1. #1276
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    De Profeet صلى الله عليه و سلم zei:

    "Ik heb geen fitna achtergelaten die schadelijker is voor de mannen dan (de fitna van) de vrouwen.”

    [al-Boekhaarie en Moeslim]

    Subhanu Allaah

  2. #1277
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    *DE ZUIVERE TONG*

    De Profeet Mohammed ﷺ zei:

    'Het geloof van een dienaar zal niet zuiver zijn, totdat zijn *hart* zuiver is.
    Zijn hart zal niet zuiver zijn, totdat zijn *tong* zuiver is.'

    *Bron:* Sahieh at-Targhieb wat-Tarhieb van Imam al-Albaanie, 2554

    © Vertaald vanuit het Arabisch door Stichting Islam Is Mooi

  3. #1278
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Gedicht van imam Shafi'i:

    Ik lachte of men zei: “Kun je niet bescheiden zijn?”
    Ik huilde of men zei:“Kun je niet glimlachen?”

    Ik glimlachte of men zei:“Hij veinst er mee.”
    Ik fronste of men zei: “Het schijnt dat hij zich niet inhouden kan.”

    Ik nam stilte in acht of men zei: “Vermoeide tong?"
    Ik praatte of men zei: “ Veelpratende ?”

    Ik was zachtmoedig of men zei: “ Daad van de lafaard
    en ware hij een capabele dan had hij gewroken.”

    Ik had mij dapper opgesteld of men zei: "Het is slechts vanwege roekeloosheid in hem, en hij was geen moed-schepper al zou hij rechtspreken."

    Men zegt; hij heeft zich geïsoleerd wanneer ik néé heb gezegd
    en hij is een opportunist - wanneer ik met hun akkoord ben gegaan.

    Ik heb het zeker geweten, hoeveel ik ook de tevredenheid van de mens heb gewild,
    het is voor mij onontkombaar dat ik bekritiseerd wordt.

    - Imam Idrīs Al-Shāfī'

    [vertaling door Fahm docent Arabisch Muhammad Idoe]

    Arabische tekst:

    ضَحكتُ فقالوا ألا تحتشم
    بكيتُ فقالوا ألا تبتسم

    بسمتُ فقالوا يرائي بها
    عبستُ فقالوا بدا ما كُتم

    صَمتُ فقالوا كليلُ اللسان
    نطقتُ فقالوا كثيرُ الكَلِم

    حلمتُ فقالوا صنيعُ الجَبان
    ولو كانَ مقتدراً لانتقم

    بسلتُ فقالوا لطيشٍ به
    وما كان مجترئاً لو حَكم

    يقولون شذّ إنْ قلتُ لا
    وإمَّعةً حينَ وافقتُهم

    فأيقنتُ أنّي مهما أردتُ
    رضا النّاسِ لابُدّ منْ أنْ أُذَم

    (الإمامُ الشّافعي)

  4. #1279
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Religie en een goed karakter zijn belangrijk bij huwelijkskeuze

    “Wanneer jullie een huwelijksaanzoek krijgen van iemand waarover jullie tevreden zijn met betrekking tot zijn geloof en karakter, huw hem dan. En wanneer jullie weigeren: er zal groot verderf en onheil op aarde zijn.”

    Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn). De hadith staat vermeld in Tirmidhi en is sahih verklaard door Al-Albaanie.

  5. #1280
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Sheikh Uthaymeen رحمة الله عليه:

    "Een vrome vrouw, zelfs al is ze niet verbluffend mooi, haar karakter en religie maken haar aantrekkelijk."

    [Sharh Riyad as-Saliheen, nr. 280]

  6. #1281
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    'Oemar ibn al-Khattaab (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:
    ‘De Boodschapper van Allah ﷺ lag op een mat van palmbladeren met niets tussen hem en de mat in.
    Onder zijn hoofd was een leren kussen gevuld met palmvezels, bij zijn voeten lagen enkele gekleurde huiden opgestapeld en boven zijn hoofd hing een paar leren waterzakken.

    Toen ik de indruk van de mat op zijn zij zag, moest ik huilen.
    De Boodschapper van Allah ﷺ vroeg: 'Wat doet jou huilen?'
    Ik antwoordde: 'O Boodschapper van Allah! Chosroe (keizer van de Perzen) en Caesar (keizer van de Romeinen) leiden een weelderig leven en jij bent de Boodschapper van Allah (en leeft in armoede).'

    Daarop zei de Boodschapper van Allah ﷺ: 'Wil je dan niet dat voor hen het wereldse leven is en voor ons het Hiernamaals?'

    __________
    Sahieh al-Boekhaarie: 4913

  7. #1282
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Allaah Subhana wata3ala zegt:

    "En stelt jullie vertrouwen op Allaah als jullie (daadwerkelijk) gelovigen zijn."

