1. #16
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Citaat Geplaatst door Alien_ Bekijk reactie
    Waar haal je ze vandaan?

    Ik heb deze die ik heb allemaal op documentjes opgeslagen. Had ze van een blog van Abou Tariq gehaald, maar ik ken die niet meer. Weet niet eens of die nog bestaat.

  2. #17
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Maalik Ibn Dinar zei:

    إن الأبرار لتغلي قلوبهم بأعمال البر ، وإن الفجار تغلي قلوبهم بأعمال الفجور ، والله يرى همومكم ، فانظروا ما همومكم رحمكم الله


    "De harten van de deugdzamen kookt van de deugdzame daden, en de harten van de zedelozen kookt van de zedeloze daden. En Allaah ziet hetgeen jullie harten bezig houdt, bekijk daarom wat jullie harten bezig houdt, moge Allaah jullie genadig zijn".

    ["Rawdhat Al-Uqalaa", 27]

  3. #18
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Ibn ‘Abbaas zei:

    لا تجالس أهل الأهواء فإن مجالستهم ممرضة للقلب


    "Zit niet met de mensen van Alhawa (begeerten), want het samen zitten met hun is verziekend voor het hart".

    ["Al-Ibaanah Al-Kubra", 2/438]

  4. #19
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Ibn Al Qayyim zei:

    "Waarlijk, in het hart is er een leegte die niet weggehaald kan worden behalve met het gezelschap van Allaah. En er is droefheid, die niet weggehaald kan worden behalve met het geluk van het kennen van Allaah en het oprecht zijn tegenover Hem. En er is een leegte die niet gevuld kan worden behalve met het houden van Hem, en het toekeren naar Hem en met het herrineren van Hem. En als iemand deze hele wereld en alles dat het bevat werd gegeven, hij zou die leegtes er niet mee kunnen vullen".

  5. #20
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Ibn al-Qayyim zei:

    “[Een dergelijke persoon] wordt niet ontmoedigd door zij die verschillen van hem en zich tegen hem verzetten, aangezien zij minder zijn in belang en betekenis, zelfs al zouden ze meer in aantal zijn, zoals sommigen van de Salaf zeiden: “Doortocht de paden van waarheid, en laat je niet ontmoedigen door het kleine aantal mensen dat hetzelfde doet.” Elke keer dat je ontmoedigd wordt doordat je alleen bent op dit pad, kijk dan naar degenen die voor jou kwamen en streef ernaar om hen in te halen, en keer je af van alle anderen, aangezien zij je niet het meest minste voordeel zullen geven bij Allaah. Als je ze zou zien ergens op het pad dat je bewandelt, draai je dan niet om om naar hen te kijken, want als je dat doet, zullen zij jou afleiden en simpelweg je vooruitgang vertragen…”

    [‘Madarij as-Salikin’; 1/21]

  6. #21
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Abu Al-Jawzaa-e zei:

    لأن أجالس الخنازير ، أحب إلي من أن أجالس رجلاً من أهل الأهواء


    "Het zitten met varkens is mij meer geliefd dan het zitten met de mensen van Alhawa (begeerten)".

    ["Siyar A'lam An-Nubala", 4/372]

  7. #22
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Ibrahiem At-Tamiemi zei:

    ''Ik stelde mezelf voor in het paradijs, terwijl ik at uit haar vruchten, dronk uit haar rivieren en omhelsde haar maagden. Daarna stelde ik mijzelf voor in het hellevuur, terwijl ik at uit haar boom Az-Zaqqoem, dronk uit haar pus en draag haar kettingen en boeien. Ik zei tegen mijn nafs: Wat wil jij? Ze Zei: Ik wil teruggebracht worden naar Dunya, zodat ik goede daden kan verrichten. Ik zei: Je bevindt je in je wens, verricht daarom het goede.''

  8. #23
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    "Wat heeft degene die Allaah verloren heeft gevonden, en wat heeft degene ontdekt die Allaah gevonden heeft? Zij kunnen nooit gelijk zijn: degene die Allaah gevonden heeft, heeft alles gevonden en degene die Hem verloren heeft, heeft alles verloren."

    Hier heb ik helaas niet gevonden van wie deze afkomstig is. Maar ik vond 'm zo mooi, dat ik 'm toch maar plaats.

  9. #24
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Hudhayfah radiya Allaahu ‘anh vertelde:

    ''De beste onder jullie, zijn niet degenen die afstand nemen van het wereldse leven omwille van het hiernamaals, noch zijn het die afstand nemen van het hiernamaals omwille van het wereldse leven. Maar het zijn, zij die van beide nemen.''

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    1.635
    12-07-2010

    Citaat Geplaatst door Simaatje Bekijk reactie

    Ik heb deze die ik heb allemaal op documentjes opgeslagen. Had ze van een blog van Abou Tariq gehaald, maar ik ken die niet meer. Weet niet eens of die nog bestaat.
    Ah okay, Maa shaa Allah.

  11. #26
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Imaam Ibn Al-Qayyim rahimahu Allaah zei:

    'Elke daad die door de mens wordt verricht is ofwel profijtvol of schadelijk voor hem in deze wereld en in de volgende, en anders is het profijtvol voor hem in deze wereld en schadelijk voor hem in de andere. De beste weg voor de mens is te doen wat profijtvol voor hem is in het Hiernamaals en weg te blijven van datgene wat schadelijk voor hem is in het Hiernamaals. Dit is de realiteit van imaan: doen wat goed voor hem is, en dat is dankbaarheid; en wegblijven van wat hem schaadt, en dat is geduld'.

  12. #27
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Muhammad ibn Waasi' (geen metgezel) rahima-hullaah zei:

    "Als zonden een geur zouden hebben, dan zou niemand in staat zijn om bij me te zitten"

  13. #28
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Ibnoel Qayyim zei:

    "Als men weet dat uitnodigen tot Allaah de meest eervolle, begunstigde en beste status is die de dienaar kan bereiken, dan moet men weten dat dit enkel en alleen bereikt kan worden wanneer hij kennis bezit over datgene waartoe hij uitnodigt. Het is zelfs zo dat men niet kan prediken zoals het hoort dan wanneer men voldoende kennis bezit...!"

    [Miftaah Daaroessa'aadah 1/154]

  14. #29
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Ya'qoob al-Makfoof (geen metgezel) rahimahullah zei:

    "De oprechte persoon is degene die zijn goede daden verbergt net zoals hij zijn slechte daden verbergt"

  15. #30
    Offline.

    Reacties
    12.589
    05-09-2008

    Al-H'asan heeft gezegd:

    ''O zoon van Aadam, je zult alleen sterven, en alleen opgewekt worden, en alleen berecht worden. O zoon van Aadam, als allemensen Allaah de Verhevene zouden gehoorzamen en jij zou Hem ongehoorzaam zijn, dan zou hun gehoorzaamheid je niet van nut zijn. En als zij allen Allaah de Verhevene ongehoorzaam zouden zijn, en jij zou Hem gehoorzamen, dan zou hun ongehoorzaamheid je niet schaden. O zoon van Aadam, (kijk uit voor)je zondes, je zondes, voorwaar, (het gaat om) je vlees en je bloed. Als je veilig blijft (van je zondes), dan zal je vlees en bloed veilig blijven (voor de Hel). En anders is het een vuur dat niet uitgaat, een lichaam dat niet vergaat (in de Hel) en een ziel die niet sterft.

    [Az-Zoehd van Al-H'asan Al-Basrie]