1. #1
    1 van de vele Aboe's

    Reacties
    5.226
    12-02-2009

    "Speelgoedpoppen (voor kinderen) toegestaan?" Shaykh Moehammad al-Moenaddjid

    In de Naam van Allaah, de Barmhartige, de Genadevolle.



    ================
    Shaykh Moehammad Saalih al-Moenadjid (& Shaykh al-'Oethaymien)
    "Speelgoed poppen voor kleine kinderen"
    ================


    Vraag:

    Ik werk in een speelgoedwinkel. We verkopen ook poppen en speelgoed in menselijke vorm. Wat is het oordeel hierop?


    Antwoord:

    Alle Lof zij aan Allaah,

    We hebben al eerder uitgelegd dat het Haraam (verboden) is om afbeeldingen en beelden te maken en ook dat het Haraam is om ze te kopen en te verkopen.

    Maar als deze afbeeldingen en poppen als speelgoed dienen voor kinderen dan geeft de Soennah aan dat ze toegestaan zijn. In as-Sahiehayn (Al-Boekhaarie en Moeslim) is het overgeleverd dat 'Aaïcha (Radiyallaahoe 'anha) zei:

    "Ik was gewoon om met poppen te spelen in de aanwezigheid van de Profeet (salla Allaahoe 'alaihi wa sallam) en ik heb vriendinnen die met me zouden spelen..."
    {Al-Boekhaarie 6130 en Moeslim 2440}


    Ibn Hajar (Rahimahoellaah) zei:

    "Deze Hadieth geeft aan dat het toegestaan is om beeltenissen te hebben van meisjes (dat wil zeggen poppen) en speelgoed voor meisjes om mee te spelen. Dit is een uitzondering op de algemene stelregel die het verbod aanduidt op het bezit van afbeeldingen. Dit werd gezegd door 'Iyaad en is overgeleverd door de meerderheid. Ze stonden de verkoop van poppen aan meisjes toe om hen op reeds jonge leeftijd te leren hoe het huis en de kinderen te verzorgen. Ibn Hibbaan vermeldde dat het toegestaan is voor jonge meisjes om te spelen met speelgoed. En volgens een vermelding die is overgeleverd door Jarier van Hichaam: "Ik was gewoon om met poppen te spelen." Overgeleverd door Aboe 'Awaanah en anderen. En Aboe Daawoed en an-Nasaaï leverden over van 'Aaichah met verschillende overleveringsketens dat ze zei: "De Boodschapper van Allaah (salla Allaahoe 'alaihi wa sallam) kwam van de veldtocht van Taboek of Khaybar..." en hij noemde de Hadieth over de Profeet (salla Allaahoe 'alaihi wa sallam) die de gordijn neertrok waarop afbeeldingen waren, die 'Aaichah over haar deur had gehangen. Hij zei: "Wat is dit oh 'Aaichah?" Ze antwoordde: "Mijn dochters (dat wil zeggen poppen)." 'Aaichah vertelde: "En hij zag onder hen een paard waaraan twee vleugels vastgebonden waren en hij zei; 'Wat is dit?" Ik antwoordde: "Een paard." Hij zei: "Een paard met twee vleugels?" Ik zei: "Heb je niet gehoord dat Soelaymaan paarden had met vleugels?" En hij glimlachte."
    {Dit verslag van Ibn Hajar is overgeleverd door Aboe Daawoed nummer 22813 en Sahieh verklaard door al-Albaani in 'Ghaayat al-Maraam', 129}


    Shaykh ibn 'Oethaymien (Rahimahoellaah) zei:

    "Met betrekking tot dat wat geen volledige karakteristieken heeft en enkel wat ledematen en een hoofd heeft, dan is er geen twijfel dat dit toegestaan is en dat het valt onder dezelfde regelgeving als de poppen waarmee 'Aaichah (Radiyallaahoe 'anha) gewoonlijk speelde.