    [Soerah Al-Maa'idah 5:23]

  8. #1283
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Spreekt niet slecht over je echtgenoot

    Er zijn vrouwen die altijd zeuren en zagen en laten weten wat ze steeds voor je doen en noemen op het weinige dat jij doet in ruil daarvoor. Ze hebben precies een intentie die niet omwille van Allah is. Ze lasteren hun man en roddelen over hem in samenkomsten met familie of vrienden en noemen daarbij de slechte kanten totdat zelfs hun slecht praten over hem. Houje ver weg van deze afschuwelijke daad.

    Allah zegt (interpretatie van de betekenis):“Jullie gelovigen, vermijdt zoveel mogelijk verdenkingen, want veel van de verdenkingen zijn zonden. Bespioneert elkaar niet en spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid. Houdt iemand van jullie ervan om het vlees van zijn dode broeder te eten? Jullie zouden het zeker haten. En vreest Allah, waarlijk Allah is Berouwaanvaardend en Genadevol.” (Soerat al-Hoedjoeraat: 12)

  9. #1284
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Abu Hassan zei: “Ik zei tegen Abu Hurayrah, mijn twee kinderen zijn gestorven. Zou je mij iets kunnen overleveren van de Profeet [SallAllahu ‘alayhi wa selam], waarmee mijn hart rust zal vinden?” Hij antwoordde: “Ja, kinderen [die voor de pubertijd sterven] zijn de vogels van het Paradijs. Als zij hun ouders vinden op de Dag des Oordeels zullen zij hun ouders vastpakken en niet loslaten totdat Allah ze in het Paradijs toelaat.” [Sahih Muslim, Boek 32, Hadith 6370. Zie o.a verder in Adab Al-Mufrad hoofdstuk 80, fadl man maata lahu al-walad]

  10. #1285
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Ibn Qayyim رحمه الله heeft gezegd:

    “Er was een periode waarin ik ziek was geworden in Mekka, terwijl er geen dokter of medicijn in mijn bereik was. Dus behandelde ik mijzelf door middel van surah al- Fatiha en zag dat dit een geweldige uitwerking had. Ik nam wat zamzam water, reciteerde surah al-Fatiha verschillende keren hierover en vervolgens dronk ik dit op. Daarin trof ik de volledige genezing. Ik begon mij hierop te verlaten bij vele ziekten, waardoor ik hier een enorm profijt van trok. Ook schreef ik dit voor aan mensen die aan een ziekte leden of pijn hadden, waardoor velen van hen snel beter werden.”

    [Zaad al-Ma’aad (4/178) en al-Djawaab al-Kaafie (blz. 21)]

    Evenzo behoort de geneeswijze door middel van de authentieke Profetische roeqya tot de meest profijtelijke geneesmiddelen. Ook de smeekbede behoort tot de meest profijtelijke oorzaken voor het afweren van datgene wordt, mits deze vrij is van de verboden zaken. De smeekbede behoort tot de meest nuttige geneesmiddelen, vooral als men hierin aandringt. De smeekbede is de vijand van het onheil. Hij weert het onheil af en geneest het. Hij voorkomt de neerdaling van het onheil of vermindert het onheil waneer dit neerdaalt.

    [Zie al-Djawaab al-Kaafie (blz. 22-25)]

  11. #1286
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    De Profeet zei: “Wie naar een helderziende of waarzegger gaat en vervolgens gelooft in datgene wat hij zegt: hij gelooft waarlijk niet in datgene wat aan Mohammed is geopenbaard.” (at-Tirmidhie)

    Het is niet toegestaan om de mening te vragen van tovenaars, waarzeggers en kwakzalvers om van een ziekte te genezen. Men moet anderen hier ook voor waarschuwen en hen zelfs hiervan weerhouden. Dit op grond van de volgende woorden van de Profeet: ‘Hij die een tovenaar bezoekt en zijn mening vraagt: zijn gebeden zullen voor de duur van veertig nachten niet worden geaccepteerd’. (Moeslim)

    Allah is Degene aan wie hulp wordt gevraagd. Er is geen macht en geen kracht buiten die van Allah. En Allah weet het het beste.

  12. #1287
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Depressie de ziekte van deze tijd. Zoek hulp bij Allah en niet medicijnen.

    Depressie wordt ook wel eens vergeleken met duisternis, duisternis die de mens helemaal opslokt, waardoor men niets positiefs meer ziet.

    Profeet Yunus (‘alayhi salaam) bevond zich een keer in een extreme situatie van duisternis. In de maag van de walvis.

    De maag van walvis zorgde voor duisternis, het was diep in zee wat zorgde voor nog meer duisternis en het was avond, dus een extreme vorm van duisternis.
    En wat waren de geneeskrachtige woorden van Profeet Yunus (‘alayhi salaam) die hem uiteindelijk verwijderde uit deze extreme duisternis?

    “Laa illaaha illa anta, subhanaka, inni koentu minna dhalimien.”

