1. #781
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Hoofdstuk : Het reinigen met water na ontlasting

    115. Overgeleverd van Anas Ibn Maalik (radiallahu anhu) is dat de Boodschapper van Allaah (sallallahu alayhi wa salam) een boomgaard betrad, gevolgd door een knaap, die een waterpot bij zich had. Hij [de knaap] was de jongste van ons. Hij plaatste de pot naast een lotusboom. De Boodschapper van Allaah (sallallahu alayhi wa salam) deed zijn behoefte en keerde terug naar ons, nadat hij zich had gereinigd met water.
    (Sahieh Muslim, deel1)

  2. #782
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    “Waarlijk, de gelovigen zijn elkaars broeders, sticht dan daarom vrede tussen jouw broeders.”
    (Soerat al-Hoedjoeraat: 10)
    De gelovige moet positief denken over zijn medemoslim en moet uitgaan van het beste. Ook moet hij zijn zaken op een goede manier uitvoeren en uit de buurt blijven van verdenkingen en negatieve gedachten waar geen basis voor is. Dit omdat Allah, de Verhevene, zegt (interpretatie van de betekenis):
    “O jullie die geloven, vermijd veel van (jullie achterdochtige) vermoedens. Voorwaar, een deel van deze (achterdochtige)vermoedens is een zonde. En bespioneer elkaar niet…”
    (Soerat al- Hoedjoeraat: 12)
    In az-Zawaadjir can Iqtiraaf il-Kabaa'ir staat: “Dit vers geeft duidelijk aan dat het verboden is om de privézaken van mensen te bekijken en hun fouten te zoeken. De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Bespioneer elkaar niet, concurreer niet met elkaar, wees niet jaloers op elkaar, haat elkaar niet, keer de rug niet naar elkaar toe, o dienaren van Allah. Wees broeders van elkaar, zoals Hij het jou heeft verplicht."
    Ook zei hij (vrede zij met hem): "O jij, die lippendienst bewijst aan geloof, maar bij wie het geloof het hart niet heeft bereikt; belaster de moslims niet en zoek niet naar hun fouten. Want wie de fouten van de moslims opzoekt, Allah zal zoeken naar zijn fouten. En als Allah de fouten van iemand zoekt, zal Hij hem blootstellen. Ook al bevindt hij zich in het binnenste gedeelte van zijn huis."
    Het werd aan Ibn Mascoed (moge Allah hem genadig zijn) gevraagd: “Wat denk je als ik je vertel over al-Walied ibn cOetbah en de wijn die van zijn baard druipt?” Hij antwoordde: “Het was verboden voor ons om elkaar te bespioneren. Als hij iets verkeerds in zijn gedrag vertoont, dan zullen wij hem hiervoor ter verantwoording roepen.”
    (az-Zawaadjir can Iqtiraaf il-Kabaa'ir, boekdeel 2, blz. 226)

  3. #783
    .

    Reacties
    1.202
    25-09-2014

    Moge Allah ons leiden.

  4. #784
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Citaat Geplaatst door Koffiechino Bekijk reactie
    Notif
    Citaat Geplaatst door realwomen00 Bekijk reactie
    Moge Allah ons leiden.
    Ameen!

  5. #785
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    “Geef mijn boodschap door aan de mensen, al is het maar één zin.” - Muhammad Sallahoe alayhi wa salam.
    Vermeld in Sahih Al Bukhari.

  6. #786
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Hoofdstuk : Wie de wudoe' op perfecte wijze verricht

    133. Overgeleverd van 'Othmaan (radiallahu anhu) is dat hij de Boodschapper van Allaah (sallallahu alayhi wa salam) heeft horen zeggen:
    "Voor wie wudoe' verricht voor het gebed, deze wudoe' perfect uitvoert, vervolgens naar het verplichte gebed toeloopt en dit met de mensen (of: met de groep, of: in de moskee) verricht, vergeeft Allaah zijn zonden."
    (Sahieh Muslim, deel1)

  7. #787
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    " Op de Dag dat zij het (uur) zien, zal het zijn alsof zij slechts een middag of een ochtend hebben verbleven (in deze wereld). "
    Quran - 79:46

  8. #788
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Ayat al-koersie na ieder gebed reciteren

    “Degene die Ayat al-koersie na ieder verplicht gebed reciteert, enkel de dood zal hem nog weerhouden om het Paradijs binnen te treden.”
    Deze hadith is van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Abu Umaamah (moge Allah tevreden met hem zijn) en is vermeld door An-Nasaa’i en Tabaranie en is sahieh verklaard door Sheikh Al-Albaanie (2/697).