    Maar voor wat betreft hetgeen volledige karakteristieken heeft, alsof je naar een persoon kijkt, vooral als het kan bewegen en een stem heeft (huidige poppen werken vaak op batterijen), dan ben ik terughoudend om te zeggen dat dit toegestaan is, omdat het een nabootsing is van de Schepping van Allaah. Het lijkt dat het speelgoed waarmee 'Aaichah gewoonlijk speelde niet als dit was, dus is het beter om dit te vermijden. Maar ik zeg niet dat dit absoluut Haraam is omdat concessies kunnen worden toegerekend aan jonge kinderen die nog niet worden berekend als volwassenen in deze zaken, omdat het de natuurlijke aanleg is van jonge kinderen om te spelen en om plezier te hebben en ze zijn niet verplicht om daden van aanbidding te verrichten waardoor we kunnen zeggen dat een kind zijn tijd verspilt met zijn gespeel. Maar als een persoon aan de veilige kant wil blijven, laat hem dan het hoofd verwijderen of boven het vuur houden waardoor het zacht en vervormbaar wordt, zodat hij het zodanig kan verdrukken dat de karakteristieken verdwijnen."

    {Majmoe' Fataawah al-Shaykh, volume 2, pagina 277-278}

    Klik voor de Ahlus-Sunnah Publicaties
    Website - Facebook - Youtube-kanaal

    Klik voor een verzameling van topic's. Met Fataawah van grote geleerden, biografieën, online boeken, video's etc:
    Verzameling Islaam-topics!


  2. #2
    1 van de vele Aboe's

    Reacties
    5.226
    12-02-2009

    Klik voor een verzameling van topic's. Met Fataawah van grote geleerden, biografieën, online boeken, video's etc:

    Verzameling Islaam-topics!

    Klik voor de Ahlus-Sunnah Publicaties
    Website - Facebook - Youtube-kanaal

    Klik voor een verzameling van topic's. Met Fataawah van grote geleerden, biografieën, online boeken, video's etc:
    Verzameling Islaam-topics!


  3. #3
    1 van de vele Aboe's

    Reacties
    5.226
    12-02-2009

    De Oemmah is broederschap en Mahabba!!!
    De Oemmah is broederschap en Mahabba!!!
    De Oemmah is broederschap en Mahabba!!!

    Klik voor de Ahlus-Sunnah Publicaties
    Website - Facebook - Youtube-kanaal

    Klik voor een verzameling van topic's. Met Fataawah van grote geleerden, biografieën, online boeken, video's etc:
    Verzameling Islaam-topics!


  4. #4
    Faisal

    Reacties
    19.741
    19-10-2010

    Citaat Geplaatst door UtrechtseJihad Bekijk reactie

    In de Naam van Allaah, de Barmhartige, de Genadevolle.

    Speelgoed poppen voor kleine kinderen
    Door de nobele Shaykh, Moehammad Saalih al-Moenaddjid

    ==========================================

    Vraag:

    Ik werk in een speelgoedwinkel. We verkopen ook poppen en speelgoed in menselijke vorm. Wat is het oordeel hierop?


    Antwoord:

    Alle Lof zij aan Allaah,

    We hebben al eerder uitgelegd dat het Haraam is om afbeeldingen en beelden te maken en ook dat het Haraam is om ze te kopen en te verkopen.

    Maar als deze afbeeldingen en poppen speelgoed is voor kinderen dan geeft de Soennah aan dat ze toegestaan zijn. In as-Sahiehayn (Al-Boekhaarie en Moeslim) is het overgeleverd dat 'Aaïcha (Radiyallaaha 'anha) zei:

    "Ik was gewoon om met poppen te spelen in de aanwezigheid van de Profeet (salla Allaahoe 'alaihi wa sallam) en ik heb vriendinnen die met me zouden spelen..."
    {Al-Boekhaarie 6130 en Moeslim 2440}


    Ibn Hajar (Rahimahoellaah) zei:

    "Deze Hadieth geeft aan dat het toegestaan is om beeltenissen te hebben van meisjes (dat wil zeggen poppen) en speelgoed voor meisjes om mee te spelen. Dit is een uitzondering op de algemene stelregel die het verbod aanduidt op het bezit van afbeeldingen. Dit werd gezegd door 'Iyaad en is overgeleverd door de meerderheid. Ze stonden de verkoop van poppen aan meisjes toe om hen op reeds jonge leeftijd te leren hoe het huis en de kinderen te verzorgen. Ibn Hibbaan vermeldde dat het toegestaan is voor jonge meisjes om te spelen met speelgoed. En volgens een vermelding die is overgeleverd door Jarier van Hichaam: "Ik was gewoon om met poppen te spelen." Overgeleverd door Aboe 'Awaanah en anderen. En Aboe Daawoed en an-Nasaaï leverden over van 'Aaichah met verschillende overleveringsketens dat ze zei: "De Boodschapper van Allaah (salla Allaahoe 'alaihi wa sallam) kwam van de veldtocht van Taboek of Khaybar..." en hij noemde de Hadieth over de Profeet (salla Allaahoe 'alaihi wa sallam) die de gordijn neertrok waarop afbeeldingen waren, die 'Aaichah over haar deur had gehangen. Hij zei: "Wat is dit oh 'Aaichah?" Ze antwoordde: "Mijn dochters (dat wil zeggen poppen)." 'Aaichah vertelde: "En hij zag onder hen een paard waaraan twee vleugels vastgebonden waren en hij zei; 'Wat is dit?" Ik antwoordde: "Een paard." Hij zei: "Een paard met twee vleugels?" Ik zei: "Heb je niet gehoord dat Soelaymaan paarden had met vleugels?" En hij glimlachte."
    {Dit verslag van Ibn Hajar is overgeleverd door Aboe Daawoed nummer 22813 en Sahieh verklaard door al-Albaani in 'Ghaayat al-Maraam', 129}


    Shaykh ibn 'Oethaymien (Rahimahoellaah) zei:

    "Met betrekking tot dat wat geen volledige karakteristieken heeft en enkel wat ledematen en een hoofd heeft, dan is er geen twijfel dat dit toegestaan is en dat het valt onder dezelfde regelgeving als de poppen waarmee 'Aaichah (Radiyallaaha 'anha) gewoonlijk speelde.

    Maar voor wat betreft hetgeen volledige karakteristieken heeft, alsof je naar een persoon kijkt, vooral als het kan bewegen en een stem heeft (huidige poppen werken vaak op batterijen), dan ben ik terughoudend om te zeggen dat dit toegestaan is, omdat het een nabootsing is van de Schepping van Allaah. Het lijkt dat het speelgoed waarmee 'Aaichah gewoonlijk speelde niet als dit was, dus is het beter om dit te vermijden. Maar ik zeg niet dat dit absoluut Haraam is omdat concessies kunnen worden toegerekend aan jonge kinderen die nog niet worden berekend als volwassenen in deze zaken, omdat het de natuurlijke aanleg is van jonge kinderen om te spelen en om plezier te hebben en ze zijn niet verplicht om daden van aanbidding te verrichten waardoor we kunnen zeggen dat een kind zijn tijd verspilt met zijn gespeel. Maar als een persoon aan de veilige kant wil blijven, laat hem dan het hoofd verwijderen of boven het vuur houden waardoor het zacht en vervormbaar wordt, zodat hij het zodanig kan verdrukken dat de karakteristieken verdwijnen."

    {Majmoe' Fataawah al-Shaykh, volume 2, pagina 277-278}



    ==========================================


    salaam wa3alaikoem wa3ahmato Allah

    na3am dat klopt dat is ook wat ik altijd heb begrepen
    maar mijn vraag is tot welke leeftijd want je hebt sommige kinderen die niet zonder hun Knuffel kunnen


    wa3alaikoem asalaam
    Echte vriendschap kan niet sterven, oftewel, ben je nog steeds vrienden, oftewel, ben je het nooit geweest.

  5. #5
    1 van de vele Aboe's

    Reacties
    5.226
    12-02-2009

    BaarakAllaahoe fiekie!

    Klik voor de Ahlus-Sunnah Publicaties
    Website - Facebook - Youtube-kanaal

    Klik voor een verzameling van topic's. Met Fataawah van grote geleerden, biografieën, online boeken, video's etc:
    Verzameling Islaam-topics!


  6. #6
    1 van de vele Aboe's

    Reacties
    5.226
    12-02-2009

    zeg nooit morgen.. want morgen zal overmorgen de nieuwe morgen zijn..

    Klik voor de Ahlus-Sunnah Publicaties
    Website - Facebook - Youtube-kanaal

    Klik voor een verzameling van topic's. Met Fataawah van grote geleerden, biografieën, online boeken, video's etc:
    Verzameling Islaam-topics!