    En hij riep in de duisternis: 'Er is geen god dan U. U zij geprezen! Ik was een van de onrechtplegers.' [Surah Al Anbiyaa, vers 87]

    De Profeet (vrede zij met hem) zei tegen zijn metgezellen: “Zal ik jullie wat woorden leren, dat wanneer tegenspoed of verdriet jullie treft en als iemand van jullie deze smeekbede verricht, dan zal het hem vreugde brengen? Het is de du’aa van Yunus: ‘Laa illaaha illa anta, subhanaka, inni koentu minna dhalimien.’” [Saheeh al-Jaami‘, no. 2605]

    Een zeer krachtige du’aa. Je begint met een belangrijk element het Monotheïsme, dan verricht je een lofuiting en dan geef je aan dat je fout bent geweest.

  13. #1288
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    *HERINNERING!* ☀

    Imam Mohammed ibn Saalih al-'Oethaymien zei:

    'Bij deze gelegenheid wil ik mijn moslimbroeders (en zusters) eraan herinneren om hun kansen te grijpen tijdens deze tien dagen.
    De meeste moslims zijn namelijk onachtzaam over de voortreffelijkheid van deze dagen en de voortreffelijkheid van de daden hierin.
    Zij laten deze dagen aan hen voorbijgaan alsof het normale dagen zijn.
    Zij dienen zich in de tien dagen van Dhoel Hiddjah echter in te spannen in het verrichten van goede daden, zoals het gebed, het vasten, liefdadigheid en andere zaken die hen dichter brengen bij Allah.'

    *Bron:* Fataawaa Noer 'alad Darb, 179

    © Vertaald vanuit het Arabisch door www.StichtingIslamIsMooi.nl


  14. #1289
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Vasten van 'Ashura!



    Vandaag, zondag 2 oktober, is de eerste dag van de islamitische maand Muharram.

    Muharram is tevens de eerste maand van onze islamitische kalender. Vandaag is dus de eerste dag van het islamitisch nieuwjaar, het jaar 1438.
    Share
    Tweet
    Share
    Dit betekent dat de verhuizing (Hidjra) van onze profeet vrede zij met hem van Mekka naar Medina 1438 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Aangezien 'Umar - moge Allah tevreden met hem zijn - deze gebeurtenis heeft aangesteld als de eerste dag van de islamitische kalender.

    'Ashura
    Het is sterk aanbevolen om de tiende dag van de maand Muharram te vasten, oftewel 'Ashura. Deze komt dit jaar overeen met dinsdag 11 oktober.

    De reden achter het vasten van 'Ashura
    Nadat de profeet vrede zij met hem van Mekka naar Medina verhuisde, merkte hij op dat de Joden 'Ashura vasten. Toen hij hen vroeg wat de aanleiding daarvoor is, antwoordden zij dat het de dag is waarop Allah de profeet Moesa - vrede zij met hem - en zijn volk van de tiran Fir'awn redde. En dat Moesa uit dankbaarheid aan Allah deze dag vastte en dat zij hem daarin volgen.

    Hierop zei de profeet vrede zij met hem dat de moslims meer recht hebben op (het volgen van) Moesa dan de Joden, waarop hij de moslims beval om deze dag te vasten. [Hadith in Bukhari]

    Verdienste van het vasten van 'Ashura
    De profeet vrede zij met hem zei over de verdienste van het vasten van ‘Ashura dat het de (kleine) zonden van het voorgaande jaar kwijtscheldt. [Hadith in Sahih Muslim]

    Het is aanbevolen om samen met ‘Ashura een dag ervoor of erna te vasten. Het beste is een dag ervoor, oftewel maandag 10 oktober.

    Verder is het aanbevolen voor wie daartoe in staat is om ook veel andere dagen van de maand Muharram te vasten. De profeet vrede zij met hem zei:

    "Het beste vasten na Ramadan is het vasten van de maand van Allah: Muharram." [Hadith in Sahih Muslim]

    Wie nog dagen van Ramadan moet inhalen
    Voor degenen die nog dagen van Ramadan moeten inhalen, is het ook aanbevolen om de dag van ‘Ashura te vasten. Zij mogen dit doen met de intentie van én het inhalen van Ramadan én de verdienste van de dag van 'Ashura. Alhoewel het beter is dat zij de dag van 'Ashura apart vasten en de gemiste dagen op een later tijdstip inhalen.

    Beste broeders en zusters

    Vast maandag 10 en dinsdag 11 oktober en spoor de mensen om jou heen aan om te vasten. Hopend op de vergiffenis van Allah en in navolging van de Sunnah van onze nobele profeet Muhammad vrede zij met hem. Zonsondergang is deze dagen redelijk vroeg; een makkelijke buit dus die je niet mag mislopen!

    Ps. De Hidjri datum die verschijnt op onze horloges en klokken van Alfajr komt deze maand overeen met de maanbezichtiging. De Hidjri datum op je horloge of klok van Alfajr is dus als het goed is vandaag (2 oktober) 1 Muharram.


    Stuur het door; "Wie aanspoort tot het goede, heeft dezelfde beloning als degene die ernaar handelt." [Sahih Muslim]

  15. #1290
    MVC Lid

    Reacties
    663
    02-08-2012

    Bbaraka Allahoefiek