  9. #789
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Surat az-Zumar [vers 53 - 75]

    Zeg: "O mijn dienaren die tegen u zelf buitensporig zijt geweest, wanhoopt niet aan de Barmhartigheid van Allah, voorzeker Allah vergeeft alle zonden, waarlijk, Hij is de Vergevensgezinde, de Genadevolle.
    "Wendt u tot uw Heer en onderwerpt u aan Hem voordat de straf over u komt, want dan zult gij niet meer worden geholpen.
    "En volgt het beste dat u geopenbaard is door uw Heer voordat de straf onverwachts over u komt terwijl gij het (naderen er van) niet bemerkt;
    Opdat geen ziel moge zeggen: "O wat een spijt heb ik over hetgeen waarin ik te kort schoot tegenover Allah! En inderdaad behoorde ik tot de spotters."
    Of opdat zij niet moge zeggen: "Had Allah mij geleid dan zou ik zeker tot de godvruchtigen hebben behoord."
    Of opdat zij de straf ziende, niet moge zeggen: "Ik wilde dat er voor mij een terugkeer was, dan zou ik tot de goeden behoren."
    (God zal antwoorden): "Neen, Mijn tekenen kwamen tot u, doch gij verloochendet deze, gij waart hoogmoedig en behoordt tot de ongelovigen.''
    En op de Dag der Opstanding zult gij de gezichten van hen die over Allah leugens uitten zwart zien. Is er in de hel geen tehuis voor de hoogmoedigen?
    Allah zal de godvruchtigen vanwege hun geloof redden. Geen kwaad zal over hen komen noch zullen zij treuren.
    Allah is de Schepper van alles en de Voogd over alle dingen.
    Aan Hem behoren de schatten der hemelen en der aarde; en zij die de tekenen van Allah verwerpen zijn de verliezers.
    Zeg: "O, gij onwetenden, beveelt gij mij iets buiten Allah te aanbidden?"
    En voorwaar, aan u zoals aan hen die vóór u waren, is geopenbaard: "Als gij deelgenoten aan God toeschrijft, zal uw werk stellig vruchteloos blijken en gij zult zeker tot de verliezers behoren."
    Neen, dient Allah alleen en behoort tot de dankbaren.
    Zij waarderen Allah niet volgens Zijn Waardigheid. De gehele aarde zal in Zijn greep zijn op de Dag der Opstanding, en de hemelen zullen worden opgerold in Zijn rechter Hand. Glorie zij Hem en verheven is Hij boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.
    En de bazuin zal worden geblazen en allen die in de hemelen en op aarde zijn, zullen bezwijmen, behalve degenen die Allah wil. Dan zal er nogmaals worden geblazen en ziet! Zij zullen staande herrijzen en wachten.
    En de aarde zal door het licht van haar Heer schitteren, en het Boek zal nedergelegd worden en de profeten en de getuigen zullen worden gebracht en er zal tussen hen met rechtvaardigheid geoordeeld worden en hun zal geen onrecht worden aangedaan.
    Elke ziel zal volledig worden beloond voor hetgeen zij deed. En Hij weet het beste wat zij volbrachten.
    En de ongelovigen zullen naar de hel worden gedreven, wanneer zij deze bereiken, zullen de poorten worden geopend en haar wachters zullen tot hen zeggen: "Kwamen er geen boodschappers van uit uw midden tot u, de tekenen van uw Heer verkondigende en u waarschuwende voor de komst van deze Dag?" Zij zullen antwoorden: "Ja zeker!" Maar nu is de uitspraak van de straf tegen de ongelovigen van kracht geworden.
    Er zal worden gezegd: "Gaat de poorten der hel binnen om er in te verblijven, slecht is de verblijfplaats voor de hoogmoedigen."
    En degenen die hun Heer vreesden zullen in groepen naar de Hemel worden geleid; wanneer zij die bereiken zullen de poorten worden geopend en zijn bewakers zullen tot hen zeggen: "Vrede zij u! Weest gelukkig en gaat binnen om er voor (altijd) te verblijven."
    Zij zullen zeggen: "Alle lof behoort aan Allah, Die Zijn belofte aan ons heeft vervuld en ons het land als erfenis heeft gegeven om daarin te verblijven, waar wij ook willen." Hoe voortreffelijk is het loon der (rechtvaardige) werkers.
    En gij zult de engelen om de Troon zien dringen, hun Heer lovende met de roem, die Hem toekomt. En er zal tussen hen met Waarheid worden geoordeeld. En er zal worden gezegd: "Alle lof behoort aan Allah, de Heer der Werelden."

  10. #790
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Overgeleverd van Aaishah RadhiAllaahu 'anha dat ze zei: "De eerste beproeving voor de natie na de dood van de profeet salalahu alayhi wa salaam is het vullen van hun magen, wanneer hun magen vol zitten krijgen zij overgewicht en hun harten worden zwak en hun verlangen worden wild."
    [Sahieh Al-Boekharie]

  11. #791
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Er was eens een moeder die haar zoon elke keer sloeg. De zoon huilde nooit, klaagde amper en vluchtte nooit weg van de klappen van zijn moeder. De moeder bleef hem maar slaan tot de zoon na zoveel jaren steeds volwassener werd. Hij trouwde en kreeg kinderen.

    Op een dag sloeg zijn moeder hem weer. Dat moment barstte hij in tranen, wat hem nooit overkomen is sinds zijn moeder hem sloeg in zijn jonge jaren.

    Toen zijn moeder wegging kwamen paar mensen naar hem toe en zeiden tegen hem: ''Hoezo barstte je vandaag ineens in tranen''? ''Al die tijd dat wij je kenden heb je nooit gehuild of geklaagd van de zelfde klappen die je tot de dag van vandaag hebt gekregen.'' Wat is de reden hiervan?

    De man zei huilend: ''Hoe moet ik mijn tranen in houden als ik voel dat de kracht van mijn moeder minder wordt''? ''Hoe kan ik ze inhouden als een van de deuren van de hemel bijna dicht gaan''?

  12. #792
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Wanneer iemand enige meisjes onder zijn hoede heeft en hen op een goede wijze behandelt, zullen zij voor hem een bescherming zijn tegen de Hel.'
    مَنْ يَلِي مِنْ هَذِهِ الْبَنَاتِ شَيْئًا فَأَحْسَنَ إِلَيْهِنَّ كُنَّ لَهُ سِتْرًا مِنْ النَّارِ
    Profeet Mohamed ﷺ
    Sahieh al-Boekhaarie: 5995, Sahieh Moeslim: 2629

  13. #793
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Aboe Said al-Khoedri heeft overgeleverd dat de Profeet zei, "Als iemand drie dochters heeft en hij leert ze manieren bij, en hij trouwt ze en behandelt hen goed, dan zal hij het Paradijs binnentreden."

    Soenan Aboe Dawoed, Boek 41, Hadith 5128

  14. #794
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) werd gevraagd wat de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) in huis deed.
    Ze antwoordde:
    “Hij was gewend te helpen in het huis en als de tijd voor het gebed aanbrak, ging hij weg om te bidden.”
    Deze beschrijving van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) is overgeleverd door Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) en staat overgeleverd in Sahih Bukharie (676)

  15. #795
    MVC Lid

    Reacties
    9.538
    01-10-2006

    Paradijs bereiken middels het gebed

    “De sleutel tot het Paradijs is het gebed, en de sleutel tot het gebed is de wassing (wudu).”
    Deze hadith is overgeleverd van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) door Jabir ibn Abdullah (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Sunan at-Tirmidhi. De hadith is hasan (goed) verklaard door As-Suyuti.