Poll resultaten: Wie is Glenn in het verhaal?

Stemmers
14. Je mag niet stemmen op deze poll
  • Fred?

    10 71,43%
  • Fatima?

    2 14,29%
  • Aad?

    0 0%
  • Eric?

    2 14,29%
  • of een ander personage in het verhaal?

    0 0%
Meerkeuze vragen
  1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    De ongelovige, de christen en de moslima.

    De ongelovige, de christen en de moslima…

    Tja, waar zal ik beginnen, en wie van de drie zal ik als eerste gaan beschrijven?
    Ik begin gewoon bij mijzelf. Ik ben de ‘ongelovige’, ik geloof niet in een almachtige die alles heeft ‘gemaakt’ en ik geloof niet in een hemel en een hel. Ik kan niet geloven omdat ik zoveel ellende zie wat mede veroorzaakt wordt uit naam van het geloof. Ik heb geen moeite met gelovigen, het is voor de meeste namelijk een ‘houvast’ een ‘leidraad’ en in bange dagen biedt het geloof hen troost en hoop…Ik ben denk ik teveel een rationalist en een denker, waardoor ik teveel vragen heb, en als ik dan met een gelovige praat over het geloof dan doemen er enkel nog meer vragen op en vaak val ik dan van de ene in de ander verbazing…Maar zeg nooit nooit…
    Oké, ik kan nog veel en veel meer gaan uitweiden over mijn ‘ongelovig’ zijn, maar dat komt verder op in het verhaal wel ter sprake als dat relevant is.
    Ja, de overige twee die dan nog overblijven: de christen en de moslima…We vormden ooit een drie-eenheid, hoe raar dat misschien klinkt, maar we zagen en spraken elkaar op een gegeven moment dagelijks, we deelden lief en leed en, dat was wellicht het belangrijkste, we werden vrienden van elkaar…Een ongelovige, een christen en een moslima.
    Ik begin bij het begin toen ik Fatima voor het eerst ontmoette, dat was ruim 9 jaar geleden toen onze afdelingen door een interne reorganisatie samengevoegd werden.

    ‘Ik zit weer met een hoofddoek hoor!’ riep Sonja geërgerd tegen mij. Die reactie van Sonja begreep ik volkomen, zij had een hekel aan alles wat maar ‘buitenlands’ was. Bij de kamerindelingen zag zij een buitenlands klinkende naam staan bij haar kamer, en die achternaam behoorde toe aan Fatima. Zo werd Fatima ingedeeld zijnde een ‘hoofddoek’.
    ‘Misschien is ze een moderne vrouw en draagt ze geen hoofddoek,’ zei ik lacherig tegen haar.
    ‘We zien wel,’ zei ze wat beteuterd. Sonja is eigenlijk een lieve vrouw, maar er zijn een paar dingen in haar leven gebeurd waardoor ze, ondanks een vrij pittig gesprek met mij, niet van af te houden is: de hekel aan buitenlanders. Het maakte niet uit met wat voor argumenten ik aan kwam, ze bleef een hekel hebben aan buitenlanders. ‘Ik moet ze niet! Klaar! Ze zijn niet te vertrouwen en straks moeten we allemaal hier lopen met een hoofddoek om en een burka aan en worden vrouwen als minder beschouwd en moeten we tig keer op een dag bidden en weet ik veel allemaal!’ Tja, dat was typisch Sonja…Haar man was nog een slagje erger had ik begrepen, die haatte Surinamers, Marokkanen, Turken en alles wat maar ‘zomaar’ ons land binnenkwam. Destijds waren Sonja en haar man fervente Pim Fortuyn aanhangers, maar dat was gezien hun denkwijze niet zo raar natuurlijk.
    Toen kwam de eerste werkdag na de nieuwe indeling, mijn kamer ligt precies tegenover de kamer van Sonja en Fatima, Sonja kwam direct naar mij toe nadat ze Fatima had gezien: ‘Ze heeft geen hoofddoek om!’ zei ze half lacherig. Ik zag Fatima rustig haar verhuisdozen uitpakken en het viel mij op dat ze eigenlijk ‘casual’ gekleed was, ze droeg een lange rok met korte laarzen, heel gewoon eigenlijk. Ik ging mij voorstellen: ‘Ik ben Fred, ik zit met Ronald op de kamer tegenover jullie.’ Ze had opvallende mooie bruine ogen, dat viel mij direct op, maar ik kon haast een verdriet en treurigheid bij haar voelen, heel vreemd. Ronald, mijn kamergenoot, kwam ook de kamer van Sonja en Fatima binnen en stelde zich ook aan haar voor. Ronald is een grote hollandse man met een luidde stem die je al van verre kon horen, hij is mijn steun en toeverlaat bij wat al te technische vragen op het werk, die man weet echt alles! Ik zag al direct dat Ronald gecharmeerd was van Fatima, vond ik wel leuk om te zien, want Ronald is een vrij verlegen man en een vrijgezel.
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.212
    23-10-2007

    Nou ga verder.
    WEG!

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door NouralIslaam Bekijk reactie
    Nou ga verder.
    Ik ga zeker verder, heb nog zoveel te vertellen...maar dat komt morgen, goed? Maar fijn dat je hebt gereageerd! Thanks!
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Fatima gaf verder overal antwoord op, we waren oprecht nieuwsgierig naar onze nieuwe collega. Ze deed eigenlijk exact hetzelfde werk als Ronald en ik, toen we het over onze werkervaring hadden. Ze verontschuldigde zich om zodoende verder te gaan met haar verhuisdozen uitpakken.
    Het bleef weken lang allemaal vrij oppervlakkig wat het contact betrof tussen Fatima en mij en eigenlijk ook de rest van de collega’s met haar. Sonja begon zich te ergeren aan Fatima’s ‘stille’gedrag:’Echt, ze zegt enkel het broodnodige, ik probeer leuke onderwerpen aan te snijden en een kort ja of nee is dan het enige wat ik te horen krijg, en o ja, ze belt vaak met blijkbaar familie of zo want dan begint ze in haar ‘gabbele gabbele gabbele’taaltje te praten. Blijkbaar mag ik niks horen ofzo!’ zei Sonja met haar typische norse blik die ze had wanneer ze het ergens niet mee eens was.
    ‘Maar misschien verstaat diegene waarmee ze dan praat geen nederlands, of spreekt die slecht nederlands, je weet het toch niet?’ zei ik rustig.
    ‘Nou, gister kwam er een echte hoofddoek hier binnen, blijkbaar is dat een collega van haar van haar vorige afdeling en in mijn bijzijn praten ze gewoon in hun ‘gabbele gabbele’taaltje! Ik vind dat onbeschoft Fred! Zou jij toch ook niet leuk vinden als ik opeens in jouw bijzijn in een andere taal ga praten met iemand?’ Ik keek haar wat vertwijfeld aan, ze had wel een punt, maar ik ook:’ Tja, het doet mij een beetje denken aan mijn moeder vroeger, zodra ze een indische vriendin aan de lijn had, begon ze in het maleis/indisch te praten, het was voor haar gewoon een ‘bekende’ taal waar ze zich gewoon beter in kan uitdrukken en die ze vroeger vaak sprak met haar vriendinnen. Ik denk dat het vanzelf gaat Son, ze doen het meestal zonder opzet, ja, of ze hebben het over iets wat niet voor andermans oren bestemd is, dat kan ook natuurlijk.’ Ze keek me nu boos aan.
    ‘Als iemand wat te bespreken heeft wat anderen niet mogen horen, doe dat dan in een andere ruimte/kamer, en niet waar anderen bij zijn in een andere taal, het is gewoon onbeschoft en getuigt van weinig respect!’ Sonja liep boos weg, ze had wel een punt, maar ik merk dat heel veel allochtone collega’s in hun ‘eigen’taal gaan praten als ze hun landgenoten tegenkomen. Heel veel surinamers doen dan ook, Turken idem dito met een sterretje en andere bevolkingsgroepen ook.
    Ik zag Fatima in de gang aankomen lopen richting haar kamer, ik knoop een gesprek met haar aan, dacht ik, ik wil meer te weten komen over haar, en haar wat subtiel waarschuwen wat haar communicatie gedrag teweeg brengt bij haar kamergenote. Hum, ze heeft best wel een goed figuurtje! Uiteraard deed ik mijn best om niet te lang naar haar te kijken, of in ieder geval die indruk te wekken…
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    45
    29-12-2012

    is dit een waargebeurd verhaal ,of heb je je fantasie laten lopen?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door alhaqq Bekijk reactie
    is dit een waargebeurd verhaal ,of heb je je fantasie laten lopen?
    Wat denk jezelf?
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    45
    29-12-2012

    Citaat Geplaatst door Glenn Bekijk reactie
    Wat denk jezelf?
    je kan ook gwn antwoorden hoor?

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door alhaqq Bekijk reactie
    je kan ook gwn antwoorden hoor?
    Dat kan, maar ik vind het leuk om jou wat in het ongewisse te laten...misschien blijf je dan dit verhaal volgen...of niet...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  9. #9
    Valar morghulis.

    Reacties
    10.250
    14-09-2012

    Ga verder maar ik heb een vraag aan jou vat dit niet als een beleding of aanvallend , ik ben eigenlijk benieuwd waarom jij vaak zulke dingen schrijf. Intresse? Of wil je meer weten te komen van bepaalde dingen?
    "Esse quam videri."

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door Tranen Bekijk reactie
    Ga verder maar ik heb een vraag aan jou vat dit niet als een beleding of aanvallend , ik ben eigenlijk benieuwd waarom jij vaak zulke dingen schrijf. Intresse? Of wil je meer weten te komen van bepaalde dingen?
    Dank je wel voor je vraag 'Tranen', en je beledigt mij zeker niet en ik voel me zeker niet aangevallen.

    Ik ben zoals je mogelijk al hier en daar gelezen hebt een 'niet-gelovige' c.q. 'anders denkende'. Het zijn roerige tijden, en ik vrees met grote vreze dat dat zo nog wel even blijft of zelfs erger gaat worden(crisis, de onverdraagzaamheid tussen moslims en niet moslims, ons milieu, etc.etc.). In mijn familie, vriendenkring en bij collega's tref ik steeds meer onvriendelijkheid, onbegrip , ja zelfs haat tegen 'buitenlanders' en vooral tegen marokkanen. Bij bepaalde dingen moet ik ze gelijk geven, maar bij de meeste dingen absoluut niet. Ik stuit vaak op onbegrip als ik hun onredelijkheid aankaart( het zijn allemaal criminelen, het zijn allemaal terroristen, de meesten hebben geen werk, ze profiteren van de nederlandse staat...bla bla bla, veel dom PVV gezwets dus). Ik wil eigenlijk weten hoe mijn marokkaanse medemens omgaat, leeft en zich verweerd tegen al deze dingen en of ik dingen lees waarmee ik de angel van de onredelijkheid bij sommige van mijn familieleden, vrienden en collega's kan verwijderen. Dat wordt pittig en moeilijk, waarom?: Het geloof, daar valt of staat heel veel mee. Dus ik als 'niet-gelovige', ga proberen, ik zeg met klem 'proberen' om mij wat te verdiepen in de Islam. Dus vandaar mijn aanmelding op deze site, waar ik eigenlijk mij meer ophoud bij de wat 'luchtigere'onderdelen...daar is gelukkig nog veel humor, en juist humor kan gelovigen en niet-gelovigen binden...hoop ik...

    nb: Tranen ik wil je reputatie 'groen'geven, maar mag/kan dat nog niet, dus die heb je nog tegoed van mij...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    45
    29-12-2012

    Citaat Geplaatst door Glenn Bekijk reactie
    Dat kan, maar ik vind het leuk om jou wat in het ongewisse te laten...misschien blijf je dan dit verhaal volgen...of niet...
    ik wacht op een vervolg van het verhaal! antwoord nu maar.. ik zal blijven volgen. niet huilen aub

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door alhaqq Bekijk reactie
    ik wacht op een vervolg van het verhaal! antwoord nu maar.. ik zal blijven volgen. niet huilen aub
    Ik hoop dat je een fan wordt beste alhaqq. Nee, je hoeft geen fan te worden, maar ik hoop dat je het verhaal, of het nou wel of niet waargebeurd is, leuk vindt om te lezen.

    ow, en als ik huil dan is dat meestal van het lachen...gelukkig...
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    45
    29-12-2012

    Citaat Geplaatst door Glenn Bekijk reactie
    Ik hoop dat je een fan wordt beste alhaqq. Nee, je hoeft geen fan te worden, maar ik hoop dat je het verhaal, of het nou wel of niet waargebeurd is, leuk vindt om te lezen.

    ow, en als ik huil dan is dat meestal van het lachen...gelukkig...
    ja ik vond het al leuk begonnen, ermee dat ik het ook vroeg of het waargebeurd is of niet? omdat in het echte leven ook werkelijk zo is.
    en als jij nu niet antwoord dan ga je huilen, maar niet door het lachen!

    GRAPJE.

    Maar zeg nu maar..

  14. #14
    Valar morghulis.

    Reacties
    10.250
    14-09-2012

    Citaat Geplaatst door Glenn Bekijk reactie
    Dank je wel voor je vraag 'Tranen', en je beledigt mij zeker niet en ik voel me zeker niet aangevallen.

    Ik ben zoals je mogelijk al hier en daar gelezen hebt een 'niet-gelovige' c.q. 'anders denkende'. Het zijn roerige tijden, en ik vrees met grote vreze dat dat zo nog wel even blijft of zelfs erger gaat worden(crisis, de onverdraagzaamheid tussen moslims en niet moslims, ons milieu, etc.etc.). In mijn familie, vriendenkring en bij collega's tref ik steeds meer onvriendelijkheid, onbegrip , ja zelfs haat tegen 'buitenlanders' en vooral tegen marokkanen. Bij bepaalde dingen moet ik ze gelijk geven, maar bij de meeste dingen absoluut niet. Ik stuit vaak op onbegrip als ik hun onredelijkheid aankaart( het zijn allemaal criminelen, het zijn allemaal terroristen, de meesten hebben geen werk, ze profiteren van de nederlandse staat...bla bla bla, veel dom PVV gezwets dus). Ik wil eigenlijk weten hoe mijn marokkaanse medemens omgaat, leeft en zich verweerd tegen al deze dingen en of ik dingen lees waarmee ik de angel van de onredelijkheid bij sommige van mijn familieleden, vrienden en collega's kan verwijderen. Dat wordt pittig en moeilijk, waarom?: Het geloof, daar valt of staat heel veel mee. Dus ik als 'niet-gelovige', ga proberen, ik zeg met klem 'proberen' om mij wat te verdiepen in de Islam. Dus vandaar mijn aanmelding op deze site, waar ik eigenlijk mij meer ophoud bij de wat 'luchtigere'onderdelen...daar is gelukkig nog veel humor, en juist humor kan gelovigen en niet-gelovigen binden...hoop ik...

    nb: Tranen ik wil je reputatie 'groen'geven, maar mag/kan dat nog niet, dus die heb je nog tegoed van mij...
    Ik snap je en heet je dan welkom Glenn. Ik hoop dat je zal vinden wat je wilt vinden maar laat je niet manipuleren door sommige dingen die hier vaak plaats vinden. Maar ik wil wel meegeven dat je ook vanuit de andere kants perspectief moet kijken. Hier heb je vershillende denkwijze qua karakter en qua uitting. Mensen zeggen dingen wat voor jou niet bepaald tolleraarbaar vind , dat kan maar probeer je het ook vanuit andermans perspectief kijken. Dit heb ik invidiueel ook gemerkt op dit site. Als je vragen hebt ben je altijd welkom , je kan altijd wat vragen. Mr niet vergeten met welke doel en wat je inhoud moet zijn , dat moet je niet vergeten!.

    Ps: Nee hoor is niet erg, ik kan/mag het wel geven en je kan checken Glenn.
    "Esse quam videri."

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    6.705
    08-12-2012

    Citaat Geplaatst door Tranen Bekijk reactie
    Ik snap je en heet je dan welkom Glenn. Ik hoop dat je zal vinden wat je wilt vinden maar laat je niet manipuleren door sommige dingen die hier vaak plaats vinden. Maar ik wil wel meegeven dat je ook vanuit de andere kants perspectief moet kijken. Hier heb je vershillende denkwijze qua karakter en qua uitting. Mensen zeggen dingen wat voor jou niet bepaald tolleraarbaar vind , dat kan maar probeer je het ook vanuit andermans perspectief kijken. Dit heb ik invidiueel ook gemerkt op dit site. Als je vragen hebt ben je altijd welkom , je kan altijd wat vragen. Mr niet vergeten met welke doel en wat je inhoud moet zijn , dat moet je niet vergeten!.

    Ps: Nee hoor is niet erg, ik kan/mag het wel geven en je kan checken Glenn.
    Dank je wel Tranen!

    Ik ben al zo'n drie weken lid, voel me hier al thuis en weet al wat 'kaf van het koren ' te scheiden. Er zit hier heel veel jong publiek en sommigen hebben korte lontjes, logisch allemaal, dat komt wel goed.

    Maar waar ik wel even aan heb moeten wennen is het 'psychologische' voordeel, kan er op dit moment geen andere omschrijving van geven, die gelovigen hebben op niet-gelovigen. Sommige gelovigen beschuldigen de niet gelovigen van alle ellende en onheil in de wereld, en hopen en wensen vol passie haast, dat de niet gelovigen voor eeuwig zullen branden en zwaar gestraft zullen worden. Een niet gelovige gelooft niet in een hel en eeuwig branden, dus die zal en kan geen straffen toewensen aan wie dan ook...

    Maar je hebt gelijk Tranen, ik moet me ook vanuit het perspectief van de gelovige verplaatsen, om te begrijpen waarom hij/zij bepaalde dingen gelooft en zegt...pfff, ik zou verder aan het verhaal moeten werken, doe dat straks wel hoor!
    'MY RELIGION IS SIMPLE, MY RELIGION IS KINDNESS' Dalai Lama

    VERHAAL: NO MATCH...klik
    VERHAAL: DE ONGELOVIGE, DE CHRISTEN EN DE MOSLIMA...klik