan zal je het veel beter gaan begrijpen.’
    'Ik weet niet of dat mijn mening zal veranderen Fatima, ik ben ooit eens begonnen aan de Bijbel, puur uit nieuwsgierighied. Nou, ik sloeg de Bijbel gewoon ergens in het midden open, ik las enkel maar over hoe men gestraft diende te worden als men dit of dat niet zou doen en hoe vaak men gestraft diende te worden. Misschien dat het toeval was dat ik op passages in de Bijbel terecht kwam wat over straffen ging, maar ik had er geen zin meer in. Wordt er onderscheid gemaakt in de islam met andere geloven? Komen alle goed gelovigen van welk geloof dan ook in de hemel?’ Ik was daar wel benieuwd naar wat ze daarop te zeggen had.
    ‘Allah zal als de tijd daar is voor iedereen van welk geloof dan ook bepalen of de desbetreffende persoon in de hemel komt. Maar je bent in de Bijbel ergens in het midden begonnen, zo plaats je wat je gelezen hebt in een verkeerde context, je moet bij elk heilig geschrift bij het begin beginnen.’ Daar had ze wel een punt natuurlijk, maar dan nog was het voor mij voldoende om de Bijbel links te laten liggen.
    Ik had nog een vraag aan haar:
    ‘Ik ben niet gelovig, maar ik vind persoonlijk dat ik normaal en goed leef, ik doe mijn medemens geen kwaad, ik maak geen overtredingen en vertoon geen crimineel gedrag, kom ik in de hemel terecht na mijn dood?’
    ‘Dat weet ik niet, Allah bepaalt dat.’
    ‘Oké, stel dat ik niet in de hemel terecht kom, kom ik dan in de hel terecht?’ Ik keek haar aan, en ik voelde dat ze iets wilde zeggen maar het toch niet deed. Ik had het gevoel dat Fatima mij eigenlijk wel een goed persoon vond, in de zin van eerlijk, te vertrouwen en dat ik absoluut geen kwaad in de zin had, dat idee had ik althans.
    ‘Dat weet ik niet,’ zei ze na een opvallende aarzeling. Misschien voelde ze het aan dat ik het oneerlijk zou vinden dat een goed levende persoon die niet gelovig was in de hel zou belanden.
    ‘Maar Allah bepaalt alles, als jij in Allah gelooft dan komt de rust en acceptatie van alles wat in de Koran staat vanzelf bij jou terecht.’
    Ik wilde voor even de discussie over het geloof laten rusten. Fatima oogde al zo vermoeid en had zeer waarschijnlijk wel andere dingen aan haar hoofd dan een niet-gelovige te overtuigen van voor haar essentiële en vanzelf sprekende zaken. Ik wilde het over iets anders hebben.
